سرطان تیروئید، نوعی سرطان است که غدد تیروئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری علائمی همچون تورم گره‌های لنفاوی، اشکال در تکلم و بلع، درد در گلو، و غیره را به همراه دارد. اجازه دهید از طریق این مقاله به اطلاعات بیشتری در خصوص علائم و نشانه‌های سرطان تیروئید پی ببریم. انواع انواع اصلی ...

سرطان تیروئید، نوعی سرطان است که غدد تیروئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری علائمی همچون تورم گره‌های لنفاوی، اشکال در تکلم و بلع، درد در گلو، و غیره را به همراه دارد. اجازه دهید از طریق این مقاله به اطلاعات بیشتری در خصوص علائم و نشانه‌های سرطان تیروئید پی ببریم.

انواع

انواع اصلی سرطان تیروئید، سرطان پاپیلاری، سرطان فولیکولار، سرطان مدولری، سرطان آناپلاستیک و لنفوم تیروئید را شامل می‌شود. سرطان پاپیلاری شایع‌ترین نوعی سرطان تیروئید است که از سلولهای فولیکول تیروئید ایجاد می‌شوند. زنان در سنین بین ۳۰ و ۵۰ ساله بیشتر در معرض ابتلاء به این نوع سرطان تیروئید قرار دارند. سرطان فولیکولار تهاجمی‌تر بوده و می‌تواند به سرخرگها و سیاهرگهای درون تیروئید حمله کرده و سپس به استخوانها و قلب گسترش یابد.
سرطان مدولری در سلولهای C تولید کننده کلسی‌تونین ایجاد می‌شود. این نوع تومور پروتئینی تحت عنوان آنتی ژن کارسینوآمبریونیک (CEA) را تولید می‌کند. تومورهای اسپورادیک، نئوپلازی متعدد اندوکرین نوع دو و سرطان فمیلیال (familial cancer) سه نوع مهم سرطان مدولری می‌باشند. سرطان آناپلاستیک نوعی نادر سرطان تیروئید است. این نوع سرطان به شدت تهاجمی بوده و به سرعت به گره‌های لنفاوی، نای، و سپس سایر اندامها به ویژه استخوانها و ریه‌ها سرایت می‌کند. لنفوم تیروئید به طور کلی در سلولهای سیستم ایمنی یعنی لنفوسیتها ایجاد می‌شود.

علائم

در اکثر موارد، علائم و نشانه‌های سرطان تیروئید در طول مراحل اولیه مشاهده نمی‌شوند. با پیشرفت سرطان، علائم و نشانه‌های بارزی بوجود می‌آید. برخی از علائم معمول سرطان تیروئید به قرار ذیل است:
• اشکال در بلع و تنفس
• درد در گردن و گلو
• بزرگ شدن گره‌های لنفاوی در گلو
• خشونت صدا (داشتن مشکل در صحبت کردن با صدای عادی)
• سرفه مداوم بدون وجود سرماخوردگی و یا سایر بیماریها
• تغییر یافتن صدا
علاوه بر این علائم، ممکن است عوارض و مشکلات ناشی از یک ندول تیروئیدی بروز نماید. ممکن است تولید بیش از حد هورمونهای تیروئید (هیپرتیروئیدی یا پرکاری تیروئید) را شاهد باشیم. این وضعیت می‌تواند موجب بروز علائمی مانند کاهش وزن، عصبانیت، و ضربان قلب سریع شود. بیمار همچنین ممکن است دچار اسهال ناشی از هورمونهای ترشح شده توسط سلولهای سرطان تیروئید مدولری شود. متاستاز و یا سرایت سرطان به سایر بافتها و اندامها جدی‌ترین عارضه سرطان تیروئید است. با این حال، نشانه‌های فوق‌الذکر را می‌توان در برخی دیگر از عوارض تیروئید مانند ندول تیروئیدی خوش خیم، بزرگ شدن خوش خیم غده تیروئید (گواتر) و عفونت یا التهاب غده تیروئید مشاهده کرد. این عوارض را می‌توان به راحتی درمان نمود.

تشخیص

تشخیص دقیق سرطان تیروئید جهت دستیابی به یک درمان مناسب ضروری می‌باشد. تشخیص آن بر اساس معاینه‌ی فیزیکی تیروئید، گره‌های لنفاوی و حنجره، آزمایشان خونی همچون سطوح TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید)، اسکن تیروئید، FNAC (آسپیراسیون سوزنی تیروئید) و جراحی بیوپسی یا بافت برداری صورت می‌گیرد. تعیین مراحل سرطان جهت تعیین برنامه درمانی ضروری است. تعیین مراحل آن بر اساس سونوگرافی، سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) و اسکن ام آر آی (MRI) (تصویر برداری رزونانس مغناطیسی) انجام می‌شود.
گزینه‌های درمانی مختلفی برای سرطان تیروئید وجود دارد. بسته به مرحله و نوع سرطان، آن را می‌توان به روش‌های ید رادیواکتیو، جراحی، هورمون درمانی، شیمی درمانی و یا پرتو درمانی خارجی درمان نمود. بعضی از بیماران نیاز به درمانهای ترکیبی دارند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص این شاخه‌ی علمی در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون ( https://rasekhoon.net/article/show/1345401/ )

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66035

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.