سایت های گلخانه ای حاجی آباد با مشکل نبود گاز و از بین رفتن محصولاتشان روبه رو هستند و و این گلخانه ها نیازمند اجرای طرح گازرسانی هستند. به گزارش خبرنگار پیارم، با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری شده است جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد حدود ۵۶ هکتار ...

سایت های گلخانه ای حاجی آباد با مشکل نبود گاز و از بین رفتن محصولاتشان روبه رو هستند و و این گلخانه ها نیازمند اجرای طرح گازرسانی هستند.

به گزارش خبرنگار پیارم، با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری شده است جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد حدود ۵۶ هکتار از زمین های شهرستان را جهت اشتغال جوان به گلخانه اختصاص دادند که در نیمه اول سال  این گلخانه ها افتتاح شد و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان فارق التحصیل رشته مهندسی کشاورزی فراهم شد و خانواده های زیادی از این طریق امرار معاش می کنند و در حال حاضر ما چند سایت فعال گلخانه ای در شهرستان داریم.

یکی از سایت های گلخانه ای، گلخانه ای شاه نظری در روستای سرچاهان است که تمام محصولاتش را به روسیه صادر می کند و حدود ۴۰۰نفر کارمند و کارگر در آنجا مشغول به فعایت هستند و سایت های گلخانه ای که یک دوسالی است در خود شهرستان راه اندازی شده است نیز حدود ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در آنجا فعالیت می کنند.

در حال حاضر یک سایت گلخانه ای ۵۶  هکتاری که ۱۲۰واحد گلخانه ای ۲۰۰۰متری که حدود ۱۰۰۰ خانوار به طور غیر مستقیم و ۱۲۰ نفر مستیم مشغول به فعالیت هستند  این  سایت گلخانه ای هنوز به گاز کشینشده است  و با توجه فرا رسیدن فصل سرما کشاورزان نگران آفت زدن محصولاتشان و سرمازگی آنها هستند.

محصولات گلخانه ها به علت نبود گاز و سرماى شبانه  کلى  صدمه دیده است

یکی از گلخانه داران شهرستان در گفتگو با خبرنگار پیارم عنوان کرد: با توجه به اینکه چند سال است که این سایت گلخانه ای  فعال و با یه حساب سر انگشتی هزاران نفر از کشاورز گرفته تا کارگر، فروشنده و مغازه دار یه لقمه نان حلال وارد زندگیشان می شود، ولی مسولین موانع و مشکلات گاز کشی این سایت را مرتفع نمی کنند و اگر این کار انجام نشود باعث خسارت زیادی با توجه به فصل سرما به محصولات کشاورزان زده می شود.

این گلخانه دار افزود: اگر مشکل حل نشود، گلخانه داران باید از ادامه کار کشاورزی دست بکشند و عواقب آن  بیکار شدن تعداد زیادی جوان  بیکار است که بیکاری به خودی خود باعث بوجود آمدن خیلی از جرایم می شود ، پس اگر شما نماینده دولت هستید لطف کنید این مشکلات را بررسی کنید و حداقل مسولین تشریف بیاورند و از نزدیک ببینید روزانه چند نفر اونجا مشغول کار هستند .

وی بیان داشت: به علت سرماى شبانه محصولات کلى  صدمه دیده و نبود گرمای مناسب باعث بروز آفت های فراوانی از قبیل قارچ ساقه شده که به گلخونه داران حاجی اباد ضرر زیادی می زند،تا کامل نابود نشود فکر نمی کنم این مسئولین کارى کنند،الان یک ماه است که به هردرى می زنیم جوابى نمی گیریم.

گلخانه دار حاجی آبادی گفت:در این گلخانه ها  ۲۰۰ خانواده به صورت دائمی ، ۶۰ فارغ التحصیلی کشاورزی، ۳۰۰ کارگر روزانه که حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی برای گلخانه داران پروانه فعالیت ۴۰۰۰ متری داده است و که دو واحد ۲۰۰۰ هزار متری هر کدام باید گاز جداگانه داشته باشند ولی اداره گاز می گوید چون پروانه فعالیت ۴۰۰۰ متری است باید کنتور جی صد بگیری و نظام مهندسی می گوید کنتور جی صد برای ساختمان های ۲۰ طبقه خوب است نه برای گلخانه ۴۰۰۰ هزار متری اداره گاز می گوید باید جهاد کشاورزی پروانه ها را تفکیک کند و هر واحد گلخانه بشود ۲۰۰۰ متری تا ما بتوانیم مشکل گاز دهی را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم صبر کنیم تا جهاد کشاورزی تشکیل جلسه بدهد و مشکل تفکیک گلخانه ها را صادر کند حدود دو ماه طول می کشد تا دو ماه دیگر که مشکل سرما بر طرف شده دیگر نیازی نیست فصل گرما رسیده است ما مشکل سرما نداریم ما در حال حاضر مشکل سرمازدگی محصولاتمان را داریم تا چند ماه دیگر کل محصولات نابود شده است.

این گلخانه دار افزود: ما در گلخانه ها گوجه و خیار کشت کردیم که هر هفته از هر واحد ۲۰۰۰متری ۱۵۰۰ کیلو گرم گوجه و خیار تولید و روانه بازار می شود.

یکی دیگر از مشکلات گلخانه داران بحث برق گلخانه ها است که برق ضعیف و جوابگو نیست  اداره برق هم می گوید باید جهادکشاورزی یک ترانس برق اضافه خریداری کند که نه جهاد زیر بار می رود و نه اداره برق و  همچنان باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کنیم و در سایت گلخانه هیچ گونه روشنایی وجود ندارد گفته اند باید خودتان باید اقدام کنید.

طبق بخشنامه شرکت گاز و ایراد بازرسی شرکت ملی گاز کشور گازکشی براساس پروانه بهره برداری انجام شود

بهنام کریمی مسئول فنی و مهندسی فرمانداری نیز در جواب گلخانه داران بیان داشت: در خصوص مشکل ایجاد شده در بحث گاز سایت گلخانه ها باید اعلام کنم انصافاً اینگونه که بعضی از دوستان در فضای مجازی به ان اشاره می کنند که مسئولین توجهی به این موضوع ندارند و نسبت به ان بی تفاوتند درست نیست.

کریمی افزود: باید اعلام کنم از زمانی که این مشکل ایجاد شده مسئولین امر منجمله فرماندار محترم ، رئیس جهاد کشاورزی و رئیس اداره گاز تمام تلاش خود را صرف حل و فصل این موضوع کرده اند ، اینکه کارهایی که این عزیزان انجام می دهند در فضای مجازی اعلام نمی شود دلیل بر بی اهمیت بودن این موضوع برای مسئولین نیست .

وی بیان داشت:باید قبول کنیم بیش از یکسال از شروع گاز کشی در این سایت می گذرد و علی رقم تاکیدات مسئولین امر در انجام گازکشی سایت گلخانه ها بعضی از دوستان این مهم را برای لحظه اخر گذاشتند . متاسفانه از یکماه گذشته بدلیل بخشنامه شرکت گاز و ایراد بازرسی شرکت ملی گاز کشور بر این موضوع که باید  گازکشی براساس پروانه بهره برداری انجام شود باعث بوجود امدن این مشکلات شده است.

کریمی ادامه داد: الاایحال امروز پس از پیگیری مکرر فرماندار محترم و حضور مسئول گاز ناحیه بندرعباس در فرمانداری با حضور نماینده گلخانه داران  مقرر شد جهت جلوگیری از خسارت به کشاورزان :

١- به ان دسته از افرادی که با گازوئیل مشکلشان حل میشود گازوئل تخصیص داده شود

٢- به کسانی که مشعلهای سوخت فسیلی خود را جمع اوری کردند پس از تایید مدیرعامل گاز ، گاز موقت داده شود .

این موارد تا زمان اصلاح پروانه بهره برداری و حدود ٢ ماه قابل انجام است.

پس خواهش میکنم از دوستان تا در این ٢ ماه نسبت به اصلاح پروانه بهره برداری خود اقدام نمایند.

و نکته اخر اینکه مسئولین شهرستان مجری قانون هستند و موظفند براساس قانون عمل نمایند و اگر موضوعی باعث نارضایتی مردم شریف شهرستان می گردد باید منشاء قانونی ان بررسی شود اگر مسئولی خلاف قانون عمل کرد موضوع از طریق فرمانداری که ناظر عالیه بر دستگاهها می باشد قابل پیگیری خواهد بود و قطعاً بدون هیچ تعارفی با متخلفین برخورد خواهد شد .

عمده مشکلات گلخانه داران عدم ثبات قیمت محصولات، بسته شدن بازار صادرات است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد نیز از آغاز برداشت محصول از ۶۵ هکتار از گلخانه های شهرستان  حاجی آباد خبر داد.

عباسپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: محصولات گلخانه ایی شهرستان شامل گوجه- خیار سبز- فلفل- بادمجان می باشد که پیش بینی می شود در سال جاری ۱۵۰۰۰ تن محصول تولید شود.

عباسپور گفت: برداشت محصولات گلخانه ای در اواسط آبان آغاز و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ارقام دافنیس- فیلوس- نیوتن- هیراد مربوط به گوجه فرنگی وآدرین-ناگین مربوط به خیار سبز در شهرستان کشت می شود ,و پس از برداشت به استانهای یزد- کرمان- تهران-فارس-اصفهان ارسال و یا به کشورهای روسیه و قزاقستان و عراق صادر خواهد شد.

عباسپور در پایان با اشاره به  مشکلات گلخانه داران گفت: از عمده مشکلات گلخانه داران عدم ثبات قیمت محصولات، بسته شدن بازار صادرات در طول برداشت، کمبود کارگاههای بسته بندی، دیروصول شدن پول تولید کنندگان توسط خریداران و دلالان می باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر در بخش صنعت گلخانه در احاجی آباد مشغول به کار هستند، افزود: ماهانه ۲۰۰۰ تن انواع محصولات گلخانه ای در منطقه تولید می شود که ۱۶۰۰ تن به بازارهای خارجی صادر و مابقی در بازارهای داخلی بفروش می رسد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=66032

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.