کارشناس مسائل خانواده و مدرس دانشگاه ، یکی از دلایل از هم گسیختگی نظام خانواده و پیامدهای آن را بحران های اجتماعی در جهان معاصر دانست و افزود: بحران های اجتماعی جهان  موجب تضعیف و تزلزل نهاد خانواده شده است. ...

دکتر مریم سقایت کارشناس مسائل خانواده و مدرس دانشگاه های تهران در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، در خصوص تحکیم خانواده اظهار کرد: خانواده یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین نهادهای که تمام جوامع بشری با الگوهای مختلفی که وجود دارد در نظر گرفته می شود و کارکردهای فراوانی دارد .

مریم سقایت افزود: تاثیرگذاری خانواده در افراد و تربیت انسانها، توجه دولت مردان به خانواده در ارتقاء جامعه خودشان یا مستکبرین برای آسیب رساندن به جامعه های هدف  به طور جدی مد نظر قرار گرفته است اگر جامعه ای قرار است جامعه خوبی باشد یک از شاخصه های آن داشتن خانواده های مستحکم است.

وی افزود: راحت ترین وسیله برای آسیب زدن به اجتماع از بین بردن خانواده است زیرا تاثیری که خانواده در تربیت افراد می گذارد خیلی جدی تر از ان چیزی است که خود محیط و اجتماع روی فرد می گذارد و گاهی صحبت از جنایات که می شود می گویند برگردید ببینید ریشه اش درخانواده پیدا کنید.

کارشناس مسائل خانواده و مدرس دانشگاه های تهرانگفت:رفتار روزمره رو تجزیه و تحلیل و ریشه یابی کنیم می بینیم که بیشتر برگرفته از تربیت در خانواده است به همین منظور بهترین فکر و استراتژی این است که به خانواده توجه بیشتری بشود وهرچه استحکام در خانواده بیشتر شود و فضای خانواده بهتر، سالم  و اسلامی باشد جامعه ای سالم  خواهیم داشت، زیرا فردی که خانواده خوبی دارد دارای سلامت روان و جسمی آن تامین شده است، وقتی که ارضای نیازهای روحی و جسمی در خانواده انجام به پذیرد حیا و عفت و  برخوردهای اجتماعی سالم در جامعه دیده می شود.

سقایت، یکی از دلایل از هم گسیختگی نظام خانواده و پیامدهای اون حاصل از بحران های اجتماعی در جهان معاصر دانست و افزود: بحران های اجتماعی موجب تضعیف و تزلزل نهاد خانواده شده است ازجمله زندگی ماشینی، فرد گرایی، فمنیسم و بحرانهای شدید اقتصادی، تبعیض های اجتماعی، شهر نشینی، کاهش ارزشهای اخلاقی، مذهبی و متاسفانه گسترش اعتیاد و بی بندوبارهای جنسی نهاد خانواده را به طور جدی دست خوش حملات وحشیانه خود کرده است  این مسئله حتی روی بزرگسالان و کودکان تاثیر جدی و اختلالات روانی رو ایجاد کرده است برای این که از این آسیب در این دوره نجات پیدا کنیم بهترین کار این است که روی عوامل تحکیم خانواده سرمایه گذاری کنیم.

وی تصریح کرد:عوامل بسیاری در تحکیم بنیان خانواده و سرزندگی آن مؤثّرند، حسن معاشرت در خانواده و حکومت نظم و انضبات ، یکسانی در افرینش، همکاری، همدردی مشاوره وجود عشق است آشنایی با حقوق یکدیگر و در کنارش تکالیف مشخص می شود و توجه به حفظ انحرافات در خانواده در اثر عشق ورزی افراد و زن و شهور باید لباس همدیگر باشند و عیبهای همدیگر را می پوشانند عفو و گذشت، رفع سوء ظن رازداری و وفاداری از عوامل تحکیم خانواده‌اند.

سقایت افزود: عشق و محبت که میان اعضای خانواده وجود باعث سلامت روان افراد می شود برای اینکه این عشق و محبت وجود داشته باشد افراد باید آشنایی کامل با حقوق و تکالیف همدیگر داشته باشند.

باید به زنان و مردان اول تکالیف و بعد حقوقشان را یاد داد

کارشناس مسائل خانواده و مدرس دانشگاه های تهران ادامه داد: آسیبی که ما با اسم فمنیسم وارد جامعه ما شده این است که بیشتر افراد در مورد حق خودشان حرف می زنند در صورتی که ما نمیدانیم حق و تکلیف دو کلمه و مفهوم ملازم هم هستند یعنی زمانی حقی وجود دارد که تکلیفی وجود داشته باشد و متاسفانه در جنبش های فمنیسمی حتی به غلط حق زنان مطرح شده نه حق واقعی و طبیعی شان حق غلط مطرح شده و تکلیف گفته نشده است.

سقایت یادآور شد: من فکر می کنم اول به زنان و مردان تکالیف شان آموزش داده بشود و بعد حقوق آموزش داده شود ما اگر بدانیم تکلیفی داریم می توانیم کسب حق بکنیم و برعکس اگر حقی هم داشته باشیم باید در قبالش یک مسئولیتی و تکلیفی ایفا کنیم.

وی ادامه داد: این حقوق بین زوجین که از ابتدای ازدواج شروع می شود بعد وارد حق والدین بر فرزندان و حق فرزندان بر والدین می شود که دوباره تغییرات ساختاری در جامعه مدرن و جامعه ما از سنتی به سمت مدرن دارد پیش می رود هنوز در حال گذار هستیم گاهی خطاهای عملکردی در فرزند پروری دیده می شود که به فرزند سالاری می انجامد در صورتی که فرزندان بدانند حق انها بروالدین چیست و برعکس حق والدین بر فرزندان چیست این مشکل حل می شود.

کارشناس مسائل خانواده و مدرس دانشگاه افزود:نمونه حق والدین بر فرزندان که در آیات قرآن خیلی بهش بها داده شده است به کار نبردن کمترین کلمه که اف می باشد و خشوع در مقبل پدر و مادر است و دعا در حق فرزندان به همین ترتیب حق والدین بر فرزندان  که معمولا کمتر پدر و مادری هستند این حق را ادا نکند و عمده ترین حق، حق تربیت فرزندان است تربیت پدر و مادر تاثیر جدی در آینده بچه دارد که در نهایت بر روی خانواده و جامعه اثر می گذارد.

سقایت در ادامه با اشاره به حفظ انحرافات در رابطه زن و شوهر افزود: زن و شوهر باید لباس هم باشند یعنی عیوب همدیگر را بپوشانند اگر ما بدانیم تعبیر اصلی لباس یعنی رفع نقایص یعنی زیبایی بخشی همه آینها باعث می شود حفظ انحرافات بشود.

وی تصریح کرد: حیا و عفاف در خانواده به علت محبت کردن هایی که افراد با همدیگر دارند و اغنای روحی و روانی می شوند حجاب ها و حیاها در جامعه ایفا می شود اگر زوج در خانواده اغنا و عیوبشان پوشیده و نقاط مثبتشان تقویت شود ما دیگر آسیبهای اجتماعی نداریم.

سقایت با توجه به اینکه عمده ترین آسیبهای اجتماعی ما برگرفته از ابراز نیازهای است که در خانواده باید تامین شود یادآور شد: عف و گذشت یکی دیگر از چیزهای  که باید اینجا گفته بشود آفت سوء ظن است ما داریم در قرآن زنان ثالث، زنانی که رازدار هستند این چند تا چیز اگر کنار هم بگذاریم می توانیم کلی این را درزبان عام بگیم احساس دلگرمی و پشت گرمی در خانواده است در مواجعه با موضوعات مختلف اعم از چالش ها و دعواها، اگر افراد و اعضای یک خانواده بدانند یک قدرتی در خانواده دارند فرزند و پدر و مادر پدر زن و شوهر و فرزندانش یعنی احساس امنیت، آرامش و اعتماد بکنند.

وی در ادامه افزود: وقتی فرد بدانند که همه اعضای خانواده خیر خواه ان هستند می توانند مشکلاتشان را بگویند و مشورت کنند و نگران سوء استفاده و برملا کردن رازهاشون نباشند، این احساس امنیت باعث می شود کانون خانواده حفظ بشود، قدیم چرا خانواده ها بهتر بودند چون خانواده ها گسترده بودند اگر بچه ای از یک چیزی ترد می شد مثلا  از پدر  مادر می آمد پیش عمه خاله پدر بزرگ و مادر بزرگ ولی امروز خانواده  را داریم مفهومش تغییر می دهیم به سمت خانواده مدرن  و هسته ای گاهی فامیل های درجه یک مثل خاله دایی عمه از مشکلات خبر ندارند  این احساس دلگرمی کم شده است.

کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد:یکی از کارکردهای خانواده که کارکرد اقتصادی که خیلی مهم است در خانواده افراد بتوانند منطقی از هم درخواست مالی بکنند و به همان اندازه یک مرد بداند که مهمترین وظیفه اش نفقه است در خانواده اگر یک زنی فرزندی از نظر نیازهای مالی ارضاء بشوند و مطمئن باشند که فرد دارد تلاش خودش را می کند حتی اگر به بهینه نرسد این میزان اقتصاد اما وقتی به این ایمان داشته باشند که مسئول اصلی دارد تلاش خودش را می کند بسیاری از مشکلات حل می شود.

سقایت یک دیگر از کارکردهای خانواده را کارکرد زیستی مطرح کر و افزود: بحث سلامت جسمی در کنار سلامت جسم ارضای نیازهای جنسی هم هست.

آموزش مهارت های زندگی باید از نظام آموزشی ما شروع شود

وی با اشاره به آخرین کارکردی که می شود در بعد مسائل خانواده به آن توجه کرد کارکرد تربیتی و آموزشی کل اعضای خانواده است ما یک وقتی می گوییم تربیت صرفا تربیت فرزندان را در نظر می گیریم ولی اگر ما در کنار دو کارکرد زیستی و اقتصادی کارکرد آموزشی را در نظر بگیریم می بینیم تمام افراد خانواده در طول زندگی نیازمند یادگیری هستند یادگیری لزوما آکادمیک و دانشگاهی نیست مهم این است که بدانیم همه ما در حال رشد هستیم و بهم کمک می کنیم.

کارشناس مسائل خانواده با توجه به اینکه آموزش ها و حمایت های اجتماعی و فردی که می تواند تاثیر جدی در بهبود کیفیت و ارتقاء خانواده را داشته باشد افزود: آموزشها باید در دوران مدرسه، دانشگاه و حتی در دوره کاری بزرگسالان تذکر و یادآوری بشود.

سقایت یادآور شد: آموزش مهارت های زندگی باید از نظام آموزشی ما شروع شود، زیرا قدیم استاد و شاگردی بود آدمها یاد می گرفتند ما مهارت همدلی، مهارت کنترل خشم رو میدیدیم و یاد میگرفتیم ولی امروز بیشتر ارتباط ها از طریق فضای مجازی است و روابط چهره به چهره کمتر شده است

وی پایان بیان داشت:مهارت زندگی برخلاف هجمه اطلاعات در دوره جدید کاربردی کردن اطاعات را اموزش می دهد به طور جدی لازم است این کارگاهها در دوره های مختلف سنی و در مقاطع متاهل  و مجردی با عناوین مختلف اجرا شود ولی چون اجبار در اجرا شدنش نبوده است هنوز خیلی از سازمان ها مدارس و دانشگاهها به آن عمل نکردند امیدوارم از افراد متخصص و کار آمد با رویکرد اسلامی در حوزه مطالعات خانوده و روان شناسی استفاده بشود و شاهد خانواده های مستحکم در نظام جمهوری اسلامی باشیم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=65145

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.