روستای زیبای جائین یکی از روستاهای گردشگری حاجی آباد است که دارای طبیعتی زیبا و دلنشین در بین کوه های سربه فلک کشیده می باشد. به گزارش پیارم حاجی آباد، روستای جایین در ۲۵کیلومتری شهرستان حاجی آباد از توابع بخش فارغان می باشد در همجواری دو روستای سیروییه و شمیل قرار دارد وروستاهای زیادی متصل ...

روستای زیبای جائین یکی از روستاهای گردشگری حاجی آباد است که دارای طبیعتی زیبا و دلنشین در بین کوه های سربه فلک کشیده می باشد.

به گزارش پیارم حاجی آباد، روستای جایین در ۲۵کیلومتری شهرستان حاجی آباد از توابع بخش فارغان می باشد در همجواری دو روستای سیروییه و شمیل قرار دارد وروستاهای زیادی متصل و منصوب به آن چاه ثواب و دره خشک و دهنه رویین است.

طبق تقسیمات کشوری محدوده روستا طرح هادی روستا می باشد و بقیه اراضی ما بین روستاهای همجوار مربوط به اراضی ملی و منابع طبیعی می باشد وحد فاصل روستای دره خشک به سمت شرق تا چاه ثواب و دهنه رویین تا چاه ثواب با توجه به آبادانی نیاکان جاینی جزو این روستا به حساب می آید و در سالهای اخیر با مهاجرت از روستاهای دیگر جهت سرمایه گذاری از وراث خریداری گردیده تمام این آبادی ها در زمان قدیم تحت نظر خوانین مستقر در فارغان بودند و روایتهای زیادی در خصوص احداث باغات به دست اهالی  در مکانهای سخت و صعب العبور برای خوانین وجود دارد، یک قانون نانوشته گذشته این بود که هر چشمه ای برای آبادانی باید حالت غارثی داشته باشد .

درمورد قدمت تاریخی روستای جائین با توجه به شواهد موجود در اطراف روستا می توان به قدمت تاریخی این روستا پی برد به عنوان نمونه پل سنگ وساروجی دهنه جایین سنگ نوشته های حک شده بر روی تخته سنگها گواه این موضوع می باشد.

درروستای جائین قلعه قدیمی وتاریخی وجود دارد که تا چنددهه پیش به عنوان مرکزنظامی مورد استفاده قرار داشت، آثاری به جامانده ازقلعه های تاریخی که تقریبا در گذر زمان از بین رفته و تنها قسمتی ازآن باقی مانده خود موید این نکته است

شغل مردم روستای جائین از قدیم الایام مردم زحمتکش وسخت کوش روستای جائین بیشتر به کشاورزی ودامداری اشتغال داشته و ازاین راه زندگی می کرده اند.

کشت محصولات رایج روستای جائین گندم، جو، ذرت، سیب زمینی وخیار سبز و کنجد می باشد. ازمحصولات باغی می توان به مرکبات ونخیلات اشاره نمود.

بطورعمده مردم در کناردامداری به پرورش دام و طیور نیزمی پردازند که بز، میش و گاو بطورسنتی پرورش داده می شود.

یکی از اهالی کشاورز روستا در گفتگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: روستای جائین در گذشته یکی از روستاهایی بودکه کشاورزی و دامداری در آن بسیار رونق داشت ولی با وجود خشکسالی های اخیر مردم دیگر کمتر به کشاورزی پرداخته و به شهر ها مهاجرت کرده اند.

این کشاورز افزود: ما در روستا با کمبود آب مواجعه هستیم اداره آب روستایی حاجی آباد نیز کمک های زیادی به ما کرده است ولی بیشتر خشکسالی ها در میزان آب های زیر زمینی و چشمه ها تاثیر داشته است.

وی یاد‌آور شد: یکی از مشکلات کشاورزان روستا در بحث فروش وکشاورزی شان می باشد که دلالان محصولات کشاورزی ما را زیر قیمت بازار می خرند و کشاورز که در این مدت یک سال زحمت خود هیچ سودی نداشته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64760

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.