با توجه به شهرتی که اصغر فرهادی در جشنواره‌های خارجی دارد می‌تواند با ساخت فیلم درباره سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان امریکایی، عمق این فاجعه را به گوش جهانیان برساند.  به گزارش پیارم حاجی آباد، حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه سینما چشمان خود را به روی موضوعاتی چون ...
با توجه به شهرتی که اصغر فرهادی در جشنواره‌های خارجی دارد می‌تواند با ساخت فیلم درباره سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان امریکایی، عمق این فاجعه را به گوش جهانیان برساند.
حمله به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس توسط آمریکا پیشنهاد ساخت فیلم «سقوط هواپیمای مسافربری ایران» به اصغر فرهادی

 به گزارش پیارم حاجی آباد، حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه سینما چشمان خود را به روی موضوعاتی چون سقوط هواپیمایی مسافری کشورمان بسته است، اظهار کرد: البته به طور مستقل چند کاری در سینما و تلویزیون ساخته شده‌اند که به نوعی به فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری پرداخته‌اند. برای مثال فیلم «ابلیس» با بازی خسرو شکیبایی که احمدرضا درویش آن را کارگردانی کرده بود از جمله این تولیدات است، ولیکن این فیلم‌ها کارهایی هستند که به صورت غیر مستقیم به موضوع پرداخته‌اند، اما تا به امروز حتی یک کار هم ساخته نشده که در آنها به صورت مستقیم به این فاجعه وحشتناک پرداخته شود.

 

وی افزود: چشم‌پوشی از چنین سوژه‌ای در شرایطی است که این موضوع اتفاق بسیاری بزرگی است که از آن می‌توان به عنوان یکی از فجایع تاریخ نام برد؛ فاجعه‌ای که در آن ۲۹۰ بی‌گناه توسط ارتش آمریکا کشته شدند. این اتفاق به اندازه‌ای دردناک است که شاید تا ابد آمریکا نتوان این لکه ننگ را از پیشانی خود پاک کند، اما این موضوع مورد نظر ما نیست، چون می‌خواهیم به این امر بپردازیم که چرا سینمای ما در این حوزه تا به این اندازه کم‌کار است!

 

 

 

 

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» ادامه داد: قبل از اینکه به چرایی این کم کاری بپردازم می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم. بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، هالیوود با تمرکزی ویژه این فاجعه را در فیلم‌های مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد توجه قرار داد. در این راستا از هیچ هزینه‌ای نیز دریغ نکرد‌‌ه‌اند، چون موضوع شکلی ملی و میهنی داشت، اما ما با توجیهات مختلف در این حوزه کم‌کار هستیم به نحوی‌که اگر از یک نوجوان ۱۳ یا ۱۴ سال درباره آن بپرسیم شاید کمتری بچه‌ای درباره آن اطلاعات خوبی داشته باشد!

 

این فیلم‌ساز ادامه داد: شاید راحت‌ترین کار برای پرداختن به چرایی این کم‌کاری این امر باشد که سینماگران را مقصر اصلی قلمداد کنیم که به نظرم دلیل قابل قبولی نیست، چون با وجود این‌که قبول دارم در میان عده‌ای از سینماگران پرداختن به چنین موضوعاتی دغدغه نیست، ولی با این وجود فیلم‌سازان متعهدی نیز وجود دارند که در این زمینه خود مکلف و متعد می‌دانند، اما شرایط مناسب برای کارشان فراهم نیست؛ برای مثال خود را مثال می‌زنم. من چندین طرح در این زمینه داشته و دارم که به هر جایی که فکرش را بکنید ارجاع داده‌ام، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ام برای آن سرمایه‌گذاری پیدا کنم تا آن را به تولید نزدیک کنم.

 

وی  با بیان این‌که برخی محافظه‌کاری‌ها دلیلی دیگر برای کم‌کاری در تولید فیلم‌های انقلابی است، تصریح کرد: موضوعات که به‌نوعی به رویدادهای انقلابی یا وقایعی چون سقوط هواپیمایی مسافری می‌پردازد، به‌نوعی بار سیاسی به خود می‌گیرد، برای همین کمتر فیلم‌سازی علاقه دارد تا به این حوزه ورود کند؛ زیرا بیم آن را می‌برند که انگ سیاسی‌کاری یا سفارش‌سازی بخورند! ولی به نظر من این یک توهم نادرست است، چون در این حوزه کار کردن یک وظیفه میهنی است. در این میان سوالی دارم، آیا نشان دادن عمق فاجعه‌ای که رخ داده را می‌توان سیاسی دانست؟ آیا وظیفه ما هنرمندان این نیست که با پرداختن به این اتفاق به‌نوعی مرهمی بر روی زخمی‌های خانواده‌های قربانیان باشیم.

 

بهمنی با بیان اینکه از سخنان اخیر مقام معظم رهبری می‌توان به اهمیت موضوعات فرهنگی نام برد، گفت: سال‌هاست که حضرت آقا در سخنان خود به روی تهاجم فرهنگی تاکید داشته‌اند و در دیدارهای خود با هنرمندان به‌ویژه سینماگران فعالیت در این حوزه را توصیه می‌کردند، اما متاسفانه آن‌گونه که باید به این حوزه توجه نشده است. برای همین هم ایشان با به‌کار بردن واژه «آتش به اختیار به شکل تمیز» به اهمیت موضوعات فرهنگی تاکید مجدد داشتند تا به‌نوعی فعالان فرهنگی را از این خلسه‌ای که در آن گرفتار آمده‌اند بیدار کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که جدا از هنرمندان، نقش مسئولان را در پیش آمدن شرایط موجود چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: مهم‌ترین دلیل را در کم‌کاری سینما در نپرداختن به موضوعات مورد نظر کم‌کاری مدیران می‌دانم، حتی می‌توانم بگویم که نقش آنها چند برابر هنرمندان است. دلیل این مسئله هم در دو نکته خلاصه شده، ابتدا آنکه اصولاً این دست مضامین جز دل‌مشغولی‌های ذهنی مدیران نیست. دوم آنکه آنها معمولا سعی می‌کنند تا به روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که برای آن بازخورد بین المللی بیشتری داشته باشند. برای مثال هم بیشتر از فیلم‌های جشنواره‌پسند حمایت می‌کنند.

 

این سینماگر در انتهای سخنان خود تأکید کرد: فعالیت در این حوزه تنها وظیفه یک قشر خاص نیست، یعنی نباید تنها از فیلم‌سازهای انقلابی توقع کار در این حوزه را داشت، بلکه سینماگران بین المللی ما نیز باید در این حوزه ورود کند. برای مثال اصغر فرهادی به‌عنوان کارگردانی که در جشنواره‌های خارجی شناخته‌شده است می‌تواند با ساخت فیلمی با محوریت سقوط هواپیمایی مسافربری ایران عمق فاجعه را به جهانیان نشان دهد.

 

ایکنا

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64391

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.