سپاه سازندگی ضمن به کارگیری پیمانکاران و تربیت مدیران داخلی در اجرای پروژه‌های ملی در رشته و گرایش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی و غیره قابلیت اجرای پروژه‌های عظیم را با به نمایش گذاشته است. در ایام ...
سپاه سازندگی ضمن به کارگیری پیمانکاران و تربیت مدیران داخلی در اجرای پروژه‌های ملی در رشته و گرایش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی و غیره قابلیت اجرای پروژه‌های عظیم را با به نمایش گذاشته است.
در ایام اخیر حسن روحانی رییس جمهور برای چندمین بار از اقدامات اقتصادی سپاه پاسداران انتقاد کرد. روحانی با اشاره به اصل ۴۴ و قانون خصوصی‌سازی اظهار داشت: هدف این بوده که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی سازی نیست.
رییس جمهور ادامه داد: از آن دولتی که تفنگ نداشت می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.
مواضع رئیس جمهور روحانی که علیه فعالیت های سپاه در بخش اقتصاد و سازندگی تعبیر شده است، در حالی است که سپاه پاسداران بنا به وظایفی که طبق قانون برای آن تعریف شده است، ضمن مشارکت با ارتش جمهوری اسلامی در دفاع از مرزهای دریایی، زمینی و هوایی باید حافظ انقلاب اسلامی نیز باشد، از این رو این نهاد انقلابی در موضوعاتی مانند اقتصاد، فرهنگ و امنیت فضای مجازی هم اقدامات تخصصی و فراگیری را انجام می‌دهد‌.
در همین جهت سپاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بلافاصله پس از هشت سال دفاع مقدس ایجاد شد.
فعالیت اقتصادی سپاه سازندگی معطوف به ۱_ نفت، گاز و پتروشیمی؛ ۲_ صنایع، عمران و صنعت؛ ۳_ محرومیت زدایی و ۴_ کشاورزی، می‌شود.
فعالیت های سازندگی سپاه و دفاع از منافع مردم
سپاه سازندگی ضمن به کارگیری پیمانکاران و تربیت مدیران داخلی در اجرای پروژه‌های ملی در رشته و گرایش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی و غیره  قابلیت اجرای پروژه‌های عظیم را به نمایش گذاشته است.
بنابراین گزارش، طبق آمار اعلام شده توسط سپاه پاسداران در طول سه دهه گذشت از جنگ تحمیلی با وجود تحریم‌های ظالمانه بیش از ۱۸۰۰ پروژه سازندگی عظیم توسط سپاه سازندگی به بهره برداری رسیده است.
سپاه به دنبال منافع خود یا مردم؟
به طور کلی نقش آفرینی در اقتصاد آمیخته با رسیدن به منافع مالی است، یعنی هر آن که وارد یک فعالیت اقتصادی می‌شود در الویت اول نفع مالی خود را در نظر می‌گیرد، اما سپاه سازندگی با رویکردی متفاوت هیچ‌گاه نگاه تاجر مآبانه به وضعیت موجود ایران نداشته و به دنبال سازندگی بوده است.
نباید فراموش کرد که سپاه مجری اجرای پروژه‌های بزرگی شده است که به طور کلی هیچ نهاد و یا شرکت دیگری قادر به انجام آن نیست.
در همین رابطه شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با بصیرت، گفت: برخلاف تصور کسانی که مطرح می‌کنند چرا سپاه در پروژه‌های عمرانی وارد شده است، این را می‌گویم که سپاه به این دلیل وارد پروژه‌های عمرانی شد که نه به دنبال سود بوده و نه تامین منافع، بلکه خدمتی را که از عهده دیگران بر نمی‌آمد و بر نمی‌آید را به خوبی تمام انجام می دهد.
رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم هم زمانی که به مناطق محروم سیستان سفر می‌کند و عمده نهاد فعال در زمینه های اقتصادی را سپاه می‌بیند زبان به تمجید این نهاد انقلابی می‌گشاید و می گوید سپاه و بسیج در حوزه اشتغال و اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و بلوچستان فعال شده‌اند و باید به این اولویت مهم ادامه دهند.
در پایان امید است مسئولان دولتی با درک جایگاه حساس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابند که در بسیاری از مناطق محروم و صعب العبور تنها سپاه پاسداران است که می تواند به فعالیت های سازندگی بپردازد و بسیاری از پیمانکاران اساسا رغبتی برای ورود به این حوزه ها ندارند. اقدمات سازندگی سپاه در غرب کشور و سدسازی در این مناطق کوهستانی و صعب العبور نمونه بارزی از این موضوع است. از جمله در اردیبهشت سال قبل به همت فرماندهان قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، آبرسانی به ۳۰ روستای صعب العبور در قلل ۲۵۰۰ متری در شهرستان دزفول صورت گرفت.
فعالیت های سازندگی سپاه و دفاع از منافع مردم
نمونه دیگر این که سردار سیدضیاءالدین حزنی در ششمین نشست هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور، گفت: قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه تا به امروز ۲۱۳ مدرسه در مناطق مرزی، صعب‌العبور و حساس کشور با همکاری مسئولان آموزش و پرورش شهرستان‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه،‌ آذربایجان غربی و کردستان احداث کرده است. وی ادامه داد: بودجه‌ای که برای این کار تخصیص داده شده است، ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و با استفاده از نیروی انسانی مرزی بوده است./
لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64337

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.