خداوند ولّی مؤمنین است؛ در قرآن داریم: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات» (بقره/۲۵۷) اما آن‌هایی که خدا ندارند تحت ولایت چه کسی هستند؟    گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها ...

خداوند ولّی مؤمنین است؛ در قرآن داریم: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات» (بقره/۲۵۷) اما آن‌هایی که خدا ندارند تحت ولایت چه کسی هستند؟

 خبرگزاری فارس: آن‌هایی که خدا ندارند تحت ولایت چه کسی هستند؟

 گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در امسال گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «تفسیر آیهالکرسی» که در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۷۲ ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

– «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ» بقره/۲۵۵٫ نیست معبودی جز او….قیوم یعنی همه به او وابسته هستند اما او به کسی وابسته نیست.

– قرآن به پیامبر می‌گوید: «وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ» اسراء/۸۶ اگر بخواهیم آن چه به تو وحی می‌کنیم از ذهنت می‌رود.

-«لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض» بقره/۲۵۵ آن چه در زمین و آسمان هاست مال اوست…مالکیت حقیقی مالکیت دائمی نه اعتباری و نه محدود…«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» بقره/۲۵۶٫ یعنی چه؟ در دین اکراهی نیست. دین زورکی نیست. آزادی است. ما آزادیم دین داشته باشیم یا نداشته باشیم.

– انسان آزاد است دلیل آزادی چند چیز است: اول پشیمانی: چون انسان پشیمان می‌شود نشان دهنده‌ این است که آزاد است. چون انسان اگر مجبور باشد پشیمان نمی‌شود. دوم انتقاد: این که شما به کسی انتقاد می‌کنی چرا این کار را کردی یعنی می‌توانستی این کار را نکنی این نشان دهنده‌ آزادی است. سوم تربیت: این که شما بچه‌ات را تربیت می‌کنی نشان دهنده‌ این است که بچه می‌تواند راه حقی را قبول کند یا راه باطلی را قبول کند.

– «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ».راه حق چیست «الرُّشْدُ» یعنی راه حق. «الْغَیِّ» یعنی راه باطل. یعنی راه حق و باطل از هم روشن است.

– قرآن می‌گوید: اگر می‌خواهی محکم باشی و ثابت، «فَقَدْ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقى‏» ریسمان محکم ایمان است. بقیه ریسمان‌ها محکم نیست. «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً» نساء/۷۶٫ «لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ» بقره/۲۵۶٫ یعنی این نخ پاره شدنی نیست. جاوید است فروپاشی در آن نیست.

– «وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ». «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا» بقره/۲۵۷ آیه‌ آخر آیه الکرسی این است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا». خداوند ولی یعنی سرپرست مؤمنین است. مؤمن خدا دارد.

– ظلمات چیست؟ ظلمات جهل به نور علم ظلمات تفرقه به نور وحدت. ظلمات شرکی به نور توحید ظلمات کنید به نور محبت. خداوند ولی مؤمنین است. آن‌هایی که خدا ندارند تحت ولایت چه کسی هستند. بعد می‌گوید: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات» بقره/۲۵۷ ولی آن‌هایی که کافر هستند. «أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» ولّی این‌ها طاغوت است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64140

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.