بخش احمدی  یکی از بکرترین زمین های کشاورزی در شهرستان حاجی آباد را دارد زمین های حاصل خیز این بخش باعث شده که کشاورزی در این روستا حرف اول را بزند. به گزارش   پیارم حاجی اباد بخش احمدی که به اسم بشاگرد دوم استان هرمزگان معروف است یک سرزمین غنی از مواد معدنی و دارای زمین های ...

بخش احمدی  یکی از بکرترین زمین های کشاورزی در شهرستان حاجی آباد را دارد زمین های حاصل خیز این بخش باعث شده که کشاورزی در این روستا حرف اول را بزند.

به گزارش   پیارم حاجی اباد بخش احمدی که به اسم بشاگرد دوم استان هرمزگان معروف است یک سرزمین غنی از مواد معدنی و دارای زمین های حاصل خیز در بخش کشاورزی و شغل اکثر مردم از زمان قدیم تا اکنون کشاورزی و دامداری می باشد، به طوری که در قدیم در بخش احمدی حتی برنج نیز کشت شده است و امروز به دلیل خشکسالی های پی در پی و سالهای بدون باران اکثر غنات و چشمه ها کم آب وغنات از بین رفته و نیاز به بازسازی دارد که باید دولت در این زمینه به کمک مردم بیاید و هزینه بازسای غنات ها را بپردازد.

در منطقه احمدی در بخش کشاورزی و زراعی محصولاتی از قبیل گندم، جو، ذرت، ارزن، عدس و نخود کشت می شود و سیفی جات مثل هندوانه ، پیاز ، سیب زمینی در این بخش کشت می شود.

 محصولات باغی این بخش که  ۶۰۰هکتار از اراضی احمدی مربوط به مرکبات می باشد  نیز نارنگی، پرتقال، لیموشیرین،نارنج کاشت شده و هر ساله محصول خوبی نیز برداشت می شود.

عمده ترین محصول بخش احمدی که ۲۰۰۰هزار هکتار از اراضی این بخش را در بر می گیردمربوط به کاشت نخل می باشد که ارقام فراوانی از نخل در این بخش کاشته و برداشت می شود مهمترین ارقام خرما در بخش احمدی خاصی، خنصی، مضافتی، حلیلی،شاهانی، نقار و پیارم می باشد.

بخش احمدی محصولاتی مثل هلو انار و انگور نیز دارد که هم اکنون به دلیل خشکسالی این محصولات نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

در گفتگو با یکی از باغداران  بخش احمدی یکی از مشکلات بخش کشاورزی احمدی نبود راه ارتباطی مناسب جهت فروش محصولات کشاورزی و رساندن به موقع آن به بازار می باشد که متاسفانه با توجه به مسافت طولانی و جاده های خاکی این کشاورزان وباغداران نمی توانند محصولات خود را به موقع به بازار برسانند و محصول روی دست کشاورز می ماند یا اینکه باید زیر قیمت بازار به دلالان بفروشد که انها هم بهانه راه طولانی و خرابی جاده را می کنند و محصول را از کشاورز زیر قیمت بازار می خرند و این است که کشاورز همیشه فقیر و تنگدست است.

این باغدار در ادامه افزود: ما اگر در بخش احمدی سردخانه ای جهت نگهداری محصولات کشاورزی داشتیم می توانستیم با نگهداری محصولات باغی و کشاورزی خود در سرد خانه به قیمت بهتر به بازار عرضه کنیم نه اینکه از ترس خراب شدن به دلالان بفروشیم.

وی بیان داشت: کشاورزی و باغداری در بخش احمدی هنوز به صورت سنتی کشت و برداشت می شود که کشاورزان و باغداران ما نیاز به آموزش دارند تا در مصرف آب صرفه جویی و بتوانند محصول بیشتری کشت تولید کنند.

این باغدار تصریح کرد: اگر دولت توجه بیشتری به بخش احمدی در بحث راهها و جاده داشته و بحث بازسازی قنات ها را پیگیری کند دیگر مردم این منطقه غنی از همه لحاظ (معادن، دامداری،کشاورزی) فقیر نیستند و در رنج و سختی زندگی نمی کنند اکثر کشاورزان این منطقه به دلیل اینکه محصولاتشان بازار فروش ندارد متاسفانه با قاچاقچیان جهت حمل مواد مخدر همکاری می کنند تا شکم زن و بپه خود را سیر کنند.

 

وی  درباره ی همکاری جهاد کشاورزی با کشاورزان این منطقه گفت : متاسفانه همکاری مطلوبی توسط جهاد کشاورزی با کشاورزان در این منطقه نمی شود و شاید این بخاطر مسافت طولانی بین راه این منطقه با حاجی اباد است که این همکاری ها از جمله آموزش های مورد نیاز ، راهنمایی و کارشناسان مورد اطمینان و آگاه ، سموم مورد نیاز برای کشت محصولات در اختیار کشاورزان این منطقه قرار نمیگیرد.

 

وی  افزود : متاسفانه موضوع دلالی یکی از دیگر مشکلات کشاورزان در این منطقه است و دلالان با پیش خرید محصولات ما به قیمت بسیار پایین به نام یک شهر دیگر کوجه ها و محصولات مارا با قیمت ۲ برابر وارد بازار می کنند و کشاورزان با تمام سختی ها و خساراتی که در طول کشت محصولات دچار می شوند کمترین سود را دریافت میکنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64105

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.