نخستین ماه تابستان از نیمه گذشت اما از رونق در بازار خودروها خبری نیست. رسم هرساله بود که با نزدیکی به تابستان و داغ شدن بازار سفر، رونق هم به بازار… پارسینه: نخستین ماه تابستان از نیمه گذشت اما از رونق در بازار خودروها خبری نیست. رسم هرساله بود که با نزدیکی به تابستان و ...

نخستین ماه تابستان از نیمه گذشت اما از رونق در بازار خودروها خبری نیست. رسم هرساله بود که با نزدیکی به تابستان و داغ شدن بازار سفر، رونق هم به بازار…


پارسینه: نخستین ماه تابستان از نیمه گذشت اما از رونق در بازار خودروها خبری نیست. رسم هرساله بود که با نزدیکی به تابستان و داغ شدن بازار سفر، رونق هم به بازار خودروها می‌آمد و تب‌وتاب خریدوفروش را با این بازار همراه می‌کرد. اما این روزها رکودی بازار را فرا گرفته که گویی قرار نیست امسال تب‌وتابی با این بازار همراه شود، رکود دیگر بر بازار خودروها سایه نینداخته بلکه این بازار را احاطه کرده است. خودروها تا امروز هر ‌سازی را که دوست داشته‌اند، زده‌اند و بی‌توجه به رسم‌های گذشته بازار، افزایش و کاهش قیمت را با خود همراه کرده‌اند و حالا خریداران به خاطر گرانی‌های بازار انگیزه‌ای برای خرید خودرو ندارند.

 

برخی معتقدند شهروندان با عدم کاهش قیمت خودرو به نوعی کنار آمده‌اند و آن‌هایی که نیاز فوری به خودرو دارند ترجیح می‌دهند توقعشان را پایین بیاورند و به هر طریقی شده خودرویی دست‌وپا کنند. شهروندانی هم که عادت به تعویض خودرو داشتند اکثریتشان ترجیح می‌دهند خودرو موجودشان را حفظ کنند زیرا هزینه تعویض آن بیش از هزینه نگهداری برای آنان تمام می‌شود.

 

از طرفی عرضه خودرو به بازار نیز با افت محسوسی روبه‌رو است که همین امر اجازه ورود خودرو به بازار و آب کردن یخ قیمت‌ها و گرانی را نمی‌دهد تا بتواند متقاضیان خرید خودرو را به بازار بیاورد. بر همین اساس ناآرامی ماه‌های اخیر بازار خودروها، کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان و دخالت‌های قیمتی که در این بازار شده است، عامل اصلی فرو رفتن بازار در رکودی اعلام می‌شود که حتی افزایش سفر هم توانایی خروج از آن را ندارد.

 

 

در این میان، دیده می‌شود در دوره‌ای کوتاه قیمت خودروها کمی کاهش را تجربه کند و پس از آن دوباره افزایش قیمت با بازار همراه شود و اجازه کاهش بیش از پیش را به قیمت‌ها ندهد. به گفته بعضی فعالان بازار خودروها، این کاهش قیمت‌ها به پشتوانه رکود و بی‌خریداری به بازار می‌آید اما عدم عرضه خودرو به بازار متناسب با تقاضا باعث می‌شود قیمت‌ها بار دیگر به رشد بیفتند و دوباره‌ گران شوند. بر همین اساس در هفته‌ای که سپری شد پراید که کاهش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰‌هزارتومانی را طی هفته گذشته ثبت کرده بود، بیشتر از یک هفته نتوانست کاهش قیمت‌ها را تحمل کند و بار دیگر افزایش قیمت یافت. این نوسان قیمت درباره خودرو‌های خانواده پژو نیز صادق است.

 

در هفته‌ای که گذشت یا به عبارتی در دومین هفته تیرماه، قیمت پراید ۱۱۱ با رشدی ۵۰۰‌هزارتومانی به ۱۷‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان رسید. پراید ۱۳۱ نیز با همین میزان افزایش ۱۶‌میلیون و ۸۰۰‌هزارتومانی شد. پراید ۱۳۲ نیز که هفته گذشته‌ کاهش ۳۰۰‌هزارتومانی را تجربه کرده بود، ۳۰۰‌هزار تومان افزایش یافت و دوباره ۱۶‌میلیون و ۳۰۰‌هزارتومانی شد.

 

همچنین تیبا نیز مانند هفته گذشته ۲۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان از سوی فعالان بازار خودروها قیمت داده می‌شد. در بازار پژوها قیمت کمی کاهش را تجربه کرده و ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهشی ۵۰۰‌هزارتومانی نسبت به هفته گذشته به ۳۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است.

 

بنا بر گزارش‌های موجود از بازار خودروها، تیپ ۵ هم بعد از افت قیمت هفته گذشته‌اش روی ۴۰‌میلیون تومان باقی‌ماند. V9 نیز روی ۵۲‌میلیون تومان به فروش رفت و این در شرایطی است که قیمت رسمی این خودرو ۳۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان است. ۲۰۶ مدل V8 با دو ‌میلیون افت قیمت به ۴۱‌میلیون تومان رسید.

 

V20 هم به عنوان معمولی‌ترین مدل ۲۰۶ روی قیمت ۳۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان باقی ماند. ۲۰۷ اتومات دیگر پژوی تولیدی ایران‌خودرو این روزها ۵۶‌میلیونی است و کسی که خواهان خرید این خودرو باشد باید ۵۶‌میلیون تومان برای خرید این خودرو از بازار آزاد بپردازد و این در حالی است که قیمت این خودرو در نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو ۴۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان است. همچنین پژو ۴۰۵ نیز ۲۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در بازار آزاد قیمت دارد.

 

سمند SE نیز بازار ۲۲‌میلیونی است و LX این خودرو نیز ۲۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در بازار خودروها قیمت داده می‌شود.

 

وقتی به بازار تندر۹۰ها می‌رسیم، می‌بینیم که تندر۹۰ تولیدی در پارس خودرو نیز این روزها از سوی فعالان بازار ۳۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قیمت دارد و تندر۹۰ تولیدی ایران خودرو هم، ۳۶‌میلیون‌تومانی است.

 

مگان هم این روزها، ۸۷‌میلیونی است، ماکسیما ۱۱۶‌میلیون تومان قیمت دارد و ویتارا نیز ۱۳۲‌میلیون تومان دست به دست می‌شود.

 

این نوسان نه چندان چشمگیر بازار خودروها در حالی رقم می‌خورد که پس از ماه‌ها سرگردانی و بلاتکلیفی در بازار آزاد خودروها و اعلام قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، وزیر صنعت، معدن و تجارت از شکست خوردن پروژه قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌گذاری خودروها به‌زودی به سازمان حمایت بازگردد.

 

این اظهارات غضنفری در حالی مطرح می‌شود که مدت‌هاست بازار خودروها هیچ آرامشی به خود ندیده و این آرامش به غیراز حضور واسطه‌ها به دلیل عدم عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان از بازار دور شده است و متاسفانه تلاش مثمر ثمری برای بهبود شرایط تولید نمی‌شود تا عرضه و تقاضا تناسب نسبی با یکدیگر پیدا کنند و قیمت‌ها و بازار کمی آرامش یابند. در این میان، دولتی‌ها به دنبال پیداکردن مرجعی هستند که بازار را به آرامش برساند و در قیمت‌گذاری موفق باشد حال آن‌که این موفقیت با تنظیم بازار به واسطه افزایش تولید محقق خواهد شد، امری که هر ماه خلاف آن رخ می‌دهد روند تولید کاهش بیش از پیش را به نمایش می‌گذارد.

 

بنا بر گزارش دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید خودرو ۵۵/۸ ‌درصد کاهش داشته است و در سه ماه نخست سال‌جاری تنها ۱۲۲‌هزار دستگاه خودرو تولید شده و این در حالی است که در اردیبهشت سال ۹۰ حدود ۱۴۷‌هزار دستگاه خودرو تولید شده بود که نشان می‌دهد تولید خودرو در یک ماه ۲۵‌هزار دستگاه از تولید در سه‌ماهه نخست سال ۹۲ بیشتر

بوده است.

 

عدم عرضه خودرو به میزان نیاز بازار و گرانی‌هایی که بازار را به رکود فرو برده در حالی اجازه نوسان قیمت چندانی را به قیمت‌ها نمی‌دهد که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور از بی‌‌تاثیری تحریم اخیر آمریکا بر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد می‌گوید و معتقد است که «در چند روز اخیر تغییر خاصی در قیمت خودروهای داخلی رخ نداده است.»

 

حسن زمانی‌افشار با بیان این‌که اتفاقی چون تحریم تاثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت، به ایسنا خاطرنشان کرد: «قیمت این محصولات با توجه به تعادل عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین می‌شود.»

 

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور افزود: «بنابراین هرچه میزان عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد به همان نسبت نیز قیمت خودروهای داخلی تثبیت شده یا کاهش خواهد یافت.» وی با بیان این‌که هفته گذشته تحت‌تاثیر افزایش مجدد نرخ ارز قیمت بعضی خودروهای داخلی مقداری افزایش یافت، تصریح کرد: «هفته پیش از آن نیز سقوط قابل توجه قیمت ارز کاهش قیمت خودروهای داخلی را به دنبال داشت.»

 

زمانی‌افشار درباره آینده‌ قیمت‌ها در بازار خودرو، تصریح کرد: «در صورتی که خودروسازان بزرگ بتوانند نیاز بازار را به خوبی تامین کنند، مطمئنا افزایش قیمتی نخواهیم داشت البته کاهش نرخ ارز نیز به نوبه خود می‌تواند قیمت این محصولات را کاهش دهد.»

 

به این ترتیب باید دید در هفته‌های آتی و در شرایطی که وزارت صنعت با وجود کاهش تولید خودرو به دنبال مرجع قیمت‌گذاری می‌گردد که معجزه کند و قیمت‌ها را طوری قیمت‌گذاری کند که کاهش یابد، در روزها و هفته‌های آتی در بازار خودروها چه اتفاقاتی می‌افتد و آیا رونق به بازار بازمی‌گردد یا قرار است رسم هرساله فراموش شود و تابستان با رکود به پایان برسد.

منبع:بهار

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=5513

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.