معاون فرهنگی – هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از طرح جمع‌آوری آواها و نواهای سنتی هرمزگان خبر داد و از این اقدام به عنوان نقطه عطفی در احیای فرهنگ فاخر این سرزمین نام برد. کرامت بلالی امروز در گفت‌و‌گو در بندرعباس اظهار داشت: موسیقی، نواها و آیین‌های سنتی هرمزگان در سایه یک غفلت ...

معاون فرهنگی – هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از طرح جمع‌آوری آواها و نواهای سنتی هرمزگان خبر داد و از این اقدام به عنوان نقطه عطفی در احیای فرهنگ فاخر این سرزمین نام برد.

خبرگزاری فارس: طرح جمع‌آوری آواها و نواهای سنتی هرمزگان


کرامت بلالی امروز در گفت‌و‌گو در بندرعباس اظهار داشت: موسیقی، نواها و آیین‌های سنتی هرمزگان در سایه یک غفلت همگانی به ورطه فراموشی سپرده شده است که جا دارد همه مسئولان در طرح جمع‌آوری این میراث فاخر همکاری لازم را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه میراث کهن هرمزگان فقط در اشیاء و ابنیه‌های تاریخی خلاصه نمی‌شود، از فرهنگ غنی این مرز و بوم به عنوان میراثی ارزشمند نام برد که هویت این سرزمین را شکل داده است.

معاون فرهنگی- هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه این پروژه فرهنگی نیازمند همکاری‌های بین بخشی با مجموعه ارشاد هرمزگان است، بیان داشت: گستردگی استان، گمنامی و بعضا در قید حیات نبودن برخی از هنرمندان قدیمی، دسترسی به آثار و منابع این گنجینه‌ها را با دشواری خاصی روبرو کرده است که جا دارد برای غنی شدن این دایره المعارف فرهنگی همه کسانی که با این حوزه مرتبط هستند، پای کار بیایند.

بلالی از آمادگی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس برای ثبت و ضبط این آثار خبر داد و گفت: در این طرح در صدد هستیم با جمع‌آوری، گفت‌و‌گو و ضبط آثار، مجموعه‌ای ارزشمند از فرهنگ غنی هرمزگان را جمع‌آوری و تدوین نماییم تا ضمن ارج نهادن به جایگاه هنرمندان گمنام، به عنوان یک مرجع در اختیار پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان به فرهنگ غنی استان قرار گیرد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی احیای سنت‌های فرهنگی را به عنوان یک اولویت در دستور کار دارد، از تدوین شیوه نامه اجرایی کنسرت‌ها خبر داد و گفت: در دوره جدید برای نظم بخشی به اجرای کنسرت‌ها و اینکه موسیقی فاخر و سنتی میدان بیشتری برای فعالیت پیدا کند، در حال تدوین یک سری شاخص‌ها هستیم و از این پس بر این اساس و با این نگاه مجوزها مدیریت و صادر می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از تمرکززدایی و بسط فعالیت‌های فرهنگی در گستره استان خبر داد و گفت: توجه خاص به شهرستان‌ها و حمایت از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی مد نظر است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه حاکمیتی فقط نقش نظارت و تعیین سیاست‌ها را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه حمایت از برنامه‌های فرهنگی و هنری در اولویت برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان قرار دارد، خاطرنشان ساخت: بررسی و آسیب‌شناسی برنامه‌های سال گذشته و حرکت بر اساس شاخص‌های مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهم‌ترین رویکردهای این اداره کل در سال‌جاری است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تاکید کرد: امسال تلاش می‌شود با پرداخت به موقع اعتبارات و جلوگیری از هزینه‌های خارج از برنامه، اهداف تدوین شده فرهنگی و هنری در سال‌جاری را به نحو مطلوب و تاثیرگذاری اجرا کنیم.

به گفته بلالی تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان هرمزگان برنامه‌های فرهنگی و هنری خود را براساس اولویت‌های تعریف شده به معاونت فرهنگی و هنری این اداره کل ارسال که پس از نشست کارشناسی، به زودی برنامه و اولویت‌های هر شهرستان بر اساس ظرفیت و توانمندی آن اداره اعلام می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: برنامه‌های سال‌جاری فرهنگی و هنری استان، براساس اولویت‌ها و نیازسنجی هر یک از شهرستان‌ها و به منظور جلوگیری از موازی کاری به صورت عادلانه، اعتبار دریافت می‌کنند.

وی همچنین از تدوین بانک جامع هنرمندان استان به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های بخش فرهنگی هنری اداره کل ارشاد هرمزگان نام برد و بیان داشت: در این طرح که مقدمات اجرایی آن آغاز شده است، در تکمیل اقدامات خوبی که در این راستا پیشتر صورت گرفته است، درصدد هستیم بانک جامع هنرمندان استان تهیه و تدوین شود.

بلالی اضافه کرد: ایجاد بستر لازم برای معرفی هنرمندان از طریق برنامه های مختلف خصوصا برنامه‌های اجتماعی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و رسانه جمعی از دیگر اقدامات این حوزه در سال جاری است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در فراز دیگری از سخنان خود حمایت مسئولان از فعالیت‌های فرهنگی – هنری را عامل مهمی در پویایی فعالیت‌های فرهنگی – هنری عنوان کرد و گفت: قطعا اعتبارات اندک در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری پاسخگوی این حوزه نیست و برای ارتقای فرهنگ و هنر استان همه دستگاه‌ها باید به هنرمندان کمک کنند.

وی حضور هنرمندان استان در عرصه‌های بین‌المللی را مایه افتخار دانست و گفت: برای نخستین بار در کشور دو عنوان پژوهشی حوزه نمایش با نام «حافظه حرکتی جمعی و تئاتر آوانگارد» و «ارجاع تئاتر آوانگارد به تئاتر سنتی» از مجید سرنی زاده به بزرگترین کنفرانس بین‌المللی مطالعات اجرا در جهان که از ۱۳تا ۱۸ تیرماه امسال در شانگ‌های چین برگزار می‌شود، راه یافته است که این امر مایه مباهات برای فرهنگ و هنر استان است.

بلالی همچنین راهیابی نمایش زن به کارگردانی مجید بشکال از بندرعباس به جشنواره «آونییون» فرانسه و «ادینبورگ» اسکاتلند و حضور ساناز نجفی در نمایش «هملت» که در تماشاخانه ایرانشهر تهران به روی صحنه رفت را بخشی از توانمندی و افتخارات تئاتر هرمزگان برشمرد و افزود: هنر تئاتر در هرمزگان از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است و در صورت توجه و حمایت جدی از سوی مسئولان قابلیت طرح نام هرمزگان را در عرصه‌های ملی و فراملی دارد.

وی یادآور شد: قطعا راهیابی تعدادی از هنرمندان و گروه‌های نمایشی به جشنواره‌های خارج از کشور در سال گذشته و حضور هنرمندان رشته تئاتر در عرصه‌های ملی، مسئولیت متولیان فرهنگی استان را سنگین‌تر می‌کند.

معاون فرهنگی – هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد: این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده که سرمایه‌گذاری و حمایت قابل توجهی از حوزه فرهنگ و هنر و هنرمندان فعال در استان صورت نگرفته است.

بلالی تاکید کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، می‌طلبد با نصب العین نمودن این نقشه راه، توجه بیشتری بر این مهم صورت پذیرد تا در پرتو آن شاهد تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و بالندگی فرهنگ و هنر استان باشیم.

وی بدهی‌های هنگفت باقی مانده از سنوات گذشته در حوزه فرهنگ و هنر را یکی از چالش‌های کنونی معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد و گفت: برنامه‌ها و جشنواره‌های ملی و استانی در سال‌جاری با برنامه‌ریزی دقیق و مدون و با اعتبار مشخص و با جذب حمایت‌های بخش خصوصی اجرا می‌شود تا مشکلات باقی مانده سال‌های گذشته تکرار نشود.

معاون فرهنگی – هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یکی از برنامه‌های این اداره کل را صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تمرکززدایی جشنواره‌های از مرکز استان به سوی شهرستان‌ها اعلام و تصریح کرد: این کار علاوه بر کاهش هزینه‌ها در این حوزه، موجب کشف استعدادهای نهفته در سایر شهرستان‌های استان خواهد شد.

بلالی در پایان نگاه برنامه محور بر پایه قانون، پرهیز از سلیقه‌گرایی، عدالت محوری و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها با تکیه بر خرد جمعی را به عنوان محور فعالیت‌های حوزه فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نام برد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13560

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.