براساس گزارش بانک مرکزی در پایان اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، قیمت خوراکیها و آشامیدنیها ۶٫۷ درصد، حمل و نقل ۲۹٫۹ درصد، بهداشت و درمان ۳۱٫۷ درصد، پوشاک و کفش ۲۴٫۱ درصد و ارتباطات ۱۰٫۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شاخص بهای کالاها و خدمات ...
براساس گزارش بانک مرکزی در پایان اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، قیمت خوراکیها و آشامیدنیها ۶٫۷ درصد، حمل و نقل ۲۹٫۹ درصد، بهداشت و درمان ۳۱٫۷ درصد، پوشاک و کفش ۲۴٫۱ درصد و ارتباطات ۱۰٫۷ درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به عدد ۱۹۰٫۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۲ درصد افزایش داشت.
این تغییر از ۱٫۰ درصد افزایش مربوط به فروردین ماه ۱۳۹۳، بیشتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶٫۶ درصد افزایش یافت.
در دو ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۷ درصد افزایش داشته است.
میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشتماه ۱۳۹۳ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشتماه ۱۳۹۲ معادل ۳۰٫۳ درصد است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشتماه ۱۳۹۳ پس از حذف نوسان فصلی نسبت به ماه قبل ۱٫۷ درصد افزایش یافت.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشتماه ۱۳۹۳ در تمام استانهای کشور با افزایش همراه بود.
بیشترین میزان افزایش متعلق به استانهای البرز و خراسان جنوبی هر یک معادل ۱٫۸ درصد و کمترین آن مربوط به استان قزوین معادل ۰٫۲ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۱٫۶ درصد افزایش داشته است.
گروههای اصلی
*خوراکیها و آشامیدنیها
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳ شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها در مقایسه با ماه قبل معادل ۳٫۴ درصد کاهش یافت.
این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروهها مانند سبزیهای تازه معادل ۲۰٫۶درصد، میوههای تازه (به جز لیموترش) ۱۰٫۴ درصد، تخم مرغ ۱۱٫۱ درصد، گوشت مرغ ۲٫۲درصد، انواع ماهی آبهای جنوب ۳٫۴ درصد، گوشت گوسفند ۰٫۱ درصد و لپه نخود ۱٫۶ درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها مانند انواع برنج معادل ۳٫۲درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۲٫۴درصد، فرآوردههای شیر ۰٫۸درصد، آشامیدنیها ۱٫۱ درصد، انواع روغن نباتی ۱٫۳ درصد، فرآوردههای سبزی ۱٫۷ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۱٫۵درصد، نمک و ادویه، سسها و چاشنیها و ترکیبات خوراکی ۱٫۹درصد، گوشت گاو گوساله ۰٫۳درصد، لیموترش ۶٫۲درصد، فرآوردههای گوشت ۱٫۹ درصد، ماکارونی ۰٫۷ درصد، مغز بادام ۱٫۶درصد، کنسرو ماهی ۰٫۵درصد، کشمش ۲٫۱درصد و سایر فرآوردههای غلات ۰٫۷ درصد افزایش یافت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها معادل ۶٫۷درصد افزایش نشان میدهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکیها ۶٫۳درصد و آشامیدنیها ۱۴٫۲درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.
شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۳٫۵ درصد کاهش داشت.
*دخانیات
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۹درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل ۱٫۲درصد بد.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۴٫۹درصد کاهش داشته است.
*پوشاک و کفش
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۲٫۲ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای پوشاک آماده معادل ۱٫۵ درصد و انواع کفش ۴٫۴درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروههای پارچه برای تهیه پوشاک معادل ۲٫۷ درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس ۲٫۰ درصد افزایش داشت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۴٫۱درصد افزایش داشته است(جداول شماره ۱، ۴، ۵)
*مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۴ درصد همراه بود. افزایش فوق بیتشر در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی معادل ۱٫۴درصد، اجازه بهای مسکن غیرشخصی ۱٫۳درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۲٫۸درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها معادل ۱۹٫۵ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴و ۵).
*اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۱۵٫۵ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴و ۵)
*بهداشت و درمان
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۳ درصد مواجه شد. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروههای خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۱٫۷درصد، هزینههای بیمارستانی ۱٫۱درصد و دارو، لوازم و ماد طبی و درمانی ۰٫۶درصد بوده است.
در مقایسه با ماه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل ۳۱٫۷ درصد افزایش داشته است.
شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۰٫۸درصد افزایش نشان میدهد.
*حمل و نقل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل ۱۳٫۳درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی معادل ۲۸٫۱ درصد بوده است.
همچنین در این ماه شاخص بهای گروه تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی معادل ۲۸٫۱درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروههیا وسایل نقلیه شخصی معادل ۶٫۹درصد و هزینههای رفت و آمد ۸٫۲درصد افزایش داشته است.
در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل ۲۹٫۹ درصد افزایش داشته است.
*ارتباطات
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل ۱۲٫۹درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای حق مکالمه با تلفن و استفاده از اینترنت معادل ۱۵٫۶درصد بود.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات ۱۰٫۷درصد افزایش داشته است.
*تفریح و امور فرهنگی
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳درصد افزایش داشت. در این ماه شاخص بهای گروههای وسایل صوتی و تصویری، عکاسی و فیلمبرداری و کامپیوتر معادل ۱٫۳ و نوشتافزار ۱٫۳ افزایش ولی شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور معادل ۳٫۲درصد کاهش داشت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل ۱۶٫۲درصد افزایش داشته است.
*تحصیل
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۱درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای کلاسهای تقویتی معادل ۱٫۲درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیلی ۱۳٫۶درصد افزایش داشت است.
*رستوران و هتل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۷درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل ۱٫۸درصد، غذای آماده جهت مجالس و مراسم ۱٫۱درصد و هزینههای هتل مهمانپذیر ۴٫۲درصد بود.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل ۲۰٫۳درصد افزایش داشته است.
*کالا و خدمات متفرقه
در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۲٫۵ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تأثیر بالا رفتن شاخص بهای اجرت ساخت طلای ۱۸ عیار معادل ۶٫۵درصد، لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی ۱٫۲درصد، انواع بیمه ۲۰٫۸درصد و لوازم شخصی ۲٫۶درصد بوده است.
شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۱۹٫۱درصد افزایش داشته است.
گروه کالا |
اردیبهشت ۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل |
۲ ماه اول ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل |
۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۹۳ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۹۲ |
شاخص کل |
۱۶٫۶ |
۱۷ |
۳۰٫۳ |
گروههای اصلی |
|
|
|
خوراکیها و آشامیدنیها |
۶٫۷ |
۸٫۸ |
۳۳٫۲ |
دخانیات |
۴٫۹- |
۳٫۱- |
۳۰٫۸ |
پوشاک و کفش |
۲۴٫۱ |
۲۴٫۸ |
۴۱٫۹ |
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها |
۱۹٫۵ |
۲۰٫۲ |
۲۰٫۷ |
اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه |
۱۵٫۵ |
۱۶٫۴ |
۴۲ |
بهداشت و درمان |
۳۱٫۷ |
۳۲٫۵ |
۳۸ |
حمل و نقل |
۲۹٫۹ |
۲۳٫۹ |
۳۰٫۵ |
ارتباطات |
۱۰٫۷ |
۴٫۵ |
۵٫۷ |
تفریح و امور فرهنگی |
۱۶٫۲ |
۱۶٫۵ |
۲۸٫۸ |
تحصیل |
۱۳٫۶ |
۱۳٫۶ |
۱۲٫۹ |
رستوران و هتل |
۲۰٫۳ |
۲۱٫۶ |
۳۴٫۳ |
کالاها و خدمات متفرقه |
۱۹٫۱ |
۲۰٫۲ |
۴۱٫۹ |
گروههای اختصاصی |
|
|
|
کالا |
۱۳٫۷ |
۱۴٫۳ |
۳۴٫۴ |
خدمت |
۲۱ |
۲۱٫۳ |
۲۴٫۵ |
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها |
۱۹٫۵ |
۲۰٫۲ |
۲۰٫۷ |
به نکات زیر توجه کنید