نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه عراق باید وحدت خود را حفظ کند، گفت: کسی حق ندارد سرزمین عراق را تکه‌تکه کند چرا که این جنایت در حق کشور عراق است. ● گزارش تصویری مرتبط آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (چهارشنبه) در ششمین جلسه مشترک ...

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه عراق باید وحدت خود را حفظ کند، گفت: کسی حق ندارد سرزمین عراق را تکه‌تکه کند چرا که این جنایت در حق کشور عراق است.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (چهارشنبه) در ششمین جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان به تحولات اخیر کشور عراق اشاره و اظهار کرد: عراق باید وحدت خود را حفظ و کسی حق ندارد سرزمین عراق را تکه تکه کند، چرا که این جنایت، جنایتی در حق عراق محسوب می‌شود و برخلاف قانون اساسی عراق و مصلحت منطقه است.

وی وحدت شیعه و سنی را بسیار مهم دانست و گفت: علمای اهل سنت در این جریان به شیعیان نزدیک شده‌اند، چرا که همه این خطر را حس کرده‌اند که تحولات اخیر عراق یک توطئه است.

نایب رئیس اول خبرگان رهبری به جنایت گروهک داعش و اعدام چند علمای اهل تسنن اشاره و بیان کرد: گروهک داعش در شهرهایی علمای اهل سنت را اعدام کرده است که اکثریت ساکنین آن شهرها سنی هستند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: برخی کشورها همچون ترکیه، قطر و دیگر کشورهای منطقه نقش زیادی در ماجرای بحران عراق داشته‌اند.

نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مرجعیت نجف با هوشیاری، خطر را احساس کرد و به محض ورود گروهک داعش در مرکزیت استان موصل وارد صحنه شد که بسیار اقدام مبارکی بود.

وی افزود: مرجعیت عراق همچنین فتوای جهاد داد و مردم را به وحدت و ترک مخاصمات دعوت کرد و اعلام کردند کشته‌های درگیری‌های عراق شهید محسوب می‌شوند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی تأکید کرد: کار مهم مرجعیت این بود که تشکیلات خاصی را به وجود نیاورد بلکه مردم را زیر پرچم حکومت مرکزی بسیج کرد.

به گفته نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری آمریکا وقتی قانون دموکراسی را در عراق آورد گمان نمی‌کرد که یک حکومت شیعی با رأی اکثریت مردم تشکیل شود، بنابراین آمریکایی‌ها در واقع با حکومت شیعی مخالف هستند.

وی با تأکید بر اینکه مردم عراق باید وحدت خود را حفظ کنند، گفت: تقسیم عراق به نفع آمریکاست، بنابراین این تقسیم مورد قبول حکومت ایران و عراق نیست.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به تحلیلی از وضعیت امنیتی نظامی عراق پرداخت و وضعیت این کشور را خوب دانست و گفت: ارتش، مردم و گروه بدر بسیاری از مناطق مهم را در اختیار دارند به گونه‌ای که پالایشگاه بیجی در اختیار حکومت مرکزی عراق است.

وی با بیان اینکه عراق از نظر نظامی مشکلی ندارد اما از نظر سیاسی تحت فشار است، گفت: تکفیری‌ها می‌خواهند پای آمریکایی‌ها را دوباره به عراق باز کنند اما ما امیدواریم دولت عراق بتواند بر این توطئه‌ها غلبه یابد.

آیت‌الله شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت جسمی آیت‌الله مهدوی کنی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم این عارضه برطرف شود و آیت‌الله مهدوی‌کنی بتواند در صحت و سلامت کامل اجلاس آینده خبرگان را مدیریت کند.

وی افزود: وضع مزاجی آیت‌الله مهدوی‌کنی از سایر جهات وضع خوبی است اما وضع هوشیاری ایشان هنوز بهبود لازم را پیدا نکرده است که امیدواریم با دعا و لطف خداوند، ایشان به صحت و سلامت برسند و به خدمات ارزنده خود ادامه دهند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13475

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.