آزمون سراسری سال ۹۳ در صبح و بعدازظهر فردا پنجشنبه پنجم تیرماه، جمعه ششم و صبح شنبه هفتم تیرماه در ۳۶۴ شهرستان و بخش کشور و ۱۵ کشور خارجی برگزار می‌شود. بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون سراسری سال ۹۳ در صبح و بعدازظهر پنجشنبه پنجم تیرماه، جمعه ششم و صبح شنبه هفتم تیرماه ...

آزمون سراسری سال ۹۳ در صبح و بعدازظهر فردا پنجشنبه پنجم تیرماه، جمعه ششم و صبح شنبه هفتم تیرماه در ۳۶۴ شهرستان و بخش کشور و ۱۵ کشور خارجی برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: تمام آنچه یک داوطلب کنکور باید بداند/از نحوه طراحی سوالات تا وسایل ضروری جلسه آزمون


بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون سراسری سال ۹۳ در صبح و بعدازظهر پنجشنبه پنجم تیرماه، جمعه ششم و صبح شنبه هفتم تیرماه در ۳۶۴ شهرستان و بخش کشور و ۱۵ کشور خارجی برگزار می‌شود.

آزمون گروه ریاضی و فنی صبح و آزمون گروه هنر بعدازظهر پنجشنبه ۵ تیر ماه، آزمون گروه علوم تجربی صبح و آزمون گروه زبان‌های خارجه بعدازظهر جمعه ۶ تیرماه، آزمون گروه علوم انسانی صبح شنبه ۷ تیرماه برگزار می‌شود.

ثبت‌نام از داوطلبان آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات آموزش عالی، غیرانتفاعی و غیر دولتی در دو مرحله انجام شد که در مجموع یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر متقاضی شرکت در آزمون سراسری بودند.

از این تعداد ۶۰۸ هزار و ۸۵۲ نفر زن و ۴۲۲ هزار و ۴۷۰ نفر مرد هستند.

این آمار نسبت به آمار داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۲ تعداد ۵۲ هزار و ۲۴۹ نفر، نسبت به سال ۹۱ تعداد ۳۴ هزار و ۹۵۲ نفر، نسبت به سال ۹۰ تعداد ۱۰۱ هزار و ۶۵۸ نفر و نسبت به سال ۸۹ تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۹۱ نفر کمتر شده است.

در آزمون سراسری سال ۹۳ همانند سال گذشته به هر یک از داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان‌های خارجه اجازه داده شده بود که در صورت علاقه در گروه آزمایشی هنر نیز علاقه خود را در فرم ثبت‌نام اعلام کنند که بر این اساس تعداد ۴۳ هزار و ۵۱۴ داوطلب علاقمندی خود را اعلام کردند.

با توجه به ضوابط آزمون به هر یک از داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر اجازه داده شده بود که در صورت علاقه در گروه آزمایشی زبان‌های خارجه نیز علاقه خود را در فرم ثبت‌نام اعلام کنند که بر این اساس تعداد ۱۱۹ هزار و ۷۹۳ داوطلب علاقمندی خود را اعلام کردند.

‌کارت شرکت در آزمون سراسری سال ۹۳ و برگ راهنمای مربوط از روز یکشنبه اول تیرماه بر روی سایت قرار گرفته است، با توجه به اینکه آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی در یک نیم‌روز برگزار می‌شود داوطلبان هر یک از گروه‌ها ضرورت دارد پرینت کارت گروه مربوطه را داشته باشند یعنی داوطلبانی که در دو یا سه گروه ثبت‌نام کردند دو یا سه کارت دریافت می‌کنند.

با توجه به آمار داوطلبان واقعی (ثبت‌نام کنندگان) یعنی یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر، ‌آمار علاقمندان به هنر و زبان‌های خارجی علاوه بر گروه‌های اصلی تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۰۷ نفر است. بنابراین برای برگزاری آزمون تعداد یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۶۲۹ کارت صادر شده است.

برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد ۲۲۲ هزار و ۵۰۷ نفر، گروه آزمایشی تجربی ۵۲۲ هزار و ۸۳۳ نفر، گروه آزمایشی علوم انسانی ۲۶۳ هزار و ۷۲ نفر، گروه آزمایشی هنر با توجه به آمار علاقمندان ۵۷ هزار و ۲۴۱ نفر و گروه آزمایشی زبان خارجه با توجه به آمار علاقمندان ۱۲۸ هزار و ۹۷۶ کارت صادر شده است.

* چگونگی دریافت کارت آزمون

اطلاعیه سازمان سنجش در رابطه با تاریخ، نحوه پرینت کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون و همچنین محل رفع نقص کارت شرکت در آزمون سراسری سال ۹۳ که بر روی سایت سنجش آموزش کشور قرار گرفته و دوشنبه دوم تیرماه نیز در نشریه پیک سنجش منتشر شده است.

بر اساس این اطلاعیه، کارت شرکت در آزمون تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه و برگ راهنمای آزمون از یکشنبه اول تیر ماه تا چهارشنبه ۴ تیر ماه برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org قرار گرفته است.

تمام داوطلبان متقاضی برای پرینت کارت باید در زمان تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری ثبت‌نام (۱۲ رقمی) و شماره شناسنامه یا شماره پرونده و کد رهگیری ثبت‌نام (۱۶ رقمی) و نام و نام خانوادگی و کدملی یک نسخه پرینت از برگ راهنما تهیه کنند.

داوطلبانی که در ۲ یا ۳ گروه آموزشی متقاضی شدند باید علاوه بر پرینت کارت شرکت در گروه آزمایشی اصلی برای پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی دوم یا گروه‌های آزمایشی دوم یا سوم نیز اقدام کند.

* جزئیات رفع نقص کارت آزمون

چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات کاربری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود لازم است با همراه داشتن کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار از روز سه‌شنبه ۳ تیر ماه تا روز چهارشنبه ۴ تیر ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ به باجه رفع ‌نقص حوزه ذیربط مراجعه کند.

محل رفع نقص کارت شرکت در ‌آزمون تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی‌، علوم‌ تجربی‌، علوم انسانی‌، هنر و زبان‌های ‌خارجی‌ بر مبنای‌ شهرستان‌ محل‌ اقامت فعلی‌ آنها در اطلاعیه درج شده است.

* وسایل ضروری در جلسه آزمون

در حوزه‌های امتحانی، صبح‌ها راس ساعت ۷ (هفت) صبح و بعد ازظهرها راس ساعت ۳۰/۱۴ (دو و نیم بعدازظهر) بسته خواهد شد و شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح‌ها راس ساعت ۳۰/۷ (هفت و سی دقیقه) و بعدازظهرها راس ساعت ۱۵ (سه بعدازظهر) آغاز می‌شود. لذا از ورود داوطلبان پس از بسته شدن در حوزه‌های امتحانی، به حوزه امتحانی ممانعت به عمل خواهد آمد.

هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط و همچنین، اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکسدار، باید چند مداد سیاه نرم پررنگ، مدادتراش، مدادپاک‌کن و یک سنجاق یا سوزن به همراه داشته باشد. خودکار و نه مدادکپی و…) پر کند.

* جزئیات طراحی سوالات ۵ گروه آزمایشی

آزمون سراسری سال ۹۳ برای داوطلبان پنج گروه آزمایشی مانند سال گذشته در یک مرحله برگزار می‌شود و داوطلبان در یک جلسه به سوالات عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوطه پاسخ می‌دهند.

سوالات آزمون عمومی و اختصاصی به صورت چهار گزینه‌ای و از کتاب‌های اعلام شده دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی که در دفترچه راهنمای شماره یک آزمون سراسری اعلام شد مطرح می‌شود.

همچنین در طراحی هر بخش از سوالات از مطالب حذف شده سوال طراحی نمی‌شود، سوالات مفهومی است که این مسئله به منزله دشوار بودن سوالات نیست بلکه افرادی که کتب درسی را مطالعه کرده‌‌اند می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.

آزمون عمومی داوطلبان گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری سال ۹۳ در یک دفترچه به نام دفترچه شماره درج شده است به طوریکه ۱۰۰سؤال عمومی شامل ۲۵ سؤال زبان و ادبیات فارسی ۲۵ سؤال زبان عربی، ۲۵ سؤال فرهنگ و معارف اسلامی و ۲۵ سؤال زبان انگلیسی طراحی شده که داوطلبان باید به ۱۰۰سؤال عمومی مندرج در دفتر شماره یک در مدت ۷۵ دقیقه پاسخ دهند.

داوطلبانی که به معارف غیراسلامی یا زبان خارجه غیرانگلیسی پاسخ می‌دهند باید سؤالات مربوط به زبان اقلیت‌های مذهبی نظیر مسیحی، کلیمی و زرتشتی یا زبان‌های غیر انگلیسی مانند آلمان، فرانسوی یا روسی را پاسخ دهند.

*سؤالات مربوط به گروه علوم ریاضی و فنی

دفترچه آزمون اختصاصی گروه ریاضی و فنی شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره ۲ است که در این دفترچه ۱۳۵ سؤال اختصاصی درج شده و تمام داوطلبان این گروه آزمایشی باید به این سؤالات در مدت ۱۷۵ دقیقه پاسخ دهند.

بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی صبح پنجشنبه ۵تیرماه برگزار می‌شود.

*سؤالات مربوط به گروه علوم تجربی

دفترچه آزمون اختصاصی گروه علوم تجربی برای داوطلبان این گروه (به جز دارندگان دیپلم بهیاری یا شاغلان حرفه بهیاری که دارای دو دفترچه هستند) شامل یک دفترچه شماره ۲ است که در مجموع ۱۷۰ سؤال اختصاصی برای این گروه طراحی شده و داوطلبان باید در مدت ۱۷۵ دقیقه به این سؤالات پاسخ دهند.

در این گروه آزمایشی به دارندگان مدرک بهیاری یا بهیاران شاغل ۵۰ سؤال تخصصی بهیاری در دفترچه شماره ۳ ارائه می‌شود که این داوطلبان باید هر سه دفترچه عمومی، اختصاصی و تخصصی بهیاری را در مدت سی دقیقه پاسخ دهند.

آزمون عمومی و اختصاصی گروه علوم تجربی صبح جمعه ششم تیرماه در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

*سؤالات مربوط به گروه علوم انسانی

دفترچه آزمون داوطلبان گروه علوم انسانی (به جز دارندگان گواهینامه پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی که دارای دو دفترچه هستند) شامل ۱۸۰ سؤال اختصاصی است که داوطلبان باید در مدت ۱۶۵ دقیقه به این سؤالات پاسخ دهند.

دارندگان گواهینامه پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی برابر ضوابط علاوه بر آزمون عمومی و اختصاصی باید به ۲۰ سؤال اصول عقاید و فقه مندرج در دفترچه شماره ۳ در مدت ۲۰ دقیقه پاسخ دهند.

آزمون عمومی و اختصاصی گروه علوم انسانی صبح شنبه هفتم تیرماه در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

*سؤالات مربوط به گروه آزمایشی هنر

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر شامل ۱۶۰ سؤال اختصاصی است که تمام داوطلبان باید در مدت ۱۶۵ دقیقه به آن پاسخ دهند.

آزمون عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی هنر بعد از ظهر پنجشنبه ۵تیرماه در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

*سؤالات مربوط به گروه آزمایشی زبان‌های خارجی

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجه برای تمام داوطلبان که زبان خارجی انتخابی آنان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه است شامل ۷۰ سؤال اختصاصی است که داوطلبان باید در مدت ۱۰۵ دقیقه پاسخ دهند.

داوطلبان زبان‌های خارجه ایتالیایی یا روسی نیازی به پاسخگویی به سؤالات ندارند یعنی به طور کلی دفترچه شماره دو به این گروه آزمایشی ارائه نمی‌شود.

بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی زبان خارجی بعد از ظهر جمعه ششم تیرماه برگزار می‌شود.

در جلسه آزمون عمومی و اختصاصی به هر یک از داوطلبان پنج گروه آزمایشی یک پاسخنامه برای درج پاسخ سؤالات آزمون عمومی و اختصاصی ارائه می‌شود که داوطلبان باید پاسخ را برابر دستورالعمل مربوطه در همان پاسخنامه درج کنند.

پس از برگزاری آزمون سراسری سال ۱۳۹۳، قرائت پاسخنامه‌ها و با دو دستگاه علامت خوان به طور جداگانه و اطمینان از صحت قرائت پاسخنامه‌ها، تصحیح آنها، محاسبه نمرات خام، نمرات تراز، نمرات کل و … نتیجه اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه‌ مذکور در نیمه اول مرداد ماه سال ۱۳۹۳ بر روی سایت سازان سنجش آموزش کشور قرار داده میشود.

* پاسخ توکلی به چند سؤال داوطلبان کنکور

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالات داوطلبان کنکور در رابطه با چگونگی طراحی سوال در آزمون سراسری سال ۹۳، گفت: سوالات مفهومی است و افرادی که کتب درسی را مطالعه کرده‌‌اند می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.

وی در پاسخ به سوال یکی از داوطلبان کنکور سراسری مبنی بر اینکه سوالات کدام یک از دروس دشوارتر است، اظهار داشت: سطح دشواری سوالات کنکور در تمام دروس در حد داوطلبان متوسط است، سوالات آزمون عمومی و اختصاصی به صورت چهار گزینه‌ای و از کتاب‌های اعلام شده دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی که در دفترچه راهنمای شماره یک آزمون سراسری اعلام شد مطرح می‌شود.

توکلی ادامه داد: همچنین در طراحی هر بخش از سوالات از مطالب حذف شده سوال طراحی نمی‌شود.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: سوالات مفهومی است که این مسئله به منزله دشوار بودن سوالات نیست بلکه افرادی که کتب درسی را مطالعه کرده‌‌اند می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.

توکلی گفت: آزمون سراسری سال ۹۳ برای داوطلبان پنج گروه آزمایشی مانند سال گذشته در یک مرحله برگزار می‌شود و داوطلبان در یک جلسه به سوالات عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوطه پاسخ می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال یکی از داوطلبان کنکور سراسری مبنی بر اینکه مرور سوالات کنکور در سال‌های گذشته می‌تواند در موفقیت داوطلبان تاثیر داشته باشد یا خیر، گفت: سوالات هر سال با سال‌های گذشته هم‌سان است و قرار نیست سوالات عجیب و غریبی طراحی شود.

توکلی در پاسخ به داوطلب دیگری در رابطه با میزان ضرورت شرکت داوطلبان در کلاس‌های آموزشی کنکور، تاکید کرد: با نگاهی به برگزیدگان سال‌های گذشته کنکور سراسری متوجه می‌شویم که تمام آن‌ها در کلاس‌های کنکور شرکت نکرده‌اند و بسیاری از رتبه‌های برتر از شهرستان‌های دورافتاده کشور هستند که خودشان کتاب‌ها را مطالعه و تست‌زنی را تمرین کرده‌اند بنابراین افرادی که کتاب‌ها را به دقت مطالعه کنند بدون شرکت در کلاس نیز می‌توانند موفق باشند.

* پاسخ به سوالات داوطلبان آزمون سراسری برای حضور در دانشگاه آزاد

مجتبی علوی فاضل رئیس مرکز آزمون با بیان اینکه سازمان سنجش در رشته‌های مقاطع کارشناسی آزمون برگزار می‌کند، گفت: داوطلبان علاقه مند ادامه به تحصیل در این رشته‌ها در دانشگاه آزاد باید در آزمون سراسری سازمان سنجش شرکت کنند.

وی در مورد نحوه انتخاب رشته داوطلبان گفت: متقاضیان پس از آنکه در آزمون سراسری سازمان سنجش شرکت کردند، پس از اعلام نتایج اولیه و دریافت کارنامه باید در زمان اعلام شده برای انتخاب رشته اینترنتی به سایت www.azmoon.org مراجعه کنند.

رئیس مرکز آزمون با بیان اینکه داوطلبان متقاضی به ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ دغدغه و نگرانی نداشته باشند، گفت: بعد از آزمون سراسری در زمان مقتضی برای داوطلبان متقاضی به تحصیل در این دانشگاه، اطلاع رسانی خواهد شد تا آنها در سایت مرکز آزمون انتخاب رشته خود را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: با توجه به فعال بودن بخش پاسخگویی مجازی، داوطلبانی که در زمینه تمام آزمون‌ها با سوال یا ابهامی مواجه شدند، می‌توانند به سایت www.pubr-azmoon.com مراجعه و با طرح سوال خود در بخش پرسش و پاسخ، از نظر کارشناسان روابط عمومی در اسرع وقت بهره‌مند شوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13446

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.