صدور دستور کاهش تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها توسط وزیر نفت و از سوی دیگر وجود بدهی میلیاردی نیروگاه‌ها به شرکت گاز مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها در فصل گرما را جدی‌تر کرده است. در سه ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاه ها شد که نسبت به مدت مشابه سال ...

صدور دستور کاهش تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها توسط وزیر نفت و از سوی دیگر وجود بدهی میلیاردی نیروگاه‌ها به شرکت گاز مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها در فصل گرما را جدی‌تر کرده است.

خبرگزاری فارس: مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها جدی شد/ چالش بدهی سنگین وزارت نیرو به نفت


در سه ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاه ها شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴٫۵ میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

رشد گازرسانی به نیروگاه ها در حالی صورت می گیرد که اخیرا خبرهایی از مشکلات موجود بین وزارت نفت و نیرو در رسانه ها منتشر شده است.

*ماجرا از کجا شروع شد

بنابر گزارش های منتشر شده همزمان با افزایش صادرات برق ایران به کشورهای همسایه و عبور درآمدهای برقی کشور از مرز سه میلیارد دلار در سال، وزارت نفت نسبت به افزایش صادرات برق توسط وزارت نیرو واکنش نشان داده است.

بیژن زنگنه در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات گاز طبیعی ایران،گفت: نباید کاری کنیم که با صادرات برق، رقیب خودمان شویم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر هر متر مکعب گاز ۴۵ سنت صادر می‌شود در حالی که هر متر مکعب گاز به ۵،۸ کیلووات ساعت برق تبدیل می شود، تصریح کرد: در این شرایط به جای درآمد ۴۵ سنت، این گاز به قیمت ۲۰ سنت به بخش برق داده می شود.

زنگنه در این نشست تاکید کرده است: در سالهای اخیر ۳٫۵ میلیارد دلار گاز و فرآورده نفتی در نیروگاه‌ها مصرف و تبدیل به برق شده است، حال آنکه درآمد صادرات برق ۸۰۰ میلیون دلار بوده و باید به این موارد توجه شود.

اگرچه مسئولان وزارت نیرو نسبت به این اظهارات زنگنه واکنش نشان داده و گفته اند برق صادراتی از تولیدات نیروگاه های برقآبی و سیکل ترکیبی بوده است، اما با

با گذشت بیش از یک ماه از این صحبت ها به نظر می رسد هنوز مشکلات بین وزارت نیرو و نفت ادامه دارد و از این رو احتمال قطعی برق در روزهای گرم سال وجود دارد.

*بدهی نیروگاه ها به شرکت گاز

اگرچه بحث قیمت سوخت اخیرا بین این دو وزارتخانه مطرح شده است اما یکی از موضوعاتی که در سال های قبل نیز همواره مورد توجه رسانه ها قرار داشت بدهی وزارت نیرو به شرکت ملی گاز بابت سوخت گاز نیروگاه ها بود.

براساس اظهارات جواد اوجی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران، وزارت نیرو بدهی ۹۰۰ میلیارد تومانی به شرکت ملی گاز دارد، که پس از تغییر دولت مشخص نیست که هم اکنون بدهی وزارت نیرو به شرکت ملی گاز ایران چقدر است.

مسئولان جدید شرکت ملی گاز ایران در خصوص بدهی وزارت نیرو به شرکت گاز صحبتی نمی کنند و تنها به این اظهار نظر بسنده می کنند که مشکلات بدهی وزارت نیرو به شرکت گاز، بین وزیر نیرو و وزیر نفت در حال پیگیری است و معاونین در این زمینه ورود پیدا نمی کنند.

از سوی دیگر در اواخر دولت دهم قرار بود وزارت نیرو به جای بدهی خود به شرکت گاز دو نیروگاه را به وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران واگذار کند که با تغییر دولت این موضوع نیز منتفی شده است.

فارغ از بحث بدهی وزارت نیرو به شرکت گاز، گاز مورد نیاز نیروگاه‌های داخلی به منظور تامین برق کشور باید تامین و در اختیار نیروگاه ها قرار گیرد.

 

حسن منتظر تربتی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز در همین رابطه از افزایش بیش از ۶ میلیارد مترمکعبی حجم گاز ارسالی به نیروگاه‌ها تا پایان سال جاری خبر می‌دهد و می گوید: سال گذشته ۳۶ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده شد اما در صورت تحقق افزایش ظرفیت تولید گاز در بخش بالادستی، پیش بینی شده است گازرسانی به نیروگاه ها در سال‌جاری به ۴۲ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

* دستور کاهش تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها صادر شد

وزیر نفت با هدف افزایش صادرات نفت کوره و گازوئیل دستور کاهش تحویل و عرضه سوخت مایع به نیروگاه‌ها را صادر کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت با صدور دستوراتی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خواستار کاهش تحویل گازوئیل و نفت کوره به نیروگاه های برق کشور در آستانه فصل تابستان شد.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جمع مسئولان نفتی با بیان اینکه کاهش عرضه سوخت مایع به نیروگاه‌ها از اولویت‌های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در سال جاری است تصریح می کند کاهش عرضه سوخت مایع به بخش نیروگاهی کشور با هدف جایگزینی گازطبیعی، انجام می شود.

محمد اسماعیل رحیمی یکی از کارشناسان انرژی می گوید ذخیره سوخت مایع نیروگاه‌های برق شامل نفت‌کوره و گازوئیل به کمترین میزان ممکن در طول چند سال اخیر رسیده به طوری که ذخیره گازوئیل نیروگاه ها با ۲۵ درصد و ذخیره نفت کوره با ۴۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

در حال حاضر موجودی گازوئیل نیروگاه های برق ایران حدود یک میلیارد لیتر و موجودی ذخیره نفت کوره نیروگاه ها حدود ۱٫۱ میلیارد لیتر است، البته همزمان با کاهش شدید تحویل گازوئیل و نفت کوره به نیروگاه های برق، گازرسانی به این واحدها افزایش یافته است.

این کارشناس انرژی مدعی شد همزمان با افزایش تقاضا برای دریافت گاز طبیعی توسط نیروگاه ها،در صورتی که هنوز رقم چشمگیری به تولید گاز ایران افزوده نشده و از سوی دیگر با ورود به زمان تعمیرات پالایشگاه های گازی مشکل تامین سوخت نیروگاه ها برای تامین برق کشور جدی است بنابراین وزارت نفت باید سوخت مایع نیروگاه ها برای داشتن ذخایر قابل قبول در صورت بروز مشکل را تامین می کرد زیرا با چنین شرایطی احتمال قطع برق در فصل گرما بسیار جدی است.

این گزارش اضافه می کند تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها توسط وزارت نفت برای تامین برق کشور نافی پرداخت بدهی نیروگاه ها به وزارت نفت نیست،وزارت نیر باید دقت لازم را داشته باشد که با تسویه بدهی میلیاردی خود می توانند کمک شایانی در تولید گاز کشور داشته باشند و درنهایت گاز می تواند جایگزین مناسبی برای سوخت مایع که آلایندگی زیادی دارد شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13436

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.