معاون وزیر امور خارجه گفت: پنج قسط از پول های توافق شده پرداخت شده و دو قسط دیگر در شرف واریز است و قسط نهایی هم در ۳۰ تیر پرداخت می شود. سید حسین نقوی حسینی در خصوص جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی گفت: در ابتدای جلسه امروز سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان در ...

معاون وزیر امور خارجه گفت: پنج قسط از پول های توافق شده پرداخت شده و دو قسط دیگر در شرف واریز است و قسط نهایی هم در ۳۰ تیر پرداخت می شود.

خبرگزاری فارس: پنج قسط از پول های ایران پرداخت شده/ واریز قسط نهایی در ۳۰ تیرماه


سید حسین نقوی حسینی در خصوص جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی گفت: در ابتدای جلسه امروز سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از چیت چیان وزیر نیرو مبنی بر علت عدم پیگیری سرنوشت پژمان بویری مطرح شد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا افزود: کامران گفت که آقای بویری شاغل در نیروگاه کشور سوریه بود که توسط گروه های تروریستی ربوده شد و بعد از دو سال و نیم تکلیف ایشان روشن نشده است. وی یک متخصص بوده و هیچ نقش سیاسی و نظامی نداشته، چرا نسبت به نجات وی اقدامات لازم صورت نگرفته است. سایر متخصصین هم همینطور همچنان بلاتکلیف اند .

وی افزود: وزیر نیرو و همکارانش مجموعه ای از اقدامات انجام شده جهت یافتن وآزادی وی اعم از برقراری ارتباط با کشورهای نزدیک به گروه های تروریستی تا پیگیری از نهادها و مراجع بین المللی انجام شده ارائه کرد.

چیت چیان اشاره کرد که وزارت نیرو هر کاری که می توانسته انجام داده است ولی متأسفانه هنوز نتیجه ای دریافت نکرده ایم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در پایان پس از توضیحات وزیر، کامران از پاسخ وزیر نیرو قانع نشد.

وی همچنین با اشاره به قسمت دوم جلسه کمیسیون در خصوص بررسی میزان تحقق تعهدات ۱+۵ در قبال ایران پس از توافق مشترک ژنو گفت: بروجردی رئیس کمیسیون ابتدا توضیح داد که اظهارنظرها در زمینه تحقق تعهدات ۱+۵ در قبال ایران ضد و نقیض است به همین جهت تصمیم گرفته شد جلسه مشترکی بین دستگاه های مختلف و وزارت امور خارجه برگزار شود تا میزان تحقق تعهدات بررسی شود.

نقوی حسینی گفت: در این جلسه از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، کشتیرانی، بیمه، شرکت های هواپیمایی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه حضور داشتند، ابتدا عراقچی توضیحی پیرامون هدف توافقنامه ژنو ارائه کرد مبنی بر اینکه انتظارات باید در چارچوب توافقنامه باشد. چون توافقنامه ژنو، یک توافقنامه موقت بود با هدف اعتماد سازی طرفین.

وی افزود: عراقچی تاکید کرده که اولین تعهد ۱+۵ حفظ میانگین میزان فروش نفت ایران بود که انجام شده است و همچنین کشتی ها و تانکرهای حمل کننده هم از بیمه برخوردار باشند که هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه در ارتباط با انتقال اقساط واریزی از پول های تعهد داده شده هم اعلام کرده است که ۱+۵به تعهد خود عمل کرده است. پنج قسط پرداخت شده، دو قسط دیگر در شرف واریز است و قسط نهایی هم در ۳۰ تیر پرداخت می شود. محدودیت طلا و سنگ های قیمتی هم برداشته شده است. تحریم قطعات خودرو هم برداشته شده است. در بخش هواپیمایی هم هر دو تعهد ۱+۵ عملی شده است.

وی افزود: عراقچی با بیان اینکه  عدم برقراری تحریم های جدید هم از تعهدات دیگر بود و این مورد هم انجام شده است گفت: در این مدت تحریم جدیدی رخ نداده است البته اجرای مواد تحریم های قبلی که هنوز لغو نشده شاید اجرایی شده باشد و تحریم جدیدی رخ نداده است و موضوع بعدی کانال های لازم برای خرید کالاهای اساسی بدون محدودیت بود که همین گونه شده و اکنون هر نوع خرید دارویی، مواد غذایی و کالاهای پزشکی امکان پذیر است. ارز دانشجویی و هزینه های پزشکی هم در حال حاضر امکان پذیر است.

سخنگوی کمیسیون در ادامه گفت: پس از توضیحات عراقچی، نماینده بانک مرکزی گفت که پنج قسط از دلارهای اختصاصی دریافت شده و دو قسط دیگر در آستانه پرداخت است و قسط پایانی هم تا پایان تیرماه پرداخت خواهد شد اما مشکل در نحوه استفاده خود ماست که بخشی از آن به تأمین منابع ریالی مورد نیاز بر می شمرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه دهنده توضیحات بود که گفت در جلسه کمیته ویژه دولت موضوعات به طور مستمر بررسی و گزارش داده می شود و اگر چه بهره برداری از دلارهای آزاد شده عملیات پیچیده ای را می طلبد، اما بانک مرکزی به طور شبانه روزی تلاش کرد و امکان استفاده از پول های آزاد شده را فراهم کرد و ما به خرید کالاهای اساسی اقدام کردیم و موفق شدیم. در زمینه قطعات خودرو هم با مشکل روبرو نیستیم و از ناحیه دلارهای آزاد شده به اندازه سهم خودمان اقدام کردیم.

نقوی حسنی در خصوص صحبت های مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران “هما” گفت: ایشان هم توضیح دادند که مطابق نشست های هواپیمایی قبل از توافق با تیم مذاکره کننده در توافقنامه بستر مناسبی فراهم شد که شرکت ها بتوانند نسبت به حل مشکلات قطعات مورد نیازاقدام کنند که اغلب شرکت از این فضا استفاده کردند به طوری که تعدادی از هواپیماهای در آستانه خروج از سرویس، به ناوگان هوایی برگردند. همچنین امکان ممیزی هواپیماهای تحت نظارت سازمان هواپیمایی یاتا هستند هم براساس توافقنامه فراهم شد و شرکت های هما و ماهان از سد ممیزی عبور کردیم. همچنین تعمیرات موتورهای هواپیمایی نیز آسان تر شد و امکان صدور مجوز فراهم شد که منابع مالی آن هم از ناحیه دلارهای آزاد شده پرداخت شده است.

نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس افزود: همچنین مدیرعامل شرکت ماهان نیز با تأیید گزارش مدیر عامل شرکت هما گفت که حداقل در ماه های بعد از توافقنامه سختگیری و تحریم جدید نداشته ایم و از فضای جدید هم نهایت استفاده را برده ایم.

وی در خصوص صحبت های رئیس بیمه مرکزی در جلسه کمیسیون گفت: آقای امین هم توضیح داد که تحریم ها کلیه بیمه های ما را در بر گرفت ولی پس از توافقنامه تحریم های بیمه ای نفت و گاز و مواد پتروشیمی برداشته شد. اگر شرکت های بیمه خدمات بیمه را ارائه نکردند چون خدمات بیمه ای یکساله است نه شش ماهه.

لازم به توضیح است که البته شرکت های بیمه آمده اند و خود را آماده می کنند که خدمات را ارائه کنند.

نقوی حسینی افزود: داجمر مدیرعامل کشتیرانی نیز با توضیح میزان تحریم ها و فرصت های ایجاد شده از ناحیه توافقنامه گفت که ما در حین تحریم خودمان  موفق به ایجاد امکاناتی شدیم که بخش عمده ای از مشکلات را حل کردیم و حتی اگر در آینده کلیه تحریم ها هم لغو شود قادریم با اتکا به همین ظرفیت خودی فعالیت کنیم. البته در توافقنامه در مورد کشتیرانی تعهد خاصی نیامده است.

سخنگوی کمیسیون ادامه داد: البته مقرر شد که دستگاه های گزارش کامل خود را به کمیسیون ارائه کنند. چون ملاک ارزیابی گزارش مکتوب است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13431

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.