رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: پدیده قاچاق آب که با برداشت‌های غیرقانونی و بی‌رویه انجام می‌شود بسیار مخرب‌تر از قاچاق سوخت است. محمدباقر حیدری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در دولت قبل و واگذاری کارت‌های سوخت غیر مجاز به چاه‌های آب، منجر به برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی ...

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: پدیده قاچاق آب که با برداشت‌های غیرقانونی و بی‌رویه انجام می‌شود بسیار مخرب‌تر از قاچاق سوخت است.

خبرگزاری فارس: پدیده قاچاق آب از قاچاق سوخت مخرب‌تر است


محمدباقر حیدری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در دولت قبل و واگذاری کارت‌های سوخت غیر مجاز به چاه‌های آب، منجر به برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی شده است که این امر استان هرمزگان را با بحران جدی بی‌آبی روبرو ساخته است.

وی با بیان اینکه بین هفت تا ۳۲ متر افت آب سفره‌های زیرزمینی را داریم، بیان داشت: از ۴۳ دشت هرمزگان، ۳۸ دشت ممنوعه و بحرانی و پنج دشت هم فاقد پتانسیل آبی است که نمی‌توان از آن بهره گرفت.

مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد: هم اکنون ۱۵ هزار حلقه چاه مجاز در هرمزگان وجود دارد که بدون ملاحظه اقدام به برداشت از منابع آبی می‌نمایند و شاهد کم آبی شدید و بحران در هر دو بخش آب شرب و آب کشاورزی هستیم.

به گفته حیدری در این میان ۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز نیز وجود دارد که در افزایش دامنه بحران تاثیر جدی دارد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه متوسط بارندگی استان ۱۸۶ میلی‌متر است، بیان داشت: با اضافه برداشت‌ها از سفره‌های زیر زمینی، سالیانه ۲۱۰ میلیون متر مکعب کسری آب داریم که این یک فاجعه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این کاهش میزان روان آب‌ها در شرق استان به میزان ۹۰ درصد، غرب ۷۰ درصد و ناحیه مرکزی ۴۰ درصد بر حجم مشکلات بی‌آبی در استان افزوده است.

حیدری تاکید کرد: اگر این روند و همچنین برداشت‌های بی‌رویه ادامه داشته باشد حداکثر تا چهار سال آینده هرمزگان فاقد کمترین ذخیره آب زیرزمینی خواهد بود و بحران جدی استان را در بر می‌گیرد.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به میزان ذخیره آب سد استقلال میناب به عنوان منبع تامین آب شرب مرکز استان، اظهار داشت: هم اکنون از ۹۰ میلیون متر مکعب حجم این سد ۴۲ میلیون آن حجم مرده است، ۱۳ میلیون تبخیر و فقط ۳۵ میلیون آب داریم که اگر به شکل جدی صرفه‌جویی نشود قطعا مشکلات بزرگی را برای بندرعباس در بر دارد.

وی در همین راستا با اشاره به وجود سد جگین در شهرستان جاسک از مطالعه انتقال آب به بندرعباس از این ظرفیت آبی خبر داد و گفت: علاوه بر این، دو سد شمیل و نیان نیز که با کاربری کشاورزی هستند پتانسیل انتقال آب به بندرعباس را دارند که البته این امر مستلزم هزینه سنگینی است.

حیدری با اشاره به هزینه‌های سنگین انجام پروژه‌های زیربنایی در بخش آب خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تعویض خط انتقال شماره یک بندرعباس از سد استقلال که به دلیل قدمت فرسوده است به  ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین با اشاره به روند پلمب چاه‌های غیر مجاز گفت: پارسال فقط ۶۵۴ چاه پُر و پلمب شد که اگر سالانه یک‌هزار چاه غیر مجاز پلمب شود تحولی در این بخش برای حفظ منابع آبی انجام ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه قوانین برای مقابله با متخلفان بازدارندگی لازم را ندارد، بیان داشت: برابر قانون بهره‌برداران از چاه‌های مجاز باید نسبت به نصب کنتور حجمی و همچنین هوشمند اقدام کنند که این امر با تغییر قانون و سلب اختیار لازم از شرکت آب منطقه‌ای، به خود بهره‌برداران واگذار شد که رغبت چندانی برای انجام کار نشان نمی‌دهند.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان در پایان با اشاره به پروژه ساماندهی خور گورسوزان در شهر بندرعباس گفت: قانون به صراحت گفته است امور مربوط به رودخانه‌ها و خورها در محدوده شهر بر عهده شهرداری است و ورود شرکت آب منطقه‌ای برای انجام این پروژه صرفا بخاطر توان تخصصی آن بوده است که در صورت تامین اعتبار حاضر به اتمام سریع این طرح هستیم.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13420

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.