اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز به یک فوریت طرحی رای دادند که به موجب آن، شهرداری تهران از صدور پروانه ساخت و ساز به املاکی که به صورت غیرقانونی اقدام به قطع درختان و تخریب فضای سبز نموده‌اند، منع می‌شود. نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در تبیین فوریت طرح گفت: اگر ...

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز به یک فوریت طرحی رای دادند که به موجب آن، شهرداری تهران از صدور پروانه ساخت و ساز به املاکی که به صورت غیرقانونی اقدام به قطع درختان و تخریب فضای سبز نموده‌اند، منع می‌شود.

خبرگزاری فارس: شهرداری به قطع‌کنندگان درخت پروانه ساخت نمی‌دهد/ قطع گسترده درخت باعث مصادره ملک می‌شود


نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در تبیین فوریت طرح گفت: اگر معضل حفظ درختان برای ما جدی است، باید این طرح را جدی بگیریم. ما تا امروز در کمیسیون ماده ۷ با متخلفان در زمینه فضای سبز برخورد کرده ایم، اما مسئله این است که سودی که از محل قطع درختان نصیب مالک می شود، ده ها برابر خسارتی است که این کمیسیون وی را موظف به پرداخت آن می کند.

محمدمهدی تندگویان ادامه داد: به همین دلیل باید به سمتی برویم که کسانی که به این قبیل تخلفات دست می زنند، هیچ نوع مجوز ساخت و ساز دریافت نکنند و یک بار برای همیشه این معضل را حل کنیم. زیرا جریمه های کمیسیون ماده ۷ مانع این افراد نمی شود. چه جریمه ای می تواند پاسخگوی مردم شهر در قبال قطع ۴۰۰ درخت باشد؟ تنها جریمه مناسب این است که دیگر به هیچ وجه به متخلفان و قطع کنندگان درخت پروانه ندهیم.

سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورا تاکید کرد: ما نمی خواهیم کسی که باغ دارد، از زمین خود استفاده نکند؛ بلکه می خواهیم نحوه بهره برداری از باغات قانونمند شود. به این ترتیب می توانیم به صورت علمی درختان را جابجا کنیم و مالک قبل از اقدام به دریافت پروانه، تعداد درختان باغ خود را به شهرداری اعلام کند و ما درختان را بررسی و جابجا کرده و سپس به وی مجوز می دهیم.

تندگویان اضافه کرد: عدم اعطای پروانه به متخلفان فضای سبز و پیگیری مصادره این گونه املاک توسط سازمان املاک و مستغلات، از اهداف طرح فعلی است.

در ادامه عباس جدیدی به عنوان مخالف یک فوریت گفت: در قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی ذکر شده که مصادره ملک در صورتی انجام می شود که قطع درخت باعث از بین رفتن هویت باغ شود. بنابراین نمی توان به خاطر قطع یک درخت، ملکی را مصادره کرد و عملی نیست.

وی ادامه داد: ما به قدر کافی درباره این موضوع قانون داریم و از این نظر مشکلی نیست، بلکه مشکل نبود آیین نامه اجرایی برای اجرای قانون است که دولت باید آن را تدوین کند. وگرنه اگر به همین صورت پیش برویم، رویه سابق ادامه می یابد که حتی یک ملک هم تا کنون مصادره نشده است.

محمد حقانی نیز با تایید سخنان جدیدی گفت: من و مدیرعامل سازمان پارک ها روی هم رفته یک قرن است که در شهرداری فعالیت می کنیم و تا کنون شاهد مصادره هیچ ملکی به موجب قوانین مذکور نبوده ایم. بنابراین قانون به تنهایی دردی را دوا نمی کند، بلکه مشکل ما در اجرا است.

وی ادامه داد: شخصا پیرو نامه ای که از دفتر مقام معظم رهبری به شورا فرستاده شد و رئیس شورا آن را به بنده ارجاع دادند، گزارش قطع درختان در ملکی در خیابان قلمستان واقع در خیابان ولیعصر در منطقه یک را به شهردار منطقه ارائه دادم. در این ملک ۱۰۰ درصد خاکبرداری شده و درختان از عمق ۱۸ متری قطع شده اند.م اما هیچ جلوگیری از این کار صورت نگرفت.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: با صدور هر پروانه ساخت و ساز در شهر، تعدادی درخت قطع شده و هر روز از مجموعه درختان تهران کاسته می شود. اما برای جلوگیری از این اتفاق، باید عزمی ملی وجود داشته باشد. ما بر خلاف آنچه تندگویان می گوید، امکان جابجایی درختان را نداریم.

حقانی ادامه داد: بعضی زمین ها بوده که ما باید آنها را دیوارکشی می کردیم تا مردم از مشکلات زیست محیطی آنها مصون بمانند، اما ما آنها را درختکاری کرده ایم و حال بعد از ۲۵- ۳۰ سال افرادی به دنبال گرفتن سند برای این زمین ها هستند. این افراد حاضر هستند برای املاک خود معوض هم دریافت کنند، اما ما به آنها پروانه می دهیم.

ابوالفضل قناعتی نیز به عنوان مخالف طرح مورد بحث گفت: مالک یک باغ چه وظیفه ای در قبال فراهم کردن هوای پاک برای شهروندان دارد؟ چرا باید به خاطر حفظ سلامت شهروندان از منافع مالی خود صرف نظر کند؟ ما چه سیاست تشویقی برای باغداران اتخاذ کرده ایم؟

در ادامه جلسه اعضای شورا با ۱۹ رای یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به عدم اعطای پروانه ساخت و ساز و پیگیری ضبط املاکی که در آن به صورت غیرقانونی اقدام به قطع درختان و تخریب فضای سبز نموده اند» را به تصویب رساندند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13403

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.