معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی با تشریح جزئیات متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما و افزایش حداکثر ۳۰ درصدی نرخ‌ها در قیمت‌های جدید، از تأیید فهرست ‌بهای نرخ‌های جدید ایران‌ایر در روز جاری خبر داد و گفت: سازمان ناظران محسوس و نامحسوس برای سرکشی به ایرلاین‌ها و آژانس‌ها در نظر گرفته است. محمد خداکرمی در گفت‌وگو با در ...

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی با تشریح جزئیات متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما و افزایش حداکثر ۳۰ درصدی نرخ‌ها در قیمت‌های جدید، از تأیید فهرست ‌بهای نرخ‌های جدید ایران‌ایر در روز جاری خبر داد و گفت: سازمان ناظران محسوس و نامحسوس برای سرکشی به ایرلاین‌ها و آژانس‌ها در نظر گرفته است.

خبرگزاری فارس: جزئیات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما/ فهرست نرخ‌های متنوع پرواز‌های هما تأیید شد/ سرکشی محسوس و نامحسوس به آژانس‌ها


محمد خداکرمی در گفت‌وگو با
در تشریح جزئیات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، اظهار داشت: تا این لحظه چهار شرکت هواپیمایی آسمان، ماهان، تابان و آتا فهرست نرخ‌های متنوع خود را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده‌اند و گروه کارشناسی سازمان نیز این نرخ‌ها را بررسی کرده و بلامانع بودن آنها را اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: این فهرست نرخ‌ها، شامل بازه‌های کمتر از قیمت‌های قبلی تا حداکثر ۳۰ درصد بالاتر از نرخ‌های قبلی است؛ یعنی مثلاً شرکت هواپیمایی آسمان ۸ طبقه‌بندی نرخی به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: ‌هر ایرلاین با توجه به فراخور وضعیت، نرخ‌هایی را اعلام کرده‌اند و هر شرکت با توجه به وضعیت در برخی مسیرها، نرخ‌های خود را تغییر داده و یا اینکه نرخ جدیدی را اعمال نکردند.

وی افزود: همچنین برخی ایرلاین‌ها در زمان پرتقاضا، یک نرخ پرواز مشخص کرده‌ا‌ند و نرخ همان پرواز در زمان کم تقاضا نیز اعلام شده است و یا ممکن است در یک پرواز با توجه به فاصله زمانی که برای فروش بلیت در نظر گرفته‌اند، برای اعمال قیمت‌های مختلف تصمیم‌گیری شده است.

خداکرمی گفت: به هرحال ایر‌لاین‌ها مجاز به اعمال تنوع در قیمت‌ها شده‌اند و این قانون آغاز شده است، البته شرکت‌‌ها موظف شده‌اند قیمت‌های خود را در پایگاه اینترنتی ایرلاین‌ها درج کنند تا مسافران قادر به مشاهده این قیمت‌ها باشند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در فهرست‌های ارسال شده از سوی ایرلاین‌ها، حداکثر افزایش ۳۰ درصدی نرخ‌ها اعمال شده است؛ این قیمت‌‌ها از مقادیر کمتر از نرخ‌های قبلی شروع شده و یا معادل نرخ‌های قبلی است و یا اینکه حداکثر ۳۰ درصد بیشتر از قیمت‌های قبلی است.

 

* نرخ‌های متنوع بلیت با افزایش حداکثر ۳۰ درصدی مصداق نرخ تکلیفی نیست

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا تعیین ۳۰ درصد افزایش قیمت بلیت، مصداق نرخ‌های تکلیفی به حساب نمی‌آید؟ گفت: الان در مرحله‌ای قرار داریم که سازمان هواپیمایی برای متنوع‌سازی قیمت‌ها و در راستای آنکه آرامش و ثبات در بازار حاکم باشد، بر اساس دستورالعمل ارسالی به شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌ها را موظف کرده است دو هفته قبل از اعمال نرخ‌های خود در متنوع‌سازی، ابتدا قیمت‌ها را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند که سازمان آنها را بررسی کرده و بلامانع بودن آنها را به شرکت‌ها اعلام می‌‌کنند.

وی بیان کرد: اگر شرکت‌ها نرخ‌ها را بالاتر از حد معمول اعلام کنند، در راستای ایجاد رقابت سالم و نیز وجود ثبات و آرامش در بازار، سازمان هواپیمایی کشوری با نرخ‌های آنها موافقت نخواهد کرد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: قطعا شرکت‌های هواپیمایی نیز در محیط رقابتی به دنبال جذب مسافر هستند و مانور قیمتی در نرخ‌های خود اعمال می‌کنند تا مسافر بیشتری جذب کنند.

 

* قیمت‌های متنوع پرواز‌‌های ایران‌ایر نیز امروز تأیید شد

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد:‌ البته ایرلاین‌های دیگری نیز نظیر ایران‌ایر، کیش ایر، زاگرس، معراج و کاسپین فهرست قیمت‌های خود را به سازمان هواپیمایی فرستادند که در دست بررسی است اما امروز فهرست‌نامه مربوط به شرکت هواپیمایی ایران ایر صادر شد و فهرست بقیه شرکت‌ها نیز در دست بررسی است.

 

* نظارت سازمان بر اجرای متنوع‌سازی/ ثبات بازار را حفظ می‌کنیم

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در راستای نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها دستورالعملی را تهیه‌ و به شرکت‌های هواپیمایی ارسال کرد که بر اساس این دستورالعمل شرکت‌ها حق ندارند بلیت‌هایی که از قبل صادر کرده‌اند، را مشمول متنوع‌سازی نرخ‌ها کنند.

خداکرمی ادامه داد: همچنین شرکت‌ها ملزم شده‌اند فهرست قیمت‌های خود را به سازمان هواپیمایی کشوری برای تأیید ارسال کنند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: ایرلاین‌ها ملزم شدند در صورت الزام و بر حسب ضرورت در جلسات سازمان هواپیمایی کشوری حضور به هم رسانند.

خداکرمی گفت: شرکت‌ها با اعلام فهرست بهای خود به سازمان هواپیمایی کشوری از سوی سازمان دعوت می‌شوند تا از فهرست قیمت‌های خود دفاع کنند و دلایل اعمال این نرخ‌ها را اعلام کنند.

 

* نظارت محسوس و نامحسوس ناظران سازمان هواپیمایی بر عملکرد ایرلاین‌ها و آژانس‌ها

خداکرمی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری، تیم نظارتی خاصی را برای این کار در نظر گرفته است که به طور محسوس و نامحسوس به آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی مراجعه می‌کنند و نظارت و بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: قطعاً شرکت‌ها مایل نیستند که به طور مستمر و در بازه‌های زمانی، نرخ‌های خود را تغییر دهند؛ برخی شرکت‌ها طبقه‌بندی قیمت‌های خود را به سازمان ارائه می‌دهند، مثلا ۵ طبقه‌بندی دارند و از این طبقه‌بندی استفاده می‌‌کنند و نرخ‌ها را در قالب آن اعمال می‌کنند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: اما به هر حال هر نوع تغییر در قیمت‌ها باید از دو هفته قبل به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شود تا با تأیید سازمان نرخ‌ها را ابلاغ کنند.

 

* درخواست ارائه توضیح توسط ایرلاین‌ها به سازمان در توجیه دلایل اعمال نرخ‌های جدید

خداکرمی اظهار داشت: اگر شرکت‌ها فهرست‌های نرخی را به سازمان‌های هواپیمای کشوری اعلام می‌کنند و سازمان ‌بلامانع بودن اجرای آن را تایید کند مشکلی برای اجرا ندارند، اما اگر ایرلاین نرخی را بالاتر از نرخ های معمول ارائه کرد، از آنها دعوت به عمل می‌آید و دلایل آنها شنیده می‌شود.

 

* نرخ مسیر‌هایی‌ که بیش از ۳۰ درصد افزایش در آنها اعمال شود را تأیید نمی‌کنیم

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: در این عرصه،‌ سازمان هواپیمایی کشوری نرخ‌هایی که از ۳۰ درصد بیشتر از قیمت‌های قبلی باشد، را تأیید نمی‌‌کند.

به گزارش فارس، ‌خداکرمی روز گذشته نیز از متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما در بازه ۳۰ درصد پایین‌تر تا حداکثر ۳۰ درصد بالاتر از نرخ‌های قبلی خبر داده و گفته بود: متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما که براساس بند “ب” ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور اجرایی شده بود هفته گذشته آغاز و دستورالعملی در راستای نظارت بر حسن اجرای این طرح تهیه و جهت اجرا به شرکت هواپیمایی ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا شرکت های هواپیمایی، ضمن اعلام نرخ های متنوع به سازمان هواپیمایی کشوری که در برخی مسیرها پائین تر از نرخ های فعلی و تا درصدی بالاتر از آن تعیین شده است به کار فروش خود ادامه می دهند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: شرکت های هواپیمایی می توانند فهرست نرخ های متنوع خود در مسیرهای مختلف را به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند و سازمان با بررسی فهرست نرخ های هر شرکت، بلامانع بودن به کار گیری نرخ ها را به شرکت ها ابلاغ می کند.

خداکرمی بیان کرد: با بیان این که شرکت ها هواپیمایی براساس زمان فروش بلیت و در مسیرهای مورد نظر سعی در جذب حداکثری مسافر دارند افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نرخ های متنوع شرکت هایی را که با نرخ های بالاتر از ۳۰ درصد نرخ های قبلی را ارائه کنند تائید نمی کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فهرست نرخ های شرکت های متعددی به این سازمان واصل شده که اعمال نرخ های ۴ شرکت آسمان، ماهان، آتا و تابان تائید شده برای اجرا ابلاغ شده است افزود: فهرست ارسالی سایر شرکت های هواپیمایی در دست بررسی قرار دارد که به زودی نتیجه به شرکت های مذکور اعلام خواهد شد.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: همچنین شرکت های هواپیمایی باید فهرست نرخ های پروازی خود در مسیرهای مختلف را به صورت به هنگام در دسترس عموم قرار داده و آمار عملکرد مالی و عملیاتی شرکت را به به سازمان ارسال کنند.

خداکرمی با بیان اینکه اجرای طرح شامل بلیت هایی که قبل از ابلاغ از آغاز اجرای طرح متنوع سازی فروخته شده اند نمی شود، گفت در طی اجرای طرح جلسات دوره ای برحسب نیاز با حضور نمایندگان کلیه شرکت های هواپیمایی در محل سازمان جهت بررسی مشکلات احتمالی تشکیل خواهد شد.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف مراتب را به واحد رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری با شماره تلفن‌های‌ ۶۱۰۲۲۳۵۵ و ۶۶۰۴۸۰۰۷ در میان بگذارند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13351

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.