رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات با بیان اینکه برخی‌ها زیادی مسائل را از عینک سیاسی می‌‌بینند، گفت: اینکه گفته شود مهرعلیزاده به کارزار انتخابات برگشت تا رأی آقای رفسنجانی ریخته شود یک تخیل و یا توهم است. محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران حوزه احزاب که مشروح آن ...

رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات با بیان اینکه برخی‌ها زیادی مسائل را از عینک سیاسی می‌‌بینند، گفت: اینکه گفته شود مهرعلیزاده به کارزار انتخابات برگشت تا رأی آقای رفسنجانی ریخته شود یک تخیل و یا توهم است.

خبرگزاری فارس: دولت یازدهم فقط دولت روحانی است نه هاشمی و خاتمی/ پیام تلویحی به عارف/ دولت می‌توانست استانداران قوی‌تری انتخاب کند


محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران حوزه احزاب
که مشروح آن متعاقبا منتشر خواهد شد، درباره احتمال استانداری خود در آذربایجان شرقی و خراسان، اظهار داشت: یکی از پیشنهادهایی که برخی از آقایان به ویژه نمایندگان محترم آذربایجان شرقی داشتند، استانداری آذربایجان شرقی بود چراکه بنده سابقه استانداری در استان خراسان داشته‌ام.

*برای استانداری هیچ استانی آمادگی نداشتم/ پیگیری نکردم چرا استاندار نشدم

وی افزود: من در مجموع برای رفتن به هر استانی آمادگی نداشتم اما استان آذربایجان شرقی استانی بود که بنده در آنجا متولد شده بودم و احساس می‌کردم دینی به مردم آن مرز و بوم دارم.

رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات در مورد استانداری خود در خراسان نیز تصریح کرد: خراسان نیز بعد از پیشنهاد استانداری آذربایجان شرقی، به من داده شد ولی واقعاً بنده نیز دیگر پیگیری نکردم که چرا صورت نگرفت؛ از سوی وزارت کشور و دولت تلفن کردند و از من خواستند که آیا می‌پذیرید این کار را انجام دهید و بنده نیز گفتم می‌پذیرم اما بعدها این نیز در فرآیند عمل اتفاق نیفتاد.

*سال ۸۴ از نظام متوقع بودم/ نباید رد صلاحیت می‌شدم چون مسئله من اصلاً سیاسی نبود

مهرعلیزاده در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، ماجرای عدم احراز صلاحیتش و در نهایت حکم حکومتی مقام معظم رهبری نیز گفت: بنده به عنوان سربازی از نظام هم خودم را متوقع می‌دانستم چرا که اصولاً نباید چنان تصمیمی گرفته می‌شد که بنده رد صلاحیت شوم. در محاسبات خود نیز هیچ دلیلی بر رد صلاحیتم نمی‌دیدم چرا که مسائل بنده سیاسی نبود که بگویند خطی و یا جناحی بوده است.

*برخی‌ها زیادی مسائل را از عینک سیاسی می‌بینند/ کاندیداتوری من در سال ۸۴ به منظور ریزش رای هاشمی یک توهم است

وی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای بر این باورند که شما سال ۸۴ کاندیدا شدید تا آقای رای آقای هاشمی ریزش داشته باشد، بیان کرد: برخی‌ها زیادی مسائل را از عینک سیاسی می‌بینند؛ اینکه گفته شود مهرعلیزاده به کارزار انتخابات برگشت تا رأی آقای هاشمی ریخته شود یک تخیل و یا توهم است.

*تعدد کاندیدا بد نیست/ به تعدد کاندیدا اعتقاد داشته و دارم

معاون رئیس دولت اصلاحات در مورد تعدد کاندیدا در سال ۸۴، تصریح کرد: برخی‌ها به این تعدد کاندیدا ایراد می‌گرفتند در حالیکه بنده بر این باور هستم که تعدد کاندیدا اصلاً کار بدی نیست و امروز نیز همین اعتقاد را دارم چرا که وقتی ۱۰ نفر کاندیدا می‌شوند ۱۰ ایده و تفکر در ۱۰ فضا کاندیدا شده‌اند و مردم حرف‌هایشان را می‌‌شوند.

مهرعلیزاده اضافه کرد: سال ۸۴ نیز در مرحله اول تعدد کاندیدا بسیار مفید بود چرا که شور و هیجان بسیاری در کشور ایجاد شد به گونه‌ای که فضا دوقطبی نبود و همه می‌توانستند در آن فضا حرفهایشان را بزنند. در دو قطبی بودن بسیاری از حقایق فنا می‌شود و بخشی از انرژی کاندیدا به حق و یا ناحق در جهت جوابگویی برای حذف رقیب صورت می‌گیرد در حالیکه وقتی فضای انتخابات به چند قطبی‌بودن تغییر جهت می‌دهد فرد در جهت تخریب طرف مقابل نیست بلکه سخن خود را می‌گوید.

وی با بیان اینکه وقتی دو حزب قوی در کشور وجود ندارد بهتر است افراد و حزب‌های متعدد تا آخر انتخابات حرف‌های خود را بزنند، گفت: آخرش جمع شدن این کاندیدا بر روی هم سبب می‌شود که رأی بالا حاصل شود. سال ۸۴ نیز باید همین اتفاق می‌افتاد اما متأسفانه این قسمت آخرش صورت نگرفت.

*اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ اتاق فکر نداشتند

رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا سال ۸۴ اصلاح‌طلبان اتاق فکری نداشتند که مانع این تعدد کاندیدا شوند، گفت: آن زمان برای اصلاح‌طلبان اتاق فکری وجود نداشت به عبارت دیگر در سال ۸۴ اصلاً جمعی وجود نداشت که بخواهد برای اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد.

*خاتمی در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری اگر شیخوخیت می کرد مسائل حل می‌شد

مهرعلیزاده افزود: برخی از دوستان حتی می‌گویند در انتخابات سال ۸۴ اگر آقای خاتمی پا جلو می‌گذاشت و شیخوخیت می‌کرد اصلاً قضیه به اینجا نمی‌کشید. بنده نیز برای آقای خاتمی احترام ویژه‌ای قائل هستم اما شیخوخیت ایشان در سال ۸۴ می‌توانست کار را حل کند.

*شعار«نظام سرباز می‌خواهد نه سردار» متلک به کاندیدای خاصی نبود

وی در مورد شعار «نظام سرباز می‌خواهد نه سردار» نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و خاطرنشان کرد: این شعار بنده که نظام سرباز می‌خواهد نه سردار واقعاً‌ کنایه به هیچکس نبود. چرا که برخی از این سخن من ناراحت شده بودند که آقای مهرعلیزاده اسم سردار را آورده است کنایه به فلان رقیب زده است. خیر هرگز چنین چیزی نبود چرا که بنده همیشه می‌گفتم یک سرباز هستم و مقابل سردار همواره یک سرباز وجود دارد.

معاون رئیس دولت اصلاحات اصلاحات در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و اجماع بین خود، عارف و جهانگیری، اظهار داشت: ما با محاسبه جلو آمده بودیم و تقریباً انتهای پیش‌بینی‌های ما نیز این بود که یک نفر از آن سه نفر کاندیدا می‌شود و آن یک نفر تا آخر در صحنه خواهد ماند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه قرار بود شورای مشورتی خاتمی اعلام کند که از میان ما سه نفر کدام یک ثبت‌نام کند، گفت: به طور طبیعی بنده، آقای عارف و آقای جهانگیری اعلام آمادگی کرده بودیم و در جمع اصلاح‌طلبان این پروسه پیش می‌رفت که این سه کاندیدای اصلاح‌طلب که هرکدام روحیه خاص خود را دارند، روند کار سیاسی و انتخابات را پیش ببرند و در نهایت به شخصی برسد که شانس بیشتری در انتخابات دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که شما می‌گویید اجماع به نتیجه نرسید پس چرا آقای عارف ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: در روزهای آخر اتفاقات ویژه‌ای افتاد و شاید اجازه نداشته باشم چیزی بگویم چرا که بنده خودم از جمله افراد مشمول آن تصمیمات بودم. یعنی به عبارت دیگر بنده اتخاذ کننده تصمیمات نبودم اما اتفاقاتی در روزهای پایانی افتاد که تقریبا انتخاب یک نفر از میان سه نفر به صورت مشخص صورت نگرفت و دقیقا به این نتیجه رسیدند که تا در مرحله بعدی که برای فعالیت و شناساندن کاندیدا وقت است و اقبال خود را بیشتر نشان دهد، هر سه نفر ثبت‌نام کنند اما بنده و آقای جهانگیری ثبت‌نام نکردیم و فقط آقای عارف ثبت‌نام کرد.

*به دلیل تجربه‌ای که در سال ۸۴ داشتم در انتخابات ۹۲ ثبت‌نام نکردم

رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات علت عدم ثبت‌نام خود در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را تجربه کسب کرده از  انتخابات ۸۴ عنوان و تصریح کرد: سال ۸۴ افرادی که از لحاظ فکری به هم نزدیک بودند در انتخابات حضور یافتند و همین سبب شد تا  تفرق ایجاد و نتیجه دیگری حاصل شود، بنابراین بنده نیز به دلیل همان تجربه ترجیح دادم که دیگر این دوره ثبت‌نام نکنم.

*پایبند هیچ انقیاد حزبی و جناحی نیستم

وی افزود: یکی از ویژگی‌های من در زندگی این است که اول خدا را ملاک قرار می‌دهم. مصلحت نظام جمهوری اسلامی، نصیحت و ارشادی که بزرگتر‌ها می‌کنند، برایم از ارزش بسیاری برخوردار است. غیر از این نیز من پایبند هیچ انقیادهای حزبی و جناحی نیستم.

*خودم تشخیص دادم در انتخابات ۹۲ نام نویسی نکنم

معاون رئیس دولت اصلاحات  تاکید کرد: مهرعلیزاده مستقل در اردوگاه اصلاح‌طلبی به عنوان سه نفری که به مرحله بررسی نهایی رسید، تشخیص داد که نباید ثبت‌نام کند و هیچکس نیز به من نگفت ثبت‌نام کنم و یا نکنم.

مهرعلیزاده در مورد ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ با بیان اینکه همه تا ساعت ۵ بعد از ظهر روز شنبه فکر نمی‌کریم آقای هاشمی ثبت نام کنند، گفت: آقای هاشمی همواره گفته‌اند اگر احساس تکلیف کنند و ببینند موضوع به گونه‌ای است که با آمدن من شرایط حل می‌شود ورود پیدا می‌کند و این حرف همواره از زبان آقای هاشمی شنیده شده است. ما فکر می‌کردیم با مجموعه افرادی که کاندیدا خواهند شد، آقای هاشمی احساسی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در انتخابات سال گذشته به لحاظ کفایت مدیریتی سیاسی، شخصیت فردی و طرح و برنامه‌ها شش نفر حضور داشتند و در مجموع سه نفر الی چهار نفر از لحاظ فکری به آقای هاشمی نزدیک بودند بنابراین کفایت می‌کرد  اما به هر حال آقای هاشمی روز آخر احساس کردند ثبت نام کنند.

رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما در حق آقای عارف کم لطفی نشد، گفت: آقای عارف فردی بسیار وزین و سنگینی هستند اما مسائل سیاسی به گونه‌ای است که گاهی اوقات فرد احساس می‌کند باب میلش صورت نگرفته است. حقیقتاً در حق آقای عارف لطف نشد اما طبیعتاً مجموعه سیاسی به گونه‌ای پیش رفت که آقای عارف همچنان با آن انرژی و پتانسیل منشأ اثر بسیار خوبی باشد و ایشان خیلی فعال کار میکنند برای مراحل بعدی.

*در مورد سر لیستی عارف و ناطق برای انتخابات آینده نظری ندارم

مهرعلیزاده در مورد سرلیستی آقایان عارف و ناطق برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اینکه با محوریت چه کسی باشد بنده هنوز بر روی آن نظری ندارم اما فکر کنم بحث‌هایی در حال صورت گرفتن است و آنچه که به نظر من اصلح است این است که باید افرادی انتخاب شوند که در جهت هم‌فکری و همسویی کامل با دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی و زمینه‌ رأی بالایی داشته باشند.

*پیام تلویحی مهرعلیزاده به عارف

وی در پاسخ به این پرسش که شما اگر جای آقای عارف بودید باز هم کنار می‌کشیدید، گفت: من اگر واقعاً‌ احساس کنم که باز هم نفع نظام در این است این کار را خواهم کرد. ولی این لزوماً‌ تجویزی برای آقای عارف نیست؛ خود شما دیدید بنده در همین انتخابات گذشته کوتاه آمدم در شهرداری تهران نیز کوتاه آمدم این کوتاه آمدن جزو خمیره وجودی ما شد.

معاون رئیس دولت اصلاحات ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ای قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأکید داشتند که این کار با کارشناسی بسیار زیادی صورت بگیرد؛  در سال ۹۲، ۴۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بابت این یارانه نقدی به مردم پول داده شده است در حالیکه در جمع کمتر از ۸هزار میلیارد تومان برای کل عمران کشور هزینه شد، بنابراین اگر این دو رقم را کنار هم بگذاریم اختلاف این دو رقم قریب یک پنجم است. ۴۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قبل از اینکه به مردم داده شود یک پول و یک پتانسیل بسیار سنگین است و می‌تواند کشور را آباد کند. اما وقتی تبدیل به رقم‌های ۴۵هزار تومان برای هر ۷۵میلیون نفر مردم می‌شود از انرژی می‌افتد

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه عده‌ای واقعاً به یارانه نقدی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند حتی در دهک‌هایی افزایش یارانه نقدی داشته باشد. این افزایش قیمت‌ها در حامل‌های انرژی واقعا بر روی اقشار ضعیف جامعه فشار می‌آورد. ما چرا باید ۷۵میلیون نفر را آسیب‌پذیر تلقی کنیم؟ چرا ما دهک اول، دوم و سوم را یک برابر تا ۱۰۰ درصد یارانه‌شان را اضافه نمی‌کنیم.

*پیشنهاد به دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها و یارانه نقدی

وی به ارائه پیشنهاد خود به دولت پرداخت و گفت: من پیشنهادم به دولت این است نه هر دهکی را ۱۰۰درصد ولی دهک‌های اول، دوم و سوم را تا جایی که برای دولت قابل تحمل است، یارانه نقدی را افزایش دهد اما دهک‌های بالا را با مدیریت مشخص، مدیریت و کاهش دهد و جامعه در آینده‌ای کوتاه فقط شاهد پرداخت یارانه به اقشار بسیار کم درآمد باشیم و در دراز مدت این پول‌ها به سمت رونق و توسعه اقتصادی حرکت کند و حتی دهک‌های پائین نیز در آینده نیاز به این کمک‌ها نداشته باشند و به شکل فرصت اشتغال و درآمد برای خانواده‌شان بی‌نیاز از یارانه نقدی باشد.

*شیوه درخواست برای انصراف مردم از یارانه نقدی زودهنگام بود

معاون رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه شیوه انصراف از یارانه نقدی زودهنگام بود، اظهار کرد: شیوه، شیوه‌ای بود که زودهنگام بود و یا قبل از توجیه موضوع به افکار عمومی و آماده‌سازی آنان صورت گرفت؛ حتی ممکن است وقتی افکار عمومی آماده و ارقام و اعداد در اختیار مردم قرار می‌گرفت چه بسا نه با درخواست دولت که مردم منصرف بشوند بلکه با اقدام خود دولت نیز می‌شد این قضیه را مدیریت و جمع و جور کنند.

*تیم مذاکره کننده هسته‌ای و دولت در راستای تصمیمات نظام حرکت می‌کنند

مهرعلیزاده درمورد توافقنامه ژنو و مذاکرات ایران با ۱+۵ نیز گفت: معتقدم که رویکرد نظام در این خصوص رویکرد بسیار درستی است، خوشبختانه هم تیم مذاکره‌کننده و هم مجموعه دولت در راستای تصمیمات نظام حرکت می‌کنند. اینکه توافق جامعه در متن صورت نگیرد نگران‌کننده نیست، در هر مذاکره‌ای با این وسعت بالاخره این امکان وجود دارد، چرا که باید دانست مسأله ما با امریکا مسأله هسته‌ای و یا این چند سال گذشته نیست، بلکه مسأله از فردای پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی صورت گرفت.

*دولت روحانی فقط دولت روحانی است نه هاشمی و خاتمی

وی در پاسخ به پرسشی بر این اساس که برخی‌ها معتقدند دولت آقای روحانی، دولت آقای هاشمی است و برخی‌ها هم می‌گویند این دولت ادامه دولت آقای خاتمی است، نظر شما چیست؟ اظهار کرد: دولت آقای روحانی ادامه هیچ‌کدام از این دو دولتی که شما اشاره کردید نیست، این دولت، دولت آقای روحانی است.

رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات تاکید کرد: آقای هاشمی و خاتمی ویژگی‌های خاص خود را داشتند، آقای هاشمی در آن سال‌ها بلافاصله پس از جنگ، سازندگی را اصل قرار دادند و این محور ویژه آن زمان بود و این نسخه، مُهر توسعه‌ای در کشور بود. دولت آقای خاتمی نیز ویژه همان دوران بود. همه هر سه دولت در یک چیز مشترک هستند، دلشان می‌خواهند مشکلات مملکت کاسته شود و به نقطه‌ای برسیم که عزت ملت ایران افزایش یابد.

*دولت می‌توانست استانداران قوی‌تری را انتخاب کند

مهرعلیزاده در ادامه به ارزیابی خود از استانداران دولت تدبیر و امید پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده ابتدا واقعاً کار استانداران را کار مشکلی می‌دانم؛ یعنی از زمان ما مشکل‌تر است، این را تخصصی می‌گویم چرا که این دولت از لحاظ بودجه و امکانات در مقایسه با آنچه که مردم نیاز دارند خیلی ضعیف‌تر از آن دوران است.

وی تاکید کرد: مشکلات موجود می‌طلبد تا استانداران افراد بسیار خبره‌ای باشند تا بتوانند از پس کارها بربیایند. این نگاه من نیز از منظر عمرانی و سازندگی است نه از منظر سیاسی. در مجموع معتقدم که می‌توانست استانداران قوی‌تر از آنچه اکنون هستند انتخاب شوند.

*وزیر ورزش شدنم بیش‌تر کارکرد رسانه‌ای داشت

معاون رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به پرسشی بر این اساس که چندین بار مطرح شد که شما به عنوان وزیر ورزش به مجلس معرفی می‌شوید، گفت: این بیشتر در رسانه‌ها مطرح می‌شد و حتی حدس و گمان‌هایی بود که چون بنده در حوزه ورزش کار کرده‌ام می‌توانم یکی از کاندیدای وزارت ورزش باشم.

مهرعلیزاده درباره شورای مشورتی و رهبری اصلاحات تصریح کرد: این‌ها به هم منطبق می‌شوند. اگر شورای رهبری تشکیل شود شورای رهبری نیز علی‌القاعده در جفت شورای مشورتی قرار می‌گیرد.

*استانداران اصلاح‌طلب سال ۸۴ کار را رها نکرده بودند

وی در پاسخ به این پرسش که آقای هاشمی چندی پیش از استانداران اصلاح‌طلب انتقاد کرده بودند که آنان در سال ۸۴ کار را به کلی رها کرده بودند و آنان هرچه خواستند در صندوق رأی ریختند. نظر شما چیست، گفت: نه من این را قبول ندارم چرا که نتیجه انتخابات در سال ۸۴ خواست مردم بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13348

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.