رایزن بازرگانی ایران در افغانستان می‌گوید با وجود اینکه یک سوم بازار افغانستان در اختیار ایرانی‌ها است، اما بازرگانان ایرانی رغبت چندانی برای حضور در نمایشگاه‌های افغانستان از خود نشان نمی‌دهند. محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس به فرصت‌های موجود برای صادرات کالای ایران به افغانستان اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای ...

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان می‌گوید با وجود اینکه یک سوم بازار افغانستان در اختیار ایرانی‌ها است، اما بازرگانان ایرانی رغبت چندانی برای حضور در نمایشگاه‌های افغانستان از خود نشان نمی‌دهند.

خبرگزاری فارس: یک سوم بازار افغانستان در اختیار ایرانی‌ها است/ بی‌رغبتی بازرگانان ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های افغانستان


محمدمهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس به فرصت‌های موجود برای صادرات کالای ایران به افغانستان اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۳،کل واردات افغانستان ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که به طور رسمی ۲٫۵ میلیارد دلار آن یعنی چیزی حدود یک سوم از‌ آن ایران بوده است که البته به دلیل تحریم‌ها بسیاری از کالاهای دیگر هم به این کشور صادر می‌شود اما به نام ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه زمینه صادرات انواع کالا به افغانستان وجود دارد به شرط آنکه قیمت و کیفیت اجناس مناسب باشد.

وی نگاه افغان‌ها به کالاهای ایرانی را نسبت به کالاهای کشورهای دیگر بسیار مناسب دانست و گفت: همانطور که ما در کشورمان کالاهای ترک را ترجیح می‌دهیم، افغان‌ها هم کالای ایرانی را به کالاهای دیگر ترجیح می‌دهند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان ثبت برند ایرانی در این کشور را بسیار مهم دانست و گفت: از آنجایی که بحث تقلب توسط یکی از کشورهای همسایه افغانستان بسیار رایج است از تولید‌کنندگان ایرانی می‌خواهیم تا برای آن که جلوی تقلب گرفته شود برندشان را در افغانستان ثبت کنند و گرنه نوع تقلبی با همان برند از کشورهای دیگر وارد خواهد شد.

جوانمرد قصاب بیشترین زمینه صادرات کالا به افغانستان را آهن‌آلات، سیمان، لوله و پروفیل، صنایع غذایی، فرش ماشینی و موکت عنوان کرد.

وی در پاسخ به اینکه چقدر خدمات فنی مهندسی به این کشور صادر کرده‌ایم گفت: به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم در رده‌های بالای این کشور وارد شویم، اما در رده‌های دوم و سوم و تامین تجهیزات فنی مهندسی حضور داریم.

به گفته رایزن بازرگان ایران در افغانستان ایجاد نمایشگاه برای مبادلات تجاری بین تجار ایرانی و افغانی در این کشور بسیار موثر است اما تجار کشورمان رغبت چندانی به  این مسئله نشان نداده و تنها سه نمایشگاه در سه سال متوالی برگزار کرده‌ایم.

جوانمرد قصاب گفت: علی‌رغم اینکه مجوزهای لازم و حمایت‌های زیادی از بخش خصوصی انجام شده، اما این بخش رقبت چندانی برای بازاریابی در افغانستان از خود نشان نمی‌دهد و مجبوریم تجار افغانی را دسته‌بندی کرده و با هزینه خودمان به نمایشگاه بین‌المللی ایران بفرستیم،چرا که اغلب این سفرهای کاری منجر به قرار داد می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13334

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.