معاون امور فنی گمرک ایران با رد زمان‌بر بودن ترخیص کالاهای خودروسازان گفت: برخی خودروسازان توقع دارند بدون اظهار کالاهایشان ترخیص شود که این امر، فرایند ترخیص را طولانی می‌کند؛ اما در صورت اظهار در همان روز کالاها ترخیص می‌شود.     محمدرضا نادری در گفت‌وگو در خصوص وضعیت ترخیص کالاها از گمرک و اینکه برخی ...

معاون امور فنی گمرک ایران با رد زمان‌بر بودن ترخیص کالاهای خودروسازان گفت: برخی خودروسازان توقع دارند بدون اظهار کالاهایشان ترخیص شود که این امر، فرایند ترخیص را طولانی می‌کند؛ اما در صورت اظهار در همان روز کالاها ترخیص می‌شود.

خبرگزاری فارس: کالاهای خودروسازان یک روزه ترخیص می‌شود/ ضرورت اصلاح برخی فرایندهای گمرکی

 

 

محمدرضا نادری در گفت‌وگو در خصوص وضعیت ترخیص کالاها از گمرک و اینکه برخی خودروسازان از زمان‌بر بودن ورود کالاهایشان گلایه دارند اظهار داشت: کالاهای مربوط به خودروسازان عمدتاً در مسیر زرد در گمرک است و از زمان اظهار تا زمان ترخیص کالا زمان زیادی وجود ندارد.

وی افزود: در حالی ترخیص کالاهای خودروسازان زمان‌بر می‌شود که اظهار نکرده تقاضای ترخیص کالا را داشته باشند و در صورتی که همان روز اظهار کنند همان روز نیز می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند.

به گفته معاون امور گمرکی و فنی گمرک ایران زمان‌بر بودن کالاهای مربوط به صنعتگران و خودروسازان به دلیل اخذ گواهی‌های استاندارد و مجوزهای دیگر است و به هیچ عنوان معطلی خاصی از سوی گمرک ندارد و یک روزه قابل ترخیص است.

نادری افزود: هر کالا در رویه واردات و صادرات ضوابط تعریف شده دارد که البته برای کاهش این ضوابط پیشنهاداتی نیز به مسئولان ارائه شده است و برخی رویه‌ها نیاز به اصلاح قانون دارد زیرا در حال حاضر مجوز قانونی دارند مثلاً در بحث گندم نیاز به قرنطینه نباتی داشته که سه دستگاه مسئول آن هستند و طبق قانون تعریف شده است و در صورت کاهش رسیدگی به زمان آن نیاز به اصلاح قانون دارند.

وی با اشاره به سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای ترخیص کالاها در گمرک عنوان کرد: در بحث کالاهای اساسی، تولید و مواد اولیه نیاز به اصلاح و بازنگری داریم که در حال حاضر از مسیر قرمز خارج می‌شود و ۷۵ درصد کالاهای وارداتی در مسیر سبز (کنترل اسناد بدون بررسی فیزیکی) و زرد (گرفتن مجوزهای قانونی)است و بقیه موارد از مسیرهای قرمز بوده که نیاز به تمامی رویه‌های سنتی با ریسک هستند.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی به قانونگذاران و وزارتخانه‌های متولی در رابطه با ترخیص کالا ارائه شده و به نظر می‌رسد برخی مجوزها باید اصلاح شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13326

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.