دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۱۷۳۴ عملیات با باند‌‌های مواد مخدر انجام شده است گفت: در سال ۱۳۹۲ موفق به کشف ۵۷۳ تن مواد مخدر شدیم.   عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستان سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر سخنران پیش از خطبه‌های ...

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۱۷۳۴ عملیات با باند‌‌های مواد مخدر انجام شده است گفت: در سال ۱۳۹۲ موفق به کشف ۵۷۳ تن مواد مخدر شدیم.

خبرگزاری فارس: کشف ۵۷۳ تن مواد مخدر در سال ۹۲/ تقدیم ۳ هزار و ۷۵۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز برای مقابله با مواد مخدر

 

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستان سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود و با بیان اینکه حدود ۶۵ درصد همسرآزاری به علت اعتیاد همسران است اظهار داشت: این عدد یعنی برخی همسران مظلوم معتادان وادار به انجام کارهای غیرانسانی و غیراخلاقی می‌شوند که با جبر همسران معتاد این کارها انجام می‌شود.

وی افزود: ۳۰ درصد کود‌ک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل عمد، ۲۳ درصد نزاع‌ها و ۳۵ تا ۴۰ درصد سرقت‌ها توسط معتادان و به دلیل اعتیاد انجام می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد زندانیان مستقیم و غیرمستقیم مربوط به معتادان و قاچاق مواد مخدر هستند خاطرنشان کرد: ۵/۴۵ درصد از این معتادان مستقیما مربوط به مواد و قاچاق مواد مخدر هستند که این عدد تا ۶۵ و ۷۰ درصد نیز ادامه می‌یابد.

* تقدیم ۳ هزار و ۷۵۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز برای مقابله با مواد مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور تصریح کرد: ۳ هزار و ۷۵۰ نفر شهید تقدیم کردیم که از رشید‌ترین، مومن‌ترین و مسئول‌ترین افراد جامعه بودند و همچنین ۱۲ هزار جانباز برای مبارزه با این کار تقدیم کشور شده است.

* مرگ روزانه ۸ نفر بر اثر استفاده از مواد نامناسب

وزیر کشور با بیان اینکه به صورت متوسط روزانه ۸ نفر به خاطر استعمال مواد مخدر مسموم، نامناسب و غیرقابل استفاده جان خود را از دست داده‌اند گفت: یعنی نزدیک به ۳ هزار نفر در کشور بر اثر استفاده از این مواد می‌میرند؛ دومین بحث در موضوع مرگ و میر پس از تصادفات مربوط به استفاده از مواد مخدر است.

* فقط ۲۰ درصد معتادان پس از ترک پاک می‌مانند

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر ۴ مرحله را برای این کار تعریف کرده است اظهار کرد: نخست پیشگیری است و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰ درصد معتادان پس از ترک پاک می‌مانند که بهترین راه مبارزه با مواد مخدر نیز راه پیشگیری است.

وی افزود: موضوع پیشگیری را با سیاست اجتماعی کردن باید دخیل دانست و تکیه ما در امر مواد مخدر باید به مردم باشد و مردم وارد صحنه شوند و مانع این قضیه شوند؛ افراد و خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند.

رحمانی فضلی ادامه داد: با هنرمندان، ورزشکاران، علما، ائمه جماعات، مداحان و تمام اقشار تاثیر‌گذار جامعه جلسه گذاشتیم و در نظر داریم سازمان‌های مردم‌نهاد را افزایش دهیم تا بتوانیم به وسیله مردم با آن مبارزه کنیم که در این بین باید سطح آگاهی عمومی برای مبارزه با مواد مخدر افزایش یابد.

* پذیرش ۷۶۴ هزار معتاد در بیش از ۶ هزار مرکز درمانی

وی به دومین مرحله از مبارزه با مواد مخدر که درمان است اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۷۶۴ هزار معتاد در ۶ هزار و ۳۴۱ مرکز درمانی پذیرش کردیم و ۳۰ میلیارد تومان برای آنها حق بیمه پرداخت کردیم که حداکثر ۲۰ درصد آنها پس از ترخیص به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

وی افزود: ۲۰ هزار و ۵۰۰ معتاد را نیروی انتظامی از کف خیابان‌ها جمع‌آوری کرد و در ۱۸ مرکز نگهداری کار درمان آنها را دنبال کردیم؛ یک دسته این معتادان که آن ۷۶۰ هزار نفر هستند را خانواده‌هایشان آورده‌اند و تعداد ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر را نیروی انتظامی جمع‌آوری و به مدت ۳ ماه تحت درمان قرار داد.

* کشف ۵۷۳ تن مواد مخدر در سال ۱۳۹۲

وزیر کشور به سومین راه مبارزه با مواد مخدر که مقابله است اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۷۳۴ عملیات با باند‌ها و گروه‌های مواد مخدر انجام دادیم که ۵۷۳ تن مواد کشف شد که متاسفانه به همین میزان در داخل هم مصرف می‌شود؛ این میزان از همان‌هایی است که در افغانستان تولید می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مرزهای ما تحت کنترل است گفت: عمده مواد مخدر از آب‌های آزاد حمل می‌شود و ۷۵ درصد درگیری‌های ما در مناطق مرزی بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۳۹۵ کارگاه تولیدی مواد مخدر صنعتی را در سال ۱۳۹۲ منهدم کردیم اظهار داشت: شیشه، کراک و دیگر محصولات صنعتی در این کارگاه‌ها تولید می‌شد که آفت نسل جوان ما هستند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲، ۲۷۶ هزار نفر را بازداشت کرده‌ایم که ۴ درصد بالاتر از سال قبل بود و ۳ درصد مرگ و میر نسبت به سال مشابه قبل کاهش داشته است.

* تولید ۹۵ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان

رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود که مسیر آن از ایران است خاطرنشان کرد: اگر ایران با این موضوع مبارزه نکند کل جهان با آن درگیر خواهند بود که سازمان‌های بین‌المللی کمک‌های تاثیر‌گذاری در این حوزه ندارند.

وی به چهارمین راه مبارزه با مواد مخدر که صیانت است اشاره کرد و گفت: باید از خانواده‌های یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد کشور صیانت کرد زیرا در شرایطی زندگی می‌کنند که می‌توانند آنها محل بزهکاری‌های جدید باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه در مقابل خانواده‌های معتادان، جامعه و ما مسئول هستیم تصریح کرد: قرارداد و موافقتنامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیته امداد، سازمان آموزش فنی _ حرفه‌ای کشور، وزارت کار، بسیج سازندگی و تعداد دیگری از دستگاه‌ها منعقد شده و به دنبال آن هستیم تا با آموزش‌های لازم برای خانواده‌های معتادان اشتغال ایجاد کنیم.

وی گفت: در سال ۱۳۹۲ افزایش ۵۳ درصدی سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها را داشتیم تا بتوانیم امر خیریه را برای صیانت خانواده‌های معتادان بیشتر کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: وارد کردن مردم در صحنه مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی، سپاه، کمیته امداد، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت ارشاد، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌ها می‌توانند دغدغه‌های رهبری که در سال ۱۳۸۵ سیاست‌های کلی مواد مخدر را اعلام کردند، به دنیا اثبات کنیم کشوری پاک و ایمن داریم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13255

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.