سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه حوادث امنیتی در افغانستان از سوی گروه‌های افراطی که از بیرون افغانستان هدایت می‌شوند رخ می‌دهد،‌گفت: اگر دست دخالت بیگانگان در امور داخلی افغانستان قطع شود دیگر نیازی به حضور نظامی و امنیتی کشورهای فرامنطقه‌ای باقی نمی‌ماند. نصیر احمدنور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران در گفت‌وگو در ...

سفیر افغانستان در تهران با بیان اینکه حوادث امنیتی در افغانستان از سوی گروه‌های افراطی که از بیرون افغانستان هدایت می‌شوند رخ می‌دهد،‌گفت: اگر دست دخالت بیگانگان در امور داخلی افغانستان قطع شود دیگر نیازی به حضور نظامی و امنیتی کشورهای فرامنطقه‌ای باقی نمی‌ماند.

خبرگزاری فارس: احمدنور:دخالت بیگانگان، منشاء مشکلات افغانستان است/انتخاباتی متمدنانه برگزار کردیم


نصیر احمدنور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران در گفت‌وگو
در خصوص قطع انگشتان دست تعدادی از مردم افغانستان توسط نیروهای طالبان به جرم رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ضمن محکوم کردن این اقدامات وحشیانه، غیرانسانی و ضد اسلامی، گفت: اقدام اخیر نیروهای افراطی طالبان در افغانستان در قطع انگشتان دست تعدادی از مردم افغانستان با فرهنگ، خلق و خوی مردم افغانستان کاملاً بیگانه است.

وی با اشاره به اینکه قطع انگشتان دست تعدادی از شهروندان افغانی به جرم رأی دادن جزو اعمال ناپسندی است که طی چند دهه اخیر و به خصوص در دو دهه اخیر در افغانستان روی داده است، افزود: اقدامات رعب‌آور نیروهای طالبان از بیرون به افغانستان صادر شده است و این نمونه‌ها در فرهنگ افغانستان اصلاً جایی ندارد و یک عامل بیگانه محسوب می‌شود هرچند که رنگ و بوی افغانی داشته باشد.

سفیر افغانستان در تهران با تأکید بر اینکه عمل وحشیانه قطع انگشتان دست از سوی نیروهای طالبان از طرف مردم افغانستان و تمام نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی در سراسر دنیا مورد نکوهش قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه گزارشات خبری که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد که حتی بیشتر از یازده یا سیزده نفر از مردم افغانستان انگشتان خود را به دلیل رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری از دست داده‌اند.

وی با ابراز تعجب از قطع انگشتان دست افراد سالخورده توسط نیروهای طالبان گفت: متأسفانه نیروهای طالبان انگشت دست افرادی را قطع کرده‌اند که اکثراً سالخورده و بالاتر از ۷۰ سال سن دارند که این اقدام آنها نمونه وحشی‌گری و قصی‌القلب بودن آنهاست. که خارج از فرهنگ افغانستان، منطقه و اسلام است که در حقیقت رفتاری بیگانه محسوب می‌شود زیرا در فرهنگ افغانستان برای سالخوردگان احترام و حرکت خاصی قائل هستند.

احمدنور گفت: مردم افغانستان تسلیم زورگویی و وحشی‌گری نمی‌شوند و با اینکه نیروهای طالبان تهدید کرده بودند که اگر مردم افغانستان در انتخابات این کشور شرکت کنند انگشتان و گردن آنها را قطع می‌کنند و حملات راکتی به مناطق مسکونی انجام می‌دهند ولی مردم  افغانستان مشارکت بالایی را در انتخابات این کشور از خود به جای گذاشتند. ضمن اینکه نیروهای امنیتی افغانستان موفق شدند که امنیت را به خوبی در سراسر کشور برقرار کنند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران افزود: مردم افغانستان بدون هیچ ترسی از تهدیدهای صورت گرفته از سوی نیروهای طالبان، آماده و سرحال به پای صندوق‌های رأی رفتند و زن و مرد و پیر و جوان در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شرکت کردند و مصداق این حرف من هم افراد پیری هستند که طالبان انگشتان آنها را به دلیل حضور در این انتخابات قطع کرده است.

وی با بیان اینکه طی ۱۳ سال اخیر افغانستان دستاوردهای خیلی زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های سیاسی افغانستان برای بسیاری از کشورهای خارجی غیرقابل باور بوده است ولی مردم افغانستان فاصله ده‌ها ساله را خیلی زود پیمودند و حضور با شکوه و متمدنانه‌ای را در انتخابات اخیر از خود نشان دادند.

احمدنور با اشاره به کشورهایی که امنیت کامل در آنها برقرار و هیچ کمبودی در نهادهای دولتی احساس نمی‌شود اظهار داشت: برخی کشورهای خارجی سابقه ده‌ها ساله برگزاری انتخابات را در کارنامه خود دارند ولی غالباً انتخابات آنها همراه با خشونت و تلفات برگزار می‌شود و این در حالی است که انتخابات دو مرحله‌ای افغانستان در ۱۶ فروردین و ۲۴ خرداد بدون حتی یک پرخاش لفظی بین هواداران کاندیداها و در آرامش کامل برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: حوادث امنیتی رخ داده در برخی نقاط افغانستان در حین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بیشتر از سوی گروه‌های افراطی که از بیرون افغانستان هدایت می‌شدند صورت گرفته است.

سفیر افغانستان در تهران با تأکید بر اینکه همه مسائل و مشکلات افغانستان نشأت‌گرفته از بیرون این کشور است،‌گفت: اگر دخالت بیگانگان در امور کابل نباشد، افغانستان هیچ مشکلی را احساس نخواهد کرد و اگر ما بتوانیم دست دخالت بیگانگان در امور داخلی افغانستان را قطع کنیم دیگر نیازی به حضور نظامی و امنیتی نیروهای فرامنطقه‌ای در افغانستان باقی‌ نمی‌ماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13208

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.