من هندوانه هستم ! دشمن فشار خونم .در پوستم خواص بسیارى نهفته است .اگر مرا با سکنجبین بخورید، با یرقان مبارزه کرده اید.هرگز مرا ناشتا نخورید.مرباى پوستم مبارز سرسخت نفخ معده است .   خواص هندوانه     خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – خواص هندوانه من با اینکه بیش از دو هزار ...

من هندوانه هستم !
دشمن فشار خونم .
در پوستم خواص بسیارى نهفته است .
اگر مرا با سکنجبین بخورید، با یرقان مبارزه کرده اید.
هرگز مرا ناشتا نخورید.
مرباى پوستم مبارز سرسخت نفخ معده است .

[categoriy],خواص هندوانه ,خواص دارویی هندوانه ,فواید هندوانه

 


خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – خواص هندوانه

من با اینکه بیش از دو هزار سال است به ایران مهاجرت کرده و در این سرزمین پر برکت پرورش یافته ام ، معذلک هنوز ایرانیان مرا هندو دانسته و هندوانه مى خوانند، در کتاب هاى پزشکى قدیم مرا خربوزه هندى و ((حب الحجاز)) لقب داده اند و به این ترتیب معلوم نیست که مرا هندى یا عرب مى دانند. حقیقت امر این است که تخمه مرا از حجاز به ایران آورده اند، ولى همانطور که امروز هر میوه یا سبزى تازه واردى را مردم فرنگى مى دانند، و یک لقب فرنگى مثل گوجه فرنگى – هویج فرنگى –

انگور

فرنگى – جعفرى فرنگى و کاهو فرنگى به آنها مى دهند، در سابق هم که فرنگ وجود نداشت و هندوستان سرزمین عجایب بود میوه اى که تازه وارد ایران مى شد، آنرا هندى مى دانستند و یک عنوان هندى به او مى دادند در فرهنگ عربى مرا ((دابوقه )) و اعراب حجاز ((حب حب )) مى خوانند.
من داراى آب زیاد بوده ، خنک ، مسکن التهاب و فشار خون و برطرف کننده عطش زیاد هستم ، ادرار را زیاد مى کنم و سازنده ى خون و صالح رقیق هستم بهترین درمان حصبه و مطبقه بوده و در این راه شهرت دارم ، ولى چون سلولز زیاد داشته و دیر هضم و نفاخ هستم ، این دسته از بیماران نمى توانند از گوشت من استفاده کنند. براى آنها که روده هایشان مجروح است ، تولید نفخ خطرناک است ، لذا به این دسته از بیماران توصیه شده است که آب مرا گرفته صاف کرده و با کمى شیر خشت مخلوط نموده و نوش جان نمایند تا به این ترتیب هم تبرید کرده و هم دچار نفخ و ناراحتى معده و روده نشوند.
اشخاصى که معده و روده هایشان تنبل شده ، و نمى توانند گوشت مرا به آسانى هضم نمایند آنها هم مى توانند به این دستور عمل نمایند، و یکى دیگر از طرق جلوگیرى از نفخ خوردن مرباى پوست من است و در اینجا بد نیست که شما را به یکى دیگر از اسرار طبیعت آشنا سازم ، ما میوه ها که خوراک اصلى انسان هستیم ، در برابر منافع سرشارى که داریم گاهگاهى عوارضى نیز از خوردن ما متوجه شما خواهد شد، ولى دستگاه آفرینش ‍ غالبا داروى این عوارض را در قسمتى دیگر از بدن ما قرار داده است ، چنانچه اگر کسى در اثر خوردن پوست برنج سفید کرده ، مبتلا به مرض ‍ ((برى برى )) شود مى تواند این بیمارى را با خوردن پوست برنج بر طرف کند، نفخ حاصله از بعضى از میوه ها هم درمانش در پوست آنها است . چنانچه اگر خیار را با پوست بخورید، مبتلا به نفخ معده نخواهید شد، خوردن مرباى پوست من هم نفخ را از بین میبرد. خوردن زردآلو با هسته نیز به همین منظور توصیه شده است .
در گذشته ، از پوست من خورش پوست هندوانه نیز درست مى کردند، و یکى از

غذاها

ى مخصوص اعیان و اشراف بود، ولى متاءسفانه این روزها به کلى منسوخ شده است .
خوردن آب یا گوشت من با سکنجبین جهت درمان یرقان و سنگ هاى صفراوى مفید است .
خوردن من ناشتا مخصوصا در هواى گرم موقعى که عطش غلبه کرده است چندان خوب نیست و بهتر است مرا بعد از

صرف غذا

میل نمایند.
ما هندوانه ها با اینکه انواع و اقسام داریم ، و رسیده ما به رنگ قرمز و زرد جلوه گرى مى کند، معذلک با هم فرق اساسى نداریم و اختلاف ما بیشتر مربوط به طرز کشت ما است ، کوچکى و بزرگى ما هم مربوط به نوع خاکى است که ما را در آن مى کارند، ما را معمولا به صورت دیم و آبى مى کارند. تخمه ى دیمى ما قرمز و تخمه ى آبى ما سیاه و یا خط دار است . براى اینکه ما را بطور دیم بکارند، معمولا تخمه ى ما را در مجاور ریشه گون قرار مى دهند تا بتوانیم از آبى که آن ریشه از اعماق زمین مى کشد استفاده نماییم ، و همین امر سبب شده است که نوع دیمى ما مفیدتر گردد.
محصول آبى ما خیلى درشت تر و بزرگ تر از دیمى مى شود و اخیرا کشاورزان ایرانى توانسته اند هندوانه هایى پرورش دهند که وزن آنها ۳۷ کیلوگرم باشد.
در بیرجند و بجنورد و سایر نواحى خراسان ، هندوانه هاى کوچکى به عمل مى آید که فوق العاده شیرین است و اهالى آب آنها را غلیظ کرده ، به صورت شیره در مى آورند، این نوع شیره فوق العاده خنک و مفید است .
هندوانه کال و بته مرده ، دیر هضم تر و نفاخ ‌تر است و در بعضى از معده ها حتى با کمک مسهل هم به آسانى هضم نمى شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13150

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.