نماینده جنجالی پارلمان اروپا که معتقد است نسرین ستوده تهدیدی برای ایران نیست و نامی هم از «راشل کوری» نشنیده، طرح خاورمیانه‌ای وزیر امور خارجه ایالات متحده برای سازش بین فلسطینیان و اسرائیل را شکست‌خورده دانست.   «ماریچه اسخاکه» نماینده پارلمان اروپا که برای گفت وگو با برخی مقامات ایرانی مجددا به تهران آمده است،اظهار ...

نماینده جنجالی پارلمان اروپا که معتقد است نسرین ستوده تهدیدی برای ایران نیست و نامی هم از «راشل کوری» نشنیده، طرح خاورمیانه‌ای وزیر امور خارجه ایالات متحده برای سازش بین فلسطینیان و اسرائیل را شکست‌خورده دانست.

خبرگزاری فارس: ایران کشوری مهم در منطقه است/ منتقد سیاست‌های اسرائیل در حوزه حقوق بشر هستم/ ما هم در جامعه اروپایی مشکلات حقوق بشری داریم

 

«ماریچه اسخاکه» نماینده پارلمان اروپا که برای گفت وگو با برخی مقامات ایرانی مجددا به تهران آمده است،اظهار داشت که ایران کشوری مهم و تعیین کننده در منطقه است و باید برای حل بحران های منطقه خاورمیانه از این کشور کمک خواست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس اعلام کرد که به همراه هیأتی از بنیاد «کوربر استیفتانگ» که با اندیشکده «IPIS» (دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران ) همکاری دارد با هدف بهبود رابطه ایران و اروپا به ایران سفر کرده است.

ماریچه اسخاکه، یکی از اعضای کمیته امور خارجی (AFET)، کمیته تجارت بین‌الملل (INTA)، کمیته فرهنگی، رسانه و آموزش (CULT) پارلمان اروپا می‌باشد.

وی همچنین یکی از اعضای هیأت روابط با آمریکا و ایران و همچنین روابط با آلبانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان و مونته‌گرو و کوزوو، در پارلمان اروپا می‌باشد.

این عضو هیأت پارلمان اروپا حدود ۶ ماه پیش نیز به همراه هیأتی از پارلمان اروپا به ایران سفر کرد و با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو داشت. در دیدار اخیر هیات پارلمانی اروپا، دیداری با برخی فعالان سیاسی رخ داد که جنجال زیادی به پا کرد و هیات پارلمانی مزبور را به هیاتی جنجالی بدل ساخت. شبیه به این دیدارها، سپس در سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورمان نیز تکرار شد.

مشروح گفت وگوی وی با خبرنگار فارس در ذیل آمده است. همچنین محورهای زیر را می‌توان برخی از مهم‌ترین نکاتی دانست که اسخاکه به آنها اشاره کرده است:

– توافق هسته‌ای بسیار مهم است زیرا برای برخی افراد این توافق تنها راه اعتمادسازی است.

– ایران کشوری مهم در منطقه است. من فکر می‌کنم ایران یک کشور قوی است. ایران بحرین نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که کشور شما را به کشوری مهم تبدیل می کند و شما نیز نمی توانید آن را تغییر دهید. به همین دلیل است که ما نیز به مسائل مرتبط با ایران اهمیت می دهیم.

– به اعتقاد من ساختن آینده و جامعه ای بر اساس ارزش ها و سابقه فرهنگی ایران مورد احترام و پسندیده خواهد بود. و من شخصا به آن احترام می گذارم.

– بحرین تا کنون درخواست ویزای من را برای بررسی اوضاع حقوق بشر در این کشور رد کرده است.

– من منتقد سیاست‌های اسرائیل در حوزه حقوق بشر هستم. من مخالف شهرکسازی‌های رژیم صهیونیستی هستم. اسرائیل باید به حقوق مردم فلسطین احترام بگذارد.

– خواستار پایان دادن به حکم اعدام هستیم خواه در آمریکا باشد، خواه در چین یا در ایران.

– اکثریت پارلمان اروپا موافق نقش ایران برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه بودند اما به طور قطع ما در سراسر اروپا صداهای متفاوتی داریم بنابراین افرادی هم هستند که مخالف مشارکت ایران باشند.

– باید از ایران برای حل دیپلماتیک بحران سوریه کمک خواست.

– هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که ما (در اروپا) مشکلاتی نداریم اما هر روز تلاش می کنیم که دموکراسی را بهبود ببخشیم.

– ما در اروپا زنانی داریم که به میزان مردان کار می‌کنند اما در نهایت دستمزد برابری نمی‌گیرند. این منصفانه نیست.

 

اسخاکه در این گفت‌وگو تصریح کرد که ۵ سال پیش و زمانی که ۳۰ سال داشت وارد پارلمان اروپا شد و حدود دو الی سه هفته پیش مجدداً در پارلمان اروپا انتخاب شده است و همچنان مانند گذشته در هیأت ایران در پارلمان اروپا فعالیت دارد. علاوه بر این، وی در کمیته‌های امور بین‌الملل، تجارت، فناوری و هیأت آمریکا و ایران در پارلمان اروپا فعالیت می‌کند. وی تصریح کرد که «از ۵ سال پیش تا کنون از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در ایران، موضوعات مربوط به ایران را دنبال می‌کنم. من در دسامبر سال گذشته میلادی با هیأت اروپا به ایران سفر کردم و علاقمند به دنبال کردن مذاکرات هسته‌ای ایران هستم اما این موضوع هسته‌ای و توافق با ایران چیزی نیست که من بتوانم تغییر دهم.»

این عضو پارلمان اروپا تأکید کرد که تمرکز اصلی وی بر روی موضوعات گسترده‌تری چون بحران ها و مسائل خاورمیانه، معضل کنونی عراق یا جنگ در سوریه و همچنین قاچاق مواد مخدر در افغانستان، پناهندگان افغان در ایران و موضوعات حقوق بشری است.

وی تخصص اصلی خود را روی موضوعات حقوق بشری اعلام کرد و گفت که موضوع مربوط به مذاکرات هسته‌ای به کارشناسان این موضوع مربوط می‌شود و آنها باید در این باره بحث کنند وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به راه حل جامع منجر شود و نتیجه خوبی داشته باشد.

 

* هدف از سفر؛ بهبود روابط با ایران

اسخاکه که هدف سفر خود به ایران را بهبود روابط ایران و اروپا اعلام می‌کند، تأکید کرد که حل شدن موضوع هسته‌ای و توافق جامع نقش مهمی در این روند بهبود رابطه ایران با کشورهای غربی و اروپایی ایفا خواهد کرد.

این عضو پارلمان اروپا در ارتباط با سفر پیشین خود به ایران گفت که دفعه پیش بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مردم بسیار گرم و صمیمی بودند. وی ایران را کشوری بزرگ، با مردمی دوست‌داشتنی دانست و گفت که ایران فرهنگ غنی و تمدن مهمی در تاریخ دارد و ایران و اروپا در سراسر تاریخ روابط مستحکمی به ویژه در حوزه فرهنگی و تجاری داشته اند. وی ابراز امیدواری کرد که ایران و اروپا بتوانند در آینده روابط بهتری داشته باشند.

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در خصوص نوع دیدی که به ایران دارد و سفر پیشین خود به ایران اینگونه به فارس پاسخ داد: فکر می‌کنم که مهم است که این کشور را با چشمان خود مشاهده کنیم. مهم است که اوضاع را از نزدیک ببینیم تا بتوانیم با افراد در ایران صحبت کنیم و با آنها در ارتباط باشیم. باید توجه داشت که خبرنگاران غربی زیادی در ایران فعالیت ندارند به همین دلیل ما اطلاعات زیادی درباره ایران نداریم. بنابراین سفر به ایران به ما کمک می‌کند که به درک و فهم برسیم. یک روایت خاص درباره ایران وجود ندارد، روایت‌ها و ماجراهای زیادی وجود دارد. ما مسئله تحریم‌ها علیه ایران را داریم. موضوعات مربوط به متخصصان جوان را داریم، هم چنین مسائل مرتبط با زنان موفقی که در زمینه‌های آموزشی حضور فعال دارند نیز از موضوعات مهم درباره ایران است. مسائل مرتبط با هنرمندان این کشور را داریم که در این کشور فعالیت می‌کنند. ما موضوعاتی در منطقه داریم، اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است و خیلی خوب است که این‌ها را با چشمان خود مشاهده کنیم. من خیلی خوشحالم که توانستم چنین فرصتی داشته باشم. ما طی سفر پیشین هیئت پارلمانی از ایران دیدار رسمی با برخی از نمایندگان مجلس و همچنین ملاقات هایی با محمد جواد ظریف، آقای رفسنجانی، آقای نهاوندیان و سازمانهای غیردولتی که در زمینه پناهندگان افغان فعالیت می‌کنند، و نیز افرادی که برای حقوق زنان کار می‌کنند و افرادی که در خصوص محیط زیست کار می‌کنند، داشتیم. ما همچنین دیداری با پلیس مبارزه با مواد مخدر داشتیم. ما با سفرای کشورهای اروپایی در ایران دیدار کردیم. علاوه بر این، من سه روز بیشتر به عنوان توریست در اینجا ماندم و به اصفهان سفر کردم و از موزه رضا عباسی دیدن کردم و به نماز جمعه در دانشگاه تهران رفتم. ایران جامعه‌ای با روایت ها و اتفاقات متعدد و مختلف است.

اسخاکه در خصوص مهمان نوازی مردم ایران و توانایی انگلیسی صحبت کردن آنها گفت: وقتی مردم ایران فهمیدند که من ایرانی نیستم و از کشور دیگری هستم، به من خوش‌آمد گفتند و صمیمانه برخورد کردند. در اصفهان به بازار و مسجد (امام) رفتم و مردم سوالاتی از من پرسیدند و با آنها حتی درباره زندگی شان نیز صحبت کردم. باید بگویم که شما ۷۷ میلیون نفر جمعیت دارید و من با تعداد اندکی از آنها صحبت کردم که آنها مهربان و صمیمی بودند. آنها به خوبی انگلیسی صحبت می‌کردند. اگر به ترکیه سفر کنید، مردم اندکی هستند که به انگلیسی صحبت می‌کنند، این موضوع در مصر نیز صدق می‌کند، آنها نمی‌توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند.

ماریچه که در ابتدای سفر خود به تهران با خبرنگاران فارس گفت‌وگو کرده است، در خصوص برنامه سفر کنونی خود به تهران گفت که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن (۲۴ و ۲۵ خردادماه) میزگردهایی در دفتر مطالعات سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ایران و همچنین کاخ گلستان دارد اما تصریح کرد که از جزئیات این دیدارها مطلع نیست و گفت که گمان می‌کند قرار است با افرادی از مجلس ایران دیدار کند و ابراز امیدواری کرد که افرادی از کمیته امور اروپایی و کمیته امور خارجی مجلس در این میزگردها شرکت کنند.

این عضو هیأت پارلمان اروپا در ارتباط با محتوای احتمالی بحث‌هایی که قرار است در ایران صورت گیرد، گفت: فکر می‌کنم مباحثات، اغلب درباره روابط ایران و اتحادیه اروپا و همچنین خاورمیانه باشد. ما در خصوص آنچه که در سوریه در حال رخ دادن است، نگران هستیم، درباره تحولات عراق نگران هستیم. در حال حاضر منطقه خیلی ثبات ندارد. در مصر مشکلات زیادی وجود دارد. در ترکیه مشکلات زیادی وجود دارد. هفته گذشته من سفری به لبنان داشتم تا با پناهندگان سوری دیدار کنم. قلب انسان از دیدن اوضاع این افراد به درد می‌آید، بنابراین فکر می‌کنم که ما باید درباره این مسائل  بحث‌هایی را صورت دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که  «آیا ایران باید در مذاکرات صلح درباره سوریه مشارکت داده شود» تصریح کرد: من فکر می‌کنم بله ایران باید در این مذاکرات شرکت کند. باید گقت که ایران کشوری مهم و تاثیر گذار در منطقه است. بنابراین من فکر می‌کنم اینها موضوعاتی هستند که در دستور کار ما قرار دارد.

 

* روابط ایران و اروپا در حال ارتقاست

اسخاکه در خصوص آینده رابطه ایران و کشورهای اروپایی تصریح کرد: فکر می‌کنم که این رابطه قابل ارتقا است. به نظر من اگر توافق جامع هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت بگیرد، می‌تواند در بهبود این رابطه نقش مهمی داشته باشد زیرا این توافق در واقع شبیه به دروازه‌ای بین ایران و جهان است. ما در حال حاضر بعد از توافق موقت هسته‌ای شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم.

وی اعلام کرد که روی موضوعاتی چون سوریه، افغانستان، تبادلات آموزشی و حقوق بشر متمرکز است و در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه «اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نهایی و پایدار منجر نشود، روابط ایران و اروپا چگونه خواهد بود»، گفت: تحریم‌ها بر جای خود باقی خواهد ماند و ما باید همچنان برای گفت‌وگو درباره موضوعات دیگر تلاش کنیم.

این مقام اروپایی ادامه داد: ما ایرانیان زیادی داریم که در اروپا زندگی می‌کنند، ما دانشجویان ایرانی زیادی داریم که به دانشگاه‌های ما می‌آیند و به خوبی کار خود را انجام می‌دهند. بنابراین ما از قبل روابطی بین مردم ایران و اروپا داشته‌ایم و این بسیار مهم است. همچنین ما نگرانی‌های مشترکی را در روابط بین‌الملل با ایران داریم، مثلا در خاورمیانه، همچنین درباره افغانستان. واقعیت این است که حدود ۳ میلیون پناهنده افغان در ایران زندگی می‌کنند و این موضوعی است که سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر روی آن متمرکز هستند و موضوع مهمی برای ما به حساب می‌آید. ما به همراه یکدیگر روی آن موضوع کار می‌کنیم بنابراین فکر می‌کنم فرصت‌های دیگری برای همکاری وجود دارد. اعتمادسازی برای دو طرف حائز اهمیت است. فکر می‌کنم اینها مسائل مهمی هستند اما البته توافق هسته‌ای بسیار مهم است زیرا برای برخی افراد این توافق تنها راه اعتمادسازی است و من فکر می‌کنم مردم ایران بسیار بر روی آن متمرکز هستند.

 

* با چه کسی در ایران باید در خصوص سوریه گفت‌وگو کرد؟

ماریچه اسخاکه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «دیدگاه حاکم بر پارلمان اروپا در خصوص نقش ایران در حل ناآرامی‌های سوریه» گفت: بگذارید دو جنبه متفاوت را بیان کنم. یک سوال این است که واقعاً چه کسی در ایران مسوولیت رسیدگی به موضوع سوریه را دارد؟ با چه کسی باید به منظور رفع مشکل سوریه وارد گفت‌وگو شویم؟ مسئله بعدی گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ (سوریه) است. پارلمان اتحادیه اروپا چند ماه پیش قطعنامه‌ای را در ماه آوریل به تصویب درآورد. اکثریت پارلمان اروپا موافق نقش ایران برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه بودند اما به طور قطع ما در سراسر اروپا صداهای متفاوتی داریم بنابراین افرادی هم هستند که مخالف مشارکت ایران هستند و گمان می‌کنند که ایران بیش از آنکه یک راه‌حل باشد، یک مشکل است. من فکر می‌کنم که ایران نقش چشم‌گیری در حمایت از رژیم اسد و همچنین حزب‌الله دارد بنابراین باید بخشی از گفت‌وگوهای حل موضوع سوریه باشد.

 

* فکر نمی‌کنم این‌طور باشد!

خبرنگار فارس سپس در خصوص کمک‌های غرب به تروریست‌های سوریه پرسید: برخی بر این باورند که برخی از کشورهای با نفوذ اروپایی چون آلمان، فرانسه، انگلیس که حامی معارضان سوری هستند، به آنها سلاح و حمایت‌های مالی ارائه می‌کنند. آیا این به وخیم تر شدن بحران منجر نمی‌شود؟

اسخاکه در پاسخ به این سوال گفت: فکر نمی‌کنم این‌طور باشد. اکثر این کمک‌ها از سوی کشورهای عربی خلیج فارس است تا اینکه از جانب کشورهای اروپایی باشد. در واقع کشورهای اروپایی تلاش کافی برای اتمام جنگ در سوریه انجام نداده‌اند و بیشتر کمک‌های انسان‌دوستانه در اختیار سوریه قرار داده‌اند و حمایت چندان زیادی از مخالفان میانه‌رو نشده است و به همین دلیل است که مخالفان نتوانسته‌اند در جنگ پیروز شوند و گروههای جهادی [تکفیری] بسیار قوی شده‌اند.

فارس در ادامه به اظهارات اخیر مقامات غربی که ابراز آمادگی کرده‌اند تا به معارضان سوری تسلیحات ارائه دهند اشاره کرد و پرسید که نظر شما در این باره چیست. این عضو پارلمان اروپا اظهار داشت: بعضی‌ها چنین چیزهایی را می‌گویند اما تا بحال چنین مسئله‌ای به واقعیت تبدیل نشده است. برخی‌ها شاید چنین چیزی را بخواهند اما آن بحث دیگری است. پارلمان اروپا و مردم خواستار پایان دادن صلح‌آمیز به این بحران هستند.

 

* به‌چه‌دلیل برخی ستوده را تهدید می‌دانند؟!

اسخاکه در پاسخ به دیدار جنجال برانگیز هیأت پارلمان اروپا با «نسرین ستوده» گفت: من نظرات بسیار مختلفی را در خصوص آنچه که در ایران رخ می‌دهد شنیدم. در پارلمان شما، نظرات بسیار مختلفی وجود دارد. در خیابان‌های ایران نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد. در رسانه‌هایه تان، نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد. من فکر می‌کنم نظرات بسیار بیشتری در مقایسه با آنچه که ما می‌شنویم وجود دارد. آنچه که من درباره کار خانم ستوده می‌دانم این است که او یک وکیل است، یک وکیل حقوق بشر اما او به خاطر کارش مجازات شد. او به خاطر کارش زندانی شد. هم‌اکنون او از زندان آزاد شده است و او زنی است که می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و من نمی‌فهمم که چرا ما نمی‌توانیم با او حرف بزنیم. شاید بهتر باشد شما از منتقدان این دیدار بپرسید که به چه دلیل تا این اندازه درباره او نگران هستند. من فکر می‌کنم ایران یک کشور قوی است، می‌تواند عقاید و صداهای متفاوتی داشته باشد که بتوانند آزادانه‌تر از امروز سخن بگویند. من علاقمندم بدانم که به چه دلیل افرادی هستند که فکر می‌کنند که او (نسرین ستوده) یک تهدید به حساب می‌آید؟ او یک زن است، مادر دو فرزند و یک وکیل. او در سیستم حقوقی این کشور کار می‌کند. من نمی‌فهمم که به چه دلیل افراد تا این اندازه درباره او نگرانی دارند.

اسخاکه در ادامه گفت: بسیاری از افراد قبلاً به من گفته‌اند که ایران یک کشور دموکراتیک نیست و این شیوه دموکراتیک به گونه‌ای که ما اعتقاد داریم، نیست. اگر ایران خواستار دموکراسی است، باید فضای بیشتری برای صداهای مختلف وجود داشته باشد. نسرین ستوده سلاح نداشته است و به نظر نمی‌رسد که یک حزب سیاسی را هدایت می‌کند. من نمی‌فهمم، اگر ایران واقعاً اعتماد به نفس دارد، پس چه تهدیدی وجود دارد. من تلاش می‌کنم تا این موضوع را درک کنم. تلاش می‌کنم این مسئله را بفهمم.

این نماینده پارلمان اروپا در پاسخ به این سوال که کشورهای غربی رویکرد دوگانه‌ای در قبال تحولات منطقه دارند مثلاً از حقوق بشر در ایران انتقاد می‌کنند ولی انتقادی به رفتارهای ضد حقوق بشری کشورهای دیگری چون عربستان سعودی و بحرین و ….ندارند، گفت: بگذارید من به دو شیوه به این سوال پاسخ دهیم. زیرا ما این رویکردهای متناقض را بارها از همتایان ایرانی خود شنیده‌ایم. آیا شما از ما می‌خواهید همان انتظاری که از ایران را داریم از باقی کشورها داشته باشیم. من معتقدم که حقوق بشر جهانی است و ما پتانسیل‌های زیادی را در ایران شاهد هستیم و انتظارات زیادی از ایران داریم و این بدان مفهوم است که انتظارات بالا می‌تواند وضعیت حقوق بشر را بهبود دهد. این چیزی نیست که فقط اتحادیه اروپا بیان می‌کند بلکه سازمان ملل نیز می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در ایران بد است، اعدام‌های بسیار زیادی در این کشور رخ می‌دهد، آزادی بیان و موارد اینچنینی وجود ندارد. به طور قطع، به شیوه‌های مختلفی می‌توان به آن نگریست اما این شیوه‌ای است که ما به آن می‌نگریم. من شخصاً ابتکار عمل سه قطعنامه درباره بحرین را برعهده داشته ام. من وقتی می‌خواستم به بحرین سفر کنم درخواست ویزای من از سوی مقامات بحرینی رد شد. بنابراین من شخصاً اتهام رویکرد متناقض و دوگانه را به هیچ عنوان نمی‌پذیرم زیرا من بر روی قطعنامه‌هایی درباره عربستان سعودی کار کرده‌ام، روی قطعنامه‌ای درباره قطر کار کرده‌ام، من روی سه قطعنامه درباره بحرین کار کرده‌ام، روی قطعنامه‌هایی درباره مصر، ترکیه، نیجریه و کشورهای زیادی کار کرده‌ام. اگر ما، به آمریکا نیز سفر کنیم از آنها می‌خواهیم که به حکم اعدام پایان دهند. بنابراین برای اتحادیه اروپا، مسائلی وجود دارد که مهم است و  ما در سراسر جهان درباره آن بحث می‌کنیم و برای بهبود آن تلاش می‌کنیم. مثلاً خواستار پایان دادن به حکم اعدام هستیم خواه در آمریکا باشد، خواه در چین یا در ایران.

 

* چرا در ایران کسی تلاش‌های ما در خصوص بحرین را نمی‌بیند؟

اسخاکه تصریح کرد که اقدامات حقوق بشری برای کشورهای دیگر خلیج فارس چون بحرین صورت گرفته است و پارلمان اروپا در این راستا بسیار تلاش کرده است اما دلیل اینکه چرا این مسائل در ایران دیده نمی‌شود را نمی‌داند و گفت شاید ایران بیشتر روی کشور خود متمرکز است و به همین جهت  است که تلاش‌های حقوق بشری پارلمان اروپا در خصوص کشورهای دیگر را نمی‌بیند.

این عضو پارلمان اروپا با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی قصد اشغال مناطق بیشتری را در اراضی اشغالی به صورت کاملا غیرقانونی را دارد، تأکید کرد:‌ اما به هر حال من منتقد سیاست‌های اسرائیل در حوزه حقوق بشر هستم. من مخالف شهرکسازی های رژیم صهیونیستی هستم. من فکر می‌کنم که ما به راه‌حل دو-دولت نیاز داریم. اسرائیل باید به حقوق مردم فلسطین احترام بگذارد. من فکر می‌کنم مردم فلسطین در دیگر کشورها نیز از جمله لبنان مورد احترام قرار نمی‌گیرند و این یک مشکل است.

وی افزود: هرچند حقوق بشر مسئله ای کاملا جهانی به حساب می آید و در هر جای دنیا که نگاه کنید مسائل مربوط به حقوق بشر مشاهده می شود، از جمله در آفریقا، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آسیایی و حتی اروپایی و آمریکای شمالی، اما به اعتقاد من منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل گستردگی مسائل مربوط به آن، از اهمیت ویژه ای در حوزه حقوق بشر برخوردار است و من شخصا بر این منطقه متمرکز شده‌ام.

خانم اسخاکه در ادامه اظهارات خود به مذاکرات با «محمد جواد لاریجانی»، رئیس کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: ایشان اعلام کردند که در حال حاضر مباحثاتی برای متوقف ساختن اعدام ها در حوزه مواد مخدر، در جریان است. این یک موضوع مهم است که ما می‌توانیم گفت وگوها را در این زمینه ادامه دهیم. ایران تمایل دارد تا اروپا در جهت پایان دادن به قاچاق مواد مخدار با این کشور همکاری کند. اما ما نمی توانیم در دستگیری افراد و تحویل آنها برای اعدام شدن، کمکی کنیم. این یک بازی برد-برد است و تنها در صورتی به ثمر می رسد که ایران نیز به نوبه خود مجازات اعدام را در این موارد تغییر دهد و ما می‌توانیم در ارائه راه‌حل‌هایی برای رویارویی با قاچاقچیان مواد مخدر کمک کنیم. من شدیدا بر این باورم که ما می‌توانیم با کمک یکدیگر به راه‌حل‌های دیگری برسیم. در این گفت‌وگوها می‌توان بر مسائل گوناگونی متمرکز شد، از جمله، چگونگی دسترسی محکومین و متهمان به وکیل، جایگاه خانواده‌هایشان در این میان و مسائلی از این دست. اینها موضوعات مختلفی است که می‌تواند مورد بحث واقع شود. ما همچنین می‌توانیم گفت‌وگوهایی نیز درباره جایگاه زنان و همچنین خبرنگاران داشته باشیم.

این عضو کمیته فرهنگی، رسانه و آموزش پارلمان اروپا در ادامه به اهمیت موضوع اینترنت و چگونگی استفاده از آن در کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی را که می توان در گفت وگو با مقامات دولت ها مطرح کرد، موضوع اینترنت و سانسور است و اینکه چه اقداماتی در اینترنت مجاز و چه اقداماتی می‌تواند غیرمجاز اعلام شود. به اعتقاد من این مسئله با ایران نیز می‌تواند مطرح شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های پارلمان اروپا در حوزه حقوق بشر ادامه داد:‌ در مذاکره با مقامات دولت‌ها درباره مسائل مختلف مرتبط با حقوق بشر، درصورت عدم توجه آنها در مراحل بعدی اقداماتی چون ممنوعیت واردات کالاهایی خاص که در این کشورها تولید می‌شوند، صورت خواهد گرفت. برای مثال ورود کالاهایی را که از طریق بیگاری کشیدن از کودکان در چین تولید می‌شود، در اتحادیه اروپا ممنوع کرده‌ایم. بنابراین راه‌های گوناگونی برای پرداختن به مسائل مرتبط با حقوق بشر وجود دارد. به اعتقاد من با توجه به پیشرفت‌هایی که بویژه در کشورهای فقیر حاصل شده ما در اتحادیه اروپا توانسته‌ایم نقش مهمی را در مسائل مربوط به حقوق بشر ایفا کنیم.

 

* روی کالاهای تولیدی سرزمین‌های اشغالی برچسب زده‌ایم

اسخاکه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در ارتباط با اقدامات عملی صورت گرفته علیه رژیم صهیونیستی در خصوص مسائل مربوط به نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی گفت: یکی از اقدامات عملی که در ارتباط با اسرائیل انجام داده‌ایم، برچسب زدن روی کالاهایی است که از اراضی اشغالی وارد شده است. با این برچسب ها در حقیقت به مردم می‌گوییم که (در صورت تمایل برای پیشبرد حقوق بشر) چه چیزی را می‌توانند خریداری کنند و چه چیزی را نمی‌توانند. ما می‌خواهیم مسائل حقوق بشر در این منطقه را حل کنیم. به اعتقاد من هم اکنون که طرح ابتکاری «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا درباره فلسطین اشغالی با شکست مواجه شده، این وظیفه اروپا است که وارد عمل شده و طرح مذاکرات دیپماتیک را درباره راه حل دو کشور ارائه دهد. به نظر من باید در این مورد گفت‌وگو شود.

نماینده جنجالی پارلمان اروپا با تأکید بر اینکه «اگر تمام جهان بخواهند ایران را تغییر دهند اما اگر ایران این تغییر را نخواهد، هرگز تغییر نخواهد کرد»، گفت: اگر در کشوری هم مسائلی وجود داشته باشد، تنها راه‌حلی که می‌تواند به رفع این مسائل کمک کند، راه‌حلی است که از جانب خود این کشور مطرح شده باشد. اگر تمام جهان از آمریکا بخواهند که گوانتانامو تعطیل شود، اما دولت آمریکا و کنگره نخواهند و یا نتوانند با همکاری یکدیگر این اقدام را صورت دهند، این زندان هرگز تعطیل نخواهد شد. ممکن است که تمام دنیا به اسرائیل بگوید که به شهرکسازی ها پایان دهد اما این تغییر باید از درون رژیم اسرائیل حاصل شود.

 

* تنها به گفت‌وگو با دولت‌ها بسنده نمی‌کنیم

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد: در مذاکرات درباره مسائل مربوط به حقوق بشر تنها به گفت‌وگو با مقامات دولت‌ها بسنده نمی‌کنیم و با مردم عادی نیز وارد تعامل می‌شویم، نظیر آنچه من دو هفته پیش انجام دادم و با کودکان سوری در اردوگاه آورگان دیدار کردم. اینجا است که می‌توانید داستانی متفاوت را مشاهده کنید و این روایت مردمی است که در گروه‌هایی بعضا ۳۰ نفره در یک چادر بدون وجود لوازم اولیه مورد نیاز زندگی در یک چادر زندگی می‌کنند.

عضو کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در پاسخ به این سوال که آیا این نهاد اروپایی اقدامی در خصوص نقض حقوق بشر در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین صورت داده یا خیر گفت: من قصد داشتم با دولت بحرین وارد مذاکره شوم اما آنها حتی درخواست ویزای من را نیز تأیید نکردند. اما برای مثال در ارتباط با عربستان سعودی می توانم به کمپینی اشاره کنم که سه سال پیش آغاز شده بود تا حق رانندگی زنان را در عربستان سعودی به آنها بازگرداند. در این کمپین که توسط یک زن سعودی آغاز شد، افرادی از کشورهای مختلف به عربستان آمدند و شروع به رانندگی در خیابان‌های این کشور کردند. زنان عربستانی نیز که این اقدام را مشاهده کردند بیرون آمدند تا از حق خود برای رانندگی کردن در خیابان‌های کشورشان دفاع کنند و نشان دهند که این حق آنها است.

وی در ادامه با تأکید بر تفاوت بسیار زیاد جایگاه زنان در ایران با عربستان بر خلاف تصور برخی در غرب گفت: به اعتقاد من عربستان سعودی و ایران در این زمینه کاملا متفاوت هستند. برخی هنگامی که صحبت از جایگاه زنان به میان می‌آید، این دو کشور را با یکدیگر مقایسه می‌کنند که این صحیح نیست. در عربستان حقوق بیشماری از زنان پایمال می‌شود. آنها حتی اجازه ندارند بدون اینکه مردشان در کنارشان باشد در خیابان قدم بزنند. چه کسی می گوید که زنان عربستانی نمی توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. اگر شما نخواهید چیزی را بشنوید، از هیچ شخص دیگری نیز کاری بر نخواهد آمد. اما به هر حال ما قطعنامه‌های سیاسی علیه نقض حقوق بشر در بحرین، قطر و اسرائیل و همچنین عربستان سعودی نوشتیم.

این نماینده پارلمان اروپا افزود: اتحادیه اروپا قطعنامه‌های متعددی را علیه بحرین صادر کرده که همگی نیز در اینترنت قابل دسترسی است. شما حتی می‌توانید اقدامات صورت گرفته علیه این کشور را از سایت شخصی من چک کنید. همانطور که می‌بینید یک قطعنامه در ماه فوریه گذشته صادر شده است. قطعنامه‌های دیگری نیز در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ و همچنین موارد دیگری علیه این کشور صادر شده است. البته من پیش‌تر نیز وقتی به ایران سفر کرده بودم این موضوع را شنیده بودم که گفته می‌شود ما هرگز درباره بحرین حرفی نمی‌زنیم یا اقدامی صورت نمی‌دهیم اما حقیقت این است که این اقدامات صورت می‌گیرد و این وظیفه رسانه‌ها است که به این موضوعات بپردازند.

خبرنگار فارس پرسید که «علت پرداخته نشدن به موارد نقض حقوق بشر در  برخی کشورها توسط رسانه‌های مطرح غربی چیست. برای نمونه همانطور که خود شما اشاره کردید تا به حال حتی نام راشل کوری، دختر آمریکایی که توسط اسراییلی ها کشته شد، را نیز نشنیده بودید، اما در عوض برای مثال حادثه‌ای نظیر اتفاقی که برای ندا آقاسلطان در ایران افتاد و باید گفت که اتفاقی دردناک و غم انگیز بود، آنقدر توسط رسانه‌های غربی بزرگ و برجسته شد که حتی رئیس جمهور آمریکا نیز بیانیه‌ای در این مورد صادر کرد». این عضو پارلمان اروپا گفت: اجازه بدهید دلیل آن را بگویم، این به این دلیل است که ایران همیشه به دنبال حرف‌هایی است که درباره ایران مطرح شده و بحرین نیز به دنبال اقدامات و حرف‌هایی است که درباره بحرین صورت گرفته است.

وی در ادامه  افزود: من شخصا حتی با «سی‌ان‌ان» نیز مصاحبه کردم. من با دیگر رسانه‌ها نیز درباره بحرین صحبت کرده‌ام و اینکه در نهایت رسانه‌ها چه چیزی را منتشر می‌کنند، دست من نیست. من کارم را دوست دارم و آن را ادامه خواهم داد. ما حتی سازمان‌های غیرانتفاعی را نیز داریم که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند. حتی شبکه خبری «یورونیوز» نیز که توسط اتحادیه اروپا تأسیس شد هم اکنون به عنوان یک شبکه خبری مستقل به این مسائل می‌پردازد. چون اصولا رسانه‌های خبری باید مستقل باشند. اما به هر حال، تمامی اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در اینترنت قابل دسترسی است. این تلاش‌های گسترده اتحادیه اروپا در راستای آگاه ساختن مردم در سراسر جهان است. برای نمونه شاید تعجب کنید که تنها ۱۵ درصد از مردم چین از آن چه که در ۱۹۸۹ در میدان «تیان آن مِن» اتفاق افتاد باخبرند.

 

* ایران، بحرین نیست!

عضو کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در بخش‌هایی از اظهارات خود نیز به اهمیت ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: یک نکته مهم این است که ایران کشوری مهم در منطقه است. ایران بحرین نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که کشور شما را به کشوری مهم تبدیل می‌کند و شما نیز نمی‌توانید آن را تغییر دهید. به همین دلیل است که ما نیز به مسائل مرتبط با ایران اهمیت می‌دهیم. زمینه‌های بسیاری نیز درباره ایران وجود دارد که می‌تواند ارتقاء یابد. به همین دلیل است که من شخصا نیز تمرکز خاصی بر ایران دارم و به اعتقاد من به همین دلایل عنوان شده اگر ما بیشتر از کشورهای دیگر منطقه بر ایران تمرکز کنیم، این اقدامی مناسب خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اعدام های انجام شده در آمریکا به ویژه در برخی موارد اعدام معلولان ذهنی گفت: ما حتما این مسئله را زمانی که به آنجا برویم با مقامات مطرح خواهیم کرد. به اعتقاد من اعدام افراد مسئله‌ای ناراحت کننده است و اقدامی عادلانه نیست. اعدام بسیار وحشتناک است و مرگ نیز دیگر قابل بازگشت و قابل تغییر نخواهد بود.

خانم اسخاکه در ادامه به بخشش‌های صورت گرفته در برخی موارد اعدام در ایران اشاره کرد و گفت: من بسیار خوشحال شدم وقتی دیدم یک جوان ایرانی پای چوبه دار توسط مادر مقتول بخشیده شد. به نظرم موثرترین اقدام این است که ببینیم چه مواردی از این دست را می‌توان در ایران ارتقاء بخشید. اگر به آمریکا، بحرین، عربستان سعودی و چین یا حتی کشورهای دیگر نیز نگاه کنید، می‌بینید که موارد و مسائلی وجود دارد که می‌تواند بهبود بخشیده شود. شما در کشورتان جوانان بسیاری دارید و باید آینده‌تان را خودتان رقم بزنید. نکته مهم این است که توجه کنید این آینده چگونه آینده ای باید باشد. به اعتقاد من ساختن آینده و جامعه‌ای بر اساس ارزش‌ها و سابقه فرهنگی کشورتان مورد احترام و پسندیده خواهد بود و من شخصا به آن احترام می‌گذارم.

 

* نابرابری‌ها در جوامع اروپایی

این عضو هیئت روابط با آمریکا، ایران، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، مونته نگرو و کوزوو در بخش پایانی اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق زنان در جوامع غربی و اینکه چرا برای مثال در تبلیغات تجاری غربی از زنان به عنوان یک ابزار استفاده می‌شود، گفت: این یک موضوع سلیقه‌ای است به قانون ربطی ندارد. من فکر می‌کنم زنان در جامعه من خیلی قوی هستند. اما در عین حال مشکلاتی نیز وجود دارد. برای نمونه ما زنانی داریم که شغلشان همانند مردان است و به میزان مردان کار می کنند اما به اندازه آنها پول درنمی‌آورند. این منصفانه نیست. مشکل دیگر نگهداری از کودکان است. پرستاری از کودکان بسیار پرهزینه است. بنابراین مقرون به صرفه است که زنان به جای اینکه سرکار بروند در خانه فرزندانشان را نگهداری کنند. این خوب نیست. ما هم می‌خواهیم آنها بتوانند بچه‌هایشان را نگه دارند و هم فرصت اینکه  فعالیت اجتماعی و اقتصادی انجام دهند را داشته باشند. دولت باید فکری برای این بکند. بنابراین موضوعاتی در جامعه ما هستند و ما مشکلاتی داریم. فکر نمی‌کنم که تبلیغات یکی از آن مشکلات باشد. ما منتقدان بسیار قدرتمندی در هلند داریم. بحث‌های زیادی انجام می گیرد که خواستار بهبود حقوق برابر زنان و مردان هستند. حقوق برابر برای اقلیت‌ها. من از اینکه جامعه خودم مورد انتقاد قرار بگیرد واهمه‌ای ندارم.

وی در پایان تأکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که ما (در اروپا) مشکلاتی نداریم اما هر روز تلاش می‌کنیم که دموکراسی را بهبود ببخشیم. وقتی به ایران آمدیم انتقاد زیادی به ما شد. فکر می‌کنم این انتقادات کمک کننده است. این بحث‌ها و گفت‌وگوها مفیدند. وقتی ما قطعنامه‌ای صادر کردیم مجلس ایران نیامد با ما وارد گفت‌وگو شود، گفت خداحافظ ما نمی‌آییم. بیایید بگویید چه چیزی را دوست ندارید و مایلید در چه موردی بحث صورت بپذیرد. این دلیلی است که ما میزگرد تشکیل می دهیم و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13138

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.