رئیس شورای رقابت گفت: خودروسازها ملزم به اجرای قانون هستند و هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای مصوبه شورای رقابت را نمی‌پذیریم.     رضا شیوا رئیس شورای رقابت شب گذشته در ارتباط تلفنی با برنامه پایش در پاسخ به این سؤال که خودرو سازان گفتند، مصوبه شورای رقابت را قبول ندارند. اگر نخواهند این مصوبه را اجرا ...

رئیس شورای رقابت گفت: خودروسازها ملزم به اجرای قانون هستند و هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای مصوبه شورای رقابت را نمی‌پذیریم.

خبرگزاری فارس: خودروسازها ملزم به رعایت قانون هستند

 

 

رضا شیوا رئیس شورای رقابت شب گذشته در ارتباط تلفنی با برنامه پایش در پاسخ به این سؤال که خودرو سازان گفتند، مصوبه شورای رقابت را قبول ندارند. اگر نخواهند این مصوبه را اجرا کنند چه برخوردی می کنید، اظهار کرد: خودرو سازان رسماً این حرف را نزده‌اند و انجمن های مختلفی که خود را نماینده خودرو سازان می‌دانستند، این مسئله را مطرح کردند.

شیوا گفت : شورای رقابت یک نهاد قانونی است که قانون گذار وظیفه دستورالعمل تنظیم قیمت را برای بازارهای انحصاری به این شورا داده است. شورا از سال گذشته این دستورالعمل را تنظیم کرده بود و طی چند ماه اخیر به دلیل اینکه مشکلاتی در زمینه متغیر کیفیت وجود داشت، مجدد بررسی و آن را کامل کردیم که بر اساس آن به قیمت های اعلامی رسیدیم.

وی افزود: خودرو سازان نمی توانند این دستورالعمل را اجرا نکنند و آنها ملزم به اجرای قانون اند. طبق آخرین اعلام وزارت صنایع و معادن مقرر شد که ملزم به اجرا هستند. باید شورای رقابت در این بازار دخالت کند، چون بازار خودرو در ایران انحصاری است و قانون گذار تشخیص اینکه بازار انحصاری و غیر انحصاری را بر عهده شورای رقابت گذاشته و ما نیز تشخیص می‌دهیم که بازار خودرو انحصاری است. بر این اساس سال گذشته وارد عمل شدیم و دستورالعمل اجرا را نیز خودرو سازان پذیرفتند.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد:‌ اعلام قیمت ها بر اساس میزان تولید، میزان عرضه (میزان عرضه تولید کنندگان انحصاری باید پیوسته مشخص باشد. نباید کم و زیاد کردن عرضه دست خودرو ساز باشد، چون بر قیمت بازار اثر می گذارد)، شفافیت در قراردادها (قراردادها باید دو طرفه باشد) و آپشن‌ها باید اختیاری باشد، مگر اینکه الزام قانونی داشته باشند.

شیوا در پایان گفت: ‌بازار حاشیه ای باید از بین برود، روش فروش نیز بسیار اهمیت دارد. فروش خودرو سازها باید مستقیم دست مصرف کننده نهایی برسد و واسطه گرها و دلال ها از بین بروند. همچنین مهمترین بحث در صنعت خودرو، قیمت و شفاف سازی است و در صورتی که این شفاف سازی صورت بگیرد، مشکلات این صنعت و واسطه گری ها از بین می‌رود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13134

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.