کمتر از دو ماه پیش بود که دانشنامه ۶ جلدی فاطمی(س) با حضور آیت‌الله نوری همدانی رونمایی شد. از این اثر گرانسنگ تاکنون ۵۰۰ نسخه به فروش رفته که آمار قابل توجهی است اما به دلیل حجم و قیمت بالا، خرید آن برای توده مردم دشوار می‌نماید.     دانشنامه‌ فاطمی(س) دائرهالمعارفی با «ساختار موضوعی» ...

کمتر از دو ماه پیش بود که دانشنامه ۶ جلدی فاطمی(س) با حضور آیت‌الله نوری همدانی رونمایی شد. از این اثر گرانسنگ تاکنون ۵۰۰ نسخه به فروش رفته که آمار قابل توجهی است اما به دلیل حجم و قیمت بالا، خرید آن برای توده مردم دشوار می‌نماید.

خبرگزاری فارس: فروش ۵۰۰ نسخه از دانشنامه فاطمی(س)/ ضرورت تدوین گزیده‌ای از دانشنامه‌ها

 

 

دانشنامه‌ فاطمی(س) دائرهالمعارفی با «ساختار موضوعی» است که در ۶ جلد و یکصد و هفده مدخل کلان توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

این دانشنامه دارای دو بخش اصلی شامل «تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س)» و «تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشه‌ دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر است.

*اهداف نگارش دانشنامه فاطمی

از جمله اهداف مهم نویسندگان این دانشنامه و مرکز دانشنامه نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آماده‌سازی این اثر؛ تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات، توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره‌) آن بزرگوار، به مثابه نمونه‌ انسان کامل، به منظور ارائه‌ الگوی عینی زن مسلمان است.

تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه ‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها دیگر اهداف نگارش این دانشنامه است.

این دانشنامه دارای ویژگی‌های چندی همچون مرجعیت علمی، ارائه الگوی مناسب زن مسلمان، دفاع عالمانه از حقایق تاریخی و … است.

* امتیازات دانشنامه فاطمی(س)

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌گوید: دانشنامه یک نوع فعالیت خاص علمی شمرده می‌شود و دارای شیوه‌های خاصی است که موجب امتیاز این ‌گونه اثر شده است که قرار است پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه از حضرت علی (ع) تا امام مهدی (عج) را به چنین شیوه‌ای کار کند.

فریبا علاسوند؛ عضو شورای علمی دانشنامه فاطمی(س) و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده نیز بیان می‌کند: مطالب این دانشنامه در دو محور معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) و جنبه اسوه‌گری این بانوی بزرگ جهان هستی ارائه شده که در نتیجه علاوه بر نشان دادن چهره مستقیم حضرت، ابعاد خانوادگی و اجتماعی ایشان نیز معرفی شده است.

براساس گزارش فارس، آیین رونمایی دانشنامه فاطمی(س)، آخر فروردین امسال همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و با حضور آیت‌الله نوری همدانی، استادان، پژوهشگران، روحانیان و طلاب حوزه علمیه قم در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

 

 

* استقبال از دانشنامه در نمایشگاه کتاب

حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره وضعیت فروش این مجلدات توضیح می‌دهد که عرضه این اثر در فروشگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه در کنار سایر آثار تک جلدی که شاید بهایشان به یک پنجم یا یک ششم این اثر هم نرسد، نشان داده که این دانشنامه در کنار دیگر آثار فروش قابل توجهی دارد.

وی می‌گوید: در نمایشگاه کتاب هم اثر شش جلدی با تخفیف به قیمت ۱۳۰ هزار تومان به فروش رسید که این اثر جزو پرفروش‌ترین آثار پژوهشگاه محسوب می‌شود.

* فروش ۵۰۰ نسخه از دانشنامه فاطمی(س)

دانشنامه فاطمی در چاپ نخست با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در ۲۸۸۰ صفحه به بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است که با توجه به کیفیت مطلوب چاپ، رقم مناسبی به نظر می‌رسد اما برای مخاطب عام که نیاز به اطلاعات عمومی و چکیده دارد، قیمت بالایی است. با این وجود، طبق پرسش فارس از سازمان انتشارات پژوهشگاه، این دانشنامه تاکنون بیش از ۵۰۰ دوره فروش کرده است که آمار قابل توجهی به شمار می‌رود.

در این باره مقیمی حاجی می‌گوید که فعلاً برای انتشار گزیده دانشنامه فاطمی تصمیمی ندارند، کما اینکه در سایت پژوهشگاه هم سه جلد نخست این اثر در قالب نرم‌افزار تلفن همراه به صورت رایگان و چکیده ارائه شده است. (برای دانلود کلیک کنید)

 

 

*اهمیت ترجمه دانشنامه فاطمی به زبان‌های مختلف دنیا

نکته دیگر برای جهانی‌شدن چنین دانشنامه‌ای با حجم زیاد، ترجمه به زبان‌های مختلف اهمیت پیدا می‌کند و قطعاً ترجمه گزیده دانشنامه از ترجمه همه شش جلد آن آسان‌تر و حتی چاپ، نشر و توزیع آن نیز با سهولت بیشتر همراه است.

در پایان یک بار دیگر یادآوری می‌کند فروش ۵۰۰ نسخه‌ای از دانشنامه فاطمی(س) آمار قابل توجهی است اما به دلیل حجم و قیمت بالا، خرید آن برای توده مردم دشوار می‌نماید. امید می‌رود پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تحت اشراف عالمانه حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در راستای تسهیل دسترسی عموم ایرانیان و مسلمانان جهان به محتوای ارزشمند دانشنامه فاطمی(س) تلاش کند.

 

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930325001289#sthash.nK935NqM.dpuf

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=13129

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.