وزیر خارجه آمریکا گفت در صورتی که برگزاری همه‌پرسی شبه جزیره کریمه برگزار شود آمریکا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه «مجموعه‌ای اقدامات جدی» علیه روسیه ترتیب خواهند داد.     به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیارم به نقل از خبرگزاری فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای روسی‌اش گفته تنش‌های بین واشنگتن و ...

وزیر خارجه آمریکا گفت در صورتی که برگزاری همه‌پرسی شبه جزیره کریمه برگزار شود آمریکا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه «مجموعه‌ای اقدامات جدی» علیه روسیه ترتیب خواهند داد.

خبرگزاری فارس: کری: اگر همه‌پرسی در کریمه برگزار شود آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات جدی علیه روسیه ترتیب خواهند داد

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیارم به نقل از خبرگزاری فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای روسی‌اش گفته تنش‌های بین واشنگتن و مسکو درباره مسائل اوکراین، «قابلیت» این را دارد که بر دیپلماسی آمریکا در برابر ایران و سوریه اثر بگذارد.

طبق گزارش رویترز وزیر خارجه آمریکا افزوده در صورتی که برگزاری همه‌پرسی شبه جزیره کریمه برگزار شود آمریکا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه «مجموعه‌ای اقدامات جدی» علیه روسیه ترتیب خواهند داد.

تنش در روابط مسکو ـ واشنگتن پس از برکناری یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین از قدرت و رأی پارلمان شبه جزیره کریمه به الحاق این منطقه خودمختار به خاک روسیه به سطوحی بی‌سابقه از دوران جنگ سرد رسیده است.

بحران سیاسی در اوکراین ابتدا در نوامبر ۲۰۱۳ و پس از آن آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین با هدف برقراری روابط نزدیک‌تر با روسیه از امضای توافقنامه‎ی تجاری با اتحادیه‎ی اروپا سر باز زد.

به دنبال این موضوع، ناآرامی‌ها و اعتراضات خیابانی شدت گرفت تا پارلمان اوکراین رأی به برکناری یانوکوویچ از قدرت بدهد.

پس از این اقدام بود که تنش‌های سیاسی در شبه جزیره کریمه که حدود ۶۰ درصد ساکنان آن را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند، بالا گرفت.

پارلمان کریمه گفته است که یکشنبه هفته آینده (۱۶ مارس) یک همه پرسی برگزار خواهد شد که در آن درباره پیوستن کریمه به روسیه یا ماندن در اوکراین تصمیم‌گیری خواهد شد.

مجلس علیای پارلمان روسیه گفته است که اگر کریمه بخواهد بخشی از آن کشور باشد، از آن حمایت خواهد کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11489

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.