در پی تنش‌های ناشی از بحران کریمه در اوکراین، روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه از فیفا خواست تیم ملی فوتبال آمریکا را از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ حذف کند. بحران به وجود‌آمده در کریمه اوکراین و تنش‌های که بین دولت‌های آمریکا و روسیه ایجاد کرد، در روزهای اخیر حتی در سطح ورزشی و به خصوص فوتبال ...

در پی تنش‌های ناشی از بحران کریمه در اوکراین، روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه از فیفا خواست تیم ملی فوتبال آمریکا را از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ حذف کند.

خبرگزاری فارس: اوکراین بهانه است؛ جنگ آمریکا و روسیه این بار با توپ فوتبال!

بحران به وجود‌آمده در کریمه اوکراین و تنش‌های که بین دولت‌های آمریکا و روسیه ایجاد کرد، در روزهای اخیر حتی در سطح ورزشی و به خصوص فوتبال نیز تاثیرگذار بوده به طوری که طرفین درخواست عجیب حذف تیم‌ ملی رقیب را از مسابقات جام جهانی کرده‌اند.

*جنگ فوتبالی را آمریکا شروع کرد

همین هفته قبل بود که دو سناتور آمریکایی نامه‌ای به فیفا نوشتند و از مسئولان آن به خصوص سپ بلاتر، رئیس سوئیسی آن خواستند به خاطر لشگرکشی روسیه به اوکراین، تیم روس‌ها را از مسابقات جام جهانی که اواخر بهار آینده در کشور برزیل آغاز می‌شود، حذف کند.

مارک کرک و ایندیانا سن، دو نماینده‌ای بودند که نامه مشترک خود را به دفتر بلاتر در زوریخ ارسال کردند. آنها در نامه بلند خود به قوانین فیفا استناد کردند و از اتفاق مشابهی که در سال ۱۹۹۲ در قضیه بحران یوگسلاوی سابق به وجود آمده بود، به عنوان یک سند بهره گرفته و خواهان اعمال قانون از سوی عالی‌ترین مرجع فوتبال جهان شدند.

 

در بخشی از آن نامه به صراحت درج شد که روسیه خلاف قوانین عمل کرده و باید از بازی‌های برزیل حذف شود.

این دو سناتور حتی پا را فراتر گذاشته و درخواست کردند فیفا میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ را از روس‌ها بگیرد و به کشوری دیگر دهد.

*واکنش متقابل روسیه

در مقابل این رفتار مشخص و مسلم بود که طرف روسی ساکت نخواهد نشست. بر اساس اخباری که رسانه‌های اروپایی منتشر کردند، روسیه هم در مقام تلافی برآمد و با نگارش و ارسال نامه‌ای اعتراض‌آمیز به فیفا،‌ از سران این سازمان خواست که به خاطر دخالت آمریکایی‌ها در بحران کریمه، اجازه ندهند تیم ملی آمریکا راهی مسابقات جام جهانی برزیل شود.

در این مورد گزارش شد ۲ تن از نمایندگان پارلمان روسیه نامه مذکور را نوشته اند. آلکساندر سیداکین و میخاییل مارکلف، دو عضو «دوما» در این نامه اعتراض آمیز به لشگرکشی‌های ایالات متحده در چند کشور از جمله یوگسلاوی، عراق،‌لیبی و سوریه اشاره کردند.

آنها حتی بحث نقض حقوق شهروندی را پیش کشیده و از «اسنودن» جاسوسی که از دست آمریکا گریخت، یادکردند.

*آمریکا و نقض حقوق بشر

به باور این دو نماینده پارلمان روسیه که به قول خودشان نمایندگی همکاران خویش را نیز دارند، آمریکا خیلی پیش‌تر از روسیه نقض حقوق بشر به خاطر لشگرکشی‌هایش به اقصی نقاط جهان کرده که باید در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش و فوتبال،‌مجازات شده است.

حال با توجه به اقدامات مشابهی که آمریکا و روسیه به بهانه بحران کریمه  در سطح ورزش انجام داده‌اند،‌مشخص نیست آنها می‌توانند به خواسته‌ای که در نامه‌های خود به فیفا نوشته و مطرح کرده،‌امیدوار باشند یا از آن سربازنند؟!

اما آنچه براساس شواهد و اخبار به نظر می‌رسد، مشخص است با ادامه بحران کریمه در اوکراین، دامنه این‌گونه تنش‌ها تا زمان برگزاری مسابقات جام جهانی گسترش خواهد یافت و در مدت ۳ ماه باقیمانده تا شروع بازی‌های برزیل،‌ با بالارفتن تب فوتبال در بین علاقمندان جهان، «تب و تنش مناقشات فوتبالی»‌ آمریکا و روسیه در ارتباط با مستطیل سبز و بحث حضور در جام جهانی افزایش خواهد یافت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11458

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.