اگرچه ملاقات های به اصطلاح خارج از برنامه مهمانان خارجی با فتنه گران هنوز بر گردن کسی نیفتاده است؛ اما عاملین این اتفاق برای مردم مشخص است.   به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، روز یکشنبه خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران به تهران ...

اگرچه ملاقات های به اصطلاح خارج از برنامه مهمانان خارجی با فتنه گران هنوز بر گردن کسی نیفتاده است؛ اما عاملین این اتفاق برای مردم مشخص است.

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، روز یکشنبه خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران به تهران آمد تا دیداری با مسئولان کشور داشته باشد.

دیدار با ظریف، عراقچی، سعید جلیلی، روحانی و … از دیدارهای وی بود که پیش از این نیز در برنامه قبلی به وزارت خارجه اعلام شده بود؛ اما کاترین اشتون اولین سفر خود به تهران را با دیدار با نرگس محمدی از فعالان حقوق زن و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی یکی از زندانیان کشته شده در اوین آغاز کرد.

شاید این موضوع در نخستین روز خیلی از سوی مسئولین کشور خیلی برجسته نشد تا اشتون بتواند بدون دغدغه سفر خود به ایران را ادامه بدهد؛ اما بالاخره سایت بی‌بی‌سی از این ملاقات پرده برداشت و بیانیه اشتون پس از ملاقات با فتنه گران را منتشر کرد.

بیانیه ای که در آن مهمترین قسمت سفر اشتون ملاقات با یک فتنه گر عنوان شده بود.

وزارت خارجه باید درباره این دیدارها  پاسخگو باشند

سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از دیدار اشتون با محکومان فتنه ۸۸ گفت: وزارت خارجه باید درباره این دیدارها  پاسخگو باشند.

وی افزود: حضور مسئولان کشورهای خارجی از جمله کاترین اشتون باید در چارچوب برنامه‌ریزی هایی باشد که از سوی وزارت خارجه تنظیم می‌شود؛ لذا دیدار با هر شخصی بدون برنامه ریزی در هیچ جای دینا معمول نیست.

وی با تاکید بر اینکه دیدار خانم اشتون با محکومان فتنه سال ۸۸ از قبل برنامه ریزی شده نبوده است، تصریح کرد: این نوع برخوردها از سوی خانم اشتون نادرست و خارج از چارچوب دیپلماتیک صورت گرفته است.

 

مسئولان مربوطه تسلط کافی بر رفت‌و‌آمد مهمانان خارجی ندارند

اسماعیل کوثری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این رابطه اظهار داشت: دیدار انجام شده از دو حالت خارج نیست یا هماهنگ شده بوده یا بدون هماهنگی انجام شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر هماهنگ شده باشد باید بدانیم بر چه اساسی این دیدارهماهنگ شده است و وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه باید پاسخگو باشند.

وی افزود: اینکه بگویند دیدار یک دفعه و بدون هماهنگی صورت گرفته، باز هم قابل قبول نیست و مانند دفعه قبل که هیات پارلمانی در سفارت یونان دیدار کردند برخورد نخواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزارتخانه مسوول باید پی گیر باشد و ما قطعا از طریق قانون پی گیری می شود.

 

بی اطلاعی وزارت خارجه از این اقدام اشتون عذر بدتر ازگناه است

در همین  رابطه احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه وزارت امورخارجه باید درباره دیدار اشتون با فعالان فتنه ۸۸ شفاف سازی کند، گفت: بی اطلاعی وزارت خارجه از این اقدام اشتون عذر بدتر ازگناه است.

اینگونه دیدارها درگذشته هم سابقه داشته است و ملاقات های چندی پیش هیات پارلمانی اروپا با برخی فعالان فتنه ۸۸ پرسش های بسیاری را برای نمایندگان مجلس به وجود آورد.

نماینده مردم ایلام درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای ورود هیات های خارجی به کشورها هماهنگی های لازم انجام می شود، بنابراین به نظر برای ورود کاترین اشتون به ایران و دیدار با مقامات و برخی افراد طراحی ها و نقشه ها از گذشته صورت گرفته است، اگر وزارت امورخارجه از این دیدارها اطلاع داشته پس باید درحال حاضر پاسخ دهد، اما بی اطلاعی وزارت امورخارجه از این دیدارها عذر بدتر ازگناه است، از این رو دستگاه دیپلماسی باید درهرصورت پاسخ دهد.

 

احضار ظریف به مجلس قطعی است

سید مهدی موسوی نژادهم خبر دیدار اشتون با فتنه گران را در هر حالی، نادرست دانست و گفت: وزارت امور خارجه باید پاسخگوی این اقدام “نابخردانه” باشد. بر همین اساس احضار آقای ظریف به مجلس قطعی است و ایشان باید پاسخگوی این اتفاقات باشند.

 

وی با بیان این که سفر خانم اشتون به ایران اصولا برای موضوعات هسته ای بوده و غیر از این نباید اتفاق دیگری می افتاد، گفت: در حالی که خود غربی ها در موضوعات حقوق بشری دارای عملکردهای نامناسبی هستند و ما همواره منتقد عملکردهای انها هستیم، چگونه به خود اجازه می دهند به بهانه حقوق بشر، با فتنه گران دیدار کنند.

 

موسوی نژاد از این که مواضع دولت در مواردی به سمت افراط گرایی پیش می رود، گفت: آقای روحانی باید بدانند که قرار نبود در دولت ایشان چنین اتفاقاتی بیفتد و مباحث متعدد باهم خلط شده و مسیر افراط گرایی را در پیش بگیرد.

 

وی  دیدارهای غربی ها از ایران را با شرایط جاری، اقدامی هدفمند توصیف کرده و به وزارت خارجه در این باره تذکر داد.

 

دیدار هیات های خارجی باید در چهارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران

نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمایندگان در مقابل دیدار اشتون با فتنه‌گران ساکت نخواهند نشست گفت:دیدار هیات های خارجی باید در چهارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران و در قالب اقدامات متقابل صورت بگیرد.

وی افزود: در گذشته بارها هیئت های اروپایی خواستار دیدار با برخی فتنه گران شده اند تا بتوانند به اقدامات خود مشروعیت ببخشند.

سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در مقابل نیز مجلس نیز در مقابل چنین درخواست هایی مقاومت کرده است و چنین اجازه را به فتنه گران نداده است.

نقوی حسینی ادامه داد: مجلس در قالب ابزارهای نظارتی خود از جمله سؤال از وزیر این مسئله را پیگیری می کند و نمایندگان مجلس در مقابل چنین اقداماتی ساکت نخواهند نشست.

 

دیدار  اشتون با محکومان فتنه را از قبل هماهنگ شده است

روح الله حسینیان عضو کمیسیون اصل ۹۰مجلس دیدار  اشتون با محکومان فتنه را از قبل هماهنگ شده دانست و گفت:مسلماً پیش از دیدار اشتون با محکومان فتنه هماهنگی‌هایی انجام شده است.

وی گفت: این‌ دیدار،‌ مصداقی از دخالت اروپاییان در مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از تکرار این گونه دیدارها اظهار کرد:‌ ما شدیداً به دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یک محکوم فتنه معترض هستیم و معتقدیم از جایگاه بالا و قیم‌مآبانه صورت گرفته است.

حسینیان با هشدار نسبت به تلاش غرب برای شبیه‌سازی تحولات اوکراین در ایران گفت:‌ در اوکراین،‌ غربی‌ها هر زمان که اراده می‌کردند با مخالفان دیدار می‌کردند،‌ در حالی که در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست که مقامات غربی به این راحتی با محکومان و فتنه‌گران دیدار کنند.

وی از لزوم برخورد شدید وزارت امور خارجه و نیز ضرورت دفاع مجلس شورای اسلامی از منافع ملی سخن گفت و تصریح کرد:‌ مجلس، بی‌شک این موضوع را در جلسه علنی و یا کمیسیون‌ سیاست خارجی و امنیت مطرح کرده و در قبال آن عکس العمل نشان خواهد داد تا دیگر کسی به خود اجازه توهین به ملت ایران را ندهد.

وی وزارت خارجه را در هر صورت، مسئول پاسخ‌گویی به چرایی و چگونگی انجام این دیدار عنوان کرد و افزود: البته محکومان فتنه،‌ اساساً افراد با اهمیتی نیستند، که یک مقام اروپایی بخواهد با او ارتباطی برقرار کند، بلکه این گونه دیدارها نشان از توطئه‌ای پشت پرده دارد.

 

اشتون ایران را با اوکراین اشتباه گرفته است

منصور حقیقت پور در خصوص دیدار برخی از مقامات اتحادیه اروپا و اشتون با متهمین امنیتی در داخل کشور اظهار داشت: انجام شدن این دیدارها در دوحال قابل بررسی است. یا اینکه این برنامه ها سازمان دهی شده است و یا اینکه سازمان یافته نیست.

حقیقت پور گفت: اگر این دیدارها سازمان یافته باشد که مسئولین دولتی و یا مسببین آن تخلف کرده و قطعا به این تخلف رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: بنده در این مورد از معاون وزیر خارجه سوال کردم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تا به نتیجه رسیدن آن بر موضوع تمرکز خواهد کرد و به مردم گزارش خواهد داد.

وی سازمان یافته بودن یا نبودن این دیدارها را مبهم دانست و از روشن شدن آن در آینده نزدیک خبر داد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: حالت دوم این است که این دیدارها سازمان یافته نیست و خانم اشتون خودسرانه این اقدام را انجام داده است که باید به اوتفهیم شود که اینجا تهران است نه اکراین.

وی افزود: این نیست که اروپایی ها گمان کنند هر غلطی در کشوری مثل اکراین انجام داده اند می توانند آنرا در ایران هم پیاده کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی ها و خانم اشتون بدانند که این غلط کاری ها گوشه پنجره تعاملی را که گشوده شده است خواهد بست و اینها باز هم در حسرت حضور در تهران خواهند ماند.

 

مسئولین ما هم می‌توانند با مخالفان کشورهای غرب ملاقات کنند؟

احمد بخشایش اردستانی ضمن محکوم کردن دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برخی از فتنه گران در سفارت اتریش، اظهار داشت: متاسفانه روش وزارت خارجه این است که تکذیب کند در حالی که مدعی هستند با انجام این دیدارها آزادی در کشور زیاد است و اگر مقامی  بیاید و با چند تن از فعالان فتنه نیز صحبت کند، اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: روی دیگر سکه این است که این ملاقات ها دخالت در امور داخلی ایران است و آیا مقامات ما نیز در سفر خود به کشورهای اروپایی می توانند با مخالفان آنها صحبت کنند و یا اصلا اجازه این دیدار ها به مقامات ما داده می شود؟

این نماینده مجلس خواستار هوشیاری بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور در این خصوص شد و گفت: باید یادمان باشد که کشور های غربی در اوکراین نیز مرتب با مخالفین صحبت می کردند که در نهایت به هدف خود در این کشور رسیدند و هم اکنون نیز با این دیدار ها می خواهند دوباره فتنه گران داخلی را تجهیز کرده و به صورت علنی حمایت های معنوی و مادی خود را به اطلاع آن ها برسانند.

 

معلوم نیست دستگاه های امنیتی ایران چه می کنند؟

آیت الله دری نجف آبادی دادستان سابق کل کشور و عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به دیدارهای کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایران، گفت:اگر کسی به ایران می آید و مهمان نظام اسلامی است چرا باید با فعالان فتنه و محکومین دیدار کند؟آیا این کسانی که خانم اشتون با آنها دیدار کردند نماینده بانوان ایران بوده اند؟

 

وی در ادامه اظهار داشت:خانم اشتون ضمن ملاقات با رئیس جمهور و وزرای ملت با  این افراد هم دیدن می کنند.من تعجب می کنم مسولین امنیتی ما چه می کنند که اشتون با این افراد دیدار می کند؟

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مثال این دیدار این است که من میهمان شما باشم و از طرفی با دزدان خانه شما هم قراردادی داشته باشم. خانم اشتون هم در واقع چنین کاری کردند.

به سفارت اتریش تذکر داده ایم

افخم، به عنوان سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بدون آنکه به دیدار اشتون با نرگس محمدی، مجرم امنیتی اشاره کند، گفت: برخی برنامه‌های غیررسمی و هماهنگ‌نشده در جریان سفر خانم کاترین اشتون به کشورمان، مبتنی بر نگاه متأثر از برخوردهای گزینشی سیاسی و دوگانه از مقوله مهم حقوق بشر است.

 

وی افزود: اینگونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی‌کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده است. تنها واکنش صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه تنها همین واکنش مرضیه افخم بوده است.

هر چند برخی از مقامات دولتی مدعی بودند که دیدار اشتون و محمدی خارج از برنامه سفر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است با این حال مایکل مان، سخنگوی اشتون این موضوع را تکذیب کرد.

مایکل مان روز گذشته در گفتگو با رادیو فردا گفته  است که خانم اشتون یک برنامه مشخص برای سفر به تهران داشته و همچنین از دیدار وی با محکومان فتنه به عنوان «دیدارهای جالب» یاد کرده است.

مان گفته که اشتون از این دیدارها اطلاعات زیادی به دست آورد و روابط خوبی با آنان برقرار شد. وی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به اینن دیدار اظهار کرد که ما به کار خود ادامه می‌دهیم و خانم اشتون هم به انجام دادن کار خود به خوبی ادامه می‌دهد.

همچنین نرگس محمدی در گفت‌وگویی با رادیو فردا، ارگان رسمی سازمان سیا با بیان اینکه من در این دیدار یک دعوتنامه رسمی از اشتون دریافت کردم،‌ تصریح کرد: دیدار ما و اشتون کاملا رسمی و از پیش هماهنگ شده بود. وی افزود: در دیدار با اشتون در رابطه با حقوق بشر در ایران بحث شد و ما مطالبات خود را از شرایط موجود مطرح کردیم. این محکوم فتنه ملاقات خود با اشتون را چند ساعته خواند.

بالاخره کدام مسئول، مسئول است؟

اگرچه این اتفاق برای دومین بار در کشور رخ داده است؛ اما هنوز عاملین این ملاقات ها مشخص نشده است و گویا مسئولین مربوطه نیز درصدد معرفی مسئولان این ملاقات ها برنیامده اند.

هرچند مردم ایران قطعاً می دانند که خانم اشتون بدون هماهنگی با مسئولین به ملاقاتی نرفته است و این ملاقات قبلاً هماهنگ شده بوده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11426

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.