یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها و شاخص‌ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور طرح‌های جدید مالیاتی در سطح کشور است که عاملی برای کاهش وابستگی به نفت تلقی می‌شود.   به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از فارس ,در طی روزهای گذشته و با ارائه مقوله اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان بلند پایه ...

یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها و شاخص‌ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور طرح‌های جدید مالیاتی در سطح کشور است که عاملی برای کاهش وابستگی به نفت تلقی می‌شود.

خبرگزاری فارس: اقتصاد مقاومتی منشاء تغییر در بدنه اقتصاد/مالیات عامل کاهش وابستگی به نفت

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از فارس ,در طی روزهای گذشته و با ارائه مقوله اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان بلند پایه نظام فصل جدیدی در ادبیات اقتصادی کشور ظهور یافته است. فصل جدیدی که می تواند سرآغاز مبارکی در برنامه ها و چشم اندازهای اقتصادی ایران گردد.

حال این روزها که مبحث اقتصاد مقاومتی به شاه بیت مباحث اقتصادی و کلان کشور بدل شده است، توجه به منابع مالی و ارزی دولت در حوزه هایی غیر از انرژی و نفت بیش از گذشته احساس می گردد. تحریم های اعمالی از سوی قدرت های زورگوی بین المللی و ایجاد پاره ای از مشکلات در بخش هایی از اقتصاد کشور سبب شده تا امروز نگاه تحول گرایانه جدی در زمینه اقتصاد و تامین منابع پولی و مالی کشور پدیدار شود. به همین دلیل باید این اتفاق بزرگ را سرمنشاء تغییری بزرگ و بنیادین در بدنه اقتصادی کشور به شمار آورده و آن را فرصتی طلایی در تاریخ اقتصادی کشور دانست. چراکه متاسفانه قصه تلخ و دیرینه وابستگی اقتصاد کشور به منابع زیرزمینی خود، چنان به تکرار مکررات و امری متداول مبدل شده است که گویی قرار نیست از این پیله وابستگی به فروش نفت خارج شویم. اما با نگاه جدی و پیگیرانه مسئولان و مدیران بلند پایه کشور به مسئله اقتصاد مقاومتی و رهانیده شدن اقتصاد ایران از دامان نفت و منابع زیر زمینی خود می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور امیدوار بود. در این میان توجه به حلقه های مغفول مانده در اقتصاد که سبب کسب درآمد و رونق چرخه های اقتصادی گردد، مهم ترین پایه و اصل در مقوله اقتصاد مقاومتی است. ظرفیت ها و پتانسیل های بالای صنعتی و اقتصادی در کشور گواه آن است که بدنه اقتصاد ایران در ذات خود دارای توانایی های بالقوه چشمگیری است که با بالفعل شدن آنها می توان هم به رونق فعالیت های اقتصادی در سطح خرد و روزمره یاری رساند و نیز باعث افزایش درآمدهای دولت و تسهیل در فرآیند اقتصاد کلان کشور شد.

در این راستا مالیات و درآمدهای مالیاتی را می توان به تنهایی از بزرگ ترین ابزارهای دولت در مسیر اعتلای اقتصاد مقاومتی دانست. تکیه دولت به منابع مالیاتی از یک سو سبب کاهش وابستگی دولت و ملت به منابع زیرزمینی می گردد که صرفا در اختیار ما نبوده و آیندگان نیز به نوبه خود در بهره گیری از آن صاحب حق و امتیاز می باشند.

از سوی دیگر نیز زمینه ساز پویایی و نشاط در بازارهای کشور و فعالیت های تولیدی و صنعتی می گردد. اما این مسئله زمانی می تواند مایه امیدواری در اقتصاد کشور گردد که نظام مالیاتی ما نظامی کارآمد و موفق باشد. خوشبختانه تجربه موفق سازمان امور مالیاتی کشور در طول سال های اخیر و در زمینه اجرایی شدن قوانین اثربخش و موثری همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز اجرای آزمایشی موفق مراحلی از طرح جامع مالیاتی بیانگر این مهم است که نظام مالیاتی ایران چه در زمینه بهره مندی از نیروهای نخبه و کارشناس در بدنه اجرایی خود موفق بوده و هم در زمینه به کارگیری از آخرین ابزارها و امکانات به روز دنیا در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری از پیشگامان این مسئله در کشور می باشد. پس با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق ایشان در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور می توان گفت که یکی از مهم ترین زمینه ها و شاخص ها در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور مهیا گردیده است و با تداوم حرکت هایی از این دست می توان به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اعتلای نظام اقتصاد ایران چشم امید داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11412

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.