علی مطهری در شرایطی که شاید به قول خودش به خاطر تشویق های برخی از حاضرین در سالن محل سخنرانی خود جوگیر شده بود در سخنانی متناقض تعاریف خود از حقوق بشر، آزادی عقیده، آزادی های اجتماعی و برخورد با فتنه گران ۸۸ را ارائه کرد. به گزارش پیارم به نقل از مرصاد،علی مطهری نماینده ...

علی مطهری در شرایطی که شاید به قول خودش به خاطر تشویق های برخی از حاضرین در سالن محل سخنرانی خود جوگیر شده بود در سخنانی متناقض تعاریف خود از حقوق بشر، آزادی عقیده، آزادی های اجتماعی و برخورد با فتنه گران ۸۸ را ارائه کرد.

به گزارش پیارم به نقل از مرصاد،علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است، او در سالهای بعد از فتنه ۸۸ با شیبی بسیار ملایم و آرام مواضع خود در قبال نحوه برخورد با برخی از فتنه گران بعد از انتخابات را آغاز و همین شیب ملایم بعد از چهار سال او را تا حد زیادی از مواضع منطقی خود دور کرده است.

به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران علی مطهری در یک تناقض فکری آشکار ناشی از فاصله اندیشه های شهید مطهری با افرادی که این روزها در جمع آنها حاضر می شود قرار گرفته و همین پارادوکس حتی در یک محفل چند ساعته هم  بارها و بارها به چشم می آید و کسانی که این رفتار را تحلیل می کنند ناخود آگاه این احساس را دارند که علی مطهری خودش هم نمی داند در کجا ایستاده است.

با نگاهی بسیار ساده به آنچه که عصر پنجشنبه هفته گذشته در تالار شهید بهشتی کرمانشاه گذشت متوجه می شویم که چرا حتی برخی افراد که آقای روحانی آنها را کم سواد دانسته و مشاور ایشان با عامی خواندن این قشر از جامعه به اظهار نظرهای آنها در امور کشور اعتراض کرد نیز صدایشان در آمد. راننده تاکسی که مطهری را به خاطر تناقض گویی هایش دعوت به مناظره کرد و نتوانست در برابر “خود تجلیلی ها” سکوت کند.

IMG_0968 [640×480] [640×480]

در این گزارش فقط با کنار هم قرار دادن گفته های علی مطهری و بدون قضاوت در مورد اینکه کدام وجه از سخنان وی صحیح است گوشه از تضادهایی که او در آنها گرفتار شده است را مرور خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در سخنرانی روز پنج شنبه خود در کرمانشاه با تمجید از قانون اساسی جمهوری اسلامی شروع و اصولی از فصل سوم قانون اساسی که برخی از حقوق مردم بر حاکمیت را تشریح کرده است، بازخوانی کرد.

اما در بخشی از سخنانش با اشاره به نظریات شهید مطهری گفت: اینجا شهید مطهری حرفی بالاتر از قانون دارند و معتقد بودند که در جمهوری اسلامی همه احزاب حتی غیرمسلمان ها می توانند فعالیت کنند به شرطی که تابلو خود را در دست داشته باشند و با نمادهایی مثل در دست گرفتن تصویر امام (ره) مردم را فریب ندهند.

وی اظهار داشت: شهید مطهری معتقد بودند که کومونیست ها هم می توانند در جمهوری اسلامی فعالیت کنند به شرطی اینکه با تابلو خود به میدان بیایند، عکس لنین را در دست بگیرند نه تصویر امام را که مردم فریبی کنند.

وی بر این اساس تأکید کرد که اگر شهید مطهری در جریان تدوین قانون اساسی حضور داشتند قطعا قانون قوی تری می داشتیم.

با تأکید دوباره بر این که در این نوشته قصد تأیید یا رد سخنانی که علی مطهری  یا  آنها را به عنوان نظر خودش بیان کرد و یا از قول شهید مطهری مطالبی را مورد تأکید قرار داد نیستیم، به قسمتی دیگری از سخنان وی که کاملا مغایر با حرف های چند دقیقه قبلش بود اشاره می کنیم.

مطهری بعد از تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی می تواند فعالیت و تظاهرات کمونیست ها با تابلو لنین را قبول کند، با انتقاداتی به اعلامیه جهانی حقوق بشر از اختلاف مبنایی ما ( انقلاب اسلامی) با این منشور در حوزه آزادی عقیده و آزادی های اجتماعی سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام بعد از ورود به مکه بتها را شکست و اینگونه نبود که بت پرستها را در جهل خود رها کند اظهار داشت: ما کلیت اعلامیه جهانی حقوق بشر را می پذیریم اما در چندین مورد با آن اختلاف مبنایی داشته و نمی توانیم آنها را قبول کنیم. مثل مواردی که مخالف احکام اسلام و مربوط به مسائل اعتقادی است. مواردی مثل قصاص، آزادی عقیده، آزادی های اجتماعی و … از مواردی هستند که ما آنها را مغایر با اسلام و در راستای اهداف استعماری غرب می دانیم.

مطهری گفت: آزادی عقیده در اسلام در شرایطی که این اعتقاد بر مبنای عقل و تفکر نباشد مورد قبول نیست. مثل شرایطی که پیغمبر اجازه بت پرستی را نداد و در بدو ورود به مکه بدون توجه به اعتقادی که از خرافات و نیاکان مردم آنجا برخواسته بود، بتها را نابود کرد.

مطهری همچنین با اشاره به داستان نابودی بتها به دست حضرت ابراهیم (ع) گفت: یکی از اشتباهات کورش این بود که هنگام فتح بابل بت پرستها را آزاد گذاشت و آنها را در غل و زنجیرهایی که بر افکارشان بود رها کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مسئله آزادی های اجتماعی ادامه داد: در مورد آزادی های اجتماعی هم عقاید ما بر مبنای اسلام با حقوق بشر غربی ها متفاوت است. مثلا غرب می گوید اگر کسی در منزل خود مشروب خورد آزاد است اما اسلام به دلیل حرمت بالایی که برای عقل قائل است از دست دادن آن را حتی به صورت موقت هم نمی پذیرد و خوردن مشروب در خفا را هم جایز نمی داند. این تفکر می خواهد زنجیر ها را از دست و پای تفکر جامعه باز کند و راضی نیست که جهل و خرافات در میان مردم باقی بماند.

باید دید ایشان چگونه آزادی فعالیت کمونیست ها و تظاهرات با عکس لنین در جمهوری اسلامی را با سخنان اخیر خود جمع می کند.

اما جالب اینجاست که وی بازهم درست بعد از این سخنان با حمایت از فتنه گران سال ۸۸ آنها را فقط یک معترض عنوان کرد و گفت ما نباید معترضان را تحت فشار می گذاشتیم.

وی با اعلام اینکه نمی توانی برای حفظ نظام حقوق مردم را نادیده گرفت و حفظ نظام از مسیر حفظ حقوق مردم می گذرد به نوع رفتار با آنچه که معترضان ۸۸ خواند انتقاد کرد.

نماینده مردم تهران با فراموش کردن سخنان خود در ضرورت برخورد با عقیده ها و آزادی های اجتماعی که پشت آنها تفکر و تعقل وجود ندارد، اشاره ای نکرد که این اغتشاش هایی که به قول ایشان معترضان مثلا ۵ میلیونی رقم زدند آیا حقوق ۴۰ میلیون رای دهنده و امنیت ۷۰ میلیون مردم ایران را به مخاطره انداخت یا خیر.

ایشان به این موضوع هم اشاره ای نکرد در شرایطی که برخورد با کسی که در خانه خود مشروب می خورد را قبول دارد و آن را در چارچوب آزادی های اجتماعی نمی داند، چگونه اعتقادی برخورد با هشت ماه آتش افروزی و خیابان و بانک آتش زدن و کشتن و خونریزی را نپذیرفته و این اقدامات فتنه گرانه را در چارچوب آزادی های اجتماعی می داند.

مطهری شاید به قول خودش به خاطر تشویق برخی از افراد حاضر در جمعیت جوگیر شد و حرفهایی را زد که باز هم به قول خودش نباید می زد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11326

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.