رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه معتقد به آزادی مسئولانه هستیم اما مقدسات باید مورد احترام باشد، گفت: اگر دهان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی از بین خواهد رفت.معتقد به آزادی مسئولانه هستیم/ نباید شکایتی از مطبوعات وجود داشته باشد/ درخواست از رسانه‌ها برای افشای نام مفسدان اقتصادی به گزارش پیارم به نقل از ...

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه معتقد به آزادی مسئولانه هستیم اما مقدسات باید مورد احترام باشد، گفت: اگر دهان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی از بین خواهد رفت.
معتقد به آزادی مسئولانه هستیم/ نباید شکایتی از مطبوعات وجود داشته باشد/ درخواست از رسانه‌ها برای افشای نام مفسدان اقتصادی

به گزارش پیارم به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با بیان اینکه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها جشنواره احترام به آزادی بیان در زمینه ارتباطات و اطلاع‌رسانی به جامعه است، گفت: اینکه گفته می‌شود عصر امروز عصر ارتباطات و اطلاعات است با واقعیت دنیای امروز انطباق دارد.

*اطلاعات آفریننده اصلی قدرت در کشور است

روحانی اطلاعات را آفریننده اصلی قدرت در یک کشور دانست و اضافه کرد: اگر قدرت را به دو بخش سخت و نرم تقسیم کنیم بی‌تردید بخش بزرگی از قدرت نرم در اختیار صاحبان قلم، اندیشه و فکر است.

وی ادامه داد:‌ هر کشوری که در آن آزادی اندیشه، سخن، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد زمینه پیشرفت و تعالی در آن مهیاتر خواهد بود.

*اگر در جامعه قلم‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی از بین می‌رود

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته، قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت، اظهار داشت: در این صورت چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطی بیگانه می‌رود.

روحانی ادامه داد:‌ بگذاریم میدان قلم و بیان باز باشد تا حقایق برای مردم جامعه تبیین شود؛ البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی، مذهبی و اجتماعی آن کشور باشد.

*ارتباط رسانه‌ای که به مقدسات احترام نمی‌گذارد با جامعه قطع می شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت معتقد به آزادی مسئولانه است، افزود: در همه جوامع اصول، ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد و اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را مراعات نکند بی‌تردید آن رسانه ارتباط خود با جامعه را تضعیف و یا قطع نموده است.

وی اضافه کرد: مقدسات دینی و مذهبی، ارزش‌های فرهنگی، ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان باشد و شما می‌بینید که حساسیت‌ها امروز برای توابع، قومیت‌ها و ایلات آنقدر است که با کوچکترین خطایی جمع قابل ملاحظه‌ای می‌شورند.

روحانی با بیان اینکه این واکنش به معنای حساسیت جامعه ماست، ادامه داد: امروز می‌دانیم که قدرت رسانه‌های ما هر قدر بیشتر باشد کشور ما نیز توانمندتر در صحنه حضور پیدا خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به انتقادها از فضای فرهنگی کشور، تصریح کرد‌: چرا نتوانستیم بعد از ۳۵ سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی کشور رضایت داشته باشند؟ اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود امروز نباید پس از گذشت آن دوران نگران فرهنگ جامعه می‌بودیم.

وی مشکل اعتیاد، طلاق، اختلافات اجتماعی، نادیده گرفتن قواعد بازی در مسائل سیاسی و دیگر مشکلات اخلاقی کشور را به دلیل ضعف در مسئله فرهنگ دانست و ادامه داد: البته خوشحالم که وزیر ارشاد به ندای رهبر انقلاب بلافاصله پاسخ داد اما باید پرسید چه مقدار از مسائل فرهنگی در اختیار وزیر است و چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار دولت قرار دارد؟

*چندبرابر بودجه فرهنگی که در اختیار دولت است به نهادهای دیگر می دهند

رئیس‌جمهور افزود: چند برابر بودجه فرهنگی که در اختیار دولت قرار دارد در اختیار نهادهای دیگر و مراکزی است که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه نیازی به اسم بردن از این مراکز وجود ندارد، ادامه داد: بودجه عظیم فرهنگی در اختیار بخش‌هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه نیستند.

وی ادامه داد: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این مسئله باید فکری کند و مسیری را در پیش گیرد که بدانیم بخش فرهنگی با بودجه عمومی کشور چه می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارائه آمار چاپ کتاب، سی‌دی و دیگر مسائل آمار فرهنگی نیست، با طرح این سوال که اثر این سرمایه‌گذاری‌ها چه بوده، اظهار داشت: اگر اثر این کارها خوب بود پس چرا امروز همه نگران هستند.

وی ادامه داد: امروز حتی اگر به بخش مطبوعات نگاه کنیم می بینیم مطبوعاتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند چه تعداد هستند و رسانه‌هایی که از بودجه خاص قوه مجریه استفاده می‌کنند چه مقدار هستند.

روحانی با بیان اینکه جز یکی دو رسانه که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند بقیه مطبوعات عمرشان چند ساله است. پس چرا این نهال پرثمر نمی‌شود و چرا بخش مطبوعات و جراید ما استقلال پیدا نمی‌کنند.

*توازن میان مطبوعات یکی از وظایف دولت است

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت یکی از وظایف خود را ایجاد تعادل و توازن در عرصه مطبوعات می‌داند و معتقد است که فرهنگ باید به اصحاب آن یعنی اندیشمندان و انجمن‌های تخصصی و حرفه‌ای واگذار شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت با قانون نیز باید شفاف باشد تصریح کرد: امروز ساختن افکار عمومی در مسیر تعالی، توسعه، اخلاق و معنویت اهمیت دارد.

وی با طرح این سوال که آیا اخلاق حرفه‌آی در زمینه‌ رسانه‌ها رو به توسعه است، اظهار داشت:‌ باید دید تهمت‌ها، سخنان ناروا و دروغ کم شده است یا خیر و اگر اینگونه نیست ما موفق نبوده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما آزادی مسئولانه همه رسانه‌ها را ارج می‌نهیم، ادامه داد: از همه صاحبان قلم می‌خواهیم که برای آنکه اذهان عمومی در مسیر مصالح ملی قرار گیرد واقعیت‌ها را به مردم بگویند.

روحانی حل مشکلات جامعه با کمک مردم را میسر دانست و افزود: معضل ما نبود اخلاق حسنه در جامعه و نبود اعتدال و وجود افراط‌ها و تفریط‌ها است.

*برخی مطبوعات دارای دژ پولادین هستند

روحانی اظهار کرد: افراط‌ها آنچنان است که گویی باید منزوی باشیم و پشت درهای بسته قرار گیریم و تفریط‌ها به گونه‌ای است که باید گویی هویت ایرانی اسلامی ما روز به روز تضعیف شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: توازن در امنیت مهم بوده و رسانه‌‌های ما نیز باید دارای امنیت باشد و پس از آن برای کشور نیز امنیت بیافرینند.

وی با بیان اینکه چرا برخی مطبوعات  دارای دژ پولادین هستند و هیچ کس از قوه اجرایی و قضایی جرأت نمی‌کند به آنها نزدیک شود، گفت: بالاتر از دژ پولادین این مطبوعات خود را قیم برای دولت، احزاب، جناح‌ها و حتی مردم می‌دانند.

*دولت هیچ رسانه ای را برتر نمی داند/ توقیف باید آخرین راه باشد نه اولین راه

روحانی افزود: تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند و اگر کسی خود را برتر می‌داند این دولت او را برتر نخواهد دانست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر کس خطا کرد باید با خطاکار برخورد شود و هیچ کس نباید خود را در حصار امن احساس کند، ادامه داد: دولت معتقد است توقف‌ها و توقیف‌ها آخرین راه‌حل است نه اولین آن.

وی ادامه داد: ممکن است جریده یا مطبوعات خطا و یا اشتباه بزرگی کند؛ اولین قدم این است که با نویسنده و مدیرمسئول آن برخورد شود و چرا باید کل آن رسانه تعطیل گشته و عده‌‌ای از عزیزان که در آنجا کار می‌کنند به خاطر خطای یک نفر بیکار شوند؟

رئیس‌جمهور افزود: اگر کسی به مقدسات و منافع ملی توهین می‌کند باید با او برخورد شود نه اینکه در قدم اول رسانه توقیف گردد.

روحانی با انتقاد از عجله صورت گرفته در توبیخ برخی نشریات و مطبوعات اظهار داشت: چرا برخی امروز آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهم اندکی دارند.

*منتقدان دولت آزادند/ بگذارید دوستان دولت نیز آزاد باشند

وی تصریح کرد: منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان و دوستان دولت نیز آزاد باشند.

روحانی ادامه داد: من در دولت و به دیگر مسئولان گفته‌ام که یا نباید شکایتی از مطبوعات وجود داشته باشد و اگر هست به صورت حداقلی و ضروری صورت گیرد.

*برخی علیه رئیس جمهور CD پخش کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز از دولت انتقاد صریح می‌شود و گاهی اتهام و دروغی نوشته می‌شود ولی دولت در آن زمینه نیز شکایتی نکرده است، ادامه داد: حتی علیه شخص رئیس‌جمهور سی‌دی پخش می‌کنند و من تنها گفته‌ام که بخشی از آن سی‌ دی ناصحیح است.

وی در ادامه به برخی مشکلات جامعه نظیر موضوعات زیست‌محیطی را مد نظر قرار داد و افزود: دولت در هیچ کاری موفق نخواهد بود مگر آنکه مردم پشتیبان آن باشند؛ اگر ملت به صحنه بیایند در مسائل سیاست خارجی، محیط زیست و … موفق می‌شویم.

وی با طرح این درخواست از رسانه‌ها که به مشکلات اساسی جامعه ورود کنند و در این مسیر به یاری دولت بیایند، اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در کشور ما قابل قبول نیست و شما می بینید که با یک سردی هوا با چه معضلی روبه‌رو می‌شویم.

وی اضافه کرد: ما در سال آینده می‌خواهیم وارد بحث هدفمندی یارانه‌ها در قدم دوم شویم؛ این نیاز به حضور رسانه‌ها دارد و آنها باید شرایط کشور را برای مردم توضیح دهند.

روحانی با اشاره به مشکلات پیش آمده به دلیل نحوه فراهم کردن یارانه ماهانه خانوارها و آسیب‌های پیش آمده برای بخش تولید، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در زمینه یارانه قدم بلندی برداریم با دو چراغ قرمز مواجهیم. یکی بحث گرانی و تورم و دیگری موضوع بیکاری و رکود.

*حل مشکلات کشور به صورت فوری امکان ندارد

وی تصریح کرد: به همین دلیل ناچاریم قدم‌ها را آرام برداریم و در این صورت حل مشکلات فوری نخواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: ما می‌خواهیم در قدم دوم تولید را بهبود بخشیده و راه آن این است که افرادی که نیازی ندارند دست رد به سینه یارانه بزنند و فرم‌هایی که در فروردین سال آینده توزیع می شود را پر نکنند تا ما بتوانیم با دست بازتری مشکلات جامعه را حل کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف کشور در زمینه‌های مختلف، بر نقش رسانه در مبارزه با فساد تأکید کرد و افزود:گوشه‌هایی از این ستادها برای مردم بیان شده و گوشه‌های دیگر آن نیز در آینده بیان می‌شود.

*نام مفسدان اقتصادی نباید در جیب رئیس جمهور باشد؛ خبرنگاران افشا کنند

روحانی با بیان اینکه بزرگترین قدرتی که می‌تواند با فساد مبارزه کند رسانه‌ها هستند، ادامه داد: نام افراد مفسد نباید در جیب رئیس‌جمهور باشد بلکه نام این افراد و ویژه‌خواران باید در سر زبان خبرنگاران قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر رسانه‌ها به صحنه بیایند نه تنها می‌شود با فساد مبارزه کرد بلکه می‌توان جلوی آن را نیز گرفت.

روحانی در ادامه به وعده دولت در ابتدای کار خود به رسانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت و رئیس‌جمهور بر قولی که به اصحاب رسانه مبنی بر ایجاد محیطی امن‌تر برای آنها داده پایبند است اما به خاطر مشکلات فراوانی که وجود دارد باید قاعده تحول تدریجی اجتماعی را مدنظر قرار دهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه هر مقدار فشار بیشتری بر دولت وارد شود دولت بر اجرای این وعده مصمم‌تر خواهد بود، اظهار داشت: نباید بگذاریم برخی تنگ‌نظری‌ها و سلیقه‌ورزی‌ها و ابهام‌های قانونی اجازه دهد سلیقه‌های سیاسی در مسائل فرهنگی و ارتباطاتی حاکم شود.

رئیس‌جمهور طرح شفاف مسائل و اطلاعات با مردم را ضامن رسیدن به اهدافی نظیر آزادی و تعالی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: باید با برادری و محبت و ایجاد فضای اعتدال به اهدافی که مد نظر مردم بوده در ۲۴ خرداد به آن رأی داده شده دست یابیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11320

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.