وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز نگرانی از اوضاع کنونی اوکراین ابراز امیدواری کرد راه‌حل مبتنی بر آرامش، مورد توافق قرار گیرد.     به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (یکشنبه) و پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای اسپانیایی خود ...

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز نگرانی از اوضاع کنونی اوکراین ابراز امیدواری کرد راه‌حل مبتنی بر آرامش، مورد توافق قرار گیرد.

خبرگزاری فارس: نگرانی ظریف از وضعیت اوکراین/ امیدواری به دست‌یابی به راه‌حل مبتنی بر آرامش

 

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (یکشنبه) و پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای اسپانیایی خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

*در صورت حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل، دستیابی به راه‌حل جامع ممکن است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری افه اسپانیا در خصوص اینکه آیا توافق اولیه بین ایران و ۱+۵ آینده خوشی خواهد داشت؟ گفت:‌ در صورت حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل و در صورتی که به مفاد برنامه اقدام مشترک در ژنو متعهد باشند، امکان دستیابی به یک راه حل جامع در همین فرصت یک ماهه اول تا پایان ژوئیه ۲۰۱۴ وجود دارد و می‌توانیم به یک راه حل برسیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه ضروری است این است که باید اعتماد مردم ایران را به دست آورده و حقوق این مردم مورد احترام قرار گیرد و در این صورت رسیدن به راه حل که وجود یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران، حذف همه تحریم‌ها و رفع ‌نگرانی‌های منطقه‌ای درباره صلح‌آمیز بودن این برنامه است از نظر ما کاملاً امکان‌پذیر می‌باشد.

*نگرانی ظریف از تحولات اوکراین

وی در خصوص تحولات اوکراین نیز با بیان اینکه ما نیز همچون دیگر ناظران از وضعیت در اوکراین نگرانیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم راه‌حل مبتنی بر آرامش در اوکراین مورد توافق قرار گیرد و از تشدید اوضاع در این منطقه که برای کشورهای منطقه حساس و پراهمیت است، جلوگیری شود.

*دستاورد سفر ظریف به دهلی‌نو/ دستورکار سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به ژاپن و اندونزی

خبرنگار فارس با اشاره به سفر هفته گذشته ظریف به دهلی‌نو درباره دستاورد این سفر سؤال کرد و پرسید که رئیس دستگاه دیپلماسی در سفر این هفته‌اش به ژاپن چه دستور کاری را برای گسترش همکاری‌های تهران و توکیو به ویژه در بحث انرژی دارد؟ که وی در این باره گفت: سفر من به منطقه و کشورهای مختلف در راستای برقراری گفت‌وگوی دو جانبه و چند جانبه در حوزه منافع مشترک بود و سفرم به هند نیز در خصوص مسائل منطقه‌ای و دو جانبه صورت گرفت و تفاهم خوبی انجام شد و انشاءالله در آینده نزدیک در جهت اجرایی شدن تفاهمات و همکاری‌های مختلف در خصوص خطوط حمل ‌و نقل، ترانزیت و سایر همکاری‌ها شاهد نتیجه باشیم.

وزیر خارجه موضوعات مختلف منطقه‌ای از جمله افغانستان و سوریه را از جمله مواردی برشمرد که با مقامات هند درباره آن گفت‌وگو کرده است.

ظریف سفرش به ژاپن را در راستای پیگیری روابط گسترده‌تر دو کشور برشمرد و افزود: چندین سفر از سوی مقامات ژاپن در طول چند ماه گذشته به ایران صورت گرفته و ملاقات‌هایی در سطوح مختلف انجام شده که امیدواریم این روند را با جدیت ادامه دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روابط ایران و ژاپن را همواره خوب و گسترده خواند و نسبت به ادامه این روابط ابراز امیدواری کرد و در عین حال گفت که پس از ژاپن نیز به اندونزی سفر خواهد کرد.

ظریف سفرش به اندونزی را در راستای توسعه گفت‌وگوهای مشترک دو کشور به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام با منافع و نگرانی‌های مشترک برشمرد.

*زندگی وزیر خارجه

وی در پایان این سفرها را جزیی از زندگی یک وزیر خارجه خواند که قسمت کمی از آن در منزل و بخش زیادی از آن در راه است.

به گزارش خبرنگار فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به دیدار مجددش با خبرنگاران ظرف چند روز گذشته عنوان کرد: دیدارهای‌مان در این سالن روزانه شده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی وزیر خارجه پادشاهی اسپانیا گفت که برنامه ملاقاتش با همتای اسپانیایی برای فردا تنظیم شده بود که به دلیل تحولات اوکراین و با توجه به اینکه قرار است فردا نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شود این ملاقات به امروز موکول شد تا وزیر خارجه اسپانیا بتواند پس از این دیدار تهران را ترک کند.

ظریف اضافه کرد: باعث تأسف است که سفر وزیر خارجه اسپانیا به شهر اصفهان نیمه‌تمام ماند ولی همین باعث می‌شود که در آینده نزدیک میزبان ایشان در تهران باشیم که هم گفت‌وگوها را ادامه داده و هم سفرشان به اصفهان و بازدید از آثار فرهنگی ایران تکمیل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روابط ایران و اسپانیا را دیرینه و عمیق خواند و با اشاره به ارتباطات گسترده مردمی بین مردمان دو کشور اظهار داشت: مردم دو کشور خاطرات خوبی از ارتباطات دو جانبه تاریخی دارند و این روابط همواره براساس احترام متقابل و منافع مشترک بوده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی که با اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایجاد شده این روابط کاهش جدی یافته، ولی خوشحالم که اراده سیاسی رهبران دو کشور بر تقویت روابط در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد استوار است.

*وزیر صنعت و توریسم اسپانیا به تهران می‌آید

وی با بیان اینکه قرار است وزیر صنعت، تجارت و توریسم اسپانیا در آینده نزدیک به ایران سفر کند، خاطرنشان کرد: در این سفر مباحث در خصوص همکاری‌های نزدیک اقتصادی از جمله در حوزه مترو و راه‌آهن ادامه می‌یابد.

ظریف همچنین گفت که در خصوص همکاری‌های فرهنگی از جمله آموزش زبان اسپانیایی و سایر موضوعات با همتای اسپانیایش گفت‌وگو کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که گفت‌وگوهای خوبی بین دو وزیر در خصوص موضوعات بین‌المللی از جلمه مشکل سوریه که بحران بسیار خطرناکی است که منطقه را در بر گرفته صورت گرفته و افزود: ما و اسپانیا به عنوان منادیان گفت‌وگو و دنیای بدون خشونت می‌توانیم زمینه را برای مبارزه با افراط گری و تندروی فراهم کنیم و در این خصوص همکاری داشته باشیم.

*تفاوت دیدگاه درباره نحوه رسیدن به آینده مطلوب در سوریه

وی در عین حال یادآور شد:‌ در مورد ابعاد انسانی و سیاسی بحران سوریه نیاز به ادامه گفت‌وگوها و تبادل‌نظرها است و زمینه‌های مشترکی بین دو کشور در مبارزه با افراط و پایان دادن به جنگ و خشونت وجود دارد که می‌توان در این خصوص با یکدیگر کار کرد.

ظریف یادآور شد: نکاتی هست که با هم تفاوت دیدگاه داریم از جمله در مورد نحوه رسیدن به آینده مطلوب در سوریه.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در خصوص گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ با همتای اسپانیایی خود به رایزنی پرداخته، اظهار داشت: این گفت‌وگوها باید با حسن نیت و تلاش طرفین برای ایجاد اعتماد به پیش برود.

ظریف در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک میزبان وزیر خارجه اسپانیا در تهران باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11218

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.