حسن روحانی گفت: امنیت بزرگ‌ترین پایه برای حیات جامعه و یکی از مهم‌ترین موضوعات برای آرامش جامعه و توسعه کشور است.     حسن روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امنیت بزرگترین پایه برای حیات جامعه است گفت: امنیت یکی از مهمترین موضوعات برای آرامش جامعه و ...

حسن روحانی گفت: امنیت بزرگ‌ترین پایه برای حیات جامعه و یکی از مهم‌ترین موضوعات برای آرامش جامعه و توسعه کشور است.

خبرگزاری فارس: روحانی: روی عزت و منافع ملی معامله نمی‌کنیم/ تحریک بی‌‌دلیل دشمن عامل تهدید است/ نیروهای مسلح به فکر صادرات باشند

 

 

حسن روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امنیت بزرگترین پایه برای حیات جامعه است گفت: امنیت یکی از مهمترین موضوعات برای آرامش جامعه و توسعه کشور نیز هست.

بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در جامعه امکان پذیر نیست

روحانی ادامه داد: بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در یک جامعه امکان‌پذیر نیست و اگر باشد هزینه گزافی در پی دارد.

وی اضافه کرد: امنیت به معنای آن است که مردم نسبت به تهدیدات احتمالی دغدغه نداشته باشند و احساس آرامش کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم باید احساس کنند مجموعه مدیریت کشور بتواند به خوبی از منابع و ارزش‌های ملی استقلال و تمامیت ارزی کشور به خوبی دفاع کند اظهار داشت: در بخش دفاع ما دو ستون مهم داریم؛ یک ستون وظیفه دفاع با محوریت پشتیبانی و یک ستون وظیفه دفاع به صورت سخت را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در این میان گروهی باید امکانات نبرد را فراهم کنند و یک گروه نیز در صف اول دفاع هستند.

روحانی اظهار داشت: ارگانی نیاز است که  از قدرتی که در میدان نبرد از کشور دفاع می‌کند، پشتیبانی کند و به معنایی نیروهای مسلح بدون دغدغه خاطر برای نیازمندی‌های ضروری‌شان چه نیازمندی جنگ و چه نیازمندی زندگی دغدغه خاطر نداشته باشند و آن دستگاهی که می‌خواهد دغدغه خاطره نیروهای مسلح را از بین ببرد، وزارت دفاع است.

دفاع از اهداف و منافع ملی تنها به عهده وزارت دفاع نیست

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تامین انواع نیازها و ایجاد آرامش خاطر برای نیروهای مسلح جهت انجام وظیفه اصلی‌شان است؛ البته دفاع از اهداف و منافع ملی به عهده یک ارگان یا یک بخش از جامعه نیست، این تنها نیروهای مسلح نیستند که از کشور دفاع می‌کنند همه باید دست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: دیپلماسی ما، وزارت خارجه ما و همه آنهایی که در روابط خارجی تلاش می‌کنند، سربازان مدافع از کشور، منافع ملی و صیانت از ارزش‌های دینی و ملی هستند؛ تمام بخش‌های فرهنگی هم این وظیفه را برعهده دارند و آنها هستند که انگیزه لازم را حتی به نیروهای مسلح می‌دهند.

روحانی یادآور شد: همه جامعه امروز به یکدیگر وصل است، اگر محیط فرهنگی جامعه ما محیط ناسالمی باشد روی نیروهای مسلح و خانواده و فرزندان آنها اثر می‌گذارد، این خانواده نیروی مسلح است که به او روحیه می‌دهد و آماده‌اش می‌کند که به میدان جنگ برود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر یک سرباز به معنای عام آن ،  سمت میدان جنگ برود اما ناله همسر و فرزندانش که ما را تنها نگذار در گوشش زمزمه کند چگونه می‌جنگد و در مقابل آن سربازی که همسر و فرزندانش به او گفته‌اند برو و همسرش گفته است که من هستم و تو وظیفه بزرگی بر عهده داری و استقلال و عزت ما در خطر است و فرزندش نیز به او گفته است ما هستیم این سرباز چگونه می‌جنگد؟

وی اظهار داشت: اگر عالمان، اندیشمندان ، فرهنگ‌سازان، فیلم‌سازان و همه آنهایی که در هنر کار می‌کنند خدایی‌ناکرده به عکس کار کنند و انگیزه لازم را برای دفاع ندهند چقدر دفاع سخت می‌شود و اگر همه این انگیزه را ایجاد کنند در آن صورت چقدر دفاع آسان می‌شود.

روحانی تصریح کرد: دفاع بر دوش همه ما است اما اگر خدایی‌ناکرده دشمن تهدید خود را عملی کند صف مقدم، نیروهای مسلح هستند. اما نیروهای مسلح یک وظیفه بالاتر دارند و باید به گونه‌ای  عمل کنند که فکر دشمن، نقشه دشمن، کردار و رفتار دشمن را عوض کنند.

نیروهای مسلح باید بازدارنده باشند

روحانی با اشاره به اهمیت جلوگیری از بروز تهدید گفت: اسم این جلوگیری همان بازدارندگی است؛ نیروهای مسلح و بخش دفاعی کشور باید بازدارنده باشند و کاری کنند که تهدید عملی نشود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی در شرایط بروز اشتباه از سوی دشمن و عملی شدن تهدیدها اظهار داشت: ممکن است طرف مقابل گاهی دچار اشتباه محاسبه شود و کاری انجام دهد.

وی در ادامه به اشتباه محاسبه برخی از دشمنان کشور اشاره و افزود: صدام در حمله به ایران و پس از آن به کویت و مردم خویش دچار اشتباه محاسبه شد؛ این مشکل بدی است که انسان نتواند تجزیه و تحلیل درستی داشته باشد.

تجهیزات نظامی بخشی از بازدارندگی کشور است

روحانی با بیان اینکه ما باید در قدم اول بازدارندگی ایجاد کنیم، ادامه داد: یک بخش از بازدارندگی همین موضوع تجهیزات است.

رئیس‌‌جمهور ادامه داد: وزارت دفاع و پشتیبانی، نیروهای مسلح ما را تجهیز می‌کند و تجهیزات در این میان بسیار تأثیرگذار است. البته نرم‌افزار مهم خواهد بود ولی به معنای کنار گذاشتن سخت‌افزار نیست.

وی سرعت و برد تجهیزات نظامی را یکی از عناصر مهم دانست و افزود: در آغاز جنگ زمانی که هواپیماهای F14  ما با موشک‌های فونیکس بلند می‌شدند میگ‌های عراقی فرار می‌کردند.

دقیق ترین حرف ها را در حوزه موشکی شهید طهرانی مقدم می زد

روحانی با تأکید بر عنصر سرعت در تجهیزات نظامی مسئله دقت در این تجهیزات را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم همیشه برای سوالهای خود شهید طهرانی‌مقدم را صدا می‌زدم چون دقیق‌ترین حرف را می‌زد و در این زمینه صاحب‌نظر بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بسیار مهم است که ما سلاحی تولید کنیم که دارای برد و دقت لازم باشد و توانایی دفاع از خود را در جنگ الکترونیک نیز داشته باشد؛ یک سلاح اول باید مدافع خوبی برای خود باشد و بعد برد و دقت لازم را داشته باشد.

در جنگ نیروی انسانی پیروز می‌شود نه تجهیزات

وی نیروی انسانی را مسئله‌ای مهم‌تر از تجهیزات دانست و اظهار داشت: در جنگ تجهیزات پیروز نمی‌شود و آن چیزی که ما را پیروز می‌کند نیروی انسانی است البته نیاز به تجهیزات وجود دارد.

رئیس‌جمهور‌ آموزش نیروهای مسلح را موضوع مهم دیگر در دفاع خواند و افزود: اگر نیروی انسانی آموزش خوب دیده باشد و تجهیزات لازم را داشته باشد اما روحیه مناسب در او نباشد به درد نمی‌خورد.

ایمان و اتکا به حق می‌تواند ما را پیروز کند

روحانی با بیان اینکه ما به روحیه نیاز داریم اما از همه اینها مهم‌تر انگیزه است، اظهار داشت: انگیزه‌ای که می‌تواند ما را پیروز کند ایمان است ایمان و اتکا به حق است.

وی ادامه داد: آن نیروی انسانی آموزش دیده، با روحیه و دارای انگیزه که تجهیزات و امکانات در اختیار او بگیرد پیروز می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه ما در بخش‌های مختلف در حال پشتیبانی از نیروهای انسانی مسلح هستیم افزود: نیروی انسانی همیشه اساس است و چیزی که حریفان و دشمنان بر روی آن حساب اصلی خواهند کرد اول نیروی انسانی و در مرحله بعد تجهیزات ماست.

اگر مردم از نیروی مسلح جدا شوند، پیروز نمی‌شویم

روحانی حضور، پشتیبانی، یکدلی و انسجام مردم را اصل سوم در مسئله بازدارندگی خواند و اظهار داشت: اگر مردم از نیروهای مسلح جدا شوند آن نیروی مسلح پیروز نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح باید تکیه‌گاه مردم باشند، تصریح کرد: مردم باید احساس کنند اگر خطری ایجاد شد نیروهای مسلح در صحنه‌اند و هر چقدر نیروهای مسلح ما مردمی‌تر باشند بهتر است.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور نیروهای مسلح در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان در بلایای طبیعی گفت: مردم باید ببینند که نیروهای مسلح در زمان صلح از تمام توان خود برای کارهای عمرانی آن هم بسیار ارزان‌تر و بهتر استفاده می‌کنند.

روحانی در خصوص تهدیدات علیه کشورمان، با بیان اینکه تحریکات بی خودی دشمن، خودش عامل تهدید است، گفت: ما روی عزت، استقلال، منافع ملی و ارزشهایمان معامله نمی‌کنیم.

روحانی اظهار داشت: در این ۶ ماه برای بنده کاملا ملموس شد که کجا هستیم و چه شرایطی داریم، البته این معنایش این نیست که به آینده امید نداریم، ما کاملا به آینده امیدوار هستیم؛ اگر همه دست به دست هم بدهیم و در کنار هم باشیم انشاءالله از همه مشکلات عبور می‌کنیم و روز به روز مردم احساس آرامش بیشتری خواهند کرد، چرا که دولت به تنهایی قادر نیست و دولت خادمی از خادمان ملت است.

آنکه دشمن را می‌هراساند یک ملت یکپارچه است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نکته دیگر مردم هستند، آنکه دشمن را می‌هراساند یک ملت یکپارچه است. نیروی مسلح کنار مردم و مردم کنار نیروهای مسلح هستند، و بعد یک فرمانده مورد اعتماد جامعه و معنوی و عادل که خیلی مهم است؛ در زمان ۸ سال دفاع مقدس آنچه همه را دلگرم می‌کرد دستور و فرمان امام (ره) بود.

وی ادامه داد: امام یک نظامی نبود اما یک شخصیت والا و مورد اعتماد همه بود و خداوند همیشه او را کمک می‌کرد؛ وقتی امام گفت حصر آبادان باید شکسته شود همه باورشان می شد و می‌دانستند اگر امام چیزی بگوید انگیزه مادی و شخصی ندارد بلکه برای رضای خداوند و انجام وظیفه است.

روحانی تاکید کرد: فرماندهی بسیار مهم است امروز خوشبختانه بعد از آنکه امام رحلت کردند خلف صالحی جای او را گرفت که نیروهای مسلح و مردم ما امروز همین اعتماد را دارند و این خیلی ارزشمند و مهم است.

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چه کسی فرمان می‌دهد برو،‌بجنگ، بایست اظهار داشت: یک وقت یک فرمانده عادی است و یک وقت یک فقیه است که دستور می‌دهد ، دل انسان چقدر قرص می‌شود و در پیشگاه خداوند چقدر حجت می‌یابد. اگر معلول شود راحت‌تر صبر می‌کندو اگر شهید می‌شود نزد خداوند مقرب‌تر است.

وی اضافه کرد: امروز نیروی انسانی خوب، مردم در صحنه، تجهیزاتی که روز به روز بهتر و آماده‌تر می‌شود و فرماندهی نیروهای مسلح که همه در کنار هم قرار دارند یک بازدارندگی به وجود آورده اما نکته مهم در بازدارندگی نوع رفتار ما با دیگران است. گاهی آدم قصدی ندارد و نمی‌خواهد بجنگد اما جوری حرف می‌زند که طرف فکر کند می‌خواهی بجنگی و این تهدید است.

روحانی اظهار داشت:  تهدید این نیست که موشک پرتاب کنید یا یک رزمایش بزرگ برگزار شود تا طرف بترسد، البته رزمایش بر سر جای خود یک ضرورت است، شما اصلا نمی‌خواهید یا اصلا قصد جنگ ندارید یا بدتر آمادگی جنگ ندارید اما بیخودی طرف تحریک شود به گونه‌ای که فکر کند می‌خواهید به او ضربه بزنید و این خود نوعی تهدید است.

سیاست جمهوری اسلامی تنش زدایی است/ ما روی عزت، استقلال و منافع ملی خود معامله نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور یادآور شد: اشتباه محاسبه که بنده می‌گویم در نوع جمله‌بندی، حرف‌زدن، سخن‌گفتن، موضع‌گرفتن، بسیار مهم است؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی بر مبنای تنش‌زدایی و اعتمادسازی با دنیاست نه اینکه تاکتیکی و شعار باشد. جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش، ادامه تنش و افزایش آن با دیگران نیست. بلکه دنبال ساخت اعتماد با همه به ویژه با همسایگان خود است. البته شرطش آن است که دنیا بداند ما روی عزت، استقلال و منافع ملی خود و ارزش‌هایمان معامله نمی‌کنیم. اینها خط قرمزهای ماست.

وی تاکید کرد: حاضریم با همه حرف بزنیم و صحبت کنیم. اگر مشکلی وجود دارد برادرانه، دوستانه در موضع برابر و احترام متقابل حل و فصل کنیم. خط قرمزهای ما استقلال،‌منافع ملی و حفظ ارزش‌ها است.

روحانی ادامه داد: حاضریم با همه  دوستی کنیم و تعامل سازنده داشته باشیم. این خود بازدارنده است. وقتی نسبت به کشورهای دیگر به گونه‌ای رفتار، عمل و اعمال سیاست و اقدام می‌کنید که او حس می‌کند شما قصد ضربه زدن به او ندارید و می‌خواهید همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشید وگرنه اگر او احساس کند می‌خواهید به او ضربه بزنید خود را آماده می‌کنید و در این وسط یک شلیک نابجا می‌توان همه باروت را به شعله تبدیل کند و همه چیز را به هم بزند.

رئیس‌جمهور افزود: ما اساسا به دنبال منافع مشترک با همه کشورهای جهان و همسایگان خود هستیم و منافع مشترک زیاد است، حال اگر گوشه‌ای مسئله کوچکی هم باشد اصلا قابل ذکر نیست و قابل حل است و می‌توانیم با همسایگانمان با برادری و دوستی مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست و رفتار و گفتار ما باید بر همین اساس  باشد؛ ما در نیروهای مسلح در دفاع و در میدان رزم چند خط قرمز داریم که به آنها نزدیک نمی‌شویم، همه دنیا باید این را بداند. ما دنبال تهاجم به هیچ کس نیستیم. آیا در ۳۵ سال گذشته ما به کسی تهاجم کردیم؟

اجازه تجاوز به هیچ کس را نمی‌دهیم

روحانی افزود: ایران در ۳۰۰ سال گذشته به کسی تهاجم نکرده و ما چشم طمعی به ثروت و سرزمین دیگران نداریم، البته اجازه تجاوز به هیچ‌کس را نمی‌دهیم و اگر کسی خواست به کشورمان تجاوز کند قاطعانه می‌ایستیم و با آن برخورد می‌کنیم همانطور که در دفاع مقدس ۸ ساله این کار را کردیم و هر روز لازم باشد این کار را می‌کنیم.

نه قصد تجاوز به کشوری را داریم نه زیر بار تجاوز می‌رویم

وی ادامه داد: این ملت زیر بار تحمیل و تجاوز نمی‌رود در عین حال قصد تجاوز به هیچ‌کس را نداریم. این خط قرمز ما است. ما همیشه دنبال بازدارندگی و دفاع هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتن خط قرمز دیگر ما است گفت: این نه به خاطر اینکه فلان‌قطعنامه و کنوانسیون چه می‌گوید است، البته ما اینها را امضا کردیم تا به دنیا بگوییم دنبال این موارد نیستیم اما اگر cwc و npt و این معاهدات و کنوانسیون‌ها هم نبود اعتقاد، ایمان، فقه و اصول ما به ما می‌گفت دنبال سلاح کشتارجمعی نباشیم.

روحانی تاکید کرد: ما اگر دنبال سلاح کشتارجمعی بودیم به سراغ سلاح شیمیایی و میکروبی می‌رفتیم که نرفتیم، حتی آنها که در جنگ به ما با سلاح شیمیایی حمله کردند به آن جواب مثل ندادیم و شرافتمندانه ایستادیم و دفاع کردیم.

ایران هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست

وی تصریح کرد: سلاح کشتارجمعی برای ما خط قرمز است و فتوای مقام معظم رهبری نیز همین است و اصول ما نیز همین را می‌گوید و این خود برای جهان بازدارنده است دنیا باید لمس کند که ایران هرگز دنبال سلاح کشتارجمعی نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سومین خط قرمز ما اصول اخلاقی ما است اظهار داشت: نه اینکه کنوانسیون ژنو چه گفته باشد اینها خیلی برای ما مهم نیست. ما نسبت به اسیر با احترام برخورد می‌کنیم همانطور که در جنگ تحمیلی دیدید برخورد ما حتی با متجاوزین شرافتمندانه بود.

روحانی گفت: در دفاع مقدس ۳ سال و چند ماه دشمن شهرهای ما را می‌زد ولی امام (ره) اجازه ندادند که ما شهرهای آنها را بزنیم که بعد خدمت ایشان اعلام کردند آقا اگر به آنها جواب ندهیم این کار ادامه پیدا می‌کند و برای اینکه جلوی دشمن را بگیریم تا شهرهای ما را نزند با آنها مقابله کنیم و بعد که امام اجازه دادند فرمودند اگر می‌خواهید شهری را بزنید ۴۸ ساعت قبل در رادیو به مردم آن شهر اعلام کنید و شما می‌دانید که این کار چقدر سخت است اما این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه خط قرمز ما اصول اخلاقی ما است که روی آن ایستاده‌ایم تصریح کرد: در مجموع می‌توانیم امروز در برابر همه آنهایی که چشم طمع یا خیانت به جمهوری اسلامی ایران دارند با اقدامات بازدارنده بگوییم که باید فکر، نظر و رفتارتان را تغییر دهید که در این راستا وزارت دفاع مسئولیت خاصی بر دوش دارد.

روحانی ادامه داد: در بحث بازسازی بسیاری از اقلامی که داریم باید به خوبی بازسازی شود به دلیل تحریم و فشاری که بوده شاید کشور ما یک کشور نمونه باشد که تجهیزات ۴۰، ۵۰ و حتی ۶۰ سال پیش را به روز کرده و از آن استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بازسازی، نوسازی و به روز کردن تجهیزات جزو وظایف نیروهای مسلح و وزارت دفاع است البته ما در بخش تحقیقات مخصوصا حوزه دانش‌بنیان قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و وضعمان از اول انقلاب تا الان زمین تا آسمان فرق کرده است.

روحانی گفت: در همه مسائل چه تحقیقات، چه فناوری، عمل و ساخت باید اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم چون امکانات و نیروی انسانی ما محدود است البته نیروهای مسلح، ستاد فرماندهی کل قوا و رئیس این ستاد همه تلاش می‌کنند و جای هیچ تردیدی نیست اما در فضایی بین دولت و نیروهای مسلح باید اولویت‌بندی را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مسئله مهم دیگر این است که چگونه خدمت به نیروهای مسلح را در شرایط امکانات کشور بهتر انجام دهیم که در این راستا یک‌بار با وزیر دفاع صحبت کردیم که چه کار باید کرد.

اگر روند موجود اصلاح نشود باید هرچه درآمد داریم حقوق بدهیم

وی افزود: با روندی که تا الان بوده اگر بخواهیم آن را ادامه دهیم و اصلاح نکنیم در همان مقطع چشم‌انداز ۲۰ ساله به نقطه‌ای می‌رسیم که هرچه در می‌آوریم باید پول حقوق و به بازنشسته‌ها بدهیم لذا تبدیل به احسن کردن در نیروهای مسلح خیلی جای کار دارد.

روحانی ادامه داد: به عنوان مثال قانون گفته پادگان‌هایی که در درون شهر دارید اگر به بیرون شهر ببرید هم پادگان نوسازی می‌شود و هم به شهر، مردم و خودتان کمک کرده‌اید البته می‌دانیم اجرای این کارها آسان نیست بلکه سخت است اما باید اینها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وزارت دفاع باید به فکر صادرات محصولات خود باشد

رئیس‌جمهور تاکید کرد: وزارت دفاع باید به فکر صادرات محصولات خود باشد. در منطقه و دنیا این کار نه از لحاظ مادی بلکه از لحاظ ارتباط اهمیت دارد. جایی که ما سلاح می‌خریم و می‌فروشیم یعنی روابط از حد عادی بالاتر و چیزی شبه‌استراتژیک و راهبردی است و از لحاظ سیاست خارجی بسیار مهم است که صادرات را افزایش دهیم.

روحانی با تأکید بر لزوم همکاری وزارت دفاع با بخش دانشگاهی اظهار داشت: باید کاری کنیم تا مجموعه وزارت دفاع در بخشهای دیگر نظیر محیط زیست و صنعت به نیازمندی‌های کشور کمک کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به نیاز شهرهای آلوده به ساخت و تولید لوازمی مانند موتورسیکلت‌های برقی گفت: بخش صنعت وزارت دفاع می‌تواند در این زمینه به کشور کمک کند.

وزارت دفاع باید در مسیر دیپلماسی دفاعی حرکت کند

وی در بخش پایانی اظهارات خود از مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست در زمینه دیپلماسی دفاعی حرکت کنند و اظهار داشت: وقتی یک ناوگان شما به دیگر کشورها می‌رود و وابستگان نظامی رفت و آمدهایی دارند می‌توانند در زمینه دیپلماسی دفاعی کار کرد.

روحانی با اشاره به اهمیت دیپلماسی دفاعی تصریح کرد: در دیپلماسی دفاعی می‌توانند برای دفاع از کشور و بازدارندگی مؤثر باشند.

رئیس‌جمهور در پایان برای مسئولان و مدیران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آرزوی موفقیت در اجرای مأموریت‌ها را کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11198

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.