امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد شدید از میدان دادن به عوامل فتنه گفت:‌ متاسفانه فتنه‌گران سال ۸۸ سخاوتمندانه پست می‌گیرند و در مقابل غیرتمندانی که نگذاشتند کودتای مخملی به ثمر برسد،افراطی خوانده می‌شوند.     به گزارش پیارم به نقل ازخبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه دوم با تاکید ...

امام‌جمعه موقت تهران با انتقاد شدید از میدان دادن به عوامل فتنه گفت:‌ متاسفانه فتنه‌گران سال ۸۸ سخاوتمندانه پست می‌گیرند و در مقابل غیرتمندانی که نگذاشتند کودتای مخملی به ثمر برسد،افراطی خوانده می‌شوند.

خبرگزاری فارس: فتنه‌گران ۸۸ سخاوتمندانه پست می‌گیرند/اجازه انتشار کتاب‌های فاسد زیبنده ارشاد نیست/کوتاهی هیئت‌ نظارت‌برمطبوعات در برخورد با روزنامه هتاک

 

 

به گزارش پیارم به نقل ازخبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه دوم با تاکید بر ضرورت این نکته که خردورزی جز با تقوی به دست نمی‌آید، گفت: ما یک شعار داشتیم که بر استقلال،‌آزادی و جمهوری اسلامی تاکید می‌کرد. به حمدالله این استقلال در عرصه فرهنگی شکل گرفته است. استقلال فرهنگی به وجود آمد که این انقلاب سامان یافت. در عرصه سیاسی نیز خوشبختانه ما به استقلال سیاسی رسیده‌ایم و امروز ما متکی به آراء‌ مردم عزیزمان هستیم.

وی با تاکید بر استقلال اقتصادی افزود: از ابتدای انقلاب گام‌های بلندی برداشته شده است اما باید گام‌های بلندتری برداریم تا به استقلال اقتصادی برسیم و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گامی در این راستا بود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: بهترین فصل برای اجرای اقتصاد مقاومتی هم اکنون است. نیروی انسانی ورزیده و متخصص فراوانی تربیت شده است. میلیون‌ها متخصص در این کشور وجود دارند و زیرساخت‌ها در طول ۳۵ سال گذشته فراهم شده است. از لحاظ ذخایر نفت و گاز در دنیا اولیم و با این ذخایر می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم.

آیت الله خاتمی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که ما در مصاف با دشمنان بتوانیم مقابله کنیم. این اقتصاد باید ۴ ویژگی داشته باشد. اول آنکه متکی به دانش و فناوری بومی باشد. دوم آنکه هدایت بنیان است. سوم آنکه درون‌زا باشد و چهارم آنکه برون‌گرا باشد.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی ما هیچ نظر و امیدی به دشمنان خارجی نداریم که تحریم‌ها را بردارند اگر تحریم‌ها را برداشتند ایران گلستان می‌شود و یا اگر تحریم‌ها را برنداشتند ما آسیب می‌بینیم. اقتصاد مقاومتی باطل ‌السحر تمام تحریم‌ها خواهد بود. خوشبختانه سران قوا نیز لبیک ستودنی داشتند و امیدواریم اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را ببینیم.

خطیب امروز نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به موج اسلام‌هراسی در جهان گفت: متاسفانه موج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در دنیا از سوی استکبار سریع شده است و دلیل آن هم این است که موج خیزش اسلامی در حال گسترش است. اسلام عزیز دل‌ها را جذب می‌کند و به عنوان یک قدرت در مقابل آنها ظاهر می‌شود.

آیت‌الله خاتمی گفت: البته منظور اسلام ناب محمدی است و نه اسلام آمریکایی که حکام منطقه از آن دم می‌زنند. نگرانی از اسلام آمریکایی ندارند آنها نگران اسلام ناب هستند که پایگاه آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: به شبکه‌های رسانه‌ای دنیا نگاه کنید که چگونه به دنبال اسلام‌هراسی هستند در کنار این برای تروریست‌های اسلام‌کش سوریه مدام سلاح می‌فرستند و آمریکا نیز بعد از مذاکرات ژنو ۲ کمک به تروریست‌های سوری را تشدید کرده است و عربستان هم مرتب نیرو می‌فرستد. نیروهایی که قهرمانان از سوی ارتش سوریه به درک واصل می‌شوند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: این ارسال سلاح هم برای مسلمان کشی و هم برای زشت جلوه دادن چهره اسلام است. در بحرین اقلیتی حاکمند که اجازه نفس کشیدن به اکثریت مسلمانان را نمی‌دهند. سه سال است تظاهرات مسالمت‌آمیز آنها را با گلوله جواب می‌دهند. چه کسانی چنین می‌کنند کسانی که وابسته به استکبارند و حکمران بحرین به وابستگی خود اعتراف دارند.

آیت‌الله خاتمی گفت:‌در آفریقای مرکزی که ۳۰ درصد آنها مسیحی هستند، مسیحیان تندروی افراطی به جان مسلمانان افتاده‌اند وحشیانه آنها را می‌کشند. با ساتور تکه تکه می‌کنند و بعد آنها را می‌سوزانند.

وی افزود: وارد یک روستای کوچک شده‌اند و ۷۰ نفر از زنان و کودکان را قتل‌عام کرده‌اند و در برابر این نسل کشی‌ها سکوت کرده‌اند و این گونه پیش برود مسلمانی در آفریقای مرکزی نخواهد بود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: غربی‌ها می‌دانند که رژیم صهیونیستی منفورترین دشمن مسلمانان است اما مصر هستند به هر مناسبت ذلیلانه این رژیم غاصب را ببیند و ابراز احترام کنند. معاون وزیر امور خارجه آمریکا و صدراعظم آلمان با سفر خود به اسرائیل می‌خواهد بگوید ما شمشیر را از رو بسته‌ایم.

آیت‌الله خاتمی گفت: آنچه خنده‌دار است دولت جنایتکاری مانند آمریکا با زندان‌هایی همچون گوانتانامو و آدم‌کشی‌هایی در عراق و افغانستان دم از حقوق بشر بزنند. اینها با اسلام طرفند و به فضل خداوند ایران اسلامی با تمام قدرت در برابر استکبار جهانی ایستاده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اسلام جان ماست. ستون فقرات انقلاب ما است. از اول انقلاب کسانی با قلم زهرآگین خود به نیش زدن به اسلام پرداختند. در طول چند ماه گذشته روزنامه‌ای‌ ولایت حضرت علی (ع) را زیر سؤال برده است و دیگری حکم قصاص را غیرانسانی خوانده است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: این همان قلم‌هایی است که حضرت علی (ع) از شبهه‌پراکنی آنها به خداوند پناه می‌برد. خوشبختانه در این عرصه من از قوه قضائیه تشکر می‌کنم و بنا به وظیفه ذاتی خود به وقت وارد شد و  آن روزنامه هتاک را تعطیل کرد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اما به نظر من هیأت نظارت بر مطبوعات باید چنین کاری می‌کرد باید بلافاصله جلسه اضطراری تشکیل می‌شد و این روزنامه لغو امتیاز می‌شد. البته خبر دارم برخی از اعضای محترم تلاش کردند اما به جایی نرسید.

وی افزود: حداقل یک بیانیه بدهید و اهانت به مقدسات را محکوم کنید. از وزارت ارشاد نیز همین انتظار است. وزارت ارشاد ما وزارت ارشاد اسلامی است کاری کنید که این پسوند زیبنده شما باشد. اجازه نشر کتاب‌های فاسد را دادن زیبنده شما نیست. اجازه انتشار آگهی در روزنامه‌ها از سوی آژانس‌هایی که مسافران را به کشورهای فاسد می‌برند در شأن شما نیست. نظارت شما کجا رفته است؟

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد:‌آنهایی که فکر می‌کنند فضا باز شده است تا به مقدسات اهانت کنند در اشتباهند. گذشت آن زمانی که به مقدسات اهانت می‌کردید و  مسئولان وقت از شما حمایت می‌کردند. مردم ما تا پای جان پای دفاع از اسلام ایستاده‌اند.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه وحدت از ضروریات مسلم جامعه است، گفت: هیچ کس منکر ضرورت وحدت نیست اما از جمله عواملی که وحدت شکن است به کار بردن الفاظ مشابه است. یک لفظ متشابه جنگی را علیه حضرت امیرالمومنین راه انداخت.

وی افزود: هیچ کس منکر این نیست که افراط و تفریط امری نکوهیده است. اما مشخص کنید افراطی از دیدگاه شما چیست. ما به صراحت گفتیم که با توجه به مبانی مقام معظم رهبری فتنه‌گران سال ۸۸ تندروی افراطی بودند که متاسفانه برخی از آنها سخاوتمندانه پست می‌گیرند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: از سوی دیگر غیرتمندانی که در مقابل‌شان ایستادند و نگذاشتند کودتای مخملی سال ۱۳۸۸ به ثمر برسد را افراطی می‌دانند و برخی دیگر را که صلابت خود را با شعار مرگ بر آمریکا نشان می‌دهند افراطی می‌خوانند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: برخی‌ها مردان مرد را افراطی می‌خوانند اگر به دنبال وحدت جامعه هستیم از این الفاظ متشابه خودداری کنید و اگر فکر می‌کنید با افراطی خواندن غیرتمندان دینی آنها را از صحنه منزوی کنید بدانید که اشتباه می‌کنیم. غیرتمندان دینی رهنمودهای خود را از مقام معظم رهبری می‌گیرند و هیچ گاه تحت تاثیر جوسازی‌های رسانه‌ای شما نیستند.

وی در پایان با اشاره به مظلومیت مردم مسلمان بحرین اشاره کرد و گفت: متاسفانه رسانه‌های دنیا به انعکاس این مظلومیت نمی‌پردازند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران در پایان خطبه‌ دوم چند جمله‌ای را به زبان عربی خطاب به مسلمانان مظلوم بحرین بیان کرد.

به گزارش فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی همچنین در خطبه اول نماز عبادی سیاسی امروز جمعه تهران به موضوع «رحماء‌بینهم در عرصه حاکمیت و مردم» اشاره کرد و اظهارداشت: منظور از حاکمیت مجموعه اجزای یک حکومت است که شامل قوه مجریه،‌مقننه، قضاییه و دستگاه‌هایی که در نظام اسلامی جنبه حاکمیتی دارند، می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رابطه با مردم چند نوع است، افزود: اول رابطه زور و دیکتاتوری است، کسانی که با کودتا روی کار می‌آیند حکومت‌شان اینگونه است و چون زور دارند می‌گویند مردم باید چشم بگویند.

وی رابطه دوم را حزب‌سالاری و خاندان سالاری دانست و یادآور شد: یک حزبی تلاش می‌کند میدان پیدا کند، نوع سوم رابطه دموکراسی یعنی حاکمیت اکثریت بر اقلیت است اما نوع رابطه‌ای که در نظام اسلامی وجود دارد نوع چهارم است که قوی‌تر از سه نوع اول به شمار می‌رود و این رابطه محبت است.

خاتمی با تاکید بر اینکه مردم در نظام اسلامی به حاکمانشان عشق می‌ورزند ضمن اینکه آنها را انتخاب می‌کنند، افزود: راهپیمایی باشکوه امسال که با شکوه‌تر از سال قبل بود معنایش تفسیری جز این نبود و این جز رابطه محبت مردم و حکومت و حکومت با مردم نیست و نگاه دین این است که باید رابطه حاکمان با مردم رابطه محبت باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سه نمونه جلوه محبت برای مسئولان و نظام اسلامی اظهارداشت: اولین جلوه محبت در دسترس مردم بودن است؛ مسئول نباید طوری برخورد کند که گویی بر برج عاج نشسته است و شأنش بالاتر است بلکه باید با مردم رو در رو و چهره به چهره سخن بگوید.

وی تصریح کرد: فرماندار،‌ استاندار و مدیر کل‌ها برنامه‌ برای ارتباط چهره به چهره با مردم داشته باشند و اگر این امکان نیست دستگاه یا سیستمی را تعریف کنند که مردم در دل‌هایشان را به اطلاع آنها برسانند.

خاتمی جلوه دوم محبت حاکمان به مردم را قانون‌مداری نسبت به همه دانست و تاکید کرد: تساوی در برابر قانون؛ نورچشمی برای حاکمان،‌ مسئولان نباید مطرح شود هر کسی تخلف کرد ولو از نزدیک‌ترین نزدیکان او را تحویل قانون دهند، همه مردم نور چشم هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سومین جلوه محبت حکومت به مردم عدالت‌محوری است، عدالت‌محوری به معنی آن است که برای حاکم آنچه مطرح است اجرای عدالت باشد، درباره خود، فرزندان و دیگران یعنی رانت‌خواری نه. چه سیاسی و چه اقتصادی.

وی بر همین اساس چند جمله از حضرت علی(ع) نقل کرد و گفت: «وقتی کسی مسئول می‌شود و به عدالت عمل می‌کند خداوند ماموریت و مسئولیت او را حفظ می‌کند»، «عادلانه عمل کنید قدرت‌تان می‌ماند»، «می‌خواهید حکومت‌تان بماند عادلانه رفتار کنید»، «کسی که عادلانه عمل کند، مردم کمکش خواهند کرد و نیاز به اعوان و انصار ندارد».

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11191

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.