کاهش ۴۰ درصدی نرخ بلیت قطار با اجرای متنوع‌سازی‌، پیشنهاد روسیه به ایران برای خرید هواپیمای جدید ‌روسی، ترک تشریفات مناقصه راه‌آهن گرگان-مشهد، آغاز عملیات ساخت از هفته آینده و ‌‌افزایش نرخ بلیت شناورهای مسافری در نوروز، مهم‌ترین اخبار بخش حمل و نقل در هفته اخیر بود.     به گزارش پیارم حاجی آباد به ...

کاهش ۴۰ درصدی نرخ بلیت قطار با اجرای متنوع‌سازی‌، پیشنهاد روسیه به ایران برای خرید هواپیمای جدید ‌روسی، ترک تشریفات مناقصه راه‌آهن گرگان-مشهد، آغاز عملیات ساخت از هفته آینده و ‌‌افزایش نرخ بلیت شناورهای مسافری در نوروز، مهم‌ترین اخبار بخش حمل و نقل در هفته اخیر بود.

خبرگزاری فارس: افزایش نرخ بلیت شناور‌ها در نوروز/احتمال ورود هواپیمای روسی به کشور

 

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بخش حمل و نقل این روز‌ها حال و هوای نوروزی دارد و اغلب اخبار این بخش نیز در حیطه سفر‌های نوروزی جای گرفته است.

البته در هفته اول اسفندماه، جدا از اخبار مرتبط با سفر‌های نوروزی، بلیت، جابه‌جایی و از این قبیل، زیرساخت‌‌ها و ناوگان ریلی کشور هم مورد توجه رسانه‌‌ها بود.

یکی از مهمترین اخباری که این هفته منتشر شد، موضوع پیشنهاد روسیه به ایران برای خرید هواپیماهای مسافری روسی بود.

پیشنهاد روسیه به ایران برای خرید هواپیمای جدید ‌روسی/ بررسی موضوع توسط دولت

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: روسیه از ما خواسته است هواپیمای جدید مسافری تولیدی آنها را بررسی کنیم تا اگر مورد تأیید ساختار سازمان هواپیمایی بود، اجازه خرید برای ایرلاین‌ها صادر شود. هم‌اکنون وزارت راه در حال بررسی این موضوع است.

علی‌محمد نوریان توضیح داد: کشور روسیه هم هواپیماهای مسافری جدید ساخته است که مشخصات قابل قبولی دارد، روس‌ها از ما خواسته‌اند که درباره هواپیماهای مسافری تولیدی آنها بررسی کنیم تا اگر مورد تأیید ساختار سازمان هواپیمایی کشوری بود، ایرلاین‌ها اجازه واردات آن را پیدا کنند.

نوریان بیان کرد: ‌وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی این موضوع است و اطلاعاتی که ارسال شده است را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی ‌درباره درخواست برخی ایرلاین‌ها مبنی بر خرید و ورود توپولف‌های ۲۰۴، اظهار داشت: ‌در بحث توپولف‌های ۲۰۴ هنوز پیشنهاد جدی از سوی ایرلاین‌ها نداشته‌ایم؛ البته توپولف ۲۰۴ یکی از هواپیماهای شرقی است که با توپولف ۱۵۴ تفاوت عمده‌ای دارد؛ اغلب قسمت‌های این نوع هواپیما غربی بوده و تنها بدنه آن شرقی است.

جالب آنکه بلافاصله پس از انتشار این خبر، برخی رسانه‌های خارجی هم خبر مذکور را ترجمه کردند و رسانه تخصصی حمل و نقل هوایی (ایرلاینز) نیز اقدام به انتشار مشخصات فنی‌ یک مدل هواپیمای روسی (توپولف ۲۰۴) کرد.

* مشخصات هواپیمای ۲۱۰ نفره توپولوف ۲۰۴ /قیمت ۳۵ میلیون دلار

طبق اعلام ایرلاینرز، نمونه اولیه توپولف ۲۰۴ در دهه ۱۹۹۰ به بازار معرفی شد و تاکنون شرکت تولید کننده مدل‌های مختلفی از آن را به بازار معرفی کرده است.

اصلی‌ترین مدل های ارائه شده پس از نمونه اولیه این هواپیما می‌توان به TU-204-100 ، TU-204-200، و TU-204-300 اشاره کرد که نسبت به نمونه اولیه قدرت حمل بار و همچنین به علت استفاده از پیشران های تولیدی شرکت های غربی برد مسافتی بیشتری دارند. موتورهای پیشران این هواپیماها تولید شرکت‌های بزرگی چون رولز رویس یا پرت اند ویتنی است.

توپولوف TU-204 روسیه که در راستای نزدیک کردن تولیدات این کشور به استانداردهای جهانی تولید و طراحی شده است دارای مشخصا فنی زیر است:

قیمت: ۳۵ میلیون دلار معادل ۱۰۳ میلیارد تومان؛ بیشینه سرعت: ۹۰۰ کیلومتر در ساعت؛ وزن:‌ ۵۸ تن؛ نوع پیشران: توربوفن و ظرفیت حمل مسافر: ۲۱۰ نفر

دومین خبر حمل و نقل این هفته در بخش هوایی‌، درباره تبدیل فرودگاه امام خمینی (ره) به بندر خشک و اتصال انواع زیرساخت‌های حمل و نقل به این فرودگاه بود.

حمل‌و‌نقل هوایی اولویت اصلی در ترانزیت/‌ تبدیل فرودگاه امام به بندر خشک

قائم‌مقام وزیر راه با بیان اینکه حمل و نقل هوایی اولویت توسعه ترانزیت است، گفت: طبق تکلیف مجلس و قانون برنامه، با اتصال همه گونه حمل ‌و نقلی به فرودگاه امام خمینی(ره) و جذب سرمایه‌گذار، این فرودگاه را هاب اول منطقه می‌کنیم.

علی‌محمد نوریان در این باره توضیح داد: ‌توسعه بنادر خشک در کشور‌ به ویژه مبادی ورودی و خروجی کالا، امری ضروری است؛ ‌محور اصلی توجه به بنادر خشک، فعلاً بندر خشک آپرین در نزدیکی تهران، فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه پیام است که حمل و نقل چندوجهی خواهند داشت.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق تکلیف مجلس شورای اسلامی و قانون برنامه، ‌فرودگاه امام خمینی (ره) که شهر فرودگاهی شامل ‌فرودگاه، منطقه آزاد، منطقه ویژه و منطقه عمومی تجاری خواهد بود، با کمک سرمایه‌‌گذاران خارجی و داخلی، هاب اول منطقه در حمل بار خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه پیام موقعیت ویژه‌ای در بخش حمل و نقل چند وجهی دارد، گفت: اتصال به شبکه زمینی، اتصال خط‌آهن به صورت آنتنی در فرودگاه امام، امکانات انبارداری و سوخت‌رسانی، فضاهای توسعه‌ای و نزدیکی به مراکز تولید و مصرف انبوه کالا از مزیت‌های فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و فرودگاه پیام از توسعه حمل و نقل چند وجهی است.

‌بنابراین گزارش، موضوع سفر‌های نوروزی در ماه پایانی سال، یکی از دغدغه های اصلی مردم است و در این میان بنادر جنوبی کشور به دلیل شرایط دلنشین آب و هوایی در ایام نوروز، مورد توجه خاص مسافران نوروزی است.

اغلب مسافران جنوب کشور ترجیح می‌دهند در کنار آب‌های خلیج‌ فارس ساعاتی به استراحت پرداخته و از جزایر زیبای جنوب و خلیج فارس نظیر کیش و قشم بازدید کنند و احیاناً خریدی هم داشته باشند.

در ایام نوروز و شاید بهتر باشد بگوییم در تمام طول سال، مسیر دریایی بندرعباس – قشم و بندرعباس – کیش، پرتردد‌ترین مسیر دریایی مسافری کشور است.

در این راستا مسافران جنوب کشور، اغلب پس از گشت و گذار در بندرعباس، سفر با کشتی به کیش و قشم را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند؛ امسال این نوید را به مسافران نوروزی می‌دهیم که شناور‌های دریایی مسافری، بهتر و مدرن‌تر شده‌اند.

‌افزایش نرخ بلیت شناورهای مسافری در نوروز امسال/ ورود شناور‌های مدرن به ناوگان

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به ورود شناور‌های مدرن ۶۰ الی ۱۵۰نفره به ناوگان مسافری، گفت: در راستای کاهش زیان تردد‌های یک‌سر خالی و ارتقاء کیفیت خدمات، جابه‌جایی مسافران نوروزی با درصدی افزایش نسبت به سال قبل، انجام می‌شود.

سید علی استیری با اشاره به افزایش نرخ بلیت شناورهای مسافری در نوروز امسال، در این‌باره می گوید: تا سال گذشته شناورهای ناوگان مسافری دریایی، ظرفیت کمتری داشتند اما امسال شناورهای جدید با ظرفیت ۶۰ تا ۱۵۰ نفر در ناوگان مسافری دریایی فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: این شناورهای مدرن با قایق‌های قدیمی‌تر متفاوت است و قطعاً نرخ جابه‌جایی آنها نیز تفاوت دارد.

استیری گفت: سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهادات خود را درباره افزایش نرخ بلیت شناور با توجه به افزایش نرخ قطعات یدکی، هزینه شناورداران، کاهش زیان تردد یک‌سر خالی، توجیه مالی مطلوب آنها و ارائه خدمات با کیفیت به مسافران، به فرمانداری‌ها ارائه داده است‌ تا اعمال می‌شود.

به گزارش فارس، پرمتقاضی‌ترین سیستم حمل و نقل کشور، بخش ریلی است و البته ایمن‌ترین، پاکترین و کم‌مصرف‌ترین سیستم حمل و نقلی، نیز راه‌آهن است؛ در این راستا پی‌گیری اخبار درباره حمل و نقل ریلی، بخصوص برای مسافران نوروزی که از قطار استفاده می‌کنند، خالی از لطف نیست.

این روز‌ها موضوع متنوع‌سازی قیمت بلیت قطار و شناور بودن نرخ‌ها در یک مسیر داغ است.

کاهش ۴۰ درصدی نرخ بلیت قطار با اجرای متنوع‌سازی‌/ ‌شناور‌سازی رانت‌ را کاهش داد

مدیرعامل رجاء با بیان اینکه متنوع‌‌سازی نرخ بلیت موجب می‌شود در برخی مسیر‌های برگشت قیمت‌‌ها تا ۴۰ درصد مشمول تخفیف شود، گفت: این امر موجب تقسیم تقاضا، افزایش ضریب اشغال، جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و عرضه بلیت با نرخ کمتر می‌شود.

حسن موسوی‌نژاد ‌در این‌باره می‌گوید:‌ در شناورسازی نرخ‌ها، هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش ریلی کشور است؛ اگر بتوان شرایطی فراهم کرد که افرادی که می‌توانند در زمان های غیرپیک سفر کنند، بتوانند از ناوگان استفاده کنند، ضریب اشغال صندلی افزایش می‌یابد و این افراد به ایام غیرپیک هدایت می‌شوند که قطعاً نرخ بلیت در آن زمان کمتر بوده و از نظر اقتصادی نیز برای مسافر مقرون به صرفه‌تر است.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‌و‌نقل ریلی رجاء بیان کرد: این امر موجب می‌شود بخشی از تقاضای ایام پیک به روزهای غیرپیک منتقل شود، ضمن آنکه ظرفیت‌های خالی ناوگان تکمیل می‌شود.

به گزارش فارس، یکی از خطوط ریلی که پرترددترین مسیر ریلی کشور محسوب می‌شود و بیشترین تقاضای سفر در بخش ریلی در این مسیر است، خط تهران-مشهد است.

در این راستا دولت برنامه دارد در کنار برقی کردن این مسیر ریلی تا ۴ سال آینده، قطار سریع‌السیر را نیز در این مسیر پرمتقاضی، راه‌اندازی کند.

جدید‌ترین جزئیات خط آهن برقی تهران مشهد/ تغییر قرارداد و تامین روش مالی

معاون وزیر راه با بیان اینکه قرارداد قبلی خط آهن برقی تهران _ مشهد تغییر یافت، گفت: در قرارداد جدید راه‌آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس هزینه اجرا را تامین کرده و در همین دولت به بهره‌برداری می‌رساند.

محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه قرارداد (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) BOT در این پروژه منتفی شده است، گفت: این قرارداد زمینه سود‌آوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر راه‌آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط آهن را دنبال می‌کند.

معاون وزیر راه افزود: در واقع بوده این خط آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می‌شوند.

وی با بیان اینکه فاینانسر فعلا کشور چین است بیان کرد مجموع برآورد هزینه بر خط آهن برقی تهران _ مشهد با اصلاح خطوط، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، تامین لکوموتیو و برقی شدن دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.

وی بیان کرد: در کل قرارداد اجرای این پروژه ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

پور سید‌آقایی اظهار داشت: قرارداد قبلی پروژه ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با احتساب دلار ۱۰۰۰ تومانی بود.

وی اضافه کرد: در قرارداد جدید تامین واگن توسط فاینانسر حذف شده است و واگن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

به گزارش فارس، در این بین یکی از اخبار مهمی که بخش حمل و نقل را در هفته گذشته پررنگ‌تر کرد، موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود؛ جمعی از نمایندگان مجلس، خواستار استیضاح عباس آخوندی به دلیل توقف عملیات اجرایی احداث خط‌آهن گرگان-مشهد شده بودند اما ظاهراً با پی‌گیری های وزارت راه و ترک تشریفات مناقصه راه‌آهن گرگان-مشهد، این استیضاح منتفی شد.

* ترک تشریفات مناقصه راه‌آهن گرگان-مشهد/ آغاز عملیات ساخت از هفته آینده

در جلسه ‌مسئولان دولت و مجلس درباره خط‌ آهن گرگان-بجنورد-مشهد، صورتجلسه‌ای تعیین و مقرر کردند ترک تشریفات مناقصه این پروژه از سوی هیأت دولت به تصویب برسد و با عاملیت بانک ملی و از طریق بانک مرکزی، اقدام لازم برای فاینانس این راه‌آهن انجام شود.

در این جلسه مقرر شد ترک تشریفات مناقصه راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد از سوی هیئت دولت پیگیری شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار داشت: صورتجلسه‌ای تعیین و در آن مقرر شد ترک تشریفات مناقصه این راه‌آهن از سوی هیئت دولت به تصویب برسد و با عاملیت بانک ملی و از طریق بانک مرکزی، اقدامات لازم نسبت به فاینانس این راه‌آهن صورت پذیرد.

موسی‌الرضا ثروتی اضافه کرد: مقرر شد تا عملیات اجرایی این خط‌آهن از روز شنبه از منطقه بجنورد آغاز و مدت زمان قرارداد تجاری در جلسه آینده تهیه و اعلام خواهد شد.

وی درباره مسائل مرتبط با این خط‌آهن بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت این خط‌آهن در دولت دهم آغاز شده بود اما بنا به دلایلی روند اجرای این پروژه با تاخیر روبه‌رو شد.

ثروتی تأکید کرد: با تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد، به زودی عملیات اجرایی آن دوباره از سر گرفته خواهد شد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تأخیر در اجرای این خط‌آهن را علت مطرح شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی نمایندگان عنوان کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در ارتباط با اجرایی شدن راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد این مسأله خود به خود منتفی خواهد شد.

به گزارش فارس، یکی از مشکلات اساسی در بخش ناوگان جاده‌ای، موضوع فرسوده بودن ناوگان بخصوص در بخش کامیون‌های حمل بار و مینی‌بوس‌ها است، اما ظاهراً این فرسودگی ناوگان دامن‌‌گیر ماشین‌آلات و ادوات عمرانی هم شده است به طوری که برخی از آنها حتی ۴۰ سال عمر دارند.

ناوگان ماشین‌آلات عمرانی فرسوده است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و معدنی گفت: متوسط سن ناوگان ماشین‌آلات عمرانی در برخی کارگاه‌های راه‌سازی حدود ۴۰ سال است در حالی که دولت باید تسهیلاتی برای واردکنندگان این ادوات در نظر بگیرد.

‌علی شمس اردکانی‌ ‌با بیان اینکه ماشین‌آلات سنگین عمرانی لازم و ملزوم توسعه هستند، بیان کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عمده‌ای در این عرصه نداشتیم و اغلب ناوگان فرسوده است؛ اگر فعالیت‌های عمرانی شتاب بگیرد قطعاً با کمبود ماشین‌آلات عمرانی و راه‌سازی مواجه خواهیم بود.

وی توضیح داد: در بسیاری از کارگاه‌های راه‌سازی برخی ماشین‌آلات تا ۴۰ سال نیز عمر دارند؛ این عمر بالا در مصرف زیاد سوخت و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی تاثیرگذار است.

به گزارش فارس، تولید محدود کامیون در داخل کشور و نوسانات ارزی دولت دهم را بر آن داشت تا تصمیمی را اتخاذ کنند که طبق آن تصمیم افراد قادر به خرید کامیون‌های دست‌دوم و کارکرده (البته با عمر ۳ سال) باشند اما این موضوع اجرایی نشد؛ دولت یازدهم مدعی بود این تصمیم اشکالاتی دارد تا اینکه در شورای گفت‌وگو‌ موضوع تشکیل کارگروه اصلاح آیین‌نامه واردات کامیون‌ دست دوم مطرح شد.

تشکیل کارگروه اصلاح آیین‌نامه واردات کامیون‌ دست دوم/ اولویت با کامیون‌های نو است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در شورای گفت‌و‌گو تصویب شد کارگروهی با مشارکت کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، وزارت اقتصاد، وزارت راه، سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و آیین‌نامه واردات کامیون‌ دست دوم اصلاح شود.

غلامحسین شافعی ‌درباره نوسازی ناوگان کامیونی، می‌گوید: در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور در گذشته قانونی به تصویب رسیده بود که براساس آن شرکت‌های حمل و نقل می‌توانستند کامیون‌های دست دوم با عمر زیر سه سال را به کشور وارد کرده و نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌های تدوین شده برای این قانون اصل موضوع را زیر سوال برده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: در شورا تصویب شد کارگروهی با مشارکت کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و اصلاح آیین‌نامه در این کارگروه مطرح و به تصویب برسد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11163

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.