۲۵ فوریه هر سال به عنوان روز دانشجو در بحرین نام‌گذاری شده است و دانشجویان بسیاری هستند که از زمان شروع انقلاب در این کشور، آماج تبعیض‌ها و اقدامات غیر قانونی طائفه گری شده‌اند.     به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرگزاری فارس، «سلمان سالم» رئیس بخش تعلیم و تربیت جمعیت الوفاق بحرین در سخنرانی ...

۲۵ فوریه هر سال به عنوان روز دانشجو در بحرین نام‌گذاری شده است و دانشجویان بسیاری هستند که از زمان شروع انقلاب در این کشور، آماج تبعیض‌ها و اقدامات غیر قانونی طائفه گری شده‌اند.

خبرگزاری فارس: تبعیض در دانشگاه‌های بحرین/ دانشجویانی که به اتهام شیعه بودن از تحصیل باز می‌مانند

 

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرگزاری فارس، «سلمان سالم» رئیس بخش تعلیم و تربیت جمعیت الوفاق بحرین در سخنرانی روز دانشجو، گفت: «نظام آل خلیفه تعمدا جو تبعیض آمیزی در قبال دانشجویان به وجود آورده است. وزارت تعلیم و تربیت بحرین، به بهانه‌های مختلف، دانشجویان را تحت پیگرد و محرومیت از تحصیل قرار می‌دهد.»

از زمان شروع انقلاب مردمی بحرین از تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۱، دانشجویان اولین نفراتی بودند که وارد اعتراضات مسالمت آمیز شده و در این راه نیز بهای سنگینی پرداخت کرده‌اند.

شروع سال تحصیلی امسال با رد درخواست صدها دانشجوی شیعه بحرینی برای ثبت نام در دانشگاه‌ها همراه بود که بعد از این مسئله، بسیاری از دانشجویان مجبور شدند در مؤسسات غیرانتفاعی ثبت نام کنند.

سال گذشته صدها دانشجوی بحرین در اعتراض به فضای شدید امنیتی و حضور مأموران در درب‌های ورودی دانشگاه‌ها و حتی بازرسی بدنی دانشجویان، از ادامه تحصیل انصراف دادند.

بنا بر گفته «سلمان سالم» اقدام دیگر دانشگاه‌های بحرینی در راستای فشار وارد کردن بر دانشجویان شیعی، افزایش هزینه‌های تحصیل برای آنان است که در برخی مواقع این هزینه به ۱۲ هزار دینار می‌رسد. این در حالی است که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بحرین رایگان می‌باشد.

آقای سلمان سالم در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر این، مسئولین بحرینی در سال‌های گذشته، سعی در ایجاد جو نامناسبی در بین دانشجویان اهل سنت و تشیع در دانشگاه‌ها کرده‌اند. همچنین دانشجویان به هنگام فارغ التحصیلی شغلی را نمی‌توانند اختیار کنند، در حالی که در سال‌های اخیر بیش از سه هزار نفر در پست‌هایی که تخصص آن را ندارند استخدام شده‌اند و همه آن‌ها از دانشجویان غیر شیعه بوده‌اند. تمام این‌ها نشان از وضع بسیار بد آموزش عالی در بحرین در پی انقلاب مردمی ۱۴ فوریه دارد.

در ادامه باید گفت، دانشجویانی که از تحصیل، باز داشته می‌شوند، هنگامی که دوره محکومیت خود را می‌گذرانند دیگر به راحتی نمی‌توانند در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند. این موضوع حتی دانشجویان بورسیه خارج از کشور را نیز شامل می‌شود و طبق گزارش بخش انگلیسی شبکه الجزیره تا کنون ده‌ها دانشجوی بحرینی بورسیه در خارج از کشور، به علت شرکت در اعتراضات ضد حکومتی، از ادامه دریافت حق بورسیه محروم شده‌اند.

بخش تعلیم و تربیت جمعیت الوفاق از رژیم آل خلیفه خواسته است تا در قبال دانشجویان از معیار واحدی بهره ببرد و نوع رفتار با دانشجویان بر اساس تمایزهای طائفی و مذهبی صورت نگیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11162

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.