روزنامه های ششمین روز هفته (پنجشنبه هشتم اسفند) تیتر اصلی خود را به دیدار وزیران امور خارجه ایران و قطر اختصاص داده اند. به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل ازخبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه های ششمین روز هفته (پنجشنبه هشتم اسفند) تیتر اصلی خود را به دیدار وزیران امور خارجه ایران و قطر اختصاص ...

گزیده مطبوعات (هشتم اسفند)/ دیدار وزیران امور خارجه ایران و قطر

روزنامه های ششمین روز هفته (پنجشنبه هشتم اسفند) تیتر اصلی خود را به دیدار وزیران امور خارجه ایران و قطر اختصاص داده اند.

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل ازخبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، روزنامه های ششمین روز هفته (پنجشنبه هشتم اسفند) تیتر اصلی خود را به دیدار وزیران امور خارجه ایران و قطر اختصاص داده اند.

کشمکش میان دولت و صداوسیما نیز موضوعی است که هر روزنامه از هر جناحی به آن توجه نشان داده است.

 

صداوسیما و سرمایه اجتماعی

روزنامه شرق:  پس از ۲۴ خرداد انتظارات مردم از نظام بیشتر شده و بخشی از این انتظارات هم به صداوسیما باز می‌گردد. اینکه هنوز شش‌ماه از کار دولت نگذشته، چنین چالش‌هایی پدید آید، اصلا علامت خوبی نیست. مردم با مقایسه رفتار این رسانه با دولت اصلاحات، دولت احمدی‌نژاد و دولت فعلی، دست به قضاوت می‌زنند و این مساله روی سرمایه اجتماعی که مهم‌ترین داشته یک رسانه است، اثر منفی می‌گذارد. دولت یازدهم هم مانند دولت قبل باید بتواند مردم را نسبت به سیاست‌ها، مشکلات مهم اقتصادی، دیپلماسی و… آگاه کند. صداوسیما باید فضایی ایجاد کند که دولت مطمئن باشد رسانه‌ای حرفه‌ای در کنار خود می‌بیند. در غیر این صورت، فضای ایجادشده به ضرر کشور خواهد بود.

 

افراطیون به روایت افراطیون

روزنامه کیهان: اصلا تصادفی نیست که ده‌ها تن از گردانندگان اصلی نشریات زنجیره‌ای- از رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گرفته تا بولتن‌نویس مشارکتی دفتر خاتمی در دوران ریاست جمهوری و سردبیر روزنامه آفتاب یزد و طیفی از همکاران روزنامه‌هایی چون مشارکت، صبح امروز، جامعه، یاس نو، اعتماد، شرق، اعتماد ملی و… بعد از خروج از کشور در شبکه‌های دولتی رسمی نظیر VOA، BBC و رادیو فردا به خدمت درآمده‌اند و همان جهت‌گیری‌های داخل کشور را با صراحت بیشتر پی می‌گیرند. در حقیقت درست این است که بگوییم برخی از نشریات داخلی، شعبه‌های ایرانی‌نمای رسانه‌های رسمی رژیم‌های متخاصم علیه ملت ایرانند. جامه اعتدال حقیقتا به تن این جماعت زار می‌زند و سوال این است که این طایفه افراطی بزهکار و سابقه‌دار، با کدام منظور در حال ایجاد دوقطبی وارونه «اعتدال- افراط‌گرایی» در کشورند؟! آیا همین طیف فرش زیر پای دولت محترم را در مذاکرات ژنو نکشیدند و بدهکار آمریکا نکردند؟ و آیا همین طیف و عقبه سیاسی- باندی آنها مشغول مهره‌چینی در مراکز استراتژیکی نظیر وزارت علوم و دانشگاه‌ها و دیگر دستگاه‌های دولتی مشابه نیستند؟ بی‌صداقتی، بی‌وفایی، بی‌صفتی، نان به نرخ روزخوری، فرصت‌طلبی و تلون مزاج، معدل جماعت افراطی است که اکنون اراده کرده‌اند شعار اعتدال را به سرقت ببرند.آیا می‌شود با چنین جماعتی هم‌سفره شد و از چند و چون آن نپرسید؟! کاش می‌شد نخبگان سیاسی درون نظام با همه اختلاف نظرهایی که دارند، دست‌کم درباره مرزبندی با جریان اباحی‌مسلک و صراحت در برابر آنها اتفاق نظر پیدا می‌کردند و به این آیت اللهی وفادار می‌ماندند که «و ما کنت متخذ المضلین عضداً. من گمراهان را به معاضدت و یاری نمی‌گیرم.

 

استقبال خودجوش یعنی این؟

روزنامه سیاست روز:  آخرین سفرهای استانی احمدی‌نژاد با استقبال سرد مردم همراه بود. روزی روزگاری مردم شهرها برای آمدن رئیس‌جمهورشان لحظه‌شماری می‌کردند، اما وقتی زاویه گرفتن او از آرمان‌ها و شعارهایش را دیدند، دیگر رغبتی برای استقبال و حضور نداشتند. آنقدر این حضور کمرنگ شد که تا مدت‌ها سوژه خبری برخی رسانه‌های داخلی و خارجی شده بود. تصاویر مراسم سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور محترم در بندرعباس هم نشان از استقبال نه چندان پرشور مردم داشت. این خالی بودن ورزشگاه می‌تواند برای دولتی که از عمر سفرهای استانی‌اش چندان نگذشته تلنگری باشد. اینکه دولت باید پیام ۲۴ خرداد را درک کند. بیش از نیمی از مردم نخواستند به این دولت رای دهند و حالا این دولت باید با اعتدال، تدبیر و امید دادن به مردم بتواند نظرشان را جلب کند. کار سختی است، اما ناشدنی نیست. عمل به وعده‌ها و شعارها می‌تواند سبب محبوبیت بیشتر رئیس‌جمهور شود و خدای ناکرده فراموشی شعارها می‌تواند عاقبتی نظیر آنچه بر احمدی‌نژاد گذشت را به همراه داشته باشد.

 

نقش دیپلماسی فرهنگی ایران در خاورمیانه

روزنامه مردم سالاری: برای ورود به قالب‌های فرهنگی موجود در بین مردم کشورهای منطقه می‌توان به استفاده از دیپلماسی سایبری و بهره‌مندی از ابزارهای فناوری اطلاعاتی برای توسعه اثربخشی دستگاه دیپلماسی اشاره کرد. درحال حاضر بیش از دومیلیارد نفر در دنیا از کاربران فضای مجازی بشمار می‌روند و ورود به این دنیای پرمخاطب و جهت دهی به افکار و رویکردهای آن‌ها کار دشواری نیست و می‌توان با دیپلماسی مناسب فرهنگی و هدفمند، شرایطی را فراهم آورد تا جریان‌سازی مناسبی مبتنی بر سیاست‌های اسلامی در منطقه و در مقابل جریان‌های تکفیری حاکم شود.ایران اسلامی این توانمندی را دارد تا با استفاده از قابلیت‌های فنی و تخصصی جوانان اندیشمند خود با تولید محصولات فرهنگی مناسب، شرایطی را فراهم آورد تا علاوه بر پیشگیری از تفکرات الهادی و تکفیری در بین مردم منطقه، زمینه برای ایجاد فضای فکری مناسب در بین جوانان علاقه‌مند به دریافت فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی فراهم شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ظرفیت‌های فراوانی که برخوردار است در این زمینه می‌تواند گام‌های اساسی و تأثیر‌گذاری را بردارد.

 

نظام بانکی در آینۀ اقتصاد مقاومتی

روزنامه خراسان: برای داشتن اقتصادی مقاوم در برابر بحران ها، تهدیدها و تحریم ها، بر نظام بانکی است که حداقل دو وظیفه را در راس امور خود قرار دهد. اول آنکه حرکت به سمت تحقق واقعی بانکداری اسلامی و رفع خلاءها و کمبودهای این بخش را سرلوحه تمامی مسئولیت ها و سیاستگذاری های خود قرار دهد و دوم آنکه با اتخاذ سیاست های مدبرانه و عالمانه از ثبات اقتصادی و آرامش نظام پولی کشور صیانت نموده و با مدیریت و هدایت نقدینگی جامعه در کانال تولید ملی، خودکفایی و استقلال اقتصادی را برای کشور به ارمغان آورد. افزون بر این موارد، رعایت یکسری از اقدامات تکمیلی نیز می تواند نظام بانکی کشور را در مسیر دستیابی به این هدف مقدس بیشتر یاری رساند

 

سؤالات بی‌جواب یارانه نقدی!

روزنامه وطن امروز:  دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی باید به همه ابعاد این موضوع توجه کند و آن را تک‌بعدی نبیند و مثلا فقط به سقف درآمد سرپرست خانوار تکیه نکند. دولت باید در موضوع یارانه نقدی با مطالعه بیشتر و جمع‌آوری آماری دقیق و توجه به همه ابعاد اقتصادی خانوار، نیازمندان را شناسایی کند و عجله برای اجرا هزینه‌های هنگفتی برای دولتمردان خواهد داشت، هزینه‌ای که فراتر از طرح ابتدایی و پراشتباه سبدکالایی خواهد بود.  در این بین قطعا حق بسیاری از مردم نادیده گرفته خواهد شد و ملت باید هزینه کم‌کاری و نداشتن آمار جامع دولت را بپردازد. فرض کنید اصلا دولت به درستی تشخیص داد که اشتباه کرده و به یک پولدار یارانه داده است، چگونه می‌خواهد این یارانه را بگیرد؟ آیا آن کسی که یارانه گرفته زیر بار این جریمه می‌رود؟ اگر کسی جریمه را نپردازد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

 

چشم‌انداز پیش‌رو امید بخش است

روزنامه قانون: ابلاغ اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ در دیداری که مقام معظم رهبری با سران قوا داشتند، بیانگر این است که بالاخره مردم هم باید از خود همت نشان دهند و با یک مشارکت شایسته بتوانیم این نقدینگی سرگردانی که وجود دارد را به کار بگیریم و آن را به سمت کارخانجات و مزارع و حمل و نقل و امثالهم سرمایه‌گذاری کنیم تا انشاا… بتوانیم به رونق اقتصادی برسیم. رئیس جمهور هم قول داده است که تورم سال آینده را به زیر ۲۵درصد برساند در صورت تحقق می‌توانیم اقتصاد پویاتری داشته باشیم.

 

اردوی مخالفان توافق ژنو

روزنامه ایران: روحانی و تیم همراهانش قبل از رفتن به پاستور تکلیف سیاست خارجی خود را در میدان رقابت انتخاباتی روشن کردند. آنها اصول نوین دیپلماسی ایران مثل تعامل سازنده با جامعه جهانی و طرف‌های غربی و خروج از انزوا و تحریم بین‌المللی را عرضه کردند و این اصول با رأی و اراده ملت در حماسه ۲۴ خرداد مهر تأیید گرفت. بنابراین اولین انتظار و مطالبه ایرانی ها از دولت و رئیس جمهوری منتخب مردم، این شد که  این خواسته ملی که در شکستن تحریم ظالمانه خلاصه می‌شود جامه عمل بپوشد. با تأمل در گفتار مخالفان توافق ژنو می‌توان به این نکته شگفت پی برد که قاطبه کسانی که حکم بر نفی توافق هسته‌ای می‌دهند، نسبت به تمایزها و تفاوت مفهوم توافق و قرارداد وقوف ندارند. آنچه روشن است، توافق ژنو از نظر شکل تنظیم و نحوه انعقاد یک قرارداد بین‌المللی محسوب نمی‌شود، در واقع یک برنامه عمل متقابل  joint plan of action است. براساس کنوانسیون وین مصوب ۱۳۶۹ معاهده باید کتبی، تعهدآور، بین‌المللی و دارای ضمانت اجرا باشد اما در توافقات ژنو ضمانت اجراها و تعهدات قانونی ناشی از قطعنامه‌های شورای امنیت است.

 

 

درس‌های اوکراین و دگردیسی اصلاح‌طلبی

روزنامه رسالت: قضیه این روزها، به نظر می‌رسید که سبزپوشان ایرانی، از ظفر نارنجی‌پوشان اوکراینی و شقه شدن بخش نارنجی از بخش آبی آن کشور، خوشحال بودند. انگار الهامات موهومی گرفته بودند، یا اوهام پیشین را در مورد کشور ضعیفی چون اوکراین تعبیر شده می‌دیدند. آن‌ها از فساد و تمول یانوکوویچ در یک کشور فقیر می‌گفتند، گویی سعی می‌کردند تا سقوط «دموکراسی» در مقابل «غرب‌گرایی» را موجه جلوه دهند. اول ادعای دموکراسی و طرف مردم بودن داشتند، و پس از آن که اطمینان یافتند که با این ابزار به منظور خود نمی‌رسند، از اکثریت و دموکراسی «عبور کردند». آن‌ها مدام «عبور می‌کنند»؛ از امام «عبور» کردند؛ از خاتمی «عبور» کردند؛ و به زودی از هر نوع شرافتی «عبور» خواهند کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11155

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.