معارفه دبیرکل جدید اتاق تعاون، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون تعاون و تخلف در پرداخت عیدی کارگران از جمله اخبار مهم حوزه تعاون و اشتغال در هفته قبل بود.     به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفته ای که گذشت حوزه تعاون و ...

معارفه دبیرکل جدید اتاق تعاون، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون تعاون و تخلف در پرداخت عیدی کارگران از جمله اخبار مهم حوزه تعاون و اشتغال در هفته قبل بود.

خبرگزاری فارس: تخلف در پرداخت عیدی کارگران/ ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

 

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفته ای که گذشت حوزه تعاون و اشتغال کشور با خبرهای مختلفی روبرو بود.

تغییر غیر منتظره دبیرکل اتاق تعاون ایران از مهمترین خبرهای هفته بود که البته با حواشی مختلفی همراه شد اما بالاخره با انجام مراسم معارفه مفتح پایان یافت اما هنوز هم انگیزه اعضای هیأت مدیره برای انجام این تغییر ۵ ماه قبل مانده به انتخابات اتاق چندان روشن نیست.

دبیرکل سابق تلاش خود را در انجام امور به کار گرفت، گفت: این تغییر مدیریتی در راستای انرژی بیشتر به بخش تعاون انجام شد چون توقع از بخش تعاون بیش از این است.

مفتح هم در مراسم معارفه‌اش گفت: نجات اقتصاد و توسعه تولید و اشتغال کشور، راهی جز تکیه بر بخش تعاون وجود ندارد و از تعاونگران خواست: کمپین انصراف داوطلبانه از یارانه نقدی در بخش تعاون کشور شکل بگیرد و این مسئله به تمام واحدهای ما در استان‌ها ابلاغ شود، چون هر مقدار افراد از گرفتن یارانه انصراف دهند، مشکلات افراد نیازمند بیشتر حل می‌شود.

* کارآفرینی یک حلقه اقتصاد مقاومتی/ پیام اقتصاد مقاومتی حرکت با برنامه صحیح است

برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی کارآفرینی هم از وقایع مهمی بود که امسال با حضور برترین‌های کارآفرینی دنیا و با رنگ و بوی واقعا بین‌المللی برگزار شد به طوری که جدول زمان بندی کنفرانس که در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گرفت به زبان انگلیسی بود و مجری کنفرانس هم  تمام برنامه را به زبان انگلیسی اجرا کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه که مهمان ویژه این کنفرانس بود از کارآفرینی به عنوان یکی از حلقه‌های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی حرکت با برنامه صحیح است و اینکه حق آزمون و خطا نداریم.

ربیعی ادامه داد:‌ بحث کارآفرینی در حقیقت اتکا به منابع داخلی از سوی نیروی کار و خلاقیت های داخلی است و بخشی از روح اقتصاد مقاومتی در این متجلی می شود که ما که ایجاد سازمان کارآفرینی را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایده‌ها و خلاقیت‌ها ما را به سمت خودکفایی می‌برد،‌ گفت: اقتصاد مقاومتی یک پیام نهفته دارد که آن ایجاد رفاه برای ایرانیان است و زمانی که متکی بر منابع داخلی باشیم می‌توانیم فشار‌های خارجی را از هموطنانمان کم کنیم.

وی در مورد برخی محورهای عملیاتی این وزارتخانه در زمینه توسعه کارآفرینی گفت: کمک به بهبود فضای کسب و کار یکی از رویکردهای دولت است و از برنامه‌ریزی برای تشکیل سازمان نظام کارآفرینی به عنوان یک سازمان غیردولتی خبر داد.

*صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر ایجاد می‌شود

همچنین حسن طایی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی هم‌اندیشی سیاست‌های توسعه کارآفرینی از برنامه ریزی برای ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای توسعه کارآفرینی در کشور خبر داد.

وی نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه ایجاد مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی و ساماندهی دفاتر کارآفرینی دستگاه‌های اجرایی را از دیگر جمله برنامه‌ها دانست و گفت: در این راستا تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند که دفاتر کارآفرینی را ایجاد کنند تا تعامل بیشتری با کارآفرینان داشته باشند.

*اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون تعاون

شورای نگهبان در روزهای گذشته نظر خود را در مورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به صورت زیر اعلام کرد:

۱- ماده ۵ موضوع اصلاح ماده ۳۸ اصلاحی این قانون مصوب ۱۳۷۷/۷/۵ که متضمن حذف بندهای ۲ و ۵ ماده اخیرالذکر است، خلاف موازین شرع شناخته شد.

۲- از آنجا که ترکیب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی وظایف و اختیارات آن موضوع مواد ۴۱ و ۴۲ قانون اجرای سیاست‎‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام می‌باشد، لذا ماده ۷۵ با توجه به نظر تفسیری شماره ۵۳۱۸ مورخ ۱۳۷۲/۷/۲۴ این شورا، مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی شناخته شد.

* پیشنهاد مزد اجتماعی به وزیر کار

رئیس کمیته مزد مجمع عالی کارگران با اشاره به طرح پیشنهاد تصویب «مزد اجتماعی» در کنار مزد نقدی کارگران در سال آینده به وزیر کار گفت: توقع ما این است که امسال علاوه بر تعیین حداقل مزد که باید حتماً به صورت نقدی و براساس ماده ۴۱ قانون کار باشد، مزد اجتماعی شامل یکسان‌سازی ضرایب مالیاتی و پررنگ شدن نقش بیمه درمانی، تحصیل رایگان و سبد کالا هم برای کارگران فراهم شود.

این فعال کارگری گفت: با توجه به اینکه مزد اجتماعی به نمایندگان کارفرمایی هم در راستای رفاه کارگر کمک می‌کند و سطح رضایتمندی آنها را بدون اینکه برای کارفرما هزینه داشته باشد بالا می‌برد، قطعاً با این موضوع موافق هستند.

*تعیین حق بیمه کارفرمایان کارگاه‌های تا ۵ نفر منتفی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به منظور تأمین نظر شورای نگهبان در خصوص ایرادات به لایحه بودجه ۹۳ کل کشور به حذف تبصره الحاقی ۱۳ لایحه در خصوص تعیین نرخ حق بیمه کارفرمایان کارگاه‌های تا پنج نفر رأی مثبت دادند.

زیرا شورای نگهبان پس از بررسی لایحه بودجه ۹۳ کل کشور، تبصره الحاقی ۱۳ را مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی تشخیص داده بود.

* اعتراض کارگران به خاطر عدم پرداخت کامل عیدی

دبیرکل مجمع عالی کارگران با اشاره به تخلف برخی کارفرمایان در عدم پرداخت کامل عیدی کارگران و پرداخت آن با قانون کارکنان دولت گفت: متأسفانه در دو سال اخیر شاهد اعتراض کارگران در برخی استان‌ها هستیم که بعضاً در سازمان‌های دولتی مشغول هستند، مبنی بر اینکه عیدی پایان سال آنها نه به صورت کارگری و بلکه به صورت کارمندی و خلاف قانون به آنها پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به فراگیر شدن این تخلف از دولت می‌خواهیم با ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل تفسیری این موضوع را به طور جدی به زیرمجموعه خود یادآوری کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11148

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.