رئیس قوه‌قضائیه با برشمردن وظایف روحانیون نظیر حفظ نظام، تبلیغ و فهم کتاب و سنت، گفت: ضروری است که روحانیون به اخلاقیات و حسن اخلاق توجه ویژه داشته باشند. Tweet   به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار قضایی فارس اعزامی دو استان کرمانشاه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه پیش از ظهر ...

رئیس قوه‌قضائیه با برشمردن وظایف روحانیون نظیر حفظ نظام، تبلیغ و فهم کتاب و سنت، گفت: ضروری است که روحانیون به اخلاقیات و حسن اخلاق توجه ویژه داشته باشند.

خبرگزاری فارس: شخص رهبری محور استقلال کشور است/ ضرورت توجه روحانیون به اخلاقیات

 

به گزارش پیارم حاجی آباد به نقل از خبرنگار قضایی فارس اعزامی دو استان کرمانشاه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه پیش از ظهر امروز در دیدار با روحانیون، ائمه جماعات و طلاب این استان، تصریح کرد: ما روحانیون سه وظیفه عمده داریم که اولین آنها فهم کتاب و سنت است که این وظیفه در طول تاریخ از سوی علما به انجام رسیده است.

وی افزود: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که فهم کتاب و سنت یک جهاد تلقی شده زیرا ما در برخورد با نظام‌های فکری مختلف همه آنچه را که لازم داشته‌ایم تحصیل نکرده‌ایم.

آملی لاریجانی با اشاره به این نکته در امور اخلاقی نیاز به اجتهاد داریم، گفت: ما باید جهات مختلف را دیده و سپس اقدام به فهم روایات و احادیث کنیم.

رئیس قوه‌قضائیه وظیفه بعدی روحانیون را تبلیغ دین اشاره کرد و گفت: ما باید ابتدا ابزار تبلیغ را به درستی بشناسیم و سپس باید از تبلیغ فهم درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به این نکته که به نظر بنده خواندن دروسی مثل مکاسب و کفایه برای مقلدین نیازی نیست، گفت: اما برای همین ابزار دانستن تفسیر حفظ قرآن و شناخت روایات از اوجب واجبات به حساب می‌آید.

آملی لاریجانی گفت: مبلغین امروز نمی‌توانند تنها با یک روش معارف دینی را تبلیغ کنند بلکه باید از تمام روش‌هایی که در دنیا مرسوم است برای تبلیغ دین استفاده کنند.

وی در تشریح یکی دیگر از وظایف روحانیون شرکت در نظام و به فعلیت رساندن آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر ما قرار است در نظام اسلامی‌مان احکام اسلامی جاری باشد قاضی ما هم باید فهم فقهی داشته و در غیر این صورت نمی‌تواند احکام الهی را جاری کند.

رئیس قوه‌قضائیه خاطرنشان کرد: در قانون اساسی برخی وظایف به عهده روحانیون گذاشته شده است، نظیر اینکه اعضای مجلس خبرگان باید مجتهد باشند شش نفر از اعضای شورای نگهبان باید روحانی باشند رئیس قوه‌قضائیه باید فقیه باشد و قضات هم باید فقه را به اندازه نیاز کاری‌شان بدانند.

آملی لاریجانی به شبهاتی که در دوره اصل نظام  و همچنین نسبت به اعتقادات مردم مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: این شبهات باید از سوی افرادی که علم دارند پاسخ داده شود و اینگونه نباشد که شبهات بدون پاسخ باقی بماند.

وی تاکید کرد: روحانیون جوان ما باید به ابزار جدید تبلیغ و پاسخگویی به شبهات مسلح باشند تا بتوانند پاسخ قشر جوان را به درستی بدهند.

رئیس قوه‌قضائیه این نظام ارزان به دست نیامده است و برای اینکه به اینجا برسد مجاهدت‌های فراوانی انجام شده و وظیفه روحانیون دفاع از نظام است.

آملی لاریجانی با اشاره به این نکته که حرف من به معنای ان نیست که روحانیون دولتی باشند، گفت: ما به استقلال روحانیت و حوزه‌های علمیه اعتقاد داریم اما از جهتی هم برای روحانیون این وظیفه را فرض می‌دانیم که از نظام دفاع کرده و بر پای ارزش‌های آن ایستاده باشد.

رئیس قوه‌قضائیه همچنین با اشاره به این نکته که دشمنان نظام از هر طرف به این نظام هجمه وارد می‌کنند و باید شبیخون فرهنگی را جدی گرفت، گفت: تبیین نظام و استواری نظام مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ولایت فقیه را محور استقلال کشور دانست و گفت: شخص رهبر معظم انقلاب محور استقلال و استقرار کشور است و ما باید پشتیبان ایشان باشیم.

آملی لاریجانی با اشاره به این نکته که نظام ولایت فقیه یک نظام نوین در دنیا است و باید ارکان آن را حفظ کنیم، گفت: نظام‌های دموکراسی بر پایه رای اکثریت بنا شده است در صورتی که نظام ما یک نظام مردمسالاری دینی است و در این نظام رای مردم در کنار دیانت پایه‌های این نظام را تشکیل داده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع اخلاقیات و حسن اخلاق به عنوان یک ضرورت برای روحانیون اشاره کرد و گفت: اگر اخلاق نباشد ما شبیه غربی‌های می‌شویم و آنها هم افراد زیادی را دارند که در علوم مختلف اجتهاد می‌کنند اما از اخلاق بویی نبردند.

رئیس قوه‌قضائیه افزود: ما روحانیون بیشتر از دیگران باید مراقب اعمال خودمان باشیم و ضرورت توجه به رفتار و اخلاقمان را برای خود متذکر شویم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=11125

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.