رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: یکی از نیازهای جامعه امروزی توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. به گزارش  پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ سید حسن موسوی چلک  اظهار داشت: یکی ازنیازهای جامعه امروزی توجه به پیشگیری از آسیب‌های ...

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: یکی از نیازهای جامعه امروزی توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

161842936 PhotoA پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از نیازهای جامعه امروزی است

به گزارش  پیارم به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ سید حسن موسوی چلک  اظهار داشت: یکی ازنیازهای جامعه امروزی توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، موضوعی که در شعارهای دولت یازدهم و وزرای مربوطه نیز به آن تاکید شده است و حتی رئیس جمهور دولت یازدهم در روز مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دو دغدغه اصلی خود را حل معیشت مردم و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر شمردند.

وی تصریح کرد: شرایط کشور درحوزه آسیب‌های اجتماعی بگونه‌ای است که از تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها باید برای افزایش سواد اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد، بدون شک یکی از بهترین ظرفیت‌ها آموزش و پرورش است، توجه به این موضوع در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که توسط مقام معظم رهبری دهم اردیبهشت ماه سال ۹۲ ابلاغ شده آمده است بگونه‌ای که در یکی از این  سیاست‌ها به  «ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانش آموزان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی» تاکید شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش از جهات مختلفی موثر خواهد بود. چرا که از یک طرف یکی از سالم ترین محیط های اجتماعی است و از طرف دیگر معلمان و اولیاء مدرسه از افراد مورد اعتماد مردم هستند.

وی تصریح کرد: همچنین گروه هدف یعنی دانش آموزان حداقل ۱۲ سال با آموزش و پرورش ارتباط دارند و این مدت زمان بسیار مناسبی برای افزایش سواد اجتماعی و مهارت‌های زندگی و اجتماعی دانش آموزان است.

موضوعی که در بند جهار سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور نیز به آن مبنی بر « تقویت آداب و مهارت‌های زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموخته ها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان» تصریح شده است.

موسوی چلک گفت: اینکه معلمان و اولیاء مدرسه سی سال با دانش آموزان ارتباط دارند و آموزش و تربیت معلمین در این زمینه فرصت مناسبی است تا در طول سالیان تحصیل این اطلاعات و آموزش‌ها به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به دانش آموزان داده شود. فراموش نکنیم که سه ضلع این مثلث موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اولیاء مدرسه، اولیاء دانش آموزان(والدین) و دانش آموزان هستند. چرا که بیشترین ارتباط هر دانش آموز با این سه گروه است. حال اگر این اطلاعات بدرستی منتقل شود بدون شک بیشترین تاثیر را در ارتقاء شاخصهای سلامت روانی و اجتماعی خواهد داشت.

وی افزود: برای استفاده از این ظرفیت لازم است در آموزش و پرورش به دنبال کتمان آسیب‌های اجتماعی نباشیم. در این صورت است که می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. آسیب‌های اجتماعی مدرسه و غیر مدرسه، دانش آموز و غیر دانش آموز نمی‌شناسد. دیوار فیزیکی مدرسه نمی‌تواند مانع ورود آسیب‌های اجتماعی شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: مدرسه یکی از سالم ترین محیط اجتماعی است ولی بپذیریم که کاملاً تطهیر نیست. بویژه این که این نکته هم باید مد نظر باشد که جنس آسیب‌های اجتماعی با گذشته تفاوت کرده است و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی و گسترش تکنولوژی و غیره تمهیدات مناسب تری را می‌طلبد تا بتوانیم از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

این مددکار اجتماعی و پزوهشگر مسایل اجتماعی معتقد است که یکی از اقداماتی که وزیر جدید آموزش و پرورش لازم است انجام دهد ایجاد بستر لازم برای جذب مددکاران اجتماعی در مدارس است. موضوعی که در زمان وزارت حاجی بابایی در آموزش و پرورش مورد غفلت قرارگرفته است.

بررسی کنید چه تعداد افراد در آموزش و پرورش در زمان وی استخدام شدند؟ چند نفرشان مددکار اجتماعی بودند؟ تا آنجا که حتی یک نفر به عنوان «مددکار اجتماعی» در مدرسه‌ای جذب نشده بود. این خود گویای این مطلب است که آموزش و پرورش در تمام این سال‌ها به حدی از بلوغ نرسیده تا با استفاده از مددکاران اجتماعی در این زمینه گام بسیار موثری بر دارد.

وی اظهار داشنت: مددکاری اجتماعی در نظام آموزش پرورش دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل نقش اجتماعی در آموزش و پرورش باید جدی تر گرفته شود. از این طریق اعلام می‌کنم که انجمن مددکاران اجتماعی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه اعلام می‌کند. امیدوارم که مسئولان این نهاد آموزشی با استفاده ار توان معلمین و مدیران و کارشناسان مسئولیت پذیر و پرتلاش و علاقمند خود در سراسر کشور گام‌های موثری برای تحقق سیاست‌های ابلاغی تحول در نظام آموزش و پرورش و شعارهای رئیس جمهور دولت یازدهم بردارند. این ظرفیت در آموزش و پرورش وجود دارد به شرطی که مدارس را قرنطینه نکنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7545

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.