تالاب بین‌المللی خور آذینی به لحاظ وجود رویشگاه جنگل حرا و چندل و زیستگاه انواع پرندگان و آبزیان از سوی سازمان محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد اما اکنون بدلیل بی‌توجهی مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و توریستی مکانی امن برای جولان سوداگران سوخت تبدیل شده است. به گزارش پیارم به نقل از ...

تالاب بین‌المللی خور آذینی به لحاظ وجود رویشگاه جنگل حرا و چندل و زیستگاه انواع پرندگان و آبزیان از سوی سازمان محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد اما اکنون بدلیل بی‌توجهی مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و توریستی مکانی امن برای جولان سوداگران سوخت تبدیل شده است.

به گزارش پیارم به نقل از خبرنگارهرمز،شهرستان سیریک به لحاظ هم بستری بیابان با دریا از جذابیت‌های خاص گردشگری برخوردار است، تالاب بین‌المللی خور آذینی یکی از مناطق گردشگری مهم سیریک و ایران نیز به حساب می‌آید و از شگفت‌انگیزترین تالابهای گرمسیری کشور است، گونه “چندل” تنها در تالاب خورآذینی در منطقه ساحلی جنوب ایران رویش می‌کند.

علیرغم هشدارها و گلایه دوستداران محیط زیست نسبت به محافظت از تالاب خور آذینی در رسانه‌ها همچنان مسئولان شهرستانی و استانی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

احداث اسکله صیادی در این تالاب به جای بسترسازی برای حضور گردشگران و علاقمندان طبیعت؛ فضای مناسبی را برای تردد شناورهای فرسوده صیادی و شناورهای قاچاق سوخت مهیا کرده است.

تفاوت قیمت سوخت عرضه شده در کشورهای همسایه بستر مناسبی را برای سودجویان فراهم کرد تا با قاچاق سوخت سودهای کلان و بادآورده‌ای را بدست بیاورند. به گفته مسئولان امنیتی و انتظامی استان خورها بهترین فضا را برای قاچاق سوخت مهیا کرده است. تالاب آذینی از جمله اماکن مورد نظر است که سوداگران سوخت با استفاده از فضای بکر آن اقدام به دپوی سوخت و انتقال آن از طریق شناورهای فرسوده به آب‌های آزاد می‌کنند.

به حریم تالاب احترام گذاشته نشده است

احداث اسکله صیادی در سال ۱۳۸۵ در منطقه خورآذینی توسط شرکت اسکله‌سازی سپاه به درخواست اداره کل شیلات هرمزگان زخمی بر پیکر طبیعت شگفت انگیز خور آذینی بود. تالاب خور آذینی زمانی پناهگاه امنی برای آبزیان و پرندگان بوده، اما اکنون آشیانه این آبزیان و پرندگان با پره‌های موتور لنج‌های صیادان و قاچاقچیان سوخت و کالا فاصله زیادی ندارد.

تالاب خورآذینی به علت موقیت جغرافیایی خاص زیستگاه ارزشمندی است، برای نگهداری و حفاظت ویژه آبزیانی مانند میگو مولد که سالانه در دهنه این خورها توسط اداره شیلات برای زاد و ولد رها می شوند و همچنین آبزی دیگری به نام گل خارک داخل گل حاصل جزر و مدی که بوجود می آید زندگی می کند و از گل هم تغذیه می‌کند و همچنین پرندگان از نواحی مهم زمستان گزرانی پرندگان مهاجر است که در معرض خطر انقراض هستند.

ntitled 1 300x225 تالاب بین‌المللی آذینی در معرض نابودی/ قاچاقچیان سوخت گردشگران منطقه حفاظت شده

تالاب خور آذینی باید محلی برای آشیانه و پناهگاه امنی به پرندگان و آبزیان باشد، سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز تمامی خورهای خلیج فارس تا دریای عمان را به لحاظ وجود همین رویشگاها؛ حفاظت شده اعلام کرده است، در صورتی که از منطقه زیستگاه آبزیان و حیات وحش و پرندگان خارج شده و به فعالیت صیادی و قاچاقچیان سوخت و کالا تبدیل شده است، هر چه دهنه خورها تنگتر می شود تاثیرات و فعالیت‌های انسان هم بیشتر می‌شود، در صورتی که به حریم این تالاب و زیستگاه آبزیان و پرندگان احترام گذاشته نمی شود.

حیوانات، پرندگان و آبزیان بی‌شماری در این تالاب زندگی می‌کنند، با تنوع نوع پرندگان که به این جا شهرت دو چندان بخشیده است، زمانی بهشت پرندگان و آبزیان کف‌زی بود. زمانی این تالاب دارای مواهبی برای آبزیان و پرندگان که گروه بزرگی از پرندگان در این تالاب زندگی می‌کردند که زمین و آسمان در تسخیر خود این پرندگان بود دیگر دیده نمی‌شود.

لزوم اجرای قوانین امنیتی زیست محیطی در تالاب بین المللی آذینی

اگر در گذشته قوانینی در نظر گرفته می‌شد، امروزه شاهد اینگونه مشکلات نبودیم، اگر اقدامات امنیتی از سوی دستگاه‌های متولی صورت می‌گرفت تردد شناورهای فرسوده با ریزش سوخت گازوئیل و بنزین در تالاب بین‌المللی خور آذینی باعث نابودی و انقراض آبزیان این منطقه نمی‌شد، حضور شناورهای قاچاق و صیادی در این منطقه اثرات زیانباری را متوجه این تالاب کرده است.

فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تالاب خور آذینی یکی از تالاب‌های بین‌المللی هرمزگان است و از زیباترین تالاب‌های بکر دنیاست که به پناهگاهی امن برای در امان ماندن شناورهای صیادی در هنگام موج دریا تبدیل شده است.

محمد اسفندیاری عنوان کرد: اسکله صیادی خور آذینی برای استفاده لنج‌ها و قایق‌های صیادی و تفریحی احداث شده است. توسعه و گسترش این اسکله موجب رشد منطقه و اشتغال زایی مردم شهرستان سیریک شده است.

وی بیان کرد : از همین اسکله می توان برای قایقهای تفریحی استفاده کرد و زمینه را برای گردشگران مهیا سازیم.

زیباترین و بکرترین تالاب بین‌المللی منطقه تبدیل کردن به پناهگاه شناورهای دریایی

اسفندیاری در پاسخ به این سئوال که چرا تا کنون اقدامی برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه صورت نگرفته است، گفت: فراهم کردن بستر و آماده‌سازی فضای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد تا بتوان این بستر را به سرمایه گذار آماده ساخت.

Unted 2 300x225 تالاب بین‌المللی آذینی در معرض نابودی/ قاچاقچیان سوخت گردشگران منطقه حفاظت شده

وی با بیان اینکه راه آبادسازی شهرستان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، اظهارداشت: باید دست به دست هم داد، بخصوص اصحاب رسانه از طریق خبرها به آبادانی این تالاب و شهرستان کمک کنند.

اسفندیاری با اعلام اینکه یکی از موضوع‌های مهمی که در بررسی جذب سرمایه‌گذار در صنعت گردشگری به چشم می‌آید، عدم سود زود بازده نسبت به سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست، زیرا این منطقه برای سرمایه گذار بخش خصوصی زودبازده نیست و زمان می‌برد تا سود سرمایه گذار برگردد.

فرماندار سیریک با تاکید برمعرفی این گنجینه بین المللی گفت: جهت معرفی تالاب آذینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری با ساخت مستندهای طبیعی و گردشگری به رونق این منطقه کمک کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد بستر مناسب برای گردشگر در تالاب خور آذینی هزینه بالای می خواهد، گفت: شیلات برای آنکه موتور محرک اشتغال را در منطقه فعال کند اقدام به احداث اسکله صیادی در تالاب خور آذینی کرد تا بومیان منطقه بتوانند از راه صید و صیادی زندگی روزمره خود را بگذرانند.

فرماندار سیریک در خصوص نظارت بر شناورهای که در خور آذینی تردد دارند گفت: نظارت به عهده دریابانی است که به زودی پاسگاهی در آن منطقه مستقر خواهد شد.

تالاب بین‌المللی خور آذینی که چشم انداز طبیعی منحصر به فردی دارد امروز نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولان استانی و ملی برای احیای مجدد زندگی در آن است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7498

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.