هومان اسعدی دبیر هفتمین جشنواره موسیقی جوان همزمان با برگزاری این جشنواره در پیامی جشنواره موسیقی جوان را می‌توان پایه‌ای‌ترین جشنواره موسیقی کشور دانست.         به گزارش  پیارم به نقل از خبرگزاری فارس، هومان اسعدی دبیر این دوره از جشنواره در پیام خود آورده است: جشنواره موسیقی جوان پایه‌ای‌ترین جشنواره موسیقی کشور است. ...

هومان اسعدی دبیر هفتمین جشنواره موسیقی جوان همزمان با برگزاری این جشنواره در پیامی جشنواره موسیقی جوان را می‌توان پایه‌ای‌ترین جشنواره موسیقی کشور دانست.

خبرگزاری فارس: دبیر جشنواره هفتم موسیقی جوان پیام داد

 

 

 

 

به گزارش  پیارم به نقل از خبرگزاری فارس، هومان اسعدی دبیر این دوره از جشنواره در پیام خود آورده است:

جشنواره موسیقی جوان پایه‌ای‌ترین جشنواره موسیقی کشور است. در این جشنواره شماری از استعدادهای جوان در عرصه موسیقی کشور، که اینده سازان موسیقی این مرز و بوم هستند، شناسایی و معرفی می‌شوند. هفتمین دوره از این جشنواره، پس از شش سال وقفه، به دلیل محدودیت‌هایی، با تمرکز بر موسیقی کلاسیک ایرانی بوده است. بدین ترتیب، در نخستین گام، شورایی راهبردی مرکب از جمعی از برجسته‌ترین استادان این سنت موسیقایی برای هدایت این جریان موسیقایی تشکیل شد. نظرات استادان و اعضای این شورا – در فضایی بسیار خالصانه، همدلانه و کارشناسانه – در تمامی مراحل فروغ‌بخش راهمان بوده است … سپاس بی کران نثار ایشان باد.

در فراخوان جشنواره بر لزوم برخورداری هنرجویان از دانش کافی از بنیان‌ها، پایه‌ها و پشتوانه‌های سنتی و کلاسیک، به عنوان پیش‌نیاز هرگونه فعالیت خلاقانه در این عرصه، تاکید و بدین‌منظور، منتخبی از کارگان سنتی موسیقی کلاسیک ایرانی به عنوان موارد آزمون مشخص شده بود. کمیت آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره حاکی از استقبال پرشور خیل وسیعی از مسیقیدانان جان از برگزاری این جشنواره بوده است. در مجموع تعداد ۷۴۹ اثر به دبیرخانه جشنواهر ارسال شد، که آمار تفکیکی آن بدین قرار است: سنتور (۲۷۰) ، تار (۱۴۶) ، سه تار (۱۲۲) ، آواز (۷۸) ، کمانچه (۵۹) ، نی (۳۰) ، قانون (۲۳) ، عود (۲۱). نگاهی گذرا به این آمار و نیز بررسی آن به تفکیک رده‌های سنی مختلف، حاکی از آن است که برخی از سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی حمایت و توجه بیشتری را می‌طلبند. امید است، به حمایت مسئولین و به یاری کارشناسان، تمهیدات لازم برای حفظ و اشاعه موسیقی کلاسیک ایرانی، به عنوان یکی از ارکان اصلی فرهنگ و هویت ایرانی، اندیشیده شود.

پس از اتمام مهلت فراخوان، هشت کمیته تخصصی، مرکب از بیست موسیقیدان و کارشناس برجسته، برای بررسی و ارزیابی آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواهر تشکیل شد. معیارهای مورد نظر برای ارزیابی آثار عبارت بودند از توجه به اسلوب صحیح نوازندگی / خوانندگی ،‌ نحوه صدادهی ، دقت در کوک و فواصل، توجه به ریتم و زمان‌بندی صحیح، نحوه اجرا و بیان موسیقایی، شناخت و درک کارگان و محتوای اجرایی، انسجام جمله‌بندی و منطق درست در پردازش جملات، چگونگی تلفیق شعر و موسیقی… پس از بررسی آثار در مجموع تعداد ۱۴۹ موسیقیدان جوان، ۶۴ موسیقیدان از تهران (۴۳٪ ) و ۸۵ موسیقیدان از دیگر شهرا و مناطق کشور (۵۷ ٪) ،‌ به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. بررسی آمار تفکیکی سازهای مختلف حاکی از تمرکز آموزش سازی مانند قانون در تهران (۷۳ ٪) و از سوی دیگر، تعداد بسیار قابل توجه خوانندگان (۸۶ ٪ ) و نوازندگان ساز نی (۹۳ ٪ ) در دیگر شهرستان‌هاست.

اکنون که در آستانه برگزاری مرحله نهایی این جشنواره هستیم، لازم می دانم از تمامی شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این رویداد مهم هنری قدردانی و سپاسگزاری کنم. نخست، مراتب سپاس بی‌کران خویش را نسبت به اعضای محترم شورای راهبردی و سیاست‌گذاری جشنواره استادان گرانقدر آقایان داریوش طلایی، شهرام ناظری، حسین علیزاده، مجید کیانی، – رامبد صدیف که داوری مرحله نهایی جشنواره را نیز بزرگوارانه پذیرفتند و همچنین استادان محمد موسوی و علی‌اکبر شکارچی – که صمیمانه به هیات داوران مرحله نهایی پیوستند – ابراز می دارم. همچنین از آقایان حمید شاه آبادی و علی مرادخانی، معاونین محترم سابق و کنونی امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آقای علی ترابی مدیرعامل محترم انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی جشنواره؛ اعضای محترم کمیته‌های بررسی و ارزیابی اولیه آثار؛ و تمامی همکاران محترم در انجمن موسیقی ایران و دبیرخانه جشنواره سپاسگزاری و قدردانی می‌کنم.

امید است در سال آینده شاهد برگزاری باشکوه‌تر هشتمین دوره جشنواره موسیقی جوان در دو بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی و همین طور در نظر گرفتن بخشی برای پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های موسیقی‌شناختی جوانان باشیم. جای خالی سازهای موسیقی کلاسیک غربی در جشنواره یکی از کاستی‌های این دوره محسوب می‌شود. در هر حال، علی‌رغم اهمیت اولویت توجه به موسیقی کلاسیک ایرانی – و البته دیگر انواع سنت‌های موسیقایی ایرانی همچون فرهنگ‌های غنی موسیقی نواحی مختلف – با توجه به نیازهای فرهنگ موسیقایی کشور به ارکسترهایی مانند ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی، نیازمند توجه به این نوع ا زموسیقی نیز هستیم. همچنین لزوم توجه به سازهای کوبه‌ای ایرانی ، در قالب جشنواره‌ای مستقل، نیز بایددر نظر گرفته شود. به امید آن که این جشنواره، علی‌رغم تمامی کاستی‌هایش، گامی باشد در جهت اعتلای موسیقی ایرانی.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7482

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.