رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه تصادف آزادراه تهران ـ قم گفت: دستورات مؤکدی به وزرای بهداشت و راه داده شد تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهند که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.   به گزارش پیارم حاجی آباد-به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش در ...

رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه تصادف آزادراه تهران ـ قم گفت: دستورات مؤکدی به وزرای بهداشت و راه داده شد تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهند که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

خبرگزاری فارس: دستور روحانی به وزرای راه و بهداشت برای بررسی حادثه اتوبان قم/ کار خادمان گزارش‌دهی به اربابان است

 

به گزارش پیارم حاجی آباد-به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش در نخستین گفتگوی زنده تلویزیونی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)، اظهار داشت: به همه جانباختگان در حادثه تاسف‌بار شب گذشته تصادف در اتوبان قم، کشته‌شدگان، مجروحان و همه خانواده‌های عزادار تسلیت می‌گویم و برای مجروحان آرزوی سلامتی و بهبودی دارم.

وی افزود: دولت در زمینه این حادثه به وظیفه خود عمل می‌کند، دستورات موکدی به وزارت راه و شهرسازی داده شده تا این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهند که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم. به وزیر بهداشت هم دستور داده شده که در زمینه رسیدگی به همه افرادی که در این حادثه مجروح شدند اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دولت هفته‌های اولیه کار و فعالیت خود را می‌‌گذراند، خدا را شاکریم که در این هفته‌های گذشته، اقدامات و وظایفی که بر عهده دولت بوده، تلاش شده به آنها عمل شود، وزرا به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و رای اعتماد گرفتند و دولت تشکیل شد و به لطف خدا تاکنون سه هفته کاری از آغاز فعالیت دولت یازدهم گذشته است.

* این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود

وی با بیان اینکه خوشحالم امشب به یکی از وعده‌هایم یعنی گزارش‌دهی به مردم عزیز عمل می‌کنم، خاطرنشان کرد: این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود، گزارش بر مبنای تبلیغات نیست بلکه بر مبنای واقعیت‌ها و تشریح واقعیت‌هاست.

روحانی بر همین اساس یادآور شد: کشور مال مردم است و دولت خادم مردم است، خادم باید در برابر اربابانش در هر بخشی گزارش ارائه دهد، البته گزارش‌دهی دولت یازدهم در بخش‌های مختلف خواهد بود، دولت سخنگو دارد، بخشی از مطالب از طریق سخنگو برای مردم بیان می‌شود، بخشی از اقدامات توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه و مسئولان برای مردم تبیین می‌شود و بخشی هم توسط رئیس جمهور به صورت نوبه‌ای به مردم تقدیم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مردم باید آنچه که می‌گذرد و آنچه که ما عمل می‌کنیم را بدانند و انتظار ما این است که مردم اظهار نظر کنند، ما را نقد و نصیحت کنند.

روحانی ادامه داد: این دولت خدمتگزار از آن مردم است، بنابراین دولت از صاحبان اصلی کشور که ملت‌ بزرگوار ایران است توقع دارد ضمن اینکه دولت را مورد حمایت قرار می‌دهند و یاری می‌کنند، دولت را در مسیری که می‌فهمند و درک می‌کنند و خواسته آنهاست، هدایت کنند.

رئیس‌‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص میزان رضایتمندی‌اش از عملکرد سه هفته اخیر دولت، قضاوت را به مردم واگذار کرد و اظهار داشت: تلاش ما این است که همه توان خود را برای خدمت به کار گیریم و امیدواریم آنچه انجام می‌دهیم مقبول خدا و مردم باشد.

وی افزود: بنده و همکارانم در دولت تلاش می کنیم که بتوانیم با یاری خداوند متعال رضایت مردم را در شرایط سختی که کشور دارد، جلب کنیم.

روحانی درباره بررسی وضعیت کشور توضیح داد: در دوران رقابت انتخاباتی، کارگروه‌هایی با ارزیابی وضعیت کشور، برنامه دولت تدبیر و امید را بر اساس آن ارزیابی‌ها تدوین کرد.

وی تصریح کرد: وعده‌هایی که در زمان انتخابات دادیم مبتنی بر همین ارزیابی‌ها و البته مطالبات و نظرات مردمی بود.

رئیس‌جمهور گفت: ‌پس از انتخاب رئیس‌جمهور، لازم دیدیم کارگروه‌های جدیدی تشکیل شود که در ۵ حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و امنیت شرایط را بررسی کنند که گزارش ارزشمندی نیز تهیه شد.

روحانی افزود: پس از استقرار دولت همه وزرا کار را شروع کردند که البته محصول فعالیت‌ها و تلاش‌هایشان به تدریج به ما می‌رسد.

وی با اشاره به اعلام زمان ۱۰۰ روزه برای تبیین شرایط کشور اظهار داشت: در همه ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که مشکلات عمده کشور در دو بخش اقتصاد و روابط خارجی است.

رئیس‌جمهور گفت: در حوزه اقتصاد، کشور در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد و دلیل آن این است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار رشد اقتصادی در سال ۹۱ را منفی اعلام کردند.

روحانی افزود: البته بانک مرکزی رقمی را اعلام کرده و مرکز آمار رقمی دیگر. اما هر دو رقم در منفی بودن یکسان هستند که رقم مرکز آمار منفی ۵٫۴ و رقم بانک مرکزی در شش ماهه اول بدون نفت، منفی ۲٫۲ است که با نفت مقداری افزایش می‌یابد و هر دو رقم به هم نزدیک می‌شود.

وی در خصوص رقم تورم کشور نیز، توضیح داد: نرخ تورم نقطه به نقطه حدود ۴۴ درصد و نرخ تورم سالانه تا پایان مرداد نیز ۳۹ درصد است که نشانگر قرار داشتن کشور در شرایط ویژه از لحاظ تورم و رکود است.

روحانی با بیان اینکه وقتی رکود تورمی باشد کار بسیار سخت می‌شود، افزود: با سیاست انبساطی می‌توان به جنگ رکود تنها رفت و اگر فقط تورم باشد با سیاست انقباظی می‌توان آن را مهار کرد اما وقتی هر دو باشد کار دشوار می‌شود.

*دولت به شرایط آینده امیدوار است

وی در عین حال این نکته را متذکر شد که این سخن به معنای آن نیست که دولت به شرایط آینده امیدوار نیست یا راه‌حل ندارد بلکه دولت در سرفصل‌های مختلف به دنبال راه‌حل‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای حل مشکلات است.

روحانی با بیان اینکه دولت در زمینه بودجه و یارانه برای اقدامات فوری برنامه‌ریزی کرده متذکر شد که در این خصوص دولت به نتایجی رسیده که در ادامه سخنانش آنها را تشریح خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در خصوص اصلاح قانون بودجه ۹۲ توضیح داد: بودجه در ۱۰ سال گذشته از ۲۵ هزار میلیاردتومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده و رقم آن ۸ برابر شده است.

روحانی افزود: این در حالی است که قیمت اجناس در این مدت ۵ برابر شده و این به معنای پیشی گرفتن هزینه دولت بیش از قیمت اعلامی اجناس و کالاهاست.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه انبساط بودجه قدم‌هایی را برداشته که خود به خود با مشکلاتی مواجه می‌شود،‌تصریح کرد: در گذشته به دلیل آنکه رقم بودجه ۸ برابر و تکیه اصلی بر نفت بود نمی‌شد مالیات اخذ کرد.

روحانی اضافه کرد: بعد از بروز مشکل در عرصه نفت به دلیل تحریم، یا باید مالیات‌ها را افزایش دهیم که در شرایط رکودی دشوار است و یا باید خدمات را تقلیل دهیم که این هم شدنی نیست.

رئیس‌جمهور گفت: اولین بررسی ‌دولت در  چنین شرایطی این بود که میزان عملیاتی بودن بودجه ۲۱۰ هزار میلیاردی را بررسی کند و در این زمینه از دولت قبلی سوال کردیم.

روحانی افزود: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت قبل اعلام کرد که در خوش‌‌بینانه‌ترین شرایط تنها ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رقم بودجه محقق می‌شود و ۸۰ هزار میلیارد تومان آن غیرقابل تحقق است.

وی تصریح کرد: در آغاز به کار دولت جدید معاونت برنامه‌ریزی به این نتیجه رسید که آنچه امکان تحقق دارد همین ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7463

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.