آیت‌الله آملی لاریجانی در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به این مطلب که غربی‌ها عامدانه به دنبال گسترش مدرنیته و نفوذ تجدد به کشورها هستند، گفت: در دوره اصلاحات به ارزش‌ها بی توجهی شد.   به گزارش پیارم به نقل از فارس در دومین روز از برگزاری بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه ...

آیت‌الله آملی لاریجانی در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به این مطلب که غربی‌ها عامدانه به دنبال گسترش مدرنیته و نفوذ تجدد به کشورها هستند، گفت: در دوره اصلاحات به ارزش‌ها بی توجهی شد.

خبرگزاری فارس: غربی‌ها عامدانه به دنبال گسترش مدرنیته و تجدد هستند/ بی‌توجهی به ارزش‌ها در دوره اصلاحات

 

به گزارش پیارم به نقل از فارس در دومین روز از برگزاری بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه مهمان ائمه جمعه بود.

در زیر مشروح سخنان املی لاریجانی را می‌خوانید.

شبیخون فرهنگی را باید جدی گرفت/ در دوره اصلاحات به ارزش‌ها بی‌توجهی شد

وی در مورد نقش قوه قضائیه در سبک زندگی اسلامی، گفت: آنچه که مهم است این است که تجدد هم‌اکنون نیز در حال نفوذ به داخل کشور است و غربی‌ها به مانند گذشته قصد تاثیرگذاری بر زندگی مردم را دارند.

وی ادامه داد: سبک زندگی معلول و مظهر چیز دیگری است. کسانی که خود مطالعه کرده‌اند به خوبی مشخص کرده‌اند که سبک زندگی معلول و مظهر مدرنیته غربی است، مدرنیته‌ای که تجدد نامیده می‌شود.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: کشورهای غربی عامدانه در حال گسترش اندیشه‌های مدرنیته به مشرق زمین هستند و اگر ما گمان کنیم که آنها هیچ تعمدی در این کار ندارند دچار خطا شده‌ایم.

وی ادامه داد: غربی‌ها در کشورهای استعماری با تحمیل زبان خود قصد و نیت خود را نشان دادند به یاد دارید که در زمان طاغوت نیز تلاش می‌کردند که زبان ما را لاتین کنند و خط ما را عوض کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد شبیخون فرهنگی، گفت: سخنان رهبری به حق بود، در دوره اصلاحات کسانی این صحبت‌ها را نپذیرفتند و دنبال این بودند که از آن تصویر دیگری ارائه کنند.

وی اشاره کرد که شبیخون فرهنگی دارای دو مرتبه است و ادامه داد: یکی از این مرتبه‌ها ظاهر است که ما مظاهر آن را در پوشش مردم، رفتار جوان‌ها و فرهنگ آپارتمان نشینی مشاهده می‌کنیم اما بحثی که مهمتر از ظاهر است این است که سیطره مبانی فکری و فلسفی آنها در باطن و ضمیر ناخودآگاه مردم تاثیر می‌گذارد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به فیلم‌هایی که غربی‌ها می‌سازند، گفت: این فیلم‌ها ممکن است ظاهری خوب داشته باشد و حرف‌های زیبایی در آن زده شود اما نحوه رفتار یک پسر با پدر خود در ضمیر ناخودآگاه جوانان ما تاثیر می‌گذارد و سبب تغییر سبک زندگی می‌شود.

وی تأکید کرد: برخی روشنفکرانی که در کشور ما زمانی در مباحث اسلامی بحث می‌کردند و اشعار عرفانی را تسخیر می‌کردند به مرتبه‌ای رسیدند که گفتند معارف اسلامی مصرف کننده است که این حرف خطایی بود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اقداماتی که در زمان اصلاحات انجام شد گفت: به یاد دارم که در آن دوره کتابچه‌ای تهیه شد که تنها به مباحث اقتصادی اهمیت می‌دادند و در آن تأکید شده بود که دولت نباید به ارزش‌ها کاری داشته باشد.

باید مبانی فکری و نظری پبیخون فرهنگی را شناسایی کرد/ حیات طیبه ریشه در قرآن دارد

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در ادامه بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور گفت:‌ ما در بحث مبارزه با شبیه خون فرهنگی باید دو گام اساسی برداریم؛ نخست از نظر علمی، نظری و فکری باید این شبیخون را بشناسیم و بر آن احاطه کامل داشته باشیم آثار متفکران آنها را مطالعه کنیم و تمام زمینه‌ها را بررسی کنیم.

وی افزود:‌ قدم دوم بحث عمل است که ما باید در عمل بتوانیم جوانان خود را به سبک زندگی اسلامی ترغیب کنیم و درستی این مسیر را به آنها بشناسیم.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: آنچه در مقابل تجدد و برای سبک زندگی مهم است پیدا کردن فرهنگی از درون اسلام است.

وی ادامه داد:‌ قرآن برای ما راهگشا است و ما که به اسلام و خدا ایمان داریم باید از قرآن برای پیدا کردن سبک زندگی مطلوب استفاده کنیم.

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: عقلی که در قرآن به آن اشاره می‌شود عقل ابزاری نیست در صورتی که عقلی که غربی‌‌ها عنوان می‌کنند و به دنبال آن هستند ابزاری است و آنها تنها به دنبال افزایش تولید هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه قرآن حیات طیبه را برای ما به ارمغان می‌آورد، تأکید کرد: ما باید به خویشتن خودمان بازگردیم و از این حیات طیبه که قرآن به ما داده است استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌گویم همه غربی‌ها بی‌دین و ملحد هستند، گفت: این روند مدرنیته و تجدد است که آنها را از دین دور کرده است. انسان متجدد به دنبال ستاندن حق خود از خدا است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ما باید صراط مستقیمی که قرآن می‌گوید را برای جوانان خود ترسیم کنیم و آنها را نسبت به آن سبک زندگی آموزش دهیم.

وی تأکید کرد: امروز در جامعه‌ای زندگی می کنیم که قطع ارتباط با دنیا شدنی نیست کتاب‌ها، رمان‌ها، فیلم‌ها و لباس‌هایشان وارد کشور می‌شود البته اینها مظاهر است و همه باید کمک کنیم که این مظاهر جمع شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: اما چیزی که مهمتر است بنیادها است که نقش ما طلاب در شکل‌دهی این بنیادها بسیار مهم است باید نسبت به انحطاط غرب و سبک زندگی آنها به جوانان خود هشدار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ غربی بی‌تفاوتی نسبت به محیط زیست و جامعه روزافزون شده است، گفت: این آمریکای مدعی حقوق بشر هنوز حاضر به امضای کنوانسیون حمایت از لایه ازن نشده چون به تولیدشان لطمه می‌‌خورد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: آنچه ما در مقابل این فرهنگ غربی داریم این است که ابتدا نحوه حیات خاصی را در مقابل آن ایجاد کنیم که قرآن حیات طیبه را به ما پیشنهاد می‌دهد.

وی تأکید کرد: باید به نسل جوان تذکر دهیم که ما مستقل از غرب هستیم، ‌مستقل فکر می‌کنیم و از قرآن و سنت سبک زندگی خود را اخذ می‌‌کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در کنار مباحث علمی و نظری ما باید جوانان و مؤمنان را به حیات طیبه و عقلانی که ریشه آن توحید است هدایت کنیم توحید در سراسر قرآن موج می‌زند.

وی در پایان عنوان کرد که حرف تجدد این است که دولت ها نباید چیزی را به مردم دیکته کنند و بگویند که افراد چگونه زندگی کنند بلکه باید شرایط را فراهم کنند که خود افراد برای خودشان تصمیم بگیرند.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: در دوره اصلاحات عده‌ای می‌خواستند که ما اینچنین شویم و دولت اینگونه رفتار کند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از چالش‌هایی که افراد احساس می‌کنند برخاسته از سبک زندگی است و اگر ما بتوانیم سبک زندگی را اصلاح کنیم بسیاری زا مشکلات‌مان حل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7462

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.