کمبود پزشک و پرستار در مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی و جاورده این روزها با انتقاداتی مواجه شده است که برای بررسی این موضوع به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفتیم تا پاسخگوی صحت و سقم این انتقادات باشند.   به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس ، سیستم گسترده سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد ...

کمبود پزشک و پرستار در مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی و جاورده این روزها با انتقاداتی مواجه شده است که برای بررسی این موضوع به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفتیم تا پاسخگوی صحت و سقم این انتقادات باشند.

خبرگزاری فارس: از انجام تزریقات بانوان توسط پرستاران مرد تا پاسخ معاون بهداشتی دانشگاه به برخی انتقادات

 

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس ، سیستم گسترده سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد از یک سو و فقر بسیاری از زیرساخت‌های بر جای مانده از رژیم شاهنشاهی وجود بسیاری از نقایص و نارضایتی‌ها را در شبکه بزرگ بهداشت و درمان این استان امری طبیعی کرده است.

رژیم شاهنشاهی که به علت مقاومت‌های مردانه مردم این دیار همواره با کهگیلویه و بویراحمد سر خصومت و دشمنی داشت، این استان را از بسیاری زیرساخت‌هایی که امروز می‌توانست تلاش‌های دست‌اندرکاران عرصه سلامت را راحت‌تر به نتیجه برساند، محروم کرده تا همچنان راه این استان برای رسیدن به نقطه مطلوب در عرصه بهداشت و درمان ناهموار و طولانی باشد.

شاید کمتر روزی باشد که یک خانواده به شیوه‌های مختلف با سیستم سلامت مرتبط نباشد و خود را در مقابل خدمات و امکانات این بخش پر مخاطب نبیند؛ همه ما به صورت مکرر به خانه‌ها و مراکز بهداشت، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی در منازل خود، به خدمات کارکنان حوزه بهداشت و درمان نیاز داریم و این خدمات را به صورت روزانه رصد می‌کنیم که این موضوع به افزایش دقت ذره‌بینی به این حوزه شده است.

*روستاهای پراکنده و انتظارات روستائیان از سیستم بهداشت و درمان

استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم همه مشکلات مذکور دارای روستاهای بسیار گسترده، پراکنده، صعب‌العبور و با خانوارهای بسیار اندک است که این موضوع نیز تحقق عدالت در سلامت و توزیع عادلانه امکانات این بخش حیاتی را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده است.

بدون شک همه روستاها امکانات بهداشتی و درمانی می‌خواهند و جان ارزشمند یک فرد روستایی با یک شهروند شهرنشین تفاوتی ندارد؛ همه آن‌ها به یک نسبت از سیستم سلامت انتظار دارند و حق هم دارند زیرا سخت است فردی را که دردی به نام بیماری و هزینه‌های درمان و حتی مرگ عزیزش را تحمل می‌کند، قانع کرد که نمی‌شود با محدودیت‌ها و ضوابط فعلی کشور، یک روستا بیمارستان و امکانات درمانی شهر را داشته باشد.

*پاسخ غفاری به کمبود پرستار زن در مرکز درمانی شبانه روزی قلعه رئیسی

روزهای اخیر که انتقاداتی از سوی برخی افراد در رابطه با امکانات درمانی و بهداشتی مناطق قلعه‌رئیسی و جاورده مطرح شد، بر آن شدیم تا صحبت‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را در این زمینه جویا شویم.

سید رشید غفاری که در میان رسانه‌ها به یک مدیر انتقادپذیر شناخته می‌شود، این بار نیز از انتقادات مطرح شده استقبال کرد وبه همه سؤالات ما پاسخ داد.

*ارائه همه خدمات اولیه و بستری موقت

غفاری در پاسخ به سؤالی در مورد کمبودهای مرکز بهداشتی و درمانی قلعه‌رئیسی بیان کرد: در شهر قلعه‌رئیسی یک مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی درجه یک افتتاح شده که اکنون با این سطح مشغول به ارائه خدمت است.

وی با بیان اینکه همه خدمات اولیه درمان و بستری موقت در این مرکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود، گفت: نباید این مرکز بهداشتی شبانه‌روزی را با بیمارستان اشتباه بگیریم و آن را با خدمات بیمارستانی مقایسه کنیم بلکه باید بدانیم که این مرکز تنها یک مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی در سطح یک است.

وی مرکز شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی را جز هشت مرکز بهداشتی درمانی افتتاحی درجه یک این استان در دو سال گذشته خواند و ادامه داد: هر خدمتی که در سایر مراکز ارائه می‌شود در قلعه‌رئیسی هم ارائه می‌شود و کمبودی از این حیث وجود ندارد.

وی گفت:‌ این مراکز شبانه روزی درجه یک باید حداقل سه پزشک، چهار پرستار، آزمایشگاه و رادیولوژی داشته باشند.

موضوع کمبود پزشک در این مرکز از دیگر موضوعاتی بود که وی به آن اشاره کرد؛ غفاری با پذیرفتن کمبود پزشک در برخی مراکز بهداشتی استان، این مشکل را کشوری خواند و تأکید کرد:‌ در حال حاضر سه پزشک  و سه پرستار در مرکز بهداشتی درمانی قلعه‌رئیسی مشغول به فعالیت هستند که به صورت موقت پزشک دهستان جاورده نیز به این مرکز منتقل شده است.

وی در خصوص کمبود پرستار زن در این مرکز نیز گفت:‌ در حال حاضر در مرکزبهداشتی – درمانی شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی چهار پرستار در شیفت‌های مختلف مشغول به خدمت هستند که تنها یکی از آن‌ها مرد بوده است.

*تنها در موارد فوریتی تزریقات بانوان از سوی پرستاران مرد انجام می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به این سؤال که در شیفت پرستار مرد تزریقات بانوان چگونه انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از پرستاران زن در این مرکز درمرخصی زایمان به سر می‌برد که به ناچاردر یکی از شیفت‌ها از پرستار مرد استفاده می‌شود ولی تنها در موارد حیاتی و فوریتی تزریقات بانوان توسط پرستار مرد انجام می‌شود و در سایر موارد از ماماهای این مرکز برای تزریقات استفاده می‌شود.

وی ابراز داشت: ‌در این مرکز علاوه بر پرستاران زن، پنج ماما نیز مشغول هستند که تزریقات بانوان از سوی آنان انجام می‌شود و نباید مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد ضمن اینکه با اضافه شدن یک پرستار زن این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.

غفاری از انتقال یک پرستار زن برای جایگزینی پرستاری که به علت زایمان در مرخصی هستند خبر داد و گفت:‌ مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی قلعه‌رئیسی به لحاظ نیروی انسانی با چهار پزشک، چهار پرستار، پنج ماما و چندین کاردان و کارشناس کاملا مجهز بوده و به لحاظ بخش‌های درمانی نیز به بخش زایمان، اتاق CPR احیای قلبی، فوریت‌های پزشکی، آمبولانس و آزمایشگاه مجهز است و به زودی رادیولوژی آن نیز فعال می‌شود.

پاسخ‌های معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حالی است که مشکل کمبود پزشک به دلایل درآمد پایین در بیشتر نقاط این استان و به تبع بسیاری از نقاط کشور یک مشکل اساسی است. اجرای پزشک خانواده شهری در بسیاری از استان‌های همجوار و عدم اجرای این طرح در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از دلایل عدم تمایل پزشکان به کار در این استان به ویژه در روستاها است.

* نقش اتاق احیای قلب در نجات جان بیماران قلبی

غفاری در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بخش زیادی از بیماران به علت عارضه ناگهانی قلب در این بخش جان خود را از دست می‌دهند نیز گفت: این مرکز شبانه‌روزی با امکانت مجهز اتاق  CPR دارای مجموعه تجهیزات احیای کامل قلب، یک دستگاه دیسی‌شوک، دستگاه اکسیژن و امکانات لازم خدمات بسیار خوبی را به بیماران ارائه می‌دهد که این خدمات تاکنون جان بسیاری از افراد را نجات داده و در واقع خدمات اولیه در این مرکز به خوبی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در اتاق احیای قلب این مرکز جان بسیاری از افراد نجات داده می‌شود که نباید با وجود برخی نقایص همه خدمات و زحمات پرستاران و دست‌اندرکاران حوزه سلامت زیر سؤال برود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه مراکز بهداشتی در سه سطح درجه یک، دو و عادی خدمات ارائه می‌شوند خاطرنشان کرد: بیمارستان با مراکز شبانه روزی متفاوت بوده و این موضوع باید در میان مراجعین جا بیفتد که در یک مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی چه خدماتی باید ارائه شود تا انتظارات از این مراکز غیر معمول و بیش از حد نباشد.

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این زمینه گفت: در حوزه پیشگیری‌ از بیماری و شیوع برخی بیماری‌ها هیچ مشکل خاصی در مناطق  قلعه‌رئیسی و جاورده وجود ندارد و همه بیماری‌ها در این مناطق تحت کنترل و مراقبت هستند.

ظفر پریسایی به فارس گفت: در شهر قلعه‌رئیسی و مناطق روستایی آن تنها یک مورد ابتلا به سل شناسایی شده که اکنون نیز به طور کامل بهبود یافته است.

وی ادامه داد: در شناسایی میزان ابتلای افراد به فشارخون و دیابت که زمینه بسیاری از بیماری‌ها است، در مناطق قلعه رئیسی و جاورده بسیار خوب عمل شده به طوری که در مناطق روستایی قلعه رئیسی ۱۵ درصد و در بخش جاورده نیز ۱۸ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به فشارخون شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.

* دفع بهداشتی زباله در بیش از ۹۰ درصد خانوارهای قلعه‌رئیسی و جاورده

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این زمینه گفت:‌ در شاخص‌های بهداشت محیط نیز در این دو بخش کارهای بسیار خوبی صورت گرفته به طوری که به نسبت شاخص‌های کشوری در وضعیت خوبی قرار داریم.

افسانه پژهان افزود: در مناطق روستایی جاورده، ۸۸ و نیم و در مناطق روستایی قلعه‌رئیسی ۷۹٫۷ درصد مردم توالت بهداشتی دارند.

وی گفت: ۹۲٫۹ درصد مردم جاورده و ۹۲ درصد مردم روستاهای قلعه‌رئیسی زباله‌های خود را به صورت بهداشتی دفع می‌کنند وبه ترتیب ۹۹٫۸ و ۹۲٫۴ درصد جمعیت این دو منطقه دارای لوله‌کشی آب آشامیدنی سالم هستند.

پژهان دفع بهداشتی فاضلاب و فضولات حیوانی را نیز در این منطقه مطلوب توصیف کرد و اظهار کرد: رشد و بهبود این شاخص‌ها نتیجه تلاش‌های کاردان‌ها و کارشناسان در مراکز و خانه‌های بهداشت است.

* زایمان ایمن ۱۰۰ درصدی در روستاهای جاورده

کارشناس مسئول کودکان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت:‌ میزان مرگ نوزادان، کودکان زیر یکسال و زیر پنج سال در کشور بر اساس طرح مطالعه شاخص‌های چندگانه سلامت و جمعیت به ترتیب، ۱۹٫۴، ۲۶٫۳۵ و ۲۸٫۳۱  در هزار است و این شاخص‌ها در قلعه رئیسی به ترتیب  ۲۰٫۷ در هزار، ۲۵٫۹۴ و ۲۵٫۹ در هزار و در جاورده ۱۰٫۱، ۲۰٫۲ و ۲۰٫۲ در هزار است.

فاطمه صادقی میزان مرگ و میر نوزادان در کل استان را ۱۱٫۳۲ در هزار اعلام کرد و گفت: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک‌سال در کهگیلویه و بویراحمد ۱۵٫۹۴ و کودکان زیر یکسال ۱۹٫۹۷ در هزار است.

صادقی، شاخص زایمان ایمن در روستاهای جاورده را ۱۰۰ درصد و قلعه‌رئیسی را ۹۸٫۴ درصد اعلام کرد.

وی تصریح کرد: در مورد مرگ و میر مادران باردار نیز از سال ۹۱ تاکنون در قلعه‌رئیسی و جاورده مرگی نداشته‌ایم.

به هر حال آنگونه که اشاره شد خدمات وسیع و گستردگی عرصه سلامت موجب شده تا هر از گاهی در گوشه و کنار انتقاداتی را از سوی برخی افراد شاهد باشیم که امید است با تلاش همگانی و مشارکت و همکاری مردم روز به روز شاهد وضعیت بهتری در خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه در مناطق محروم این استان باشیم.

به گزارش فارس، چند روز پیش امام جمعه شهر قلعه رئیسی از کمبود پرستار در مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی قلعه رئیسی انتقاد کرد و گفت:‌ در یک شیفت که پرستار مرد مشغول به خدمت است، تزریقات بانوان توسط پرستار مرد صورت می‌گیرد؛ انتقادی که البته با توضیحات معاون بهداشتی پاسخ داده و گفته شد: در شیفتی که پرستار مرد مشغول به خدمت است، تزریقات بانوان توسط ماماهای این مرکز صورت می‌گیرد و یک پرستار زن دیگر نیز به این مرکز اضافه می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7419

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.