تحولات سوریه همچنان در صدر اخبار است و رسانه ها لحظه به لحظه از آرایش جنگی طرفین منازعه گزارش می دهند. تلاش می کنیم تازه ترین عناوین مرتبط با فتنه بزرگ در منطقه «شامات» را به اطلاع و رؤیت شما مخاطبان گرامی برسانیم. * رئیس مرکز پژوهش های وزارت اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با ...
تحولات سوریه همچنان در صدر اخبار است و رسانه ها لحظه به لحظه از آرایش جنگی طرفین منازعه گزارش می دهند. تلاش می کنیم تازه ترین عناوین مرتبط با فتنه بزرگ در منطقه «شامات» را به اطلاع و رؤیت شما مخاطبان گرامی برسانیم.

* رئیس مرکز پژوهش های وزارت اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با “العالم” هشدار داد: «هرگونه حمله امریکا و هم پیمانانش به سوریه، واکنش کوبنده دمشق را در پی خواهد داشت.»

 

 

* باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا: «تصمیم گرفتیم علیه سوریه دست به اقدام نظامی بزنیم. با این حال، اجرای این تصمیم به زمان وابسته نیست و می‌تواند فردا، هفته آینده یا ماه آینده انجام شود.»

 

ویدیو: سخنرانی رئیس جمهور امریکا

 

 

* اسکای نیوز (Skynews): «دولت استرالیا به طور رسمی از آمادگی خود برای شرکت در جنگ بر علیه سوریه در کنار امریکا خبر داد.»

 

 

 

بعدازظهر شنبه ۹ شهریور

 

ساعت ۱۸:۰۰

 

* بی بی سی: «قطر و عربستان که خط لوله ایران-عراق-سوریه را مکمل اقتصادی برنامه هسته‌ای ایران برای تبدیل شدن به قدرت هژمونیک منطقه تلقی می‌کنند، به حمایت دیپلماتیک و نظامی تمام عیار از مخالفین مسلح رژیم اسد روی آوردند تا مانع این برتری شوند.» (اینجا)

 

 

* روزنامه امریکایی “نیویورک تایمز” (Newyorktimes) نوشت: «پلیس فدرال امریکا (اف.بی.آی/FBI) از ترس عملیات انقامجویانه سوری های ساکن ایالات متحده، همه آن ها را زیر نظر گرفته است و احتمالا در روزهای آینده از صدها نفرشان بازجویی می کند.»

 

 

ساعت ۱۶:۰۰

 

* پایگاه فلسطینی “المنار” در خبری به نقل از منابع موثق نوشت: «علیرغم مخالفت پارلمان، دولت انگلیس تصمیم گرفته از نیروهای ویژه و مأموران اطلاعاتی خود که در مرزهای اردن با سوریه مستقر هستند، در حمله نظامی احتمالی به سوریه استفاده کند.»

 

 

* جمعیت هلال‌احمر ایران اعلام آمادگی کرد به محض درخواست جمعیت هلال‌احمر سوریه، کمک‌های خود را به این کشور اعزام کند.

 

 

* به گزارش “اسکای نیوز” (Skynews)، منابع نظامی ناتو از آغاز عملیات شناسایی هواپیماهای امریکا و همپیمانانش در مرز سوریه با ترکیه خبر دادند. (اینجا)

 

 

* یادداشت وزیر امور خارجه ایران در صفحه فیس بوک شخصی اش با موضوع حمله به سوریه، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. (اینجا)

 

 

 

 

ساعت ۱۴:۳۰

 

* به نوشته روزنامه لبنانی “الدیار” ، بشاراسد از روز گذشته شخصا اداره اتاق جنگ سوریه را در منطقه‌ای نامشخص بر عهده گرفته است. (اینجا)

 

 

* به گزارش کانال ۲ تلویزیون اسرائیل، ارتش صهیونیستی تجهیزات و نیروهای خود را در مناطق مرزی با لبنان و ارتفاعات اشغالی جولان در مرز سوریه به طرز چشمگیری افزایش داده است.

 

 

به گزارش سرویس بین الملل جام، تحولات سوریه همچنان در صدر اخبار است و رسانه های گروهی آرایش جنگی گرفته اند.

تلاش می کنیم تازه ترین عناوین مرتبط با فتنه بزرگ در منطقه شامات را به اطلاع و رؤیت شما مخاطبان گرامی برسانیم.

 

 

 

* شامگاه سه شنبه ۱۲ شهریور

 

* ژنرال “جک کین” معاون اسبق ستاد نیروی زمینی ایالات متحده، به بی‌بی‌سی (BBC) گفت: «ابعاد حمله احتمالی امریکا به سوریه ممکن است بیش از آن چیزی باشد که تاکنون گفته شده است و فراتر از حمله هوایی محدود به امکانات شیمیایی دولت سوریه خواهد بود.»

این در حالی است که مقامات امریکایی تا پیش از این مدعی شده بودند عملیاتشان علیه سوریه تنها حملات هوایی در ابعاد محدود برای سلب امکان استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط ارتش سوریه خواهد بود.

 

 

* بی بی سی: “عدنان‌حسن محمود” سفیر سوریه در تهران، گفته است که حمله امریکا به کشورش دور نیست.

 

 

* “خالد بن محمد بن عطیه” وزیر امور خارجه قطر به بی بی سی گفت: «اقدام نظامی خارجی برای حمایت از مردم سوریه “ضروری” است.»

 

 

 

* عصر سه شنبه ۱۲ شهریور

 

* تایمز اسرائیل (Timesofisrael) نوشت: «نیروهای حزب الله لبنان تصمیم گرفته اند در صورت حمله احتمالی امریکا، موشک هایشان را از داخل خاک سوریه به سمت اسرائیل شلیک کنند تا لبنان از جنگ مصون بماند.»

 

 

* روزنامه صهیونیستی جروزالم پست (jerusalempost) مدعی شد: «اکبر هاشمی رفسنجانی از سردار قاسم سلیمانی خواسته تا از اعزام رزمندگان داوطلب به سوریه در قالب نیروهای قدس جلوگیری نماید.» (اینجا)

 

 

* خبرگزاری فرانسه به نقل از ساکنان شهر صور در جنوب لبنان و روستاهای اطراف آن گزارش داده است که نیروهای حزب الله در وضعیت آماده باش قرار دارند، اما آن را علنی نمی کنند. (اینجا)

 

 

* خبرگزاری آلمان (DPA): «خانم آنگلا مرکل خواستار تلاش گروه بیست/G20 برای رسیدن به إجماع بین المللی درباره تحولات سوریه شد.»

صدراعظم آلمان پیش تر از مشارکت در حمله احتمالی به سوریه سر باز زده بود.

 

 

پس از انتشار فایل صوتی اظهارات عجیب آقای هاشمی رفسنجانی درباره تحولات سوریه، برخی منابع نزدیک به ایشان در اصالت فایل صوتی یادشده ابراز تشکیک نموده بودند که یکی از وب سایت های استان مازندران جهت تنویر افکار عمومی فیلم سخنرانی را نیز منتشر کرد. (اینجا)

 

 

* راشاتودی (russiatoday): «مسکو از ناوگان حمل و نقل مسافربری هوایی خود خواسته است از این پس بر فراز آسمان سوریه پرواز نکنند.»

 

 

* بی بی سی: حماس از چندروز پیش به نواحی مرزی غزه نیروهایی اعزام کرده است تا از راکت اندازی احتمالی گروه‌های فلسطینی کوچک‌تر به سرزمین های اشغالی جلوگیری کند. (اینجا)

 

 

* العربیه: حماس اعلام کرد در صورت حمله به سوریه، هیچ تعرضی به اراضی تحت اشغال اسرائیل نخواهد کرد.

 

 

* روزنامه انگلیسی گاردین (guardian) با اشاره به نفوذ و تأثیرگذاری عمیق ایران در خاورمیانه که می تواند به حل بحران سوریه کمک کند، نوشت: «زمان آن رسیده است که غرب به ایران اجازه دهد تا نقش سازنده ای در منطقه خاورمیانه ایفا نماید و به همین منظور باید به انزوای ایران در جامعه بین المللی پایان دهد.» (اینجا)

 

 

* “حسین موسویان” عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای در زمان دکتر روحانی، به روزنامه امریکایی نیویورک تایمز (Newyorktimes) گفت: «روحانی و ظریف می‌خواهند به خصومت بین ایران و امریکا خاتمه بدهند، اما حمله به سوریه این تلاش را تباه می کند.»

 

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو موشک بالستیک در ساعت ۶:۱۶ به وقت گرینویچ در شرق مدیترانه شلیک شده اند. منابع اسرائیلی ابتدا در این باره اظهار بی اطلاعی کردند و پس از چند ساعت مدعی شدند یک آزمایش موشکی عادی از سوی ارتش اسرائیل بوده است. (اینجا)

 

 

*روزنامه امریکایی “لس انجلس تایمز” (LosAngelesTimes) در انتقاد از تعلل اوباما در حمله به سوریه، از قول وزیر مسکن کابینه صهیونیستی نوشت: «اگر کسی خیال کند این رئیس‌جمهور در صورت عبور ایران از خط قرمز به این کشور حمله می کند، دچار توهم است.» (اینجا)

 

 

 

* صبح سه شنبه ۱۲ شهریور

 

* بشاراسد در مصاحبه ای اختصاصی با نشریه فرانسوی “فیگارو” ضمن تأکید بر اینکه هیچ منطقی درباره استفاده از سلاح شیمایی وجود ندارد، ابراز اطمینان کرد که امریکا و فرانسه حتی یک مدرک هم درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در اختیار ندارند.

 

 

* القدس العربی: رئیس جمهور امریکا در ملاقات یکساعته خود با جمعی از اعضای سنا به آنان خبر داده که نخستین تیم ۵۰ نفره از جنگجویان آموزش دیده توسط امریکا، به خاک سوریه نفوذ کرده اند.

 

* خبرگزاری فرانسه: گروه موسوم به «ارتش الکترونیک سوریه» روز گذشته وب سایت تفنگداران نیروی دریایی امریکا موسوم به (مارین ها) را هک و با درج پیام هایی از نظامیان امریکایی خواستند از دستور اوباما سرپیچی کنند.

 

 

* سی.ان.ان (CNN): «جان کری» وزیر خارجه امریکا، به اعضای دموکرات کنگره خبر داد که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه از ابتدا حمایت خود را از اقدام نظامی علیه بشاراسد اعلام کرده اند.

 

 

* رویترز: کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا اعلام کرد که «جان کری» وزیر خارجه و «چاک هیگل» وزیر جنگ، امروز در جمع اعضای این کمیته حاضر می شوند تا با ارائه گزارشی، از طرح «باراک اوباما» درخصوص اقدام نظامی علیه سوریه دفاع کنند.

 

 

* خبرگزاری فرانسه (AFP): روسیه هیأتی پارلمانی را برای گفتگو با کنگره درباره سوریه، به واشنگتن اعزام می کند.

 

 

* پایگاه النشره: وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه ای برخی اخبار منتشره درباره برگزاری نشست قریب الوقوع گروه موسوم به دوستان سوریه در رم را تکذیب کرد.

 

 

* منابع آگاه اردنی اعلام کردند که عربستان برای همراه کردن امان با ریاض در دشمنی با سوریه، به این کشور پیشنهاد بخشش ۱۱ میلیارد دلاری بدهی ها را داده است.

 

 

* محمدحسین قربان، خادم حرم حضرت زینب(س) بر اثر شلیک خمپاره توسط گروه های تروریستی به شهادت رسید.

 

 

 

* دوشنبه ۱۱ شهریور

 

 

* العربیه: “سعود الفیصل” وزیر خارجه عربستان سعودی، در نشست فوق العاده اتحادیه عرب گفت: «بشاراسد درها را برای ورود نیروهای سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان و دیگر کشورهای مجاور باز گذاشته و سوریه اکنون به سرزمینی تبدیل شده که می توان گفت “سرزمین اشغالی” است.»[!] (اینجا)

 

 

* بی بی سی: “فیصل مقداد” معاون وزیر امور خارجه سوریه گفته است: «حمله به سوریه، به منزله حمله به ایران نیز خواهد بود.» (اینجا)

 

 

* انتشار فایل صوتی اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی که گفته بود: «مردم سوریه از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند!» (اینجا)

 

 

* رادیوفردا: «دو تن از وزیران دولت انگلیس گفته‌اند موضوع اقدام نظامی در سوریه دیگر به رأی پارلمان گذاشته نمی شود و حمله انگلیس به سوریه حتی در صورت افزایش حملات شیمیایی منتفی‌ است.» (اینجا)

 

 

* شبکه “اسکای نیوز عربی” به نقل از منابع خبری در سوریه، از حمله خمپاره‌ای به منطقه ای نزدیک به کاخ ریاست جمهوری در دمشق خبر داد.

 

 

* روزنامه انگلیسی “دیلی میل” که قبلا خبر دروغین فرار همسر و فرزندان بشاراسد به لندن را منتشر کرده بود، در آخرین گزارش خود “اسماء اسد” را لاابالی و ولخرج قلمداد کرده و تلاش کرده چهره ای منفور از وی به نمایش بگذارد. (اینجا)

 

 

 

* بی بی سی: “پیتر کینگ” نماینده جمهوری خواه کنگره گفت که اگر هم اکنون درباره حمله به سوریه از نمایندگان رأی گیری شود، اوباما احتمالا شکست خواهد خورد.

 

 

* بی بی سی از قول مقام های کاخ سفید: گروه قدرتمند “آیپک” (AIPAC) که به نفع اسرائیل لابی می کند، برای به کرسی نشاندن طرح حمله به سوریه در کنگره دست به کار شده است.

 

 

* ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، به اندازه پیاده کردن نیروهای نظامی در خاک این کشور خطر دارد.»

 

 

 

* بعدازظهر یکشنبه ۱۰ شهریور

 

ساعت ۱۸:۰۰

 

* روزنامه فلسطینی “المنار” به نقل از منابع غربی نوشت: «اسرائیل اتاق عملیات مشترکی را برای حمله نظامی به سوریه در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است.»

 

 

* بی بی سی: نتانیاهو با اشاره به هشدارهای حامیان سوریه، با لحنی تهدیدآمیز گفت: «دشمنان ما دلائل محکمی دارند که ما را نیازمایند.»

 

 

ویدیو: گزارش BBC (یکشنبه ۱۰ شهریور)

 

 

* بی بی سی: ارتش سوریه در شمال شرق دمشق عملیاتی را برای سرکوب شورشیان مسلح آغاز کرده است. این منطقه، همان جایی است که ۱۱ روز پیش هدف حمله شیمیایی قرار گرفته بود.

 

 

* المیادین: وزیر امور خارجه لیبی در نشست اتحادیه عرب در قاهره ضمن ابراز مخالفت با حمله به سوریه، تأکید کرد که وضعیت سوریه با وضعیت لیبی تفاوت فراوانی دارد.

 

 

* اسوشیتدپرس: «جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، ابراز اطمینان کرد که کنگره حمایت خود را از حمله به سوریه اعلام خواهد کرد.»

 

 

* المیادین: ائتلاف مخالفان بشاراسد از کنگره امریکا تقاضا کرد با تصمیم پرزیدنت اوباما برای حمله به سوریه موافقت کند.

 

 

* به گزارش تسنیم، بشاراسد در دیدار با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، گفت: «برخی از کشورها و در رأس آن ها امریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کنند اما تهدیدها مانع مبارزه ما با تروریست‌ها نمی شود.»

آقای بروجردی هم در این دیدار تأکید کرد: «خصومت با سوریه به شکست منجر خواهد شد و امریکا بزرگترین بازنده این توطئه خواهد بود.»

 

 

* به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP)، “فیصل مقداد” معاون وزیر امور خارجه سوریه، در نشستی خبری گفت: «مقامات الیزه با رفتاری غیرمسؤولانه، از سویی افکار عمومی فرانسه را می فریبند و واقعیت های سوریه را وارونه نمایش می دهند و از سوی دیگر، گروه های تروریستی وابسته به القاعده را تقویت می کنند.»

 

 

* المیادین: گروه‌های مقاومت فلسطینی در جلسه مشترکی در نوار غزه، درباره حمله احتمالی امریکا به سوریه رایزنی کردند.

 

 

 

ساعت ۱۶:۰۰

 

* بی بی سی: دریادار “حبیب‌الله سیاری” فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، گفته است: «ناوهای ایرانی در سواحل سوریه و مدیترانه حضوری ندارند. اعزام ناوهای ایرانی به این منطقه، دستوری از سلسله مراتب بالاتر نیاز دارد.»

 

 

* العربیه: رئیس سنای امریکا از اوباما خواست تصمیم خود برای حمله به سوریه را عملی کند.

 

 

* به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، دانشگاه جامع “الأزهر” مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «هرگونه تجاوز امریکا به سوریه، تجاوز و دشمنی با امت عربی و اسلامی محسوب خواهد شد.»

 

 

* المیادین: «نوری مالکی» نخست وزیر عراق، در پیامی به «جو بایدن» معاون باراک اوباما، از دولت امریکا خواسته است که در تصمیم برای حمله نظامی به سوریه تجدیدنظر کند.

 

 

* کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل: «شبکه بی بی سی تصاویری از قربانیان حمله شیمیایی عراق در دوران صدام را پخش کرد و مدعی شد که این تصاویر مربوط به سوریه است!»

 

 

* بی بی سی: ائتلاف مخالفان حکومت سوریه، تصمیم باراک اوباما در به تاخیر انداختن حمله به سوریه را باعث “جسورتر شدن” هواداران بشاراسد دانست. “لوی صافی” سخنگوی این ائتلاف، تصمیم اوباما را “ناکامی در رهبری” امریکا خواند.

 

* خبرگزاری فرانسه (AFP) اعلام کرد: «سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه، یک گزارش محرمانه‌ چهار صفحه ای تنظیم شده توسط سرویس‌های جاسوسی این کشور درباره حمله شیمیایی به منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق را به رئیس جمهور و برخی مقامات عالیرتبه تحویل داده اند.»

 

 

ساعت ۱۴:۰۰

 

* نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به اصرار ‌امریکا و انگلیس برای حمله به کشورش، گفت: «باراک اوباما و دیوید کامرون بالای درختی رفته‌اند که نمی‌دانند چگونه باید از آن پایین بیایند.» (اینجا)

 

 

* الیوم السابع: «وزیر امور خارجه قبرس اطمینان داد که از این جزیره به عنوان پایگاه تهاجم به سوریه استفاده نخواهد شد.»

 

 

* خبرگزاری فرانسه (AFP): «پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، خواستار روز جهانی روزه و نماز برای برقراری صلح در سوریه شد.»

 

 

 

* دویچه وله (DeutscheWelle) خبر داد: «در حالی که شمارش معکوس برای حمله‌ نظامی به سوریه آغاز شده است، سازمان جهانی یونسکو/Unesco نخستین گزارش رسمی خود را درباره‌ غارت میراث فرهنگی این کشور منتشر کرد.» (اینجا)

 

 

* العالم: هریک از موشک های «تاماهاوک» که قرار است در حمله احتمالی امریکا به سوریه مورد استفاده قرار گیرند، با صرف هزینه ای بالغ بر ۱٫۴ میلیون دلار تولید می شوند. (اینجا)

 

 

 

* یک مقام اسرائیلی در گفتگو با روزنامه هاآرتص: «وقتی رئیس جمهور امریکا در موضوع بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه اینگونه با تردید و تأخیر برخورد می کند، اسرائیل چگونه می تواند در صورت رویارویی نظامی با ایران در موضوع برنامه هسته ای و تلاش برای ساخت بمب، به حمایت امریکا مطمئن باشد؟!»

 

 

* خبرگزاری اسوشیتدپرس (Associatedpress): «اوباما آماده صدور دستور حمله به سوریه بود، اما ناگهان نظرش را عوض کرد و تصمیم گرفت اول از کنگره اجازه بگیرد.»

 

 

 

*صبح یکشنبه ۱۰ شهریور

 

ساعت ۱۲:۰۰

 

* المنار: نیروی دریایی کارآزموده و مجهز سوریه، اطمینان داده است که با تمام قوا در برابر متجاوزان خواهد ایستاد و پاسخی پشیمان کننده به دشمنان خواهد داد.

 

 

رویترز: اگرچه «فرانسوا اولاند» برای اعلان جنگ نیازی به تأیید پارلمان ندارد، دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که با تبعیت از سیاست امریکا برای حمله به سوریه، منتظر تأیید پارلمان می ماند. (اینجا)

 

 

* دو تصویر از اهداف احتمالی امریکا در سوریه (اینجا)

 

 

* روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” (Haaretz) نوشت: «کاش اوباما وزیر خارجه اش را برای قانع کردن جامعه جهانی راهی می‌کرد تا اعضای مهم ناتو مانند آلمان، ایتالیا و کانادا با امریکایی ها به این سردی برخورد نمی کردند و پارلمان انگلیس چنان سیلی تحقیرآمیزی به صورت دیوید کامرون -مهم‌ترین هم‌پیمان اوباما- نمی زد.»

 

 

* ژنرال “یوآو گالانت” معاون پیشین ستاد کل ارتش صهیونیستی، به کانال ۱ تلویزیون اسرائیل گفت: «حمله به سوریه اگر باعث شود جبهه النصره و سایر افراطی ها بر تسلیحات شیمیایی سوریه مسلط شوند یا بخشی از آن را به دست آورند، می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای جامعه جهانی داشته باشد و بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور، همین گازهای شیمیایی در مترویی در اروپا فاجعه به بار آورند.»

 

 

* آقای “علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی، در آغاز جلسه علنی صبح امروز با اشاره به شیطنت رژیم جعلی اسرائیل در تحریک نیروهای فرامنطقه ای به مداخله در سوریه، هشدار داد: «نقش رژیم صهیونیستی در این اتفاقات معلوم است؛ رژیم صهیونیستی در پس پرده با امنیت خود بازی نکند.»

 

 

ساعت ۱۰:۰۰

 

* رادیوفردا (radiofarda): بیش از یک هفته طول خواهد کشید تا کنگره امریکا تصمیم خود را درباره حمایت یا عدم حمایت از طرح اوباما در حمله به سوریه، اعلام کند.

 

 

* تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس، در مقاله ای که در روزنامه “ساندی تایمز” (SundayTimes) منتشر کرد، نوشت: «رأی منفی پارلمان انگلیس به مداخله نظامی در سوریه، “تکان دهنده” بود.»

 

 

* بی بی سی: “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران، گفته است که آذرماه سال پیش از طریق سفارت سوئیس (حافظ منافع امریکا در تهران) طی یادداشت رسمی به امریکا اطلاع داده بود که سلاح شیمیایی از نوع گاز «سارین» و به صورت دست‌ساز در حال انتقال به سوریه است. (اینجا)

 

 

ساعت ۸:۰۰

 

* خبرنگار بخش روسی بی بی سی، در گفتگو با بخش فارسی این شبکه، به جای آنکه از امریکا بخواهد برای اثبات ادعایش مدرک ارائه کند، گفت: «روسیه شواهد و مدارکی که نشان دهند دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است، ارائه نمی کند!»

 

فایل ویدیویی

 

 

* العربیه (AlArabiya): «سازمان ناظر بر ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد تحقیق بر روی نمونه‌هایی که از حومه دمشق برداشته شده، تا سه هفته به درازا می‌کشد.»

 

 

* رویترز (reuters): «به رغم تلاش اوباما برای متقاعد کردن مردم کشورش در پذیرش حمله به سوریه، جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد همچنان ۵۳ درصد شهروندان امریکایی مخالف دخالت نظامی کشورشان در سوریه هستند.

 

 

* بی بی سی: مخالفان رئیس‌جمهور فرانسه هم از او خواسته‌اند که مانند همتایان انگلیسی و امریکایی‌اش، تصمیم‌گیری در مورد حمله نظامی به سوریه را به مجلس این کشور بسپارد.

 

 

* برژینسکی (استراتژیست و مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده) در گفتگو با دویچه وله (DeutscheWelle) درباره تصمیم احتمالی دولت امریکا برای حمله به سوریه اظهار داشت: «آنچه باعث نگرانی من است، این است که ایالات متحده امریکا و متحدانش، یعنی قدرت‌های استعماری پیشین، محدود می‌اندیشند. به همین دلیل مستقیما یک مشکل سیاسی تازه پدید می‌آید.» (اینجا)

 

 

 

شامگاه شنبه ۹ شهریور

 

ساعت ۲۲:۰۰

 

* روزنامه صهیونیستی”معاریو” نوشت: «تحقیقات امنیتی، حاکی از ضعیف بودن احتمال حمله انتقامی سوریه به اسرائیل است… البته ممکن است جنبش “جهاد اسلامی” فلسطین همزمان با حمله امریکا به سوریه، دست به اقدامات تحریک آمیز علیه اسرائیل بزند.» (اینجا)

 

 

* بی بی سی: سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، هشدار داد که در صورت حمله نظامی ایالات متحده به سوریه، واکنش‌ها فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود و تصور امریکا از توانایی محدودسازی مداخله نظامی در سوریه، توهمی بیش نیست.

* روزنامه “الحیات” چاپ لندن: پوتین در سخنانی که در برهه اخیر “شدیدترین اظهارات” توصیف شده، اتهام های امریکا به نظام حاکم سوریه را رد کرد و آن را “چرت محض” خواند.

 

 

* گزارش امریکا درباره ادعای حمله شیمیایی در اطراف پایتخت سوریه منتشر شد؛ گزارشی که به عقیده ناظران سرشار از تناقض است.

دولت امریکا در این گزارش ادعا کرده که کاملا مطمئن است دولت سوریه در حمله به حومه دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و امکان ندارد این حملات از سوی مخالفان مسلح باشد. (اینجا)

 

 

* یک منبع مرتبط با نیروهای مسلح عربستان به خبرگزاری رویترز (reuters) گفته است که با بالا رفتن سطح آماده باش، مرخصی تمامی نیروهای مسلح این کشور لغو شده است. (اینجا)

 

 

* رسانه های ایتالیا به نقل از منابع دولتی می گویند آن کشور احتمالا اجازه نخواهد داد کشور ثالثی از پایگاه هایش برای حمله به سوریه استفاده کند.

 

 

 

صبح شنبه ۹ شهریور

 

ساعت ۱۲:۰۰

 

* خبرگزاری رویترز (reuters) از ورود ششمین ناو جنگی امریکا به مدیترانه خبر داد. (اینجا)

 

 

* بی بی سی: دولت امریکا رسما درخواست خود برای مجوز حمله نظامی به سوریه را تقدیم کنگره این کشور کرد.

 

 

* بی بی سی: بازرسان شیمیایی سازمان ملل خاک سوریه را ترک کردند و وارد لبنان شدند. دبیرکل سازمان ملل وعده داده که آن ها باز به این کشور برخواهند گشت تا مأموریت نیمه تمام خود را تکمیل کنند. قرار است نتیجه تحقیقات بازرسان سازمان ملل ظرف دو هفته آینده اعلام شود.

 

 

* بی بی سی: ترکیه می خواهد از طریق مشارکت در حمله به سوریه، اندکی از شکست های پی در پی سیاست خارجی اش بکاهد… یکی از برجسته ترین ترس هایی که در شبکه های اجتماعی ترکیه راجع به حمله به سوریه مطرح می شود، ترس از رودررو شدن با ایران است. (اینجا)

 

 

ساعت ۱۱:۰۰

 

* بی بی سی (BBC) خبر داد: «دولت سوریه، امریکا را متهم کرده که در تلاش برای توجیه اقدام نظامی علیه آن کشور، به “جعل شواهد” دست زده است.»

 

 

* یکی از فرماندهان شورشی سوریه در گفتگو با تلویزیون منافقین مدعی شد: «کسی که در سوریه رهبری جنگ را در دست دارد، رژیم ایران است. حمله شیمیایی ۲۱ اوت در غوطه غربی و شرقی دمشق به دستور “قاسم سلیمانی” صورت گرفته است.» (اینجا)

 

 

ساعت ۱۰:۰۰

 

* یورونیوز (euronews) گزارش داد: «توزیع ماسک ضدشیمیایی در میان اسرائیلی ها ادامه دارد و یهودیان مهاجر به سرزمین های اشغالی، در شهر‌های مختلف شمال و مرکز، در صف‌های طولانی‌ منتظر دریافت این تجهیزات هستند.»

 

گزارش euronews

 

 

 

* واشنگتن پست (washingtonpost) نوشت: «هرچند آمارها نشان می دهد اکثریت مردم امریکا مخالف حمله نظامی به سوریه هستند، جملات محکم مقامات کاخ سفید نشان می دهد که جنگ نزدیک است.»

 

 

* به گزارش وب سایت ایرانی “جهان نیوز” به نقل از وبلاگ یکی از حامیان آقای هاشمی رفسنجانی، وی در سخنانی تأمل برانگیز اظهار داشت: «دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند، عواقب سخت آن را خواهد دید؛ همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خود خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.»

 

 

* رادیوفردا (radiofarda) از قول وزیر امور خارجه امریکا نوشت: «اگر به سوریه پاسخ داده نشود، ایران در برنامه خود برای رسیدن به سلاح‌ هسته‌ای جسارت پیدا می‌کند و گروه‌هایی مانند حزب‌الله ممکن است به استفاده از سلاح شیمیایی بیندیشند.»

 

 

ساعت ۷:۰۰

 

* بر اساس گزارش ویژه پایگاه “مینت پرس” ، بر خلاف ادعای مطرح شده مبنی بر مقصر بودن ارتش سوریه در حمله شیمیایی به حومه دمشق، تحقیقات میدانی خبرنگاران این پایگاه ثابت می کند که سازمان اطلاعات عربستان به ریاست «بندر بن سلطان» مقادیر زیادی تسلیحات شیمیایی در سوریه -به خصوص در منطقه غوطه شرقی- توزیع کرده است. (اینجا)

 

 

* روزنامه “السفیر” لبنان: «رهبران حزب حاکم ترکیه که با سقوط محمد مرسی مرحله اول بازی در منطقه خاورمیانه را باخته اند، در پی دستیابی به یک پیروزی فوری از طریق براندازی بشاراسد هستند تا وجهه خود را ترمیم کنند. آن ها برای تحقق این پیروزی از همه سازوکارهای شناخته شده و نشده استفاده خواهند کرد؛ به همین دلیل برای مشارکت در حمله به سوریه لحظه شماری می کنند.»

 

 

 

شامگاه جمعه ۸ شهریور

 

ساعت ۲۲:۰۰

 

* خبرنگار بی بی سی در سوریه، إذعان کرد که ساکنان دمشق زندگی پر جنب و جوشی دارند و از جنگ احتمالی نمی ترسند.

 

ویدیو: گزارش خبرنگار BBC از دمشق

 

 

* بی بی سی: «با رأی منفی پارلمان، بریتانیا که توسط برخی به “توله سگ دنباله روی امریکا” معروف است، به روشنی نقشی در مداخله نظامی نخواهد داشت.»

 

 

* بی بی سی: «رد استدلال باراک اوباما از سوی پارلمان بریتانیا، مثل “کبودی ضربه” تا مدت ها بر تن امریکا باقی خواهد ماند.»

 

 

* بی بی سی: «رأی نمایندگان پارلمان بریتانیا در رد طرح مداخله نظامی در سوریه، ضربه سختی به دولت امریکا وارد آورده است.»

 

 

* بی بی سی: «شکست آقای کامرون در روز پنجشنبه در مجلس بریتانیا، نشانه عدم کارآیی دولتش و سپس قضاوت نادرستش درباره عملکرد همکارانش است. از آن بدتر آنکه او در صحبتش در مجلس به کرات به اهمیت قضاوت درست در تصمیم گیری در مورد حمله نظامی به سوریه تأکید کرده بود. حال جای آن دارد که پرسیده شود: شما که نتوانستید درباره یاران خودتان به قضاوت درست دست یابید، چه انتظاری دارید که به قضاوت شما درباره چند و چون تصمیم کلانی چون شروع جنگ با کشوری دیگر، اعتماد شود؟!»

 

 

* بی بی سی: «از اعلام آمادگی “ویلیام هیگ” وزیر امور خارجه دولت محافظه کار بریتانیا، به شروع جنگ علیه سوریه (در ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه) تا اعلام انصراف قطعی نخست وزیر از این جنگ (در ساعت ۱۰:۳۰ شب پنجشنبه) فقط یک روز و نیم گذشت. یک روز و نیم بلندی که آرایش صحنه سیاسی بریتانیا را تغییر داد.»

 

 

ساعت ۲۰:۳۰

 

* واشنگتن پست: فرماندهان ارتش ایالات متحده با حمله به سوریه مخالفند. آن ها معتقدند بدنه ارتش هنوز با دو جنگ عراق و افغانستان درگیر است و با توجه به کاهش بودجه پنتاگون، الان زمان مناسبی برای وارد شدن به کارزاری تازه نیست.

 

 

* بی بی سی: «یکی از دلایل رأی منفی پارلمان به مشارکت در حمله به سوریه، سابقه ورود انگلیس به جنگ عراق است که بدون مجوز شورای امنیت آغاز شد، بیش از حد پیش بینی شده به طول انجامید و با تلفات نظامی برای نیروهای ائتلاف بین المللی هم همراه بود.» (اینجا)

 

 

 

 

بعدازظهر جمعه ۸ شهریور

 

ساعت ۱۸:۰۰

 

* بی بی سی: «گویا قدرت ها در غرب نمی خواهند تا پیش از -و یا در طول- همایش دو روزه گروه بیست در روسیه (که قرار است پنجشنبه ۵ سپتامبر آغاز شود) دست به حمله نظامی بزنند.»

 

 

* العالم: «از تمام اعضای حزب الله لبنان اعم از مرد و زن که قادر به استفاده از سلاح بوده و آموزش های نظامی و غیرنظامی دیده اند -حتی در بخش پزشکی- خواسته شده برای پیوستن در عرض چند ساعت به واحدهای نظامی یا پشتیبانی آماده باشند.»

 

 

* “فرانسوا اولاند” رئیس جمهور فرانسه، در گفتگو با “لوموند” (LeMonde) حمله هوایی به سوریه را تا قبل از روز چهارشنبه بعید ندانست و تأکید کرد: «مخالفت مجلس انگلیس با دخالت نظامی در سوریه، بر تصمیم ما مبنی بر ضرورت واکنش جدی به نظام سوریه، تأثیری نخواهد گذاشت.»

 

 

* به گزارش بی بی سی، وزیر دفاع امریکا گفت: «دولت ایالات متحده هنوز هم در صدد تشکیل ائتلاف بین‌المللی است تا کشورهای متحد به طور مشترک برای تنبیه نظامی سوریه اقدام کنند.»

 

 

* دیلی میل: «با وجود مخالفت شهروندان، تعدادی از اعضای کنگره و همچنین ناکامی دیوید کامرون در جلب نظر موافق مجلس عوام انگلیس برای همراهی با امریکا، اوباما همچنان برای حمله به سوریه مصمم است.»

 

 

* به نوشته پایگاه خبری “عربی پرس” ، رئیس کمیته بین الملل دومای روسیه خواستار باز پس گیری جایزه نوبل از اوباما در صورت حمله امریکا به سوریه شد.

 

 

 

ظهر جمعه ۸ شهریور

 

ساعت ۱۴:۰۰

 

* بی بی سی: «گفتمان اعتدال حسن روحانی بدین معنا نیست که مهم ترین بازوی نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه قطع شود و او بخواهد با لبخند و سکوت با چنین تحولی برخورد کند.»

 

 

* بی بی سی: «آیت الله خامنه ای در مقام فرماندهی کل قوا در ایران و سرلشکر محمدعلی جعفری در مقام فرماندهی کل سپاه پاسداران، هردو بر نظریه کلاسیک “بهترین دفاع، حمله است” متمرکز شده و محوریت مقابله با قدرت برتر غرب و امریکا را “نبرد نامتقارن” قرار داده اند. سوریه یکی از اضلاع هویدای این نبرد نامتقارن است.»

 

 

* بی بی سی: «منافع و امنیت اسرائیل برای امریکا و غرب مسأله ای بی نهایت حساس است که رفتار آن ها در قبال سوریه را تا حد زیادی تعیین می کند.»

 

 

* بی بی سی: «امریکا و غرب به خاطر نداشتن آلترناتیو [جایگزین] برای رژیم بشاراسد، خود به صراحت می گویند که به دنبال تغییر رژیم در دمشق نیستند. لایه های مهمی از کسانی که اکنون در سوریه علیه اسد می جنگند را کسانی تشکیل می دهند که امریکا برای نگهداریشان زندان “گوانتانامو” را دایر کرد.»

 

 

* بی بی سی: «همانطور که تحلیلگران مسائل ایران در داخل و خارج آن کشور در قضیه انتخابات اخیر ریاست جمهوری، از انتخاب حسن روحانی شگفت زده شدند، رفتار جمهوری اسلامی ایران در قضیه سوریه هم می تواند متفاوت باشد.»

 

 

* بی بی سی: «روسیه با وجود رابطه ای طولانی و استراتژیک (در چارچوب مقوله تاریخی جنگ سرد) و داشتن پایگاه دریایی در سوریه، آن تعهد ایدئولوژیک و امنیت ملی (در مقایسه با جمهوری اسلامی ایران) را در قبال رژیم بشاراسد ندارد و برایش فاکتورهای عمده سهم گیری در منازعات منطقه ای و پیامدهای کلان، مهم اند.»

 

 

* بی بی سی: «موضعگیری‌ مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی در کنار سیاست منطقه ای ایران و رابطه استراتژیکش با سوریه، جای شکی باقی نمی گذارد که هرگونه حمله علنی خارجی به سوریه باعث خواهد شد تا سطح حساسیت و واکنش جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزایش تصاعدی پیدا کند.»

 

 

* شبکه خبری “راصد” از اعلام وضعیت فوق العاده و آماده باش در مراکز امنیتی و نظامی عربستان برای مواجهه با تبعات حمله نظامی احتمالی به سوریه، از ترس واکنش انتقامی سوری ها خبر داد. (اینجا)

 

 

* راشاتودی (russiatoday): «با توجه به تحرکات دشمنان سوریه در آب های مدیترانه، مسکو به زودی ناوگان جنگی خود را در این منطقه تقویت خواهد کرد.»

 

 

* نماینده دائم روسیه سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری “ایتارتاس” تأکید کرد: «از همه ابزارها برای جلوگیری از اقدامات منفی احتمالی یا هرگونه إعمال زور علیه سوریه استفاده می کنیم.»

 

 

* تصاویری از نمونه برداری بازرسان شیمیایی سازمان ملل از مناطق مشکوک به آلودگی در خاک سوریه (فایل ویدیویی پایین)

 

فیلم: گزارش الجزیره

 

 

* “اخضر ابراهیمی” نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در مسائل سوریه، در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «بازرسان سازمان ملل هنوز نوع موادی که در حمله شیمیایی به حومه دمشق از آن استفاده شده را مشخص نکرده‌اند و ما هنوز منتظر نتایج هستیم.»

 

 

* به گزارش العربیه (AlArabiya)، کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس جمهور اوباما حق خود را محفوظ می داند که به صورت یکجانبه و بدون آنکه منتظر سازمان ملل بماند، علیه حاکمیت سوریه اقدام کند؛ اگرچه رایزنی ها همچنان ادامه دارد.»

 

بر پایه این گزارش، اوباما هنوز نتوانسته نمایندگان کنگره را در این خصوص قانع کند و اختلاف نظر کماکان بین قوای مقننه و مجریه امریکا وجود دارد. (اینجا)

 

 

* روزنامه صهیونیستی “یدیعوت احرونوت” از قول “شیمون پرز” رئیس رژیم اشغالگر قدس، نوشت: «ما هرگز در جنگ داخلی سوریه شرکت نکرده و نخواهیم کرد، اما اگر سوریه بخواهد امنیت اسرائیل را از بین ببرد، با تمام قوا عکس العمل نشان می‌دهیم.»

 

 

* روزنامه صهیونیستی “معاریو” نوشت: «حدود ۷۷ درصد شهروندان اسرائیل با مشارکت تل اویو در حمله به سوریه مخالفند.»

 

 

* بی بی سی: «تحلیلگران از رأی منفی پارلمان، به عنوان یک شکست برای کامرون نام برده اند. در تاریخ نوین بریتانیا، شکست دولت در پارلمان در رابطه با موضوع های مربوط به جنگ و صلح “بی سابقه” است.»

 

 

 

* بی بی سی به نقل از وزیر دفاع انگلیس: «با توجه به رأی منفی پارلمان، در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی کنیم؛ ولی این رخداد به روابط صمیمانه لندن-واشنگتن آسیب خواهد زد.»

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7219

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.