ساختمان هیئت دولت امروز میزبان خبرنگاران رسانه‌های جمعی بود تا بار دیگر دولتمردان پاسخگوی سئوالات اصحاب رسانه باشند. Tweet   به گزارش پیارم به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، ساختمان هیئت دولت امروز میزبان خبرنگاران رسانه های جمعی بود تا بار دیگر دولتمردان پاسخ گوی سئوالات اصحاب رسانه باشند. *دهقان:سوریه تجهیزات لازم برای دفاع ...

ساختمان هیئت دولت امروز میزبان خبرنگاران رسانه‌های جمعی بود تا بار دیگر دولتمردان پاسخگوی سئوالات اصحاب رسانه باشند.

خبرگزاری فارس: ظریف از نیویورک گفت/ دهقان به آمریکا تاخت

 

به گزارش پیارم به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، ساختمان هیئت دولت امروز میزبان خبرنگاران رسانه های جمعی بود تا بار دیگر دولتمردان پاسخ گوی سئوالات اصحاب رسانه باشند.

*دهقان:سوریه تجهیزات لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارد

سردار دهقان وزیر دفاع در پایان جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر آمریکا به سوریه حمله کند این وزارتخانه تجهیزات خاصی را در اختیار سوریه قرار می‌دهد یا خیر، گفت: ارتش و ملت سوریه تجهیزات لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارند.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع کلی این وزارتخانه درباره حمله به سوریه گفت: حمله آمریکا به سوریه تبعات ناخوشایندی در منطقه دارد که به ضرر خود آن هاست و می‌تواند بحران را در سراسر منطقه گسترده کند.

وی افزود: دلیل دیگری که می‌تواند از حمله آمریکا به سوریه جلوگیری کرده و آنها را با تردید جدی مواجه کند تجربیات ناخوشآیند آنها در حمله به عراق و افغانستان است. دهقان در ادامه تصریح کرد: حمله آمریکا به سوریه تنها می‌تواند منطقه را با بحران بیشتری مواجه کند.

*رحمانی افضلی:ابقای برخی استانداران فعلی مطرح نیست

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به مقام معظم رهبری برای تفویض اختیارات فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی به وزیر کشور به رهبر انقلاب نامه نوشته‌اید یا خیر، اظهارداشت: هنوز چنین نامه‌ای را ارسال نکرده‌ام و در فرصت لازم این کار را انجام می‌دهم.

وزیرکشور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بحث ابقای برخی از استانداران که مطرح شده صحیح است یا خیر افزود: چنین بحثی را نداشته‌ایم.

*ظریف:تعیین اعضای مذاکره‌کننده ایران با آژانس/ برای دیدار با وزیر خارجه انگلیس مشکلی ندارم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت:‌این سفر قطعی شده است و ایشان به نیویورک سفر خواهند کرد.

وی درباره برنامه‌های رئیس جمهور در جریان این سفر، گفت: آقای روحانی در سازمان ملل ۳ سخنرانی خواهند داشت، سخنرانی اول در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی دوم به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در اجلاس خلع سلاح هسته‌ای و سومین سخنرانی ایشان در جمع وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد خواهد بود.

ظریف گفت:‌بقیه برنامه‌های رئیس جمهور نیز هنوز در دست برنامه‌ریزی است. وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر خارجه بریتانیا دیدار خواهید کرد یا نه، گفت: ما با دیدار مشکلی نداریم اما مهم اینجاست که خروجی این دیدار چه باشد.

همچنین ظریف در پاسخ به سؤال دیگری که آیا این دیدار می‌تواند به ارتقای سطح ایران با بریتانیا منجر شود، گفت: این بستگی به رفتار طرف مقابل دارد. همچنین وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد مشخص شدن اعضای تیم مذاکره کننده ایران و آژانس گفت: اعضای تیم مذاکره‌کننده مشخص شده‌اند و این مسئله از سوی دفتر رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا ایران پیغام خاصی را به ایالات متحده آمریکا درباره سوریه داده است، یا نه، گفت: ما پیام خاصی را به آن صورت به آمریکا نداده‌ایم، مواضع ما از ابتدا کاملا شفاف بوده است و با هرگونه حمله نظامی و خارج از چارچوب‌های سازمان ملل متحد مخالفیم.

ظریف در ادامه تصریح کرد: عده‌ای از نیروهای تندرو در آمریکا و همچنین در سطح منطقه به دنبال این هستند تا آمریکا را وارد جنگ تازه‌ای کنند.

*نوبخت:«محمدابراهیم امین» رئیس کل بیمه مرکزی شد

محمدرضا نوبخت سخنگوی دولت در پایان جلسه امروز و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مصوبات جلسه امروز هیئت دولت گفت: اصلی‌ترین مصوبه امروز جلسه هیئت دولت افزایش سرمایه شرکت ملی نفت بود که با تصمیم اعضای هیئت دولت به تصویب رسید.

وی همچنین از انتصاب محمد ابراهیم امین به سمت ریاست کل بیمه مرکزی ایران خبر داد.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به مصوبه دیگر امروز جلسه هیئت دولت گفت: هیئت دولت توانست در خصوص ۲۰ مورد از طرح‌های مطرح در مجلس شورای اسلامی که از سوی نمایندگان محترم ارائه شده بود و یک موضع واحد و کارشناسی نسبت به آنها اعمال می‌کرد، نظر کارشناسی خود را مشخص کند و دستگاه‌های ذیربطی که باید از نظر تعیین شده مجلس در دولت دفاع کنند، آن هم معین شد.

وی درباره ماهیت این طرح‌ها گفت: بیان جزئیات آنها خارج از حوصله است ولی اغلب شامل طرح‌هایی می‌شود که هم‌اکنون در مجلس جاری است و می‌توانید آنها را از دستور کار جاری مجلس بگیرید.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا طرح‌ها شامل لوایحی می‌شود که از سوی مجلس و یا شورای نگهبان خلاف قانون اساسی تشخیص داده شده است، گفت: خیر این طرح‌ها تنها به مسائلی بر می‌گردد که هم‌اکنون در دستور کل مجلس قرار دارد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات اصلاحیه بودجه سال ۹۲ و اینکه آیا قرار است ما کاهشی در میزان بودجه داشته باشیم گفت: آنچه که در قانون بودجه سال ۹۲ مطرح شده است، قابل تحقق نیست و عملکرد سال گذشته مجلس و بودجه پنج ماهه سال ۹۲ به صراحت آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس ما باید یک رقم واقع‌بینانه را در دست داشته باشیم که بتوانیم روی آن حساب کنیم. اگر بر مبنای ۲۱۰هزار میلیارد تومان باشد تمام دستگاه‌های اجرایی می‌رود و تعهد ایجاد می‌کنند و ما در ماه‌های پایانی متوجه می‌شویم که این مقدار تعهد ایجاد شده قابل تأمین نیست و اگر نکنیم مجبور می‌شویم تأمین منابع کنیم راحت‌ترین راه تأمین منابع استقراض از بانک مرکزی است که به معنای وارد کردن پول پرفشار است که تورم و پایه پولی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: این تورم ۴۴درصدی امروز که از کرات دیگر که نیامده است این هم حاصل تصمیم‌گیری‌های سال گذشته است که هیچ فردایی نداشته است غیر از برخی آثار روانی که در کوتاه‌مدت خود را نشان می‌دهد بقیه تصمیمات آثار خود را در درازمدت نشان می‌دهد.

نوبخت گفت: ما تعهد کرده‌ایم که نگذاریم تورم افزایش پیدا کند. از این رو باید تمام تصمیماتی که منجر به کاهش تورم می‌شود را انجام دهیم یکی از آنها همین است اگر مجلس محترم با نظر کارشناسی با این لایحه دولت مواجه شود ما می‌توانیم عوامل ورودی تورم را مسدود کنیم.

وی افزود:‌ آنچه که در اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۲ مطرح شده بود این است که سقف هزینه‌های بودجه را به میزان ۲۱۰هزار میلیارد تومان که منابع قابل اطمینان است پائین بکشیم. البته منابعی که در بودجه است ۱۴۰هزار میلیارد تومان است. ۱۰هزار میلیارد تومان از این بودجه یک منبع اضافه کرده‌ایم تا مجبور نشویم میزان هزینه‌ها را و منابع را از حد معینی پائین‌تر بکشیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد:‌ این ۱۰هزار میلیارد تومان هم صرفاً برای طرح‌های عمرانی است که هم‌اکنون بیش از سه میلیون خانوار از این محل ارتزاق می‌کنند و اگر منابع دولت کاهش پیدا کند از طرح‌های عمرانی این کاهش انجام می‌شود و این به معنای کاهش حقوق و مزایای کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند و خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است.

نوبخت گفت:‌ اصلاحیه که ما به بودجه داده‌ایم کاملاً منضبط است و سبب می‌شود همه دستگاه‌ها در بحث بودجه کاملاً منضبط باشند. من اطمینان دارم همکاران ما در هیئت محترم وزیران همه هم‌پیمان شدند که منافع ملی را ببینند و نه منابع بخشی خود را و به همین جهت خود آنها پذیرفته‌اند که کاهش سقف منابع بودجه‌ای را قبول کردند.

وی افزود: همه اعضای هیئت وزیران این نکته را قبول کردند که اگر ما می‌خواهیم یک بودجه منضبط داشته باشیم نباید دستگاه‌ها را فراخ کنیم. در هر صورت این کارشناسی قوی‌ای روی این طرح صورت گرفته است و من تردید ندارم با توجه به اینکه نمایندگان خیرخواه اقتصاد کشورند این کار را می‌کنند. به این طرح رأی مثبت می‌دهند و اگر به فوریت آن رأی ندادند کاملاً قابل توجیه است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: نمایندگان محترم از امروز برنامه‌ریزی کرده بودند که وارد تعطیلات تابستانی شوند البته اینطور نیست که اینها به تعطیلی و مرخصی بروند،بلکه به حوزه‌های انتخابی خود می‌روند حتی به ما نیز گفتند که این طرح نباید دوفوریتی باشد چون بودجه یک شوری است، مانند یک طرح یک فوریتی بررسی می‌شود و به محض اینکه کمیسیون طرح را بررسی کرد، بلافاصله در قالب لوایح خارج دولت به صحن می‌رود و به تصویب می‌رسد و من فکر می‌کنم که ما تا اینجا با مجلس به خوبی پیش می‌رویم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سؤال که میزان بودجه کسر شده در لایحه بودجه از چه منابع تامین می‌شود، گفت: ما توزیعی را که این کسر منابع از چه ارقامی می‌تواند باشد در لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم. قطعاً‌ به میزان ۱۰درصد از اعتبارات هزینه‌ای را کاهش خواهیم داد. بالاخره اعتبارات جاری دستگاه‌ها باید به درستی مصرف شود و از آنجا که نباید اعتبارات عمرانی مورد فشار بیش از اندازه قرار نگیرند ما به میزان هفت تا هشت هزار میلیارد تومان از منابع دیگر تأمین کرده‌ایم که خاصه در منابع عمران استفاده شود.

وی درباره تأمین میزان یارانه‌ها و مدیریت پرداخت آن گفت: ما در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها که هفت ماه دیگر از آن باقیمانده است نسبت به اعداد و ارقام موجود که به صورت یارانه نقدی پرداخت می‌شود معترض نمی‌شویم.

سخنگوی دولت گفت:‌ اما برای مرحله دوم قرار شده است تا یک بازبینی و آسیب‌شناسی انجام شود تا ببینیم قانون چه می‌گوید، آیا آنچه که اجرا شد قانون بود و اگر اینطور نیست خودمان را اصلاح کنیم.

نوبخت گفت:‌ بعد از این آسیب‌شناسی ما به طور قطع خواهیم گفت که برای مرحله دوم چه خواهیم کرد. این اطمینان را داشته باشند تلاش ما در جهت بدتر کردن کارها نیست و همه جوانب را در نظر می‌گیریم. برخی تصمیمات می‌تواند یک وجه مثبت داشته باشد اما اگر ما وجه‌های دیگر را نبینیم دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان اینکه از آن بچه داخل گهواره تا انسان سالمند شریف که در آسایشگاه سالمندان هستند از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها متأثر و به نحوی از این منتفع هستند لذا اگر ما تصمیم درستی نگیریم یک عده از مردم دچار ضرر و زیان می‌شوند، افزود: ما هم‌اکنون نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان را ماهانه توزیع می‌کنیم که همه آنها از افزایش قیمت‌ها نیست و در حال تقسیم کردن بخشی از بودجه عمومی هستیم.

« اگر سؤال این است که آیا تمام اقشار جامعه باید از این بودجه استفاده کنند یا خیر ما تا پایان امسال هیچ تغییری در هدفمندی یارانه‌ها که سبب دگرگونی در برنامه زندگی مردم شود نخواهیم داشت و حتی پرداخت یارانه را به تأخیر نمی‌اندازیم.»

نوبخت درباره پرداخت‌های ویژه به کارمندان دولت نیز گفت: هم‌اکنون آنچه که از قبل تصمیم‌گیری شده است، در حال پرداخت است و در این زمینه تعرضی انجام نمی‌شود.

*پورمحمدی:نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درباره انتقال برخی ادارات به وزارت دادگستری ننوشته‌ام

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت یازدهم در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه آیا نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه برای انتقال بخشی از ادارات قوه قضائیه به وزارت دادگستری نگاشته‌اید یا خیر، گفت: من چنین نامه‌ای را به رئیس قوه قضائیه ننوشته‌ام و تاکنون حتی یک دیدار خصوصی با ایشان نداشته‌ام.

وی درباره اینکه آیا این وزارتخانه به ساختمان لادن منتقل می شود، گفت: ‌وزارت دادگستری و ساختمان آن کاربرد اداری ندارد و ما باید برای فعالیت بهتر به مکان دیگری منتقل شویم که هنوز جای آن مشخص نیست.

*طیب نیا:نرخ سود بر اساس عقود اسلامی تعیین می‌شود

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در پایان جلسه هیئت دولت درباره اینکه گفته می‌شود تعیین نرخ سود بانکی بر اساس نرخ بازار خواهد بود، گفت: نرخ سود بانکی تنها بر اساس عقود اسلامی تعیین می‌شود و این خبر نادرست است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پرداخت یارانه‌ها در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها به شیوه قبل ادامه پیدا می‌کند و اگر قرار بر ایجاد تغییراتی باشد این تغییرات در مرحله دوم اعمال خواهد شد بنابراین گزارش پیش از این برخی از اخبار از تعیین نرخ سود عقود بانکی بر اساس نرخ بازار خبر داده بودند.

*زنگنه:اصلاح قراردادهای نفتی به منظور ایجاد جذابیت برای شرکت‌های داخلی و خارجی است

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم در پایان جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره تغییر ساختار قراردادهای نفتی گفت: این تغییرات به منظور افزایش جذابیت برای شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی انجام می‌شود.

وی افزود: ‌این تغییرات سبب تقویت زنجیره اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری در مجموعه صنعت نفت می‌شود و در مجموع از نظر مالی به نفع کشور است.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: به نظر ما باید امتیازات ارائه شده به شرکت‌های مختلف برای توسعه میادین نفتی به گونه‌ای باشد که به تولید صیانتی در کشور کمک لازم شود.

همچنین زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره قراردادهای جدید گازی در کشور گفت: ما در فکر این مسئله هستیم اما هنوز قرارداد جدیدی را در این باره به تصویب نرساندیم.

*ربیعی:قانون تعاون را از مجلس پس می‌گیریم

علی ربیعی وزیر تعاون در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ضرورت راه اندازی تعاونی‌های از کار افتاده گفت: برنامه ما در سال جاری همین است؛ ما تعاونی‌های تعطیل شده را شناسایی کردیم و زیرساخت‌های لازم را آماده می‌کنیم تا بتوانیم دوباره آنها را احیا کنیم.

وی همچنین به لایحه قانون تعاون که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم این لایحه را برگردانده تا کارشناسی بهتری درباره آن صورت گیرد و  قانون قوی‌تری تقدیم مجلس شود.

همچنین وزیر تعاون بر ضرورت نشان دادن هر چه بیشتر جایگاه تعاون در داخل کشور تاکید کرد و گفت: باید در این زمینه کار بیشتری در سطح جامعه صورت بگیرد.

*انصاری:تصویب نشدن دو فوریت اصلاح لایحه بودجه به معنای عدم تعامل دولت و مجلس نیست

حجت‌الاسلام  مجید انصاری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: عدم تصویب دو فوریتی اصلاح لایحه بودجه به معنای عدم تعامل مجلس با دولت نباید تلقی شود.

وی تصریح‌کرد: دوستان ما در کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصاد و دارایی این نظر را داشتند که در رابطه با اصلاح بودجه خیلی احتیاج به قانونگذاری فوری نباشد و می‌توان از مکانیزم‌های دولت استفاده کرد و در واقع موضوع کاملاً طبیعی و عادی بود و دولت در بحث اصلاح بودجه ۹۲ مشکل خاصی ندارد.

انصاری گفت: در این راستا اهرم‌هایی در اختیار دولت است که می تواند از آن استفاده کند، ضمن این‌که ما در کمیسیون مربوطه بعد از تعطیلات مجلس حضور پیدا خواهیم کرد و این موضوع را با همکاری نمایندگان محترم به سامان می‌رسانیم.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه گفت: نکته‌ای که در اخبار آمده و منشاء سوء برداشت شده این بود که گفته شده نه تنها دو فوریت تصویب نشده، بلکه یک فوریت هم تصویب نشده است که این درست نیست؛ چرا که لوایح بودجه و اصلاحات آن طبق آیین‌نامه یک شوری است، بنابراین وقتی دو فوریت تصویب نشد خود به خود یک شوری است و نیازی به تصویب یک فوریت نبود، بنابراین عملا یک فوریتی است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

وی اضافه‌کرد: با توجه به این‌که دیروز روز اول کاری من در مجلس بود با اقبال و ابراز محبت گسترده نمایندگان مجلس مواجه شدم و لازم می‌دانم از ابراز محبت تمامی نمایندگان تشکر کنم، همه دوستان ما از فراکسیون‌ها  جناح‌های مختلف که در مجلس حضور دارند تشریف آوردند و به بنده ابراز محبت کردند.

انصاری همچنین تاکید کرد: من به تعامل گسترده و سازنده و روزافزون مجلس با دولت در حل مشکلات مردم و پیشبرد امور کشور بسیار امیدوارم.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مهلت رییس‌جمهور برای معرفی وزرای باقیمانده، افزود: آقای رییس‌جمهور طبق قانون فرصت کافی در این باره دارد.

*امیری صالحی :فعلا قصد تغییر در ساختار تیم ملی فوتبال را نداریم

سید رضا امیری صالحی سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پایان جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت فعلی تیم ملی فوتبال گفت: تا زمان برگزاری جام جهانی قصد ایجاد هیچ تغییری در برنامه تیم ملی فوتبال نداریم در نظر داریم تیم ملی فوتبال با ساختار و برنامه کنونی تا زمان برگزاری جام جهانی کار خود را ادامه دهد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال، تاکید کرد که فعلا قصد ایجاد هیچ گونه تغییری در ساختار تیم ملی فوتبال وجود ندارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7216

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.