روزی روزگاری واژه کیش مترادف بود با آرامش، اما این روزها برخی رانندگان تاکسی‌های کیش که از دیرباز سمبل آرامش این جزیره بوده‌اند، با هنجارشکنی و گرایش به بی‌نظمی تبدیل به آفت آرامش کیش شده‌اند.   به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از جزیره کیش، دیدن و شنیدن صدای بوق اتومبیلی در حین سبقت غیر ...

روزی روزگاری واژه کیش مترادف بود با آرامش، اما این روزها برخی رانندگان تاکسی‌های کیش که از دیرباز سمبل آرامش این جزیره بوده‌اند، با هنجارشکنی و گرایش به بی‌نظمی تبدیل به آفت آرامش کیش شده‌اند.

خبرگزاری فارس: سمبل آرامشی که سوهان روح می‌شود / مرگ تدریجی آرامش کیش

 

به گزارش پیارم به نقل از خبرگزاری فارس از جزیره کیش، دیدن و شنیدن صدای بوق اتومبیلی در حین سبقت غیر مجاز توسط راننده‌ای که گوشی موبایل را در یک دست و فرمان اتومبیل خود را در دست دیگر گرفته، شاید در گذشته غیر قابل تصور اما امروز در خیابان‌های این جزیره توریستی به وفور دیده می‌شود.

این روزها تاکسی‌های زرد و سفید رنگ کیش با عملکرد رانندگان خود رنگ از رخسار عابران کیشوند و مسافر پرانیده‌اند و گویی هیچ کسی یارای مقابله با این ناهنجاری آنها را ندارد.

با ورود توریست‌ها به جزیره کیش مواجه شدن با رانندگان تاکسی‌ها اجتناب ناپذیر است و در واقع این قشر به عنوان نخستین و در عین حال آخرین میزبان توریست به شمار می‌آیند و به این اعتبار نگاه و شناخت عمیق توریست نسبت به ماهیت جزیره کیش با بروز رفتارهای این عضو جامعه کیش، شکل می‌گیرد.

طی دو سال اخیر افزایش تعداد تاکسی در سطح جزیره کیش در پی سیاست گذاری‌های سازمان منطقه آزاد کیش روندی صعودی داشته است و مدیر عامل این سازمان با هدف بهینه کردن خدمت رسانی به گردشگران و کیشوندان با صدور مجوز تعداد مشخصی تاکسی را به متقاضیان واگذار کرد.

 

 

اقدامی که به زعم متولی سازمان منطقه آزاد کیش در راستای رضایت‌مندی تار و پود این جزیره صورت گرفت اما با تهدیدی جدی و خطرناک برای آرامش ذاتی کیش توام شده است چرا که رانندگان جدیدی که با صدور این مجوز به چرخه تاکسی رانان این جزیره توریستی وارد شده‌اند، با به نمایش گذاشتن “تخطی از قوانین رانندگی خاص کیش” که از گذشته‌های دور زبان زد خاص و عام بوده و در واقع جزو شناسنامه کیش مرجانی به شمار می‌آید، این ویژگی شاخص و البته آرام بخش را بازیچه قرار داده‌اند.

فرمانده انتظامی ویژه کیش هم در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تائید بروز برخی تخلفات رانندگان تاکید کرد و گفت: در بازه زمانی مشخص با اجرای برنامه‌های نظارتی خاص، وضع به حالت قبل بر خواهد گشت و مجال هر گونه هنجارشکنی از متخلفان را سلب و اجازه نخواهد داد امنیت و آسایش کیشوندان و گردشگران بیش از این به مخاطره بیفتد.

رعایت حقوق عابر پیاده در محلی که با خط کشی مشخص شده است، بدیهی است و راننده خودرو وظیفه دارد ضمن توقف تا عبور عابر پیاده صبر کند و آنگاه مسیر خود را ادامه دهد در روزهای اخیر اما این قانون نیز نادیده گرفته می‌شود.

خبرنگار فارس پس از مواجه شدن با یکی از عابران پیاده که این مسیر خط کشی شده را به دلیل بی توجهی راننده خودرو تاکسی سفید با سرعت طی کرد تا تصادفی رخ ندهد، به سراغ وی رفت تا در این باره حقوق عابر پیاده نظرش را جویا شود

رضا موسوی، کیشوندی که سال‌ها در این جزیره زندگی می‌کند در این باره گفت: واقعا فرهنگ رعایت حقوق دیگران در حال از بین رفتن است و این خیلی ناراحت کننده است چرا که این اتفاق در جزیره‌ای رخ می‌دهد که فرهنگ مردم آن زبان زد خاص و عام است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد خط کشی محل عبور عابر پیاده برای برخی رانندگان معنی خاصی ندارد و گرنه چگونه است که من برای رد شدن از محلی که قانون برای امثال من مشخص کرده، امنیت ندارم؟

این اتفاق برای کسی که از سال‌ها پیش در این جزیره زندگی کرده قابل هضم نیست چرا که احترام به حقوق شهروندی به عنوان یک شاخصه به عینه قابل مشاهده بود.

امیر عباسی دیگر کیشوندی که در این محل حضور داشت، ضمن تائید این صحبت‌ها، گفت: نگرانی که وجود دارد این است که چنین رفتار ناپسندی نهادینه شود و به طبع فرهنگ خاص این جزیره که بر پایه احترام به حقوق یکدیگر بنا شده خدشه و در دراز مدت اثرات منفی آن غیر قابل جبران شود به عنوان مثال باید بگویم امروزه تاکسی برای جذب مسافر با زدن بوق که در این جزیره ممنوع است، هیچ ابایی نداشته و بدعت بدی را بنا کرده است.

نبود زیرساخت‌های مناسب توسعه در ناوگان حمل و نقل شهری این جزیره باعث شده تا افرایش تعداد تاکسی و خودرو نه تنها مشکلی را مرتفع نکرده و بلکه معضل جدیدی به نام “ترافیک” را ایجاد و اسباب سلب آسایس و آرامش فراهم آورده است و به نظر می‌رسد باید شمارش معکوس برای نصب چراغ راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های کیش، همان جایی که تنها نقطه بی چراغ راهنمایی و رانندگی کشور لقب دارد، را آغاز کنیم و در واقع فصل تازه‌ای از فرهنگ رانندگی در کیش شروع شود اما این پرسش در ذهن متبادر می‌شود که آیا صرفا اعمال قانون متخلف ضامن حفظ آرامش کیش خواهد بود و در این راستا محافظت از فرهنگ ذاتی رانندگی در کیش چه نقشی را ایفا می‌کند؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=7167

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.